از عشق تا روسپی‌گری

یکی از علائق من اندیشیدن به همه گونه تغییراتی است که در طول زمان برای بشر رخ می‌دهد و تقریبا شامل همه چیز می‌شوند، از باور و اعتقاد گرفته تا رسم و‌ سبک زندگی، و از محدودهٔ فضیلت گرفته تا ابعاد رذیلت.
مثلا این روزها آنقدر در گوش ما خوانده‌اند:
«حرفه‌ای باش و مثل آماتورها عمل نکن»
که برتری «حرفه‌ای بودن» را نسبت به «آماتور ماندن»، بدون چون و چرا می‌پذیریم.
اما جالب است بدانیم که:
واژهٔ آماتور amateur از ریشهٔ عاشق «lover» و عشق ورزیدن «to love» می‌آید و واژهٔ حرفه‌ای professional از ریشهٔ prostitution به معنی فاحشگی و روسپی‌گری.
این موضوع هم جالب است که روسپی‌گری را قدیمی‌ترین حرفهٔ دنیا قلمداد می‌کنند که طبق تعریفِ «حرفه»، شخصی بدنش را درگیر یک شغل می‌کند.
ببینید چگونه جای رذیلت و فضیلت عوض می‌شود. تا دلتان بخواهد از این مثال‌ها در زمان‌ها و مکان‌های مختلف دنیا یافت می‌شود.

دیدگاه‌ها

  1. نگار

    در راستای اینکه روسپیگری قدیمیترین حرفه دنیا شناخته میشه، اشاره به پژوهشی که دانشگاه هاروارد چند سال پیش تو حوزه اقتصاد رفتاری انجام داد هم جالبه. در جریان پژوهشی درباره آموزش مفهوم پول، مبادله و حداکثرسازی سود به میمونهای کاپوچین، پژوهشگرها با این نتیجه جانبی و ناخواسته مواجه شدند که اگر به میزان نامساوی به میمونها ژتون هایی برای گرفتن انگور بدند، میمونهایی که ژتون کمتری در اختیار دارند برای بدست آوردن ژتون بیشتر و در نتیجه انگور بیشتر با میمونهای متمول تر رابطه جنسی برقرار میکنند. به عبارتی بعد از شناسایی مفهوم پول، یکی از اولین چیزهایی که برای مبادله به ذهن می رسه رابطه جنسی هست. اون زمان به نظر میرسید که این نتیجه بار غیراخلاقی قابل توجهی داره و به همین خاطر این موضوع در مقاله نهایی این پژوهش نیومده و فقط محقق اصلی این پروژه در مصاحبه هاش به این نتیجه اشاره کرده. با این حال بعدها نتیجه این پژوهش در مورد شامپانزه ها هم تکرار شد.
    https://www.biosphereonline.com/2019/01/07/wealth-currency-and-prostitution-in-primates/
    https://www.nytimes.com/2005/06/05/magazine/monkey-business.html
    …………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. خیلی سپاسگزارم. خیلی خوب بود.

  2. علی

    عالی بود💎💎
    ……………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ارادتمندم.

  3. Masi

    واژه شناسی های سایتتون، معانی و مفاهیمشون در طول زمان، دریچه ایی متفاوت از کلمات رو به روی من باز کرده که عجیب و غریب جذاب هستن برای من …هرگز فکرشم نمی کردم که کلمات دنیای به این عمیقی و اعجاب انگیزی داشته باشن!

    کامنت خانم نگار خیلی جالب بود، من در کلاس زیست شناسی تکوینی و تکاملی این مطلب رو که شامپانزه ها با نزدیک ترین قرابت ژنتیکی به انسان تنها موجوداتی هستند که مانند انسان از رابطه ی جنسی “لذت” میبرند رو متوجه شدم (چون بر طبق زیست شناسی همه ی جانوران تنها از روی غریزه به این عمل روی میارن، به جز شامپانزه ها!) و اینکه حالا در این تحقیقات برای پول از بدنشون استفاده می کنن هم جای بسی تفکر داره…..یعنی هم پول و هم لذت رو به دست میارن که بنظرم حرفه ایی ترینن!!!
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از توجهتون.

  4. مهدی رودکی

    رذیلت و فضیلت اخلاقی به عنوان مبنایی برای قضاوت درباره معنا و کارکرد واژه‌ها نیز دوره به دوره و فرهنگ به فرهنگ تغییر کرده است.
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  5. شکورا

    پیشنهاد می کنم کتاب ” زندگی پیش رو ” رومن گاری رو بخونید .

    روایت زندگی پسربچه ایست که از یک روسپی متولد شده و به یک روسپی بازنشسته سپرده شده .
    محمد شخصیت اصلی داستان با نگاهی کاملا واقع بینانه و بدون قضاوت و با زبان خاص و بی پروا در لابلای آدم ها و مکان ها واتفاق ها به دنبال معنا و مفهومی شگفت برای پیشبرد زندگی رخوت آمیزش است .
    ……………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس بابت معرفی کتاب. زنده باشید.

  6. لیلا

    سلام
    پس ازدواج به واژه اماتور نزدیکتره

    در زندگى یک مرد با “پرداخت” پول ، سکس را از یک زن می خرد و زن با “دریافت” پول ، سکس را به مرد می فروشد. نتیجه این معامله منطقى اصولاً براى مرد پرداخت براى رفع شهوت و براى زن دریافت براى بسط امنیت است. این تعامل موقت یک معامله منطقى با منفعتى مشخص و معین براى هر دو طرف است. اما در چنین معامله عاقلانه اى مرد با صفت “هوسران” شناخته شده و زن با صفت “هرزه” نامیده می شود !
    در ازدواج این تعامل دقیقاً با همان منطق و منفعت اما بظاهر ارزشمند شناخته می شود. در این معامله یک مرد براى دفع ” نیاز جنسى” و البته “خانه دارى”با یک زن که براى رفع ” نیاز جسمى” و البته ” امنیت روانى ” قراردادى دائم و بلند مدت ایجاد می کنند – در اینجا مرد در ظاهر یک خریدار ” متشخص” و زن هم یک فروشنده “مقدس” است و البته هیچیک “هوسران” و “هرزه” شناخته و نامیده نمی شوند…
    این مقاله رو منسوب به آرتور شوپنهاود
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *