چقدر تو بزرگواری مَرد!

قبل از هر چیز عرض کنم که این آخرین نوشته بنده در رابطه با پروژه “حضور یوزپلنگ آسیایی در جام جهانی” است و رسما از این داستان خداحافظی می کنم. هرجور حساب می کنم می بینم که دیگر ارزشش را ندارد.

به نظرم از اینجا به بعد اگر تصمیم گیری در رابطه با این پروژه در دست متخصصان محیط زیست باشد بهتر است. اگر این پروژه دستاوردی داشته، تقدیم به ایران و ایرانی و اگر اشتباه کردیم، رسما عذرخواهی می کنم.

اما می ماند ابراز ارادتمندی بنده به یک مرد بزرگ!

می خواهم بگویم واقعا مرد بزرگی هستید! زنده باد شما!

فقط نمی دانم چرا،

وقتی که در یکی از جلسات ماهیانه باشگاه هنر و طبیعت، از زبان “محمد درویش” و “هومن جوکار” گفته شد که اصل ایده از کجاست، چیزی را که امشب در برنامه نود گفتید، آن روز نگفتید؟ چرا وقتی من به “محمد درویش” گل اهدا می کردم، نگفتید آنچه را که امشب گفتید؟ چرا وقتی خودتان در محفل خودتان سخنرانی کردید، نگفتید که این ایده از شما بوده و نباید به اسم آرش نورآقایی تمام شود؟

فقط نمی دانم  چرا،

وقتی هومن جوکار در برنامه ۱.۶۱۸ می خواسته بگوید که اصل این ایده کجاست، به او گفتید لزومی ندارد که عنوان شود؟

فقط نمی دانم چرا،

در جلسات کارگروه که جمعا سه مرتبه در آن شرکت کردید، هر وقت که از بنده به عنوان ایده پرداز این جریان حرف زده می شد، موضوعی را که امشب در برنامه نود گفتید، نگفتید؟

فقط نمی دانم چرا،

این همه مدت که “محمد درویش” در مورد کل قضییه مطلب نوشته و هر مرتبه هم اسم بنده را عنوان می کرده، هیچ نگفتید؟

فقط نمی دانم چرا،

در روزنامه گُل که در تاریخ شنبه ۵ دی منتشر شده، چنین مصاحبه ای کردید؟

سوال خبرنگار: این داستان قرار گرفتن تصویر پوزپلنگ ایرانی به عنوان نماد ایرانی روی پیراهن تیم ملی­پوشان در جام جهانی برزیل از کجا پیدا شد؟

جواب شما: این برنامه کار یا پیشنهاد یک یا دو نفر نیست. یک کارگروه مرکب از افرادی از محیط زیست، فعالان محیط زیست، فدراسیون فوتبال و سازمان میراث فرهنگی به دنبال این برنامه بودند.

(عین جملات منتشر شده در روزنامه گُل را اینجا نوشته ام)

راستی چرا در جواب این خبرنگار نگفتید آنچه را که امشب در برنامه نود گفتید؟ چرا نگفتید که شما اولین نفر بودید و به صورت اتفاقی آرش نورآقایی دو روز بعد از شما این پیشنهاد را مطرح کرده؟ واقعا چرا نگفتید؟ واقعا چرا آنقدر صبر کردید تا طرح بر روی پیراهن ظاهر شود و بعد حقیقت را افشا کنید؟

من از شما عذرخواهی می کنم که هستم! ببخشید واقعا!

پی نوشت:

۱- وقتی خواستم در وادی فرهنگ کار کنم و برای دکتر “منوچهر ستوده” مراسم برگزار کنم، یکی آمد و به استاد ستوده گفت که نورآقایی دارد از اسم تو سوء استفاده می کند و به نام تو از مردم پول می گیرد.

او که این را به ستوده گفت، با بنده دوست بود.

۲- وقتی خواستم در عرصه گردشگری کار کنم، یکی در کلاس های گردشگری که خودش و بنده درس می دادیم بنده را بی سواد خواند و نظر هنرجویان را نسبت به بنده منفی کرد.

او که این را در کلاس گفت، با بنده دوست بود.

۳- وقتی خواستم در عرصه محیط زیست کار کنم، …

۴- می خواهم بگویم اگر همه چیز را رها کنم و بروم یک گوشه ی دور برای خودم بیل بزنم، آیا کسی هست که من ممکن است مزاحمش بشوم؟

دیدگاه‌ها

  1. مریم مقدم

    جناب نور آقایی عزیز سلام شما کمتر منو می شناسید اما من شما رو مثل بقیه همکارانم خوب می شناسم وقتی حق های ضایع شده از شما را خواندم دلم گرفت دلم از بی مهریهایی که بر من سالها گذشته است گرفت .
    من از اولین راهنما های همدان و پیشگامان انجمن صنفی همدان بودم به عنوان تنها خبرنگار تخصصی این حوزه با نامهربانی دوستانی که روزی در کلاسهای من راهنمای گردشگری شدن را آموختند کنار رانده شدم . اما هنوز قلم متانت و عقل و تخصصم را کسی نتوانسته خدشه دار کند . می دانم شما هم همیشه بزرگ خواهید ماند حتی اگر شما را کوچک نمایش دهند .آدمهای بزرگ همیشه برای آدمهای گوچک احساس خطر می آفرینند
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از توجه و لطف شما.

  2. حسام جعفری

    آرش عزیز من دیشب اتفاقی برنامه نود رو دیدم وقتی دروغ به اون بزرگی رو ازاقای به اصطلاح مهربون محیطزیست شنیدم آتش گرفتم .به نظرم اون چیزی که درخطر انقراض قرارگرفته اخلاقه واقعا شرم باد .آرش عزیز نام تو وکارهایت تاابد درذهن ایران وایران دوست باقی خواهد ماند. همواره موفق وسربلند باشی.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاسگزارم از محبت شما.

  3. حامد

    رفیق عزیزم و دوستی که با او خاطرات تلخ و شیرین زیادی از ۱۵ سال پیش دارم را دوباره آزردند.
    آرش جان امید به اینکه در هفته آینده آقای فردوسی پور از شما بابات این ماجرا دعوت کند و یا حداقل حقیقت ماجرا را بیان کند.
    من به این دزدی بی شرمانه معترضم .

    حامد شندی
    https://plus.google.com/u/0/+HamedShendy/posts
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از تو حامد عزیز.

  4. محمد گائینی

    یخ زدم آرش!
    تو همینجا نوشتی
    ما همینجا خوندیم و شگفت زده شدیم از این فکر
    یوز روی پیراهن تیم ملی!
    آرزو بود
    نشدنی بود
    سخت بود اما خود تو همه ما رو تشویق کردی که بیاییم
    اعتقاد داشتی ما باید بتونیم… همه با هم
    حتی اگر تو هم فراموش کنی ما فراموش نمی کنیم
    درسته
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. فدات شم محمد عزیز.
    مهم یوز بود و هست
    اما خیلی سخته
    نه تنها برای تو
    برای همه ما سخته نشستن و تماشا کردن این بی اخلاقی…

  5. پرويز شجاعي

    آرش عزیز زحمات شما هیچ گاه و از نظر هیچکس پنهان نیست و همه میدانند که ایده زیبا از شما بوده و واقعا” متاسفم برای آقای اینانلو .
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام پرویز عزیز. سپاس از توجهت.

  6. حسام

    یه ایده به ذهنم رسید تادیر نشده به فیفا نامه بزنیم و لوگو رو عوض کنیم به جای طرح قبلی عکس آقای اینانلو رو بزنیم به عنوان یه گونه نادر درخطر انقراض.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  7. شهریار

    درود بر آرش خان ، مرد مردان ، مرد طبیعت و … باز هم خدا قوت
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. لطف دارید. راستش نه مرد مردم، نه مرد طبیعت. با این حال، سپاس.

  8. موسوی

    دوست عزیز!
    من نه شما را دیده ام و نه تا کنون آشنا بودم. اما داستان همه ماست. اینکه من و بسیاری دیگر از دوستان حق را به شما می دهند و همراه و همدل و همسوی شمایند و دست شما را می فشارند، نشانه این است که چه کسی می ماند و چه کسی نخواهد ماند.
    محکم باشید و به راهی که دارید ادامه بدهید. زشتی رفتار دیگران خسته تان نکند.
    همین
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  9. پیام بنی هاشمی

    درود بر همگی

    کسی نیست که جناب مهندس هوشنگ ضیایی و مهندس هومن جوکار را نشناسند. به حق که اینان علاوه بر حق استادی که به گردن من و خیلی های دیگر دارند، از افراد بسیار فعال در زمینه پروژه های حفظ گونه های در معرض خطر بودند. لطفا کمی روی این جملات فکر کنید:
    آنجا که یک گونه نادر در جزیره قشم شناسایی شد و هومن جوکار و بیژن دره شوری ۵ ساعت وقت گذاشتند تا این گونه را از خانه اش زنده گیری کنند و درباره آن توضیح دهند… فقط یک نفر بود که آن را از دست این دو گرفت و تمام اطلاعات پشت دوربین را که از آنان گرفته بود تحویل دوربین داد.

    آنجا که برای پروژه حمایت از یوز سال ۸۳ در پارک ملی کویر – کاروانسرای قصر بهرام جلسه برگزار شد و استادان ضیایی و جوکار و خیلی از حامیان و مسوولان حضور داشتند و من از نزدیک شاهد بودم ، آقا کجا بود؟

    آنجا که من با استاد جوکار کار داشتم و نزدیک ۳ ماه دنبالش گشتم و ایشان قلاده های مطالعاتی بر گردن یوز می آویخت و پوست صورتش همچون جنوبی ها شده بود، آقا کجا بود؟

    آنجا که گرم ترین نقطه لوت نام گرفت؟! و گفتند پای هیچ کس به آن منطقه نرسیده، آن همه رد لاستیک ماشین آنجا چه کار می کرد؟

    سال ۸۸ آن موقع که جلوی خانه هنرمندان به او گفتم: استاد در یه موردی می خواهم با شما مشورت کنم، بدون آنکه جواب سلامم را بدهد و اصلا نگاهم کند گفت: الان وقت ندارم و راهش را گرفت و رفت

    آن ۲۰ روز که با آرش همسفر بودم و شبانه روز را در کنار هم سپری کردیم، آن زمان که او بسیار ناملایمات را تحمل کرد و خم بر ابرو نیاورد، آن روزها که لبخند از روی لبانش محو نشد، او را شناختم، آن لحظه که در جلسه یکی از موسسات در جمع حداقل ۱۰۰ نفر طبیعت دوست حاضر شد و از پروژه یوز و استادیوم آزادی گفت و از همه خواهش کرد که دست در دست او و دوستانش قرار دهند ……

    بله آرش یک رو دارد یا به شما می گوید بله و یا می گوید نه ، هیچ شبه و شایدی در کارش نیست. اگر گفت بله مطمئن باش که حتما انجام خواهد شد..

    خودتان قضاوت کنید…..
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. پیام عزیز، ارادتمندم.

  10. آناهید

    استاد آرشم،

    شاگردانه ازت خواهش می کنم که مایوس نشو و کنار نکش!
    ایرانمون در شرف بیداری و آگاهیه! برای این بیداری جسارت و جرات لازمه! تو از پیشگامان این جرات و حرکتی! آروم باش و صبور! اندکی صبر…
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از محبت شما.

  11. http://didgah13.blogfa.com/

    برادر عزیز به خاطر حرف افراد معلوم الحال که خود را پدر محیط زیست پدر میراث فرهنگی پدر فرهنگ و پدر هنر این کشور می نامند دلگیر نشو
    تا بوده همین بوده که پدر خوانده ها و پدر های قلابی با کمترین کارنامه درخشانی در عمل و فقط با تئوری پردازی یا رانت های بسیار خورده اند یا جوانان این کشور را به بی تجربگی محکوم کرده اند الان هم که طرح دزدی را به کارنامه خود اضافه کرده اند
    مثلی هست که میگوید شنونده باید عاقل باشد همه ما حرفهای او را شنیدیم ولی چه کسی باور کرد؟؟
    بنده چند سال پیش که طرح مراقبت از لاک پشت های پوزه عقابی را در سواحل روستای شیب دراز قشم پیگیری میکردم ایشان خیلی طراحی کرد تا یه جوری خود را ایده پرداز و مجری طرح نشان دهد لیک با حضور صاحب نامی همچون استاد بیژن فرهنگ دره شوری در کنارمان ؛ ایشان مجال جولان نیافتند/سابقه ایشان در شریک شدن یا صاحب شدن ایده های دیگران بر کسی پوشیده نیست
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. برام عجیبه.

  12. يك آشنا

    سلام آقای نورآقایی
    ١ – جناب مستطاب اینانلو سیستمش ارباب رعیتیه .فکر میکنه هرکسی یک بار پای سخنرانیش نشسته یا سر کلاس درسش حاضر شده نوکر پدرشه.هرچی بلده از محضر مبارک ایشون یاد گرفته .فکر میکنه ایران ملک پدریشه.فکر میکنه همه شاگردهای دخترش زنان حرمسراش و همه شاگردان پسرش غلامهای حلقه به گوشش هستن. فکر میکنه این جماعت رعیت هرچی دارن و هرچی برداشت میکنن رو باید دست آخر به ارباب تحویل بدن و بعد هم تشکر کنن وتمام.
    ٢-یه دیوونه یه سنگی میندازه تو چاه ,صد تا عاقل نمیتونن درش بیارن.حالا یکی از این عاقلها که باید سعی کنه سنگ رو دربیاره فردوسی پوره.
    ٣-دقت کردی جدیدا داره علیه محیط زیست چه اتفاقات خیره کننده ای میفته؟ شاید این هم در ادامه این ماجراها باشه . شاید هم فردوسی پور چاره ای نداشته برای این گفت و گو٠
    ۴- ناراحت نباش دوست من. اینجا ایرانه. 
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  13. saeid ayoubi

    مرد بزرگ آرش عزیز …
    کسی نمیتومنه ارزش کارهاتو انکار کنه بدون هیچ چشمداشتی و از جون دل کار کردنت بر کسی پوشیده نیست…
    راهتو ادامه میدی و تو آینده با ایده های نو با کارهات جواب این مردم ناشکر رو میدی
    افتخار میکنم بهت مرد کبیر ….
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از توجه و لطفت.

  14. یاشار

    سلام دوست گرامی
    ۲ روز قبل با جناب جوکار ذکر خیر زحمات شما بود.ما همه قدر دان شما هستیم.متاسفانه در محیط بیمار،سالم زیستن بهای زیادی دارد
    ولی همین که شما راهه درست را رفتید یعنی پیشرفته تر از محیط هستید و روزی سود همه این زحمات را دریافت خواهید کرد.به امید سلامت همیشگی شما.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما و بقیه دوستانی که واقعا برای عملی شدن این داستان زحمت کشیدن.

  15. مجید

    لطفا این مطلب رو بخونید
    http://goo.gl/l1yxwk
    یا این
    http://www.tabnak.ir/fa/news/376287/%D8%B3%D9%82%D9%88%D8%B7-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D8%AF
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  16. شراره ظفری

    سلام

    اصلا ناراحت نباش انهایی که باید بدانند میدانند ایشان متخصص در زمینه شریک شدن در ایده های مردم هستند از داستان کویر نوردی بگیر تا یوز ووووووو
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. نمیدونم واقعا!

  17. نعیمه

    واقعا شوکه شدم….. یه بهت عجیب همه زندگیمو خفه کرده…. برنامه آخر ۹۰ هم دیگه گل نهایی رو کاشت کنار غصه هام. منی که اصلا پایه فوتبال نیستم. منی که صدی به نود وقتی این برنامه شروع می شد کانال رو عوض می کردم…. من با اون همه ذوق نشسته بودم پای برنامه که فقط صدای موفقیت بشنوم و تمام لحظات خستگی و جلسات و تلاش ها و حس کار گروهی آرش و ذوق بی نهایتش جلو چشام بود…. انتظار یک نفس راحت ، یک خدارو شکر، یک شوق تبریک به برادرم رو داشتم که خشکیدم. …….تنها چیزی که میتونم بگم اینه که آرش ایرانی تو بزرگی و بزرگوار. افتخار میکنم که آرشی هست که خیلی ها چشم انتظار ایده ها ی آدم هستند. افتخار میکنم که معلمی در صبوری همچو آرش برامون وجود داره… ولی اینو بدون که ما همگی حمایت و تحسینت میکنیم. پاینده و استوار باش که به ایستادگی تو خیلی ها ایستاده اند.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. قربان محبتت.

  18. محمد ( سروش) سوزنچی

    درود بر آرش عزیز
    خودت که تاریخ میخوانی و تاریخ مینگاری میدانی که مهم این است که نام مردان آزاده تنها در تاریخ به خوبی به یاد می ماند نه شکارچی، رانتخور، دروغ صفت.
    پس بمان و آزاد باش چون یوز.
    میدانی آرش یوز هم اشک دارد و اتفاقا اشکش نشان زیباییش است. و مطمئن باش در آینده نام تو کنار آن اشک یوز خواهد ماند.
    دوستت داریم مرد .

    از اینجا برای هزارمین بار میگویم اینانلو خجالت
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از تو.

  19. مژگان جمشیدی

    آرش عزیز متاسفم . فقط می تونم بگم رفیق اینجا ایران است و این اولین بار نیست که چنین برخوردی را می بینی. اصولا هر چه که آخرش ختم به خیر شود اگر اول تا آخرش هم تو باشی ، باز می ذارنت زیر پا و می گن ما بودیم و خدا نکنه یه جای کار بلنگه!! اول و آخر هر چی ایراد باشه می بندن به تو. و اتفاقا همان هایی که ازشون انتظار نداری و فکر می کنی نزدیکترین همفکران و بزرگترین آدم ها هستن همین ها می زننت زمین . اینجا ایران است
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام مژگان عزیز. به نظرم باید ایران رو درست کنیم. خودمون رو.

  20. آرش نوپاشایی

    فردوسی پور میدونست ولی ازش تعریف کرد واقعا نمیدونم چرا؟؟؟!!!
    واقعا براش متاسفم برای شما هم آرزوی موفقیت میکنم
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. نمی دونم واقعا.

  21. کامران

    آرش جان،

    ببخشید ولی با وجود اینهمه طرفدار و همراه واقعا می خوای برای یک قدر ناشناسی بزاری بری ؟
    وایستا پای حقت ولی در عین حال سخاوتمند باش. هزاران اتفاق در دنیا میوفته و همش به پای کسایی که جلوی صحنه هستند نوشته میشه بدون اینکه اسمی از بقیه برده بشه و البته یک ایده بدون کمک کسی که اجراش کنه به جایی نمیرسه. حتما قبول داری که صدها نفر دیگه هم حتما قبل از تو به این مساله فکر کرده بودند. همونقدر که آقای اینانلو باید حرفشونو اصلاح کنند و پوزش بخوان، شما هم باید سخاوتمند باشی و بزرگ منش چون همه فقط جزیی از این پروژه بودین.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از حمایت شما.

  22. مروارید

    سلام آرش عزیز
    بر تو چه ها رفته که اینچنین در نهایت وقار و متانت تلخی غمت را در جان کلمات ریختی؟

    اما بدان،ایده های نابت بر کسی پوشیده نیست و قدردان زحماتت مردم و دوستانت هستند و از همه مهمتر وجدانی که اکنون آرام است .
    شیطنت این آقایان بهایی بود بس گران تا در آینده استوارتر و سنجیده تر از قبل قدم برداری و دشمن را دوست مپنداری.این ایده را به نام خود زدند با سرچشمه ایده چه میکنند ؟ مطمئنم طرح یوز روی پیراهن فقط یکی از هزاران کاری بود که تو در سر داشتی .امیدوارم در تحقق بخشیدن ایده هایت از این تجربه تلخ و گران بهره ببری.صمیمانه از تو برای بودنت و برای صداقتت سپاسگذارم. منتظریم تو را محکمتر از قبل ببینیم.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از حمایت شما.

  23. مهری

    رذالت تا چه حد
    همیشه وقتی توی برنامه های صدا و سیما میدیدمشون سریع کانال رو عوض میکردم حس بسیار بدی داشتم نسبت بهشون
    احساس میکردم بسیار ادم بی اخلاقی باید باشند
    حدسم درست در اومد
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  24. امید

    دروود

    از اولشم می دونستم اینانلو فقط تن صداش خیلی مردونس!
    هر چند آقای عادل هم ظاهراً اسیر همینش بود!
    به نظرم با این صحنه سازی اون هم در این عصر ارتباطات فقط وجود خودشو بی ارزش تر کرد.

    خدا قوت آرش خان
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  25. مجتبی

    یه شعری هست که شامل حال این نارفیق ها میشه

    دوسه مثقال خریت زخران چیزی نیست

    آدمی هست که الحق دوسه خروار خراست
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  26. ali

    آرش عزیز
    کسانی که برایشان این بحث ها مهم نباشد مطمئنا نه شما را می شناسند و نه اینانلو را … و کلیت مطلب برایشان اهمیتی ندارد
    ولی کسانی که ماه هاست از خبرگزاری های مختلف بخصوص با نوشته ای آقای درویش عزیز، خوانده اند که منشاء این ایده زیبا پیشنهاد شما بوده و تا آخر و درج یوز روی پیراهن پیگیر موضوع بوده اند، ارزش شما ، پیشنهاد شما و منش و شخصیت شما را می دانند و برای نان قرض دادنهای تلویزیونی ها به هم ، پشیزی ارزش قائل نیستند … صداقت در صدا و سیما کالای نایابی شده …
    فقط خواستم بگویم “قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر، گوهری” … شما خود را در قلب آنهایی که قدر ایده ی شما را می دانند، جاودانه کردید … ممنونیم
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. ارادتمندم.

  27. مهرداد غلامی

    درود بر شما جناب آقای نورآقایی
    من دوستدار غیرحرفه ایه محیط زیستم و اسم شما را تا حالا نشنیده بودم ولی از شکوه ی شما دلم به درد امد و از زیرکیِ آمیخته با کم هوشیِ اینانلو آزرده شدم.
    مطمئن باش مردم ایران که در حال گذار به عقلانیت هستند، و به امثال شماها نیاز دارند تا این پیچ تاریخی را رد کنند، می توانند بفهمند که حق با کیست و ناحق چه کسی است.
    از شما می خواهم که این فرصت مغتنم را با بَست نشینی و دوری گزینی از دست ندهید و برای دل مردم هم که شده از مواضع خود و دفاع از شاهکار خود کوتاه نیایید. ما دیکر نمی خواهیم این شعر را با خود زمزمه کنیم که:
    «گفتگو آیین درویشی نبود
    ور نه با تو ماجراها داشتیم»
    ما مردم ایران دیگر نمیخواهیم درویشی زندگی کینم و -در حالی که نباید- زبان در کام بکشیم.
    شاید برخی خوانندگان این مطلب فکر کنند که مته به خشخاش گذاشته ام و از سر هیجان اینچنین سخن می گویم ولی اینطور نیست. این قضیه از آنجا اهمیت صدچندان می گیرد که اکنون مخاطبان خودش را یافته و به طور حتم در برنامه آینده نود نیز جهت روشن شدن موضوع به ان پرداخته می شود؛ پس لطفا مایوس نشو و ادامه بده، مَرد.
    ارادتمند
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از توجه و محبت شما.

  28. محمود شیخیان

    تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
    آرش جان باش و این دغل بازان را از صحنه بیرون کن.
    برای فردوسی پور هم متأسفم که اینقدر اطلاع محیط زیستی کمی داره!
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. وطیفه ما سنگین تره اینطوری، عیب از اون نیست.

  29. هانیه

    نگید این حرف رو….
    شما آرش ایران زمین هستید….
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. دوست داشتم باشم.

  30. اشکان بروج

    آرش اینانلو…..پسر همان پدر طبیعت ایران… در جواب پیگیری های من در برابر بی عدالتی و بی قانونی این است:

    اینطور که پیداست مصاحبه اینانلو با ۹۰ قسمتهای تحتانی بسیاری را سوزانده. ناراحت نباشید تاامروزهم بسیاری از شما با بالهای اینانلو پریدید چون میدانم حظور در موسسه طبیعت برایتان افتخاری بوده و اگر هم هرچند بی ارزش وناچیز به جایی رسیدید زیر سایه این مرد بوده, عصبی نشوید واقعیت است چون اگر غیر از این بود حد اقل یکی از شماهایی را که مطمینا” روی هم دویست کیلومتر جاده خاکی نرقته و فرق شاه بوف وETرا نمیدانید دعوت میکردند. ضمنا” صداوسیما قانون دارد وبا انسانهای معتبر صحبت میکند نه با هر کسی که عرصه تاخت و تازش تنها چهاردیواری نم ناک فیس بوک باشد. ناراحت نباشید انشااله شما هم روزی اعتبار پیدا میکنید البته در زمینه طبیعت و حیات وحش بعید میدانم ولی شاید عمو پورنگ نیم نگاهی به شما در اینده بیندازد. فقط باور کنید نوشته هایم را از ته دل باور دارم وقصد انتریک کردن کسی را ندارم فقط سعی کردم عوام فهم و ساده و لری بنویسم.

    از اونجایی که خودمم شکارچی و تیرانداز هستم,همونطور که از جوابهای دوستان در سایه و عشق مطرح شدن ولو در فیس بوک پیداست تیر حقیر به نقطه حساس برخورد کرده پس منتظر جوابهای ادیبانه شما دوستان با خانواده و با اصل و نصب هستم.

    وقضاوت با همه مردم ایران

    منم جواب دادم:

    آقای اینانلو
    من نه فحش میدم….نه جاییم سوخته
    حداقل پاسپورت هم همین چند روز پیش به خاطر نداشتن صفحه خالی به دلیل تعدد سفر به کشورهای مختلف جهت امر تورگردانی و راهنمایی تور بردم عوض کردم

    جسارت نباشه….ولی من افتخارم به خودم و دوستامه
    فخرالسادات غنی هم برای من عزیزه
    چون با اون تو موسسه طبیعت بودم

    فقط بدونید که دفاع از چی می‌کنید…

    و از جبهه یاوران شکارچی همچنان به ما می‌رسد:

    نخبه کشی در دیار ما رسمی دیرینه است … جان. این تازه به دوران رسیده ها هم گناهی ندارند در رگ و پی شان جان می کند این بی ریشگی و توهم آدم شدن ، و برای آنکه بیشتر جولان دهند باید شیری نباشد که شغالان جلوه کنند… وای به حال این دغل دوستان که الف بای طبیعت گردی را از کسی آموختند که امروز پنجه در صورتش می کشند… تف بر این بی ریشگی

    یک مشت بچه مزلف و نمک نشناس و تازه بدوران رسیده و عشق شهرت از کسى مثل آقاى اینانلو بخیال خودشون بُل گرفتند و گذشته پُر ماجراى !!!!!!! خودشون رو از یاد بردند( روى سخنم با اون دشمنان است )
    ۱
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. متاسفم که چنین داستانی پیش اومده.

  31. LI Da

    🙁
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  32. حسن

    هدف آقای اینانلو از فعالیت های محیط زیستی اش صرفن بدست آوردن نان و نام است و ایشان هیچ انگیزه ی اصیلی ندارند
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. نباید همه کارهای ایشون رو زیر سوال ببریم.

  33. پوریا سوری

    آرش عزیز اقدام ارزنده تو، در حافظه محیط زیست ایران باقی خواهد ماند… بگذر از شومن ها، کار شومن ها همین است که اتفاق افتاده، مهم اقدامی است که تو در ذهن پروراندی و خوشبختانه امروز عملی شده است… محیط زیست حالا حالا به تو و امثال تو احتیاج دارد… جنگ تو با اینانلو ها نیست جنگ تو بزرگتر از این کوچک صفتان است… خود من هر وقت به امثال این رفتار برخورد می کنم یاد این جملات می افتم؛ شهریار مندنی پور در داستان ناربانویش می نویسد:
    «پدر همیشه می‌گفت شِکوه و ناله نکن از زندگی. طوری زندگی کن که مرگ به قصد تو بیاید، نه که سرِ راهش از کنارت بگذرد. چنان برو که از پا افتاده باشد وقتی به تو می‌رسد. و من همیشه… می‌گفت یادت بماند که گوزن پیر سُم‌های عقبی را همیشه جای سُم‌های جلو می‌گذارد، همیشه طوری زندگی کن که دشمن‌های حقیر و مفلوک ردت را نزنند. بدبختی مرد است جنگ کوچک.»
    شادزی دوست من
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از محبت شما.

  34. محمد

    سلام آرش جان ..ما یه آشنایی داریم ..چند سال از اردبیل اومد تهران خونه ما ایشون شکارچی هست ..من بهش گفتم این اینانلوچی میگه میگه دیگه شکار و گذاشتم کنار و اون داستانی که توی تلویزیون تعریف می کردکه …چی شده شکار دیگه گذاشته کنار …اون روز اون آشنا ما گفت شکارچی رحم نداره .

    حالا هم آرش جان شکارچی رحم نداره ..ولی این دفعه تیرش به سنگ خورد ..که هیچ کمونه کرد سمت خودش …
    از اینکه بعضیا اینجوری یهو از عرش به فرش میرسن خوشحال نیستم .و دلم هم براشون میسوزه و ..ولی معتقدم توی این همین دنیا آدم جواب کار هاشو میگیره ..متاسفم ..واقعا ..

    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. ارادتمندم.

    دوستدار شما

    تفرشی

  35. nesta

    متاسفانه آقای اینانلو یک شیاد و دروغگوی به تمام معناست ، در گذشته هم راجع به فعالیت های مطبوعاتی ایشان و چاپ کردن مقالات قوی زیر دستانش به نام خود زیاد شنیده بودم ظاهرا در صاحب شدن ایده های بقیه و پوز دادن با آن ید طولایی دارند…
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. متاسفم.

  36. عباس

    با سلام
    آرش عزیز تو برای عشق به ایران و زیستگاهایش کار کردی و پیشنهاد دادی. تمام گذشته و آن اتفاقات گذشته که یک دوستت باعث آن بود یک جایی باید حل میشد، از انجاییکه کارت دلی بود اینجا جای حل شدن موضوعات شد. تو روسفیدی، بزرگی و به هدفت که همان نام ایران است رسیدی. روسیاهی هم به …..
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از حمایت شما.

  37. مرادي

    آقای آرش خان شما صبور باشید. کارها درست می شود.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. چشم.

  38. آرش

    آقای اینانلو از اول شکارچی بوده و الان هم شکارچی تر شده. کجای دنیا دیدید یک شکارچی را در تلویزیون به عنوان دوستدار محیط زیست جا بزنند.!! به خاطر اینه که ما روزگار غریبی را سپری می کنیم. به خاطر اینه که توی این کشور ماهیگیرهای زیادی هستند که فقط منتظرند آب گل الود بشه. امثال اینانلو شکارچی ها و ماهیگیرهای خوبی هستند. ولی باید با اطلاع رسانی چهره واقعی آنها را نشان داد.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  39. دوستار محیط زیست

    من به خاطر بزرگی شما کلاه از سر بر می دارم…آنان که باید بدانند واقعیت چیست می دانند… داستان برادر شکارچی این کهنه شکارچی و این دروغهای اخیر همه چیز را روشن کرد…نفرین بر همه کسانی که بی دلیل و از سر تفریح حتی جان پروانه ای را گرفته و می گیرند… لعنت بر تفریح کثیف شکار…
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. ارادتمندم.

  40. آتوسا

    با سلام. آقای نورآقایی رفتار اینانلو کرداری زشت و ناپسندیده است. ولی درزندگی نامه خود یک نگاهی کن ببین خودت دودره بزی کرده ای. چقدر حق نا حق کرده ای. خلایق هرچه لایق. بزنی میخوری
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. شما مورد خاصی سراغ داری که بنده چنین کاری کرده باشم؟ یا صرفا داری نصیحت می کنی؟

  41. هموطن

    با سلام به همه ایرانیان راستین
    خدایا، ببین دروغ و ریا با مملکت مون، با وطنمون، با فرزندان وطنمون چه کرده. خدایا به ما کمک کن ریشه دروغ و ریا رو خشک کنیم و بسوزونیم تا درخت کهنسال وطنمون دوباره بر خورد بباله……از همه عزیزان عاجزانه تقاضا دارم راستگویی و صداقت رو ترویج بدند، اول با عمل خودشون و بعد با تذکر دادن و …. تا این نکبت از جون و روح وطنمون بیرون بره. تا دروغ و ریا هست هیچ چیز دیگری ( محیط زیست، پیشرفت علمی و فرهنگی، اعتبار در دنیا، رستگاری عقبی، ….. و از همه مهمتر ایران) نخواهد بود…
    چو ایران نباشد تن من مباد…………………به امید بهروزی/ شاد باشید و سلامت
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. زنده باشید.

  42. فارسی پور

    ===========================================
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    به طور کلی اینانلو و امثال ایشون +
    صدا و سیما رو محل عقده گشایی در ضعف ها و جاه طلبی هاشون قرار دادن +
    و متاسفانه حمایت هم میشن + وای بر ما که از جهل مردم پول در میاریم
    بی سوادی و کسب درآمد رو به نام برنامه های صدا و سیما میدن به خورد ما. +
    البته این جور افراد ریشه دووندن و حذفشون نیاز به جسارت داره که فعلا نیس +
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    ===========================================
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  43. پروشات

    با تمام وجود بهتون افتخار می کنم، هر موقع خیلی از ایران و ایرانی بودن دلسرد می شم، آدم هایی مثل شما هستند که باعث می شن بازم با افتخار بگم که من یک ایرانی هستم!!!
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. زنده باشید.

  44. امین

    شما سربلندی آقای نورآقایی. شک نکن با انتشار این خبر در فضای رسانه‌ای و شبکه های اجتماعی همه متوجه حقیقت خواهند شد.
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  45. بهار

    اقای نور آقایی برنامه نود واسه ادم هایی هست که فقط به فوتبال کار دارن امثال اقای اینانلو حتایگکساعت بعد از برنامه نود رو به یاد نمیارن اقای اینانلو باید نگران دوزار ابرو و اعتباری باشه که در بین یاران محیط زیستی خودش که خوب محیط زیست و دوستدارانش رو میشناسن باشه که همشو خوشبختابه به باد داد.ادم هایی مثل شما آقای درویش کهرم همیشه تو ذهن دوستداران محیط زیستی که مثل من فقط دنبال اخبار میتونن باشه حتا توی روزمرگی های زندگی محیط زیست براشون شده یه گمگشته و بجز تفیکی زباله اب دادن به گل ها نگهداری از گنجشک ها و درختچه ها کار دیگه ای نمیتونن بکنن زنده هستین به جرات میتونم بگم زنده و سبز هستین ایده دزدی و خیلی از دزدی های دیگه تو این مملکت در بین خیلی از مردم روشنفکر عادیه خیلی خوبه هستن ادمایی مثل شما مردم رو از اشتباه و ساختن یه بت پوشالی از ادم های دزد اندیشه ها در میارن
    پاینده و سبز باشید.
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از توجه و محبتتون.

  46. هاجر محمدی

    خانم آتوسا، واقعا متاسفم، اگر دلگرمی نمیخوای بدی لطفا عقده های خودت رو هم نیار تو این موقعیت. همه می دونیم هیچ آدمی بی اشتباه نیست، ولی الان وقت گفتن این حرفاست واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    آقای نورآقایی اگر کسی داره از شما حمایت میکنه و یا قصد انجام حرکتی داره، نشان دهنده ی ارزشی ست که شخصیت و منش شما بین دوستان و همکارانتون داره، دعوت به آرامش شما کار بسیار پسندیده ای ست و نشان از بزرگواری شماست ولی اگر دوستان اصرار دارند که این قضیه مسکوت نمونه برای اینه که خسته شدن از این رفتارا، شاید ما هیچ کدوم نتونیم شمارو الان واقعا درک کنیم، اما باور داشته باشید شما همیشه عزیز بودید و عزیز خواهید موند.
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. من هم عرض کردم، اگر قرار بوده اطلاع رسانی بشه، شده. یادمون بمونه که تنبیه باید با خطا هم اندازه و همسطح باشه.

  47. حامد

    آقا تعارف رو کنار بگذاریم.
    شکارچی یعنی بیمار روانی. یعنی موجودی که به شدت نیاز به درمان داره.
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. جسارتا، موافق نیستم. همه چیز با آموزش بهتر میشه.

  48. مرداسی

    با سلام

    ضمن نثار درود به آرش گرامی

    خطابم به خودمه و همه کسایی که اینجا کامنت گذاشتند یا خواهند گذاشت:

    ” اینقدر که در پی دشمنی و رو کم کردن آقای اینانلو هستیم به فکر کمک به دلسوزان واقعی همچون آقای نورآقایی بوده ایم ”

    یه بار دیگه از خودتون سوال کنید لطفاً……

    آرش خان به درستی گفته : الان وقت همدلی است نه وقت پرداختن به ایرادات و نق صهای دیگری یا دیگران…. بکاریم و برداشت کنیم….
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بنده عرض میکنم از این به بعد باید دنبال دستاوردهای جدید برای این موفقیت به وجود آمده باشیم.

  49. مه مطهر

    دل من هم به درد اومد 🙁 هم برای تو هم برای معلمم ! به هر حال اینانلو معلم من بوده هرچند همون موقع هم درباره چیزهایی که تخصص نداشت صحبتهایی می کرد و مورد اعتراض بود ولی متاسفم که چرا باید یک آدم زیر همه کارهاش یکهو یک کبریت بگیرد و آتش بزند چرا همه ما دوست نداریم خودمان باشیم. همش می خواهیم بپریم یک جای دیگه! خب پدر من اینانلوی عزیز، من هنوز برای شما احترام قائلم و دوستتان دارم ! خودتان بودن خوب است لازم نیست جای کس دیگه ای باشید یا کار کس دیگری را بکنید . خودتان باشید یک مستند ساز که ادعای خاصی نمی کند همین هم خیلی خوب و بزرک است. شما یکبار دیگر هم دوره های طبیعت را که ایده مشترک چند نفر بود برای بار اول اجرا کردی همین خوب است. شروع کارهای بزرگ.شما برای خیلیها الگو بوده ای باید حواس یک معلم به گفتار و رفتارش باشد نه به خاطر خوذش به خاطر دوستدارانش.اینجا ایران است دهکده گردشگری و دهکده محیط ریست روی هم همه ما که از دور و نزدیک دستی بر آتش داریم مثل یک ده همدیگر را می شناسیم خیلی باید به حفظ ناممان در حیطه همکاران فکر کنیم. من سن دختر شما هستم و نباید اینها را به شما یاد آوری کنم، اما وظیفه همه ما کمک به همدیگر است. دوست ندارم حالا که همه بدگوییتان را می کنند چشمم را روی کارهای ارزشمندتان ببندم. اما در دهکده کوچک گردشگری ایران ادعایی اینچنین خطر ناک است، و نام نیک بر باد ده است .
    آرش جان برادر خوب من سوال کردن حق همه ماست تا ابد سوال کن اما تو اگر بروی در تنهایی خودت بیل بزنی آنجا هم بیلهایت مدعی پیدا می شود.پس همین زندگیت را بکن و دلسرد نشو
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از حمایتت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *