فستیوال اسپیتوک (Spituk Festival)؛ هندوستان

در قلمرو کوهستانی لاداخ راهی زیگزاکی قدیمی وجود دارد که به منظره‌ای ناهموار منتهی می‌شود. خانواده‌های عشایر به آرامی از این منطقه جغرافیای شگفت‌انگیز می‌گذرند و به منطقه‌ای با فرهنگ کاملاً تبتی وارد می‌شوند. هر ساله، این شیفتگان برای دیدن خدایان درونی و روح بودایی تبتی با ماسک‌هایی روشن و رقص به گومپا یا صومعه وارد می‌شوند.
اگر چه این جشن با شکوه نیست، ولی مانند جشن “همیس” از شهرت بالایی برخوردار است. لاماس‌های (افراد داخل صومعه‌ها) صومعه گلوکپا به پیروی از بودیسم تبتی، که دالایی لاما از عضوهای آن است، کلاه‌هایی ویژه در طول جشن بر سر می‌گذارند و جشن را برپا می‌کنند. مجسمه الهه کالی نیز سالی یک بار در معرض نمایش عمـــوم قرار می‌گیرد. در پایین مسیر پلکانی که با چراغ‌های روغن‌سوز مزین شده است، تماشای عبادتگاه خدای واجرا بهایراو و الهه تارا که ۲۳ جلوه از آن استادانه ساخته شده است، نیز خالی از لطف بازدید نیست. این معبد برای بازدید عموم آزاد است، ولی کمتر بازدید کننده‌ای از کشورهای غربی از این جشن زمستانی دیدن می‌کنند.

زمان: اوایل تا اواسط ژانویه
مکان: اسپیتوک، بخش اندوسف خارج از له، در جاده کارجیل در منطقه لاداخ، استان جامو و کشمیر
حمل‌و‌نقل: از دهلی، جامو و کاندیگار و سرینگر، برای این منطقه پروازهایی وجود دارد. علاوه بر آن، اتوبوس از سرینگر و مانالی نیز مسافران را جابه‌جا می‌کنند. باید توجه داشته باشید که راه جاده‌ای فقط در تابستان باز است.
اسکان: در اسپیتوک هتلی وجود ندارد. ولی در له می‌توان هتل‌های بسیار ساده اما راحت و مهمانپذیرهایی یافت. ولی توجه داشته باشید که بسیاری از آن‌ها در زمستان بسته هستند. برق و آب (فقط آب سرد) در این مکان‌ها به ندرت وجود دارد.
اطلاعات بیشتر: دفتر توریسم جامو و کشمیر، گلاب بهاوان، سرینگر ۱۹۰۰۰۱، و همچنین دفتر توریستی هندوستان.

ترجمه از: اکرم اکبری

دیدگاه‌ها

  1. mahnaz

    Thanks ,Arash ,for these nice tipic,,very intersting and useful
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  2. سیما سلمان زاده

    هندوستان مرموز و شگفت انگیز
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. دقیقا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *