فستیوال‌های مذهبی سال ۲۰۰۹

ایده و ترجمه‌ی متن زیر متعلق به سرکار خانم ناهید سعادتیان است:

لطفاً قبل از خواندن متن، به نکات زیر توجه فرمائید:
* تمامی تاریخ‌ها از تقویم میلادی استخراج شده‌اند.
* ممکن است بعضی از تاریخ‌ها که بر اساس سال قمری تنظیم شده‌اند، با تقویم میلادی مطابقت نداشته باشند.
* مراسم آیین یهودیت، معمولاً از غروب روز قبل آغاز می‌شوند.

ژانویه
۱ ژانویه، آغاز سال نو میلادی
۵ ژانویه، ولادت پیشوا “گُبدین سینگ” [سیک]، این روز سالروز ولادت دهمین و آخرین پیشوا (گورو)ی سیک است. وی بنیان‌گذار بسیاری از مراسمی است که سیک‌ها امروزه انجام می‌دهند.
۵ ژانویه: تاسوعا [اسلام]، در این روز برادر امام حسین (ع)، پیشوای سوم شیعیان، به‌هنگام آوردن آب برای برادرزاده‌هایش به‌دست سپاهیان یزید کشته شد.
۶ ژانویه: عاشورا [اسلام]، سالروز شهادت امام حسین(ع) به‌دست »شمر» است و مسلمانان در این روز به عزاداری می‌پردازند.
۶ ژانویه: اٍپی فانی، Epiphany  [مسیحیت]، روز تجلی و ظهور عیسی مسیح که مقارن است با دوازدهم کریسمس.
۷ ژانویه: کریسمس ارتدوکس‌ها [مسیحیت]، هنوز بسیاری از ارتدوکس‌های شرقی و کلیساهای آمریکایی به‌جای تقویم «گریگوری» از تقویم «جولیان» استفاده می‌کنند که ۱۳ روز عقب‌تر است. لذا این روز، آغاز سال نوی مسیحی طبق تقویم «جولیان» است.
۱۱ ژانویه: سال نوی بودایی، Mahayana Buddhist New year [بودائیسم]، مبنای سال نوی بودایی، رؤیت ماه کامل در ژانویه است. این عید تا سه روز به‌طول می‌انجامد.
۱۳ ژانویه: روز ” سینت هیلاری ” ، St Hilary’s Day [مسیحیت]، طبق سنت، این روز ، سردترین روز سال است. ( گفتنی است سینت هیلاری نام یکی از اسقف‌های مشهور نیز بوده است).
۱۳ ژانویه: روز تعمید مسیح [مسیحیت]

۱۳ ژانویه: روز ” سینت دوئین ونز ” St. Dwynwens [مسیحیت]، در این روزاهالی « ولز »، عشق و دوستی را جشن می‌گیرند.
۱۴ ژانویه: جشن لوری، Lohri ،[ هندو]، ا ین جشن در واقع نوعی شکرگزاری جهت محصول است که در نیمه زمستان و زمانی که خورشید جهت تابش خود را تغییر می‌دهد، برگزار می‌شود. یکی از اعمالی که در این روز انجام می‌شود، غسل کردن به‌خصوص در رودخانه‌ی ” گنگ ” است که گفته می‌شود باعث پالایش جسم و جان است.
۱۸ ژانویه: روز جهانی ادیان، در این روز ادیان مختلف گرد هم می‌آیند تا ارزش‌های انسانی را ورای قوم، نژاد و مذهب یادآور شوند.
۲۶ ژانویه: ماه نو [سیک]   Har Ray
۳۱ ژانویه: ولادت گورو ” هَر رای”، این روز سالروز تولد ” هر رای ” سومین گورو ( = معلم- پیامبر ) سیک‌ها است.  
۳۱ ژانویه: ساراس واتی پوجا، Saraswati ،[ هندو]، این روز ، سالروز تولد« ساراواتی »، الهه‌ی یادگیری است که مقارن با اولین روز بهار می‌باشد.

فوریه
۱ فوریه: روز وفور شمع، Candlemas  [مسیحیت]، این روز یادآور روزی است که مسیح به معبد نمایانده شد. مردم عقیده دارند شمع‌هایی که در این روز به کلیسا آورده می‌شوند، متبرک خواهند شد.
۳ فوریه: جشن پرتاب لوبیا [ژاپنی]، در این روز که مصادف با آخرین روز زمستان است، ژاپنی‌ها مشت‌هایشان را پر از لوبیا کرده و به گوشه‌ها و کنج‌های تاریک پرتاب می‌کنند تا بنا بر باور خود از شر ارواح خبیث و شیاطین در امان باشند. آنان معمولاً به هنگام پرتاب لوبیا می‌گویند: ” بخت و اقبال بیاد، شر و بدشانسی بره . ”
۵ فوریه: اربعین حسینی [ اسلام ]، مسلمانان در این روز برای بزرگداشت چهلمین روز درگذشت امام حسین(ع)، به سوگ می‌نشینند.
۹ فوریه: سال نوی درختان، Tu B’ shevat  [ یهودیت]، در این روز، یهودیان به یاد دوستان یا عزیزان خویش، نهالی می‌کارند. آن ها بر این باورند که در چنین روزی حتماً می‌بایستی میوه ای از اسرائیل بخورند.
۹ فوریه: روز تِنگ چیه / یوئِن سوئی، Yuen sui / Teng chieh  [ چینی]، این روزی است که ماه در آن کامل است و لذا آخرین روز سال نوی چینی محسوب می‌شود. مردم در این روز، فانوس‌هایی رنگارنگ را – هر رنگی به جز سفید که نماد نور و صبح است- از در خانه‌های شان آویزان می‌کنند.

۱۳ فوریه: سالروز رحلت حضرت محمد(ص) و امام حسن(ع) [ اسلام]
۱۴ فوریه: روز ولنتاین [مسیحیت]
۱۵ فوریه: روز نیر وانا، Nirvana  [بودائیسم]
سالروز در گذشت ” گوآتما بودا “، در سن ۸۰ سالگی و در هندوستان است.
۲۳ فوریه: شب بزرگ شیوا، Maha Shivaratri [هندو]، این یکی از بزرگ‌ترین اعیادی است که هندوها در آن، شیوا- خدای ویرانی را پرستش  می‌کنند. آنان در این روز، روزه گرفته و به انجام مناسکی همچون ” پوجا ” (نوعی نیایش) می‌پردازند.
۲۳ فوریه: وفات حسن عسگری، یازدهمین امام مسلمانان [ اسلام]
۲۴ فوریه: سه‌شنبه‌ی قبل از چهارشنبه‌ی توبه، Shrove Tuesday [مسیحیت]، این روز که با نام روز ” پن کیک ” نیز شناخته می‌شود، روز قبل از ماه صیام است و مسیحیان در این ایام از غذاهای غنی و مغذی استفاده می‌کنند تا برای روزه‌داری آماده شوند.
۲۵ فوریه: ماه نو
۲۵ فوریه: چهارشنبه‌ی خاکستری،Ash Wednesday [مسیحیت]، این روز اولین روز از ایام ۴۰ روزه‌ی صیام (به‌جز یک‌شنبه‌ها) می‌باشد که خود مقدمه‌ای است برای عید پاک. مسیحیان در این روز به نشانه‌ی مغفرت، خاکستر روی سر  می‌گذارند.
۲۵ فوریه: آغاز ایام صیام،Lent  [مسیحیت]، این ایام یادآور زمان روزه‌داری مسیح در بیابان است که وی در آن‌جا با وسوسه‌های گوناگونی مواجه بود. این ۴۰ روز مقدس، مقدمه‌ای است برای برپایی عید پاک.
۲۷ فوریه: میلاد پیامبر اسلام(ص)، به روایت اهل سنت

مارس
۱ مارس: روز ” سینت دیوید”، St David’s Day [مسیحیت]،  در این روز، فرهنگ و تاریخ مردمِ و ِلز جشن گرفته می‌شود.
۴ مارس: میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، امام ششم  به روایت اهل تشیع [ اسلام]
۵ مارس: روز “سینت پیران ” ، St Piran’s Day [مسیحیت]، در  این روز ، مردم جنوبی‌ترین گوشه‌ی بریتانیای کبیر، به یاد “سینت پیران ” جشن باشکوهی برپا می‌کردند. 
۱۰ مارس: روز پیوریم، Purim [یهودیت]، روزِ رهایی یهودیان است در دوران ملکه ” استِر” ِ پارسی. یهودیان رهایی‌اشان را مدیون ملکه‌ی پارسی هستند و برای قدردانی از وی در این روز دو بار این مطلب را یادآور می‌شوند. آنان در این روز با لباس بالماسکه در مراسم حضور می‌یابند و  با نوعی کیک مخصوص که ترجمه تحت‌اللفظی آن می‌شود : « کیکِ جیبِ هامان »! از یکدیگر پذیرایی می‌کنند.
۱۱ مارس: روز  “ماگها پوجا” Magha Puja [بودائیسم]، در این روز ، بودا زمان مرگ خویش را پیشگویی کرده و تمامی دروسی را که تا آن موقع تدریس کرده بود، قرائت کرد.
۱۱ مارس: جشن هُلی،Holi  [هندو]، یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های هندوها، جشن بسیار شاد ِ ” Holi” است که روز اول با برافروختن مشعلی به نشانه‌ی مرگ ” هولیکا “Holka – روح پلید زمستان- آغاز می‌شود و در روز دوم، مردم با پاشیدن رنگ به سر و صورت یکدیگر، خود را از شیطنت‌های « کریشنا» ی جوان در امان نگه می‌دارند.
۱۱ مارس: جشن هُلا ماهالّا، Hola Mahalla [سیک]، روز فستیوال هنرهای رزمی است که با جشن  ” Holi” هندوها آغاز و با آن نیز پایان  می‌پذیرد.
۱۴ مارس: ناناک شاهی، Nanakshahi- سال نوی سیک‌ها [سیک]، تقویم سیک‌ها معروف به ناناک شاهی است که نام خود را از” ناناک ” بنیان‌گذار مکتب سیک به عاریت گرفته. سال ۲۰۰۹ میلادی مقارن با سال ۵۴۰ سیک‌هاست. گفتنی است آغاز سال نو سیک‌ها همواره روز ۱۴ مارس است.
۱۷ مارس: روز “سینت پاتریک “،St Patrick’s Day [مسیحیت]، در این روز تاریخ و فرهنگ مردم ایرلند جشن گرفته می‌شود.
۲۰ مارس: اعتدال بهاری
۲۲ مارس: یک‌شنبه‌ی مادرانه،Mothering Sunday  [مسیحیت]، زمانی است برای سپاس‌گزاری از همه‌ی مادران و کسانی که به ما توجه مادرانه داشته‌اند.
۲۵ مارس: عید تبشیر مریم باکره [مسیحیت]، روزی است که در آن، جبرئیل به حضرت مریم، بشارت میلاد مسیح را داد.
۲۶ مارس: ماه نو
۲۷ مارس: وارشا پراتی پادا،Varsha-Pratipada  [ هندو]، این روز ، آغاز سال نوی بهاری هندو هاست و مانند” Diwali” که در پائیز است، مناسک و خوراکی‌های خاص خود را دارد.
آوریل
۳ آوریل: راما ناوامی،Rama Navami [ هندو]، این روز سالروز ولادت “رام ” هفتمین تجسم صورت خارجی”ویشنو ” (Vishnu )- خدای محافظ است. در این روز، معابد به‌طرز بسیار زیبایی آذین بسته می‌شوند.
۵ آوریل: یک‌شنبه خرمایی،Palm Sunday   [مسیحیت]، ابتدای هفته مقدس است که یادآور آخرین هفته‌ی زندگی انسانی مسیح است. در این روز مسیح وارد اورشلیم می‌شود و مردم راه وی را با برگ خرما فرش می‌کنند.
۵ تا ۱۰ آوریل: هفته مقدس [مسیحیت]، این هفته، تشریفاتی‌ترین و رسمی‌ترین هفته‌ی سال مسیحی است که در آن مسیحیان آغاز ورود مسیح به اورشلیم را با” یک شنبه‌ی خرمایی” و پایان آن را با ” جمعه‌ی خوب ” یادآور شده و به همین دلیل مراسم بزرگداشتی برگزار می‌کنند.
۸ آوریل: ” هانا ماتسوری”، Hanamatsuri- فستیوال گل [بودائیسم]، سالروز میلاد ” بودا شاکیا مونی” و فستیوال گل.
۸ آوریل: روزه‌داری فرزندان اول [ یهودیت]، فقط فرزندان اولی که پسر هستند، روز قبل از عید “فصح” یا همان فطر را به شکرانه‌ی جان سالم به در بردن اولین پسران یهود از طاعون، روزه می‌گیرند.
۹ تا ۱۶ آوریل: عید فصح یا عید فطر [یهودیت]، فستیوال آزادی، این عید از غروب آفتاب شروع می‌شود و مراسم ضیافت هشت‌روزه‌ای است که به یادبود آزادی قوم بنی‌اسرائیل از بردگی مصری‌ها برگزار می‌شود. دو روز اول و آخر این عید، تعطیل عمومی است.
۹ آوریل: ماه نو
۹ آوریل:” هانومان جایانتی”،Hanuman Jayanti   [ هندو]، هندوها این روز را که روز میمونِ قهرمان است، جشن می‌گیرند. این میمون نزد هندوها، مظهر قدرت و انرژی محسوب می‌شود.
۹ آوریل: پنج‌شنبه‌ی مقدس، Maundy Thursday [مسیحیت]، این ۵پنج‌شنبه موسوم به” شام آخر” است که در آن مسیح در ضیافت عید فطر (عید پس از صیام) حواریون را همراهی کرد.
۱۱ آوریل: جمعه‌ی خوب، Good Friday [مسیحیت]، این روز یاد آور به صلیب کشیده شدن عیسی مسیح است که اگرچه روز تلخی است؛ اما از این جهت خوب نامیده می‌شود که در آن عیسی جان خود را در راه پروردگار قربانی کرد.
۱۱ آوریل: شنبه‌ی مقدس،Holy Saturday  [مسیحیت]، در واقع، شب این روز مهم است که شب زنده‌داری برای ضیافتی عظیم است که در آن عیسی تجلی ظهور می‌یابد.
۱۲ آوریل: عید پاک، Easter Sunday [مسیحیت]، این روز مهم‌ترین فستیوال مسیحیان است که بنا بر باورشان روز رستاخیز مسیح می‌باشد.
۱۴ آوریل: بای ساک هی، Baisakhi [مسیحیت]، این روز که آغاز سال خورشیدی است، هم‌زمان با جشن خرمن(محصول) است که در شمال هند و بین سیک‌ها مرسوم است.
۲۰ آوریل: ولادت حضرت زینب، نوه‌ی پیامبر اسلام(ص) و خواهر امام حسین(ع) [اسلام]
۲۱ آوریل: یُم هاشوآ، Yom Ha Shoah [یهودیت]، این روز ِ به یادآوری “هولوکاست” است؛ که در آن شمع‌هایی نمادین روشن می‌شوند.
۲۳ آوریل: ماه نو
 ۲۳ آوریل: روز “سینت جورج”، St Georges Day [مسیحیت]، مردم  انگلستان در این روز فرهنگ و تاریخ کشورشان را جشن می‌گیرند.

مِی
۱ مِی: روز مِی(عامیانه)، May Day، این فستیوال انگلیسی، نشانگر آغاز بهار است. مردم در این روز به شکل سنتی، به دور عمودی که به “پایه‌ی مِی” ( May Pole ) معروف است، جمع می‌شوند و می‌رقصند و سپس از میان جمعیت حاضر، «ملکه مِی» ( May Queen ) را که زیباترین زن است، انتخاب  می‌کنند.
۹ می: میلاد بودا [بودائیسم]، در این روز به مناسبت سالروز تولد ” لُرد بودا ” جشن بزرگی برگزار می‌شود.
۹ می: روز “وِساک”، Vesakha، روز بودا [بودائیسم]، مراسم این روز که به علت میلاد بودا به روز بودا نیز شهرت دارد، در روز نزدیک به ماه کامل و یا خود روز ماه کامل انجام می‌شود و فستیوال جشن رنگ‌هاست. مردم در این روز خانه‌های خود را تزئین کرده و لباس نو می‌پوشند و برای بهره‌مندی از آموزش و سایر خدماتی که در این روز ارائه می‌شود به معابد محلی رفته و هدایایی نیز به راهبان معابد پیشکش می‌کنند.
۱۲ می: روز لَگ بی اُمِر، Lag B’ Omer، [یهودیت]، این زمان، دوره‌ی ۴۹ روزه‌ی غمگساری است که مراسم آن معمولاً در فضای باز انجام  می‌شود. ولی روز سی و سوم که مصادف با پایان طاعون در زمان رومی‌هاست، جشن گرفته می‌شود و از آن جایی که برپایی مراسم عروسی در دیگر روزها ممنوع بوده است، تعداد زیادی از زوج‌های جوان آغاز زندگی مشترک خود را در این روز جشن می‌گیرند.
۱۷ می: یک‌شنبه‌ی تقاضا و درخواست، Rogation Sunday [مسیحیت]، این روز پنجمین یک‌شنبه‌ی بعد از عید پاک است و نام آن برگرفته از کتاب انجیل است که  می‌گوید: ” امروز روزی است که هرچه را به نام من (مسیح) از خداوند طلب کنید، به شما عطا خواهد شد. “در چنین روزی مرسوم است که اهالی با حرکت دسته‌جمعی از سرحدات خارج می‌شوند و از کشیش نیز می‌خواهند تا آن‌ها را همراهی کرده و غله و احشام را متبرک کند.
۱۸ می: وفات حضرت زهرا، دختر پیامبر اسلام(ص) [اسلام]
۲۱ می: روز معراج، Ascention Day [مسیحیت]، این روز که به پنج‌شنبه‌ی مقدس نیز مشهور است، روزی است که در آن بنابر باور مسیحیان، عیسی در حضور جمع کثیری از شاهدان به ملکوت بهشت عروج کرد. 
۲۴ می: ماه نو
۲۹ می: روز “شاوُت”، Shavuot ، عید گلریزان [یهودیت]، این روز، روز نزول تورات در کوه سینا است. در چنین روزی مردم گرد هم جمع می‌شوند تا «۱۰ فرمان» را درست همان‌طور که  ۳۳۰۰ سال قبل در کوه سینا قرائت شد، بخوانند.
۳۱ می: عید پنجاهه،Pentecost / Whit Sunday [مسیحیت]، این روز مصادف است با زمانی که حواریون با گذشت ۵۰ روز از رستاخیز مسیح، کار نشر و اشاعه‌ی پیام  مسیح را آغاز کردند. 

ژوئن
۴ ژوئن: ولادت حضرت فاطمه(س)، دختر پیامبر گرامی اسلام
۷ ژوئن: یک‌شنبه‌ی تثلیث، Trinity Sunady [مسیحیت]، اولین یک‌شنبه‌ی پس از عید پنجاهه که در آن مسیحیان با به یادآوری وجود پدر ، پسر و روح‌القدس به‌طور واحد در ذات پروردگار ، به راز و نیایش می‌پردازند.
۱۱ ژوئن: مراسم عشاء ربانی، Corpus Sunday [مسیحیت]، این مراسم ۶۰روز پس از عید پاک برگزار می‌شود.
۱۶ ژوئن: شهادت گورو “اَرجان”، Guru Arjan [سیک]، این مراسم به یاد و خاطره‌ی تمامی سیک‌هایی برپا می‌شود که در راه دفاع از آرمان‌های خود متحمل سختی و عذاب شدند.
۱۹ ژوئن: فستیوال قایق اژدها [چینی]
۲۱ ژوئن: روز پدر، Fathers’ Day، این روز زمان مناسبی است برای قدردانی از همه‌ی پدران و نیز کسانی که در حق دیگران پدری کرده‌اند.
۲۲ ژوئن: ماه نو
۲۴ ژوئن: روز “سینت جان باپتیست”، St John Baptist [مسیحیت]
۲۴ ژوئن: روز “راتها یاترا”، Ratha Yatra [هندو]، این روز فستیوالی است که برای پرستش “کریشنا” برگزار می‌شود. مردم تصاویر بزرگی از کریشنا، خواهر و برادر وی را در خیابان‌ها حمل می‌کنند.
۲۶ ژوئن: میلاد امام علی(ع)، امام اول شیعیان [اسلام]

۲۸ ژوئن: وفات حضرت زینب، دختر امام علی(ع) [اسلام]
۲۹ ژوئن: روز ضیافت “سینت پیتر و سینت پل”، Feast Day of Saint Peter and St Paul

جولای
۵ جولای: ولادت گورو “هارگوبیند”، Guru Hargobind  [سیک]
۷ جولای: روز “آسالها پوجا”،Asalha Puja  [ بودائیسم]، این روز بیشتر در میان بودائیان غربی و نیز بودائیان ساکن ایالت «کرالا»ی هند جشن گرفته می‌شود. در چنین روزی بودا مردم را از افراط و تفریط بازداشت و آن‌ها را امر به میانه‌روی در امور کرد.
۷ جولای: روز عزلت‌گزینی [بودائیسم]، در این روز راهبه‌ها در یک مکان می‌مانند و به جایی نمی‌روند و معتقدند که این زمانی است برای توبه و طلب مغفرت، خودآزمایی و بخشایش.
۱۰ جولای: مبعث پیامبر اسلام(ص)  
۱۵ جولای: روز “سینت سوئیتین”، St Swithin’s Day [مسیحیت]، مسیحیان در این روز چشم به آسمان دارند؛ چراکه معتقدند آب‌و‌هوای آن روز نشانگر آب و هوای ۴۰ روز آینده خواهد بود.
۱۵ جولای: ولادت امام حسین(ع)، پیشوای سوم شیعیان جهان [اسلام]  
۱۶ جولای: ولادت امام سجاد(ع)، پیشوای چهارم شیعیان [اسلام]
۱۷ جولای: ولادت حضرت ابوالفضل، برادر امام حسین(ع) [اسلام]
۱۸ جولای: شهادت امام موسی(ع)، پیشوای هفتم شیعیان[اسلام]
۱۹ جولای: لیله‌المعراج [اسلام]، شبی است که پیامبر مسلمانان از مکه تا مدینه را طی‌الأرض نمود.
۲۲ جولای: ماه نو
۲۳ جولای: تولد گورو “هار کریشن”، Guru Har Krishen  [سیک]
۲۵ جولای: روز بزرگ “سینت جیمز”، St James The Great Day [مسیحیت]
۲۸ جولای: میلاد امام زمان(عج)، آخرین پیشوای مسلمانان جهان [اسلام]
۳۰ جولای: “تیشا”، Tisha B’ av ، روز ماتم [ یهودیت]، این روز یادآور خاطره‌ی تلخ ویرانی دومین پرستشگاه به دست رومیان است که در اورشلیم و در سال ۷۰ میلادی اتفاق افتاد.

آگوست

۱ آگوست: روز “لامّاس”،  Lammas[مسیحیت]، این روز مصادف است با برپایی اولین جشن محصولی که به قربانگاه هدیه می‌شود.
۵ آگوست: فستیوال “راکشا بندان”، Raksh bandhan [هندو]، این فستیوال مخصوص خواهران و برادران است و در آن عشق و برادری جشن گرفته می‌شود. در این روز خواهرها روبانی قرمز رنگ با خطوط طلایی به مچ دست راست برادرانشان می‌بندند که “راخی” ( Rakhi ) نام دارد. البته شرط اجرای این مراسم وجود پیوند خونی نیست. حتی کسانی که مایل هستند ارتباطی خواهر و برادروار داشته باشند نیز مبادرت به انجام این آیین مقدس می‌کنند. گفتنی است حتی گاهی پسرها در این روز پنهان می‌شوند تا دختری نتواند راخی به دستشان ببندد؛ چه اگر این اتفاق بیفتد، وی در آینده اجازه‌ی خواستگاری و ازدواج با آن دختر را ندارد.
۱۴ آگوست: روز ” کریشنا جَن مَشتَمی”، Krishna Janmashtami [هندو]، این روز مصادف است با سالروز تولد” کریشنا” که به شیطنت و سربه سر گذاشتن دوستانش معروف است. از او همچنین به‌عنوان قهرمانی بزرگ یاد می‌شود.
۲۰ آگوست: ماه نو
۲۲ آگوست: آغاز ماه رمضان [ اسلام]، رمضان ماهی است که مسلمانان به شکرانه‌ی نزول قرآن بر پیامبر عظیم‌الشأن خویش، تمام طول ماه را از طلوع آفتاب تا به غروب از خوردن و آشامیدن امساک کرده و روزه می‌گیرند.
۲۳ آگوست: ” گنش چاتورتی” Ganesh Chaturthi  [هندو]، هندوها این روز را که مصادف با تولد “Ganesh” (یکی از خدایان هندو که سری به شکل فیل دارد ) است را جشن می‌گیرند.

سپتامبر 
۸ سپتامبر: ولادت مریم باکره [مسیحیت]
۱۶ سپتامبر: لیله‌القدر [اسلام]، لیله‌القدر در لغت به‌معنای شب اندازه و یا شب قدرت و شب نزول قرآن به‌صورت دفعی بر پیامبر مسلمین است . اهل تشیع معتقدند این امر (نزول قرآن) در یکی از شب‌های  ۱۹، ۲۱، ۲۳ و یا ۲۷ رمضان بوده در حالی که اهل تسنن، شب ۲۷ را شب قدر می‌دانند.
۲۰ سپتامبر: عید فطر [اسلام]، عید پایان ماه رمضان بوده است و روزه گرفتن در این روز حرام است . در بعضی از کشورهای اسلامی، مردم تا سه روز تعطیل هستند و جشن می‌گیرند.
۱۹ – ۲۰ سپتامبر: ” رُش هاشانا” Rosh Hashanah  [یهودیت]، این دو روز که طولانی‌ترین تعطیلات یهودیان محسوب می‌شود، از جمله مهم‌ترین مناسبات مذهبی بوده و زمانی است برای توبه و طلب مغفرت به‌خاطر گناهانی که در یک سال گذشته مرتکب شده‌اند.
۱۹-۲۷ سپتامبر: ” ناوا راتری” Navaratri و آغاز ” دورگا پوجا” Durga Puja [هندو]، ناواراتری در لغت به‌معنای “۹ نور” است. این مراسم تقدیم می‌شود به durga، الهه‌ی مادر نزد هندوها و نیز سمبل پیروزی خیر بر شر است.
۲۸ سپتامبر:” یُم کیپور” om kippur ، روز کفاره [یهودیت]، این روز، آخرین روز دهه‌ی طلب مغفرت بوده و مقدس‌ترین روز در تقویم یهود است.
۲۸ سپتامبر:”داسِرا” Dasera ، فستیوال سلحشوران [هندو]، در این روز مردم شرح داستان پیروزی “رام”، خدای هندو، بر”راوانا”، اهریمن دیو سیرت را به نمایش می‌گذارند.

اکتبر
۳ اکتبر: “سو کُت”Sukkot ، [یهودیت]، این روز، آغاز فستیوال جشن خرمن است و یادآور زمانی است که یهودیان پس از رهیدن از بردگی در مصر، به مدت ۴۰ سال آواره‌ی کوه و بیابان بودند تا به سرزمین موعود برسند.
این فستیوال ۹ روز ادامه دارد.
۷ اکتبر: “پاوارانا ” Pavarana [بودائیسم]، این روز، آخرین روز دوره‌ی یک ماهه‌ی عزلت‌نشینی است. در چنین روزی راهبان از کنج عزلت خارج شده و زندگی عادی خود را از سر می‌گیرند.
۱۱ اکتبر: “سیمچات تورات” Simchat Torah [یهودیت]، این روز نهمین روز Sukkot است که در واقع تکمیل دوره‌ی یک‌ساله‌ی قرائت تورات محسوب می‌شود.
۱۷ اکتبر: “دیوالی”، Diwali [هندو]، هندوها این روز را بسیار عزیز می‌شمرند. داستان “راما و سیتا” در این روز نقل می‌شود و خانواده‌ها اوقات خوشی را در کنار هم سپری می‌کنند.
۳۱ اکتبر: “هالوئین”

نوامبر
۱ نوامبر: روز تمام سینت‌ها [مسیحیت]، این روز ، روز تشکر و قدردانی از تمامی”سینت‌” هایی است که ممکن است گمنام بوده و از آن‌ها نامی در تاریخ ذکر نشده باشد.

۲ نوامبر: روز ارواح رفتگان [مسیحیت]، در این روز اموات به‌طور اخص یاد شده و مردم دعا و خیرات نثار ارواح آن‌ها می‌کنند.
۲ نوامبر: روز “سانگ‌ها”، Sangha ، (ماه کامل) [بودائیسم]، در این روز که به جشن دوستی معروف است بودائیان سراسر دنیا دور هم جمع می‌شوند و این اجتماع دوستانه را جشن می‌گیرند.
۲ نوامبر: ولادت گورو “ناناک”، Nanak  [بودائیسم]، در این روز که تولد اولین گوروی سیک (ناناک) است، سیک‌ها کتاب مقدس خود، یعنی Granth Sahib را قرائت می‌کنند. گفتنی است تولد ناناک در واقع ۱۵ آوریل ۱۴۶۹ است ولی به‌طور سنتی در دوم نوامبر جشن گرفته می‌شود.
۵ نوامبر: شب آتش‌بازی ملی، مردم هر ساله این شب را که یادآور رویدادی در ۴۰۰ سال پیش است، با انواع و اقسام ترقه، منور  و دیگر وسایل جشن می‌گیرند.
۵ نوامبر: روز”کاتینا”، Kathina [ بودائیسم]، “کاتینا” روزی است که در آن به راهبه‌های بودایی پس از  سه ماه عزلت، ردای جدید اعطا می‌شود.
۸ نوامبر: یک‌شنبه‌ی تذکره [ملی]، نزدیک‌ترین یک‌شنبه به «روز متارکه جنگ» به یاد‌آوری کشته‌شدگان جنگ‌های جهانی دوم و جنگ‌های متعاقب آن اختصاص داده می‌شود.
۱۶ نوامبر: ماه نو
۲۷ نوامبر: عید‌الأضحی (عید قربان) [اسلام]، این عید به مناسبت پایان ایام حج برگزار می‌شود و مسلمانان در این روز حیوانی را قربانی  می‌کنند.
۲۹ نوامبر: یک‌شنبه ظهور و ورود [مسیحیت]، این روز، آغاز سال کلیسایی مسیحی است که چهار یک‌شنبه قبل از کریسمس است.
۳۰ نوامبر: “روز سینت اندرو”، Saint Andrew [مسیحیت]، در این روز، مردم فرهنگ و تاریخ اسکاتلند را جشن می‌گیرند.

دسامبر
۸ دسامبر: مراسم ضیافت تولد از باکره (بکرزایی) [مسیحیت]، در این روز مسیحیان به‌خصوص کاتولیک‌های روم، دکترین «معصومیت از گناه و باکره بودن» مریم مقدس را یادآور می‌شوند که با تحمل تهمت‌ها و زخم زبان‌ها، نوزاد خود را در بطن حمل می‌کرد.
۹ دسامبر: “روز بُدی”، Bodhi Day [بودائیسم]، برخی از بودایی‌ها در این روز که مصادف با دستیابی «گوآتاما» به روشن فکری است، زیر درخت Bodhi  در منطقه‌ای در شمال هند (در ایالت بیهار) به نام “بود گایا” گرد هم آمده و به پایکوبی می‌پردازند.
۱۹-۱۲ دسامبر: آغاز “هانوکا”، Hanukkah [یهودیت]، ایام “هانوکا”، ایام جشن و سرور برای پیروزی معجزه‌آسای یهودیان در برابر شکنجه‌های متعصبانه برای پرستش خدایان یونانی در سرزمین مقدس است. این روز همچنین یادآور احیای مجدد «معبد دوم» و معجزه‌ی” روغن روشنایی‌بخش” است. (پس از احیای مجدد معبد تنها یک ظرف روغن برای روشن کردن فانوس‌ها باقی مانده بود که به‌طور معجزه‌آسایی تا هشت روز معبد را روشن نگاه داشت.)

۱۶ دسامبر: ماه نو
۱۸ دسامبر: هجرت پیامبر اسلام [اسلام]، هجرت در واقع آغاز سال نوی اسلامی است و یاد آور مهاجرت پیامبر اسلام به همراه پیروانش از مکه به مدینه می‌باشد.
۲۱ دسامبر: جشن میلاد مسیح، این شب مقارن با شب تحویل زمستان است و زمانی است که پسر خورشید دوباره متولد می‌شود و تصویر بازگشت تمامی موجودات تازه متولدشده از آیینه‌ی عشق خداوندی بر کائنات متجلی می‌شود.
۲۴ دسامبر: شب عید، شب تولد عیسی مسیح [مسیحیت]
۲۵ دسامبر: کریسمس، روز تولد مسیح است که مسیحیان، وی را  پسر خدا می‌دانند.
۲۶ دسامبر: “روز سینت استفان”، St Stephen Day [مسیحیت]، سینت استفان اولین شهید مسیحیت است و کاتولیک‌های رومی این روز را جشن می‌گیرند. این روز «ضیافت استفان» نیز نامیده می‌شود.

ترجمه ناهید سعادتیان

منابع:
www.woodlands-junior.kent.sch.uk
www.bbc.co.uk
www.indiasite.com
www.wordnet.princeton.edu
www.calendar-updates.com/info/holidays
– تقویم جلالی
–  درآمدی بر اسطوره‌ها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان، دکتر ابوالقاسم دادور، الهام منصوری، تهران، دانشگاه الزهرا (س).

دیدگاه‌ها

  1. مهدی فتوحی

    ممنون. فقط تا آنجا که من می دانم ابوالفضل العباس در روز عاشورا کشته شد و نه تاسوعا. شاید این هم از آن چیزهایی از شیعی گری است که تازگی ها به فراخور نیاز رسانه های جمهوری اسلامی عوض شده و ما نمی دانیم.

  2. مريم

    با سلام

    و تشکر از خانم سعادتیان در ترجمه این متن.
    دو مورد در متن وجود داشت:
    ۱) به نظر من بهتر است توضیحات مهم دیگری نیز به آنها اضافه شود. مثلاً برای روز شیواراتی ایشان تاریخ ۲۳ فوریه را براساس تقویم اعلام نموده اند که چه بهتر بود با اشاره به اینکه این روز ۱۳ روز پس از ماه نو است و اینکه مثلاً در سال ۲۰۱۰ در ۳۰ ژانویه ماه نو بوده است اشاره دقیق تری به موضوع داشتند.یا اینکه ۱۷ ژانویه روز جهانی ادیان سومین یک شنبه ماه ژانویه است و غیره. با این توضیحات دلیل تغییر تاریخ هر ساله برای خواننده روشن میشود.
    ۲) اما چرا باید در چنین مواردی تاریخ را ذکر نمود زیرا تاریخ در حال تغییر است بهتر نیست از ذکر تاریخ خودداری نموده و فقط مثلاً به سومین یک شنبه ژانویه اشاره نمود.
    و حال پیشنهاد من به ایشان و شما این است که این متن را کامل بنویسید که بسیاری از فستیوالهای مذهبی مخصوصاً هندوها و یا یهودیان در این متن نیامده. حتی اشاره به ماه نو در برخی از موارد لازم به نظر میرسد که در این متن ذکر نگردیده اند.
    * راستی برای ترجمه میتوان روی تعطیلات جهان نیز کار کرد البته اگر تاکنون شما یا ایشان روی این مورد کار نکرده اید.
    ………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از توجه شما.

  3. سیما سلمان‌زاده

    درود و سپاس
    عاااالیه این کار!
    مرجع بسیار خوبیه
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس که مطالعه کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *