یک خبر خوب در این بحبوحه‌

امروز، دوم تیر ۱۳۸۸ در روزنامه اعتماد ملی خبر خوبی خواندم که تا حدی سخن از دگرگونی مثبت می‌دهد. خبر این است:

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از حذف سنگسار در لایحه مجازات اسلامی خبر داد و گفت: “کمیسیون قضایی مجلس، در بررسی این لایحه به این نتیجه رسید که برای رعایت مصلحت نظام، برخی حدود اسلامی از جمله سنگسار در قانون بیان نشود.”

قطعا، اخذ چنین تصمیمی (همان‌طور که از متن خبر هم روشن است) در نتیجه‌ی فشار طرفداران حقوق بشر و مجامع بین‌المللی صورت گرفته است. یادم هست در سفری که به سوئیس رفته بودم چندین مرتبه دوستان سوئیسی‌ام از من در مورد این حکم سوال کرده آن را وحشتناک خوانده بودند. حتی یادم هست که یک توریست ایتالیایی چگونه با ترس و لرز از من در این مورد سوال کرد و من حس کردم او چقدر از این که این حکم (هر چند به ندرت) در ایران صادر می‌شود، دچار هراس شده است.

به هر حال، از خواندن این خبر بسیار خوشحال شدم و امیدوارم هم‌وطنانی که امروز برای اهداف خود مبارزه می‌کنند، ارزش این خبر را بدانند و با استناد به آن به افق‌های روشن بیش‌تری بیاندیشند. یادمان باشد که در حال ترک یک رسم قرون وسطایی هستیم.

دیدگاه‌ها

  1. زهره نيلي

    سلام.باید بپذیریم و باور کنیم که برای رسیدن به این جایگاه، از بسیار چیزها گذشتیم، قربانی شدیم و قربانی کردیم!!! هیچ چیز آسون به دست نمیاد، هرجا آداب خاص خودش رو داره…شاید در این مملکت تعدادی از آدما باید قربانی بشن تا عده دیگه ،طعم چیزهای بهتر رو بچشنند.در هر حال باید از چیزی کاست تا به چیزی افزود…

  2. مثلث

    جالبه که این مجازات قرون وسطایی و کنار میزارن و دست به جنایتهای جدیدی می زنن . فکر کنم هممون این جنایتها رو دیده و شنیده باشیم .

  3. مهشید

    در باره این خبر فقط گفته که بیان نشود…نگفته که انجام نشود…
    مگه این برخوردها که میبینیم توی قانون اومده؟؟؟؟

  4. cydar

    حالا که به تنگ اومدن یاد لغو سنگسار افتادن!

    این کثافتای بی مقدار باید برای همیشه گورشون و گم کنن.
    حتی الان هم به فکر خودشونن نه به فکر مردم.
    دیر شده

  5. ...............

    قرار نیست خارجی ها از قوانین ما خوششون بیاید ما برای خودمون زندگی میکنیم این که نمیشه استه بریم استه بیایم نکنه اونا بهشون برنخوره مگه ما جنگ های قرون وسطایی اونها رو فراموش کردیم تازه با افتخار ازش فیلم هم میسازند اینقدر بیگانه پرست نباشیم ما موظف نیستم به همه سوالات جواب بدیم مگه زندان گوانتانامو در مهد آزادی آمریکا شکل نگرفته انسان ها همه یه جوراند و همه خلق شده یک خداییم اونا فقط ادای حقوق بشر رو در میارن.

  6. مثلث

    برای آقای چند تا نقطه عمیقن متاسفم که سنگسار نکردن و توی این قانون ایران به ظاهر اسلامی آسته رفتن و آسته اومدن می دونه . برای ایشان واقعن متاسفم که خبرهای دروغ تلویزیون در خدمت نظام ایران را از زندان گوانتانامو باور می کنه و دنبال خبرهایی از زندانهای خودمون نمیره چون براش پوشیدس و فکر می کنه که هرچی که بازگو نشه حتمن وجود نداره . بدا به حال ما که با این آدما باید توی یه هوا نفس بکشیم . دیگه برای خودم متاسفم .

  7. سعيد فكري

    هر کشوری برای خود قوانینی دارد که باید مورد احترام جامعه خودی و جوامع بین الملل باشد. اما بشر توانسته از قرون وسطا و دوران جاهلیت پا فراتر نهد. شاید قوانین عرب جاهل در زنده به گور کردن دختران در آن زمان توجیه داشته ولی با افزایش درک اجتماعی این حرکت به رفتاری ناهنجار تبدیل شده است. بشر به سمتی می رود که شکنجه را نمی پسندد، سنگسار را نمی پسندد، اعدام در اماکن عمومی را نمی پسندد، قداره بندی را نمی پسندد، زد و خورد با موتور سواران چماق به دست را نمی پسندد. ان شاء الله که درایران هم روزی به این درک اجتماعی برسیم. اگر آمریکا زندان گوانتانامو دارد خوب داشته باشد او کشوری ۲۰۰ ساله است. منشور حقوق بشر به دست ایرانی هخامنشی نوشته شده. علم و دانش و مدنیت از ایران به خیلی نقاط ساطع شده. ایران است که حد اقل ۳۵۰۰ سال مدنیت دارد نه آمریکا. احساس می شود به همان سرعتی که دنیا از قرون سیاهی فاصله می گیرد، ما با همان سرعت در اعماق آن فرو می رویم. آری، سنگسار هم مانند زنده به گور کردن دختران قبیح است. آری، قداره بندی و غارت و آشوب هم بد است. آری، شکنجه در هر کجای ملک خدا فاجعه است چه ایران اسلامی چه آمریکای به اصطلاح آزاد. اصل بر اصلاح الگوهای رفتاری است نه پاک کردن و از نو نوشتن. به هر حال تبریک می گم که جامعه به این درک رسید که سنگسار را حذف کند.

  8. فرهنگيان

    سلام.وقت بخیر
    بی شک خبر خوبیست، اما کی میتونه با اطمینان بگه که بی چون و چرا و حتی در خفی این حکم رعایت خواهد شد؟!؟! آیا همۀ قوانین تا به حال اجرا شده اند؟ اشاره میکنم به مواردی که آقای فکری ذکر کردن و خیلی موارد دیگر.
    موفق باشید

  9. مریم

    سلام
    انرژی تو دیگه چرا؟ به نظرت راست میگند که سنگسار نمکنیم؟ من که باورم نمیشه!!! در خفا این حکومتی که من دیدم همه کاری میکنه بعد بلده چطوری کارهای زشت و فاسدش را به اسلام ودین بچسبونه . بعد هم مردم که اعتراض کنند به عنوان آشوبگر و عاملان خارجی به زندان اوین میبرند .

  10. ...............

    ملتمسانه میشه موضوع رو عوض کنید فکر نکنم اینا به حیطه کاری شما ربطی داشته باشه حقوق دان که نیستید هستید آه این ایرانی ها هزار خوبی هم که داشته باشن و عجیب به کاری که در تخصصشون نیست فضولی میکنن چرا نمی دونم تو ایران چه خبره همین اوین لرزه به تن هر کی میندازه کسی از نزدیکان گذرش یک هفته ای به اونجا داشته چاق رفته لاغر برگشته تازه بی گناه ولی دلیل نمیشه بیگانه پرست باشم امثال گوانتانامو زیاده و ما خبر نداریم تو همه کشورها حتی اینا که ادعای آزادی دارن.

  11. سمیرا یحیایی

    تخصص شما چیه استاد سه نقطه؟ این سه نقطه هر چیزی رو تو خودش جا میده پس خودت رو مردونه معرفی کن تا صفتی تو این نقطه های بیچاره نزاشتیم. راستی سه نقطه باید بگم سه نقطه و باز هم سه نقطه و خوشحال ام که سه نقطه. تو این اوضاع از اینکه سه نقطه ای جدا متاسفم.

  12. مریم

    سمیرا خانوم سه نقطه نیست حیفه سه نقطه سه نقطه یعنی واقعا حرفی درست حسابی واسه گفتن داره. این ۱۵ نقطه است و تخصصشون مربوطه به فضولی در نوشتار دیگران. فکر کنم مثل ولایت فقیه همه کاره مردمند.
    حالا چرا فقط گیر دادی به گوانتانامو؟؟؟
    چرا رسانه هاشونا نمیبینی که آزادی عمل دارند میتوانند سران مملکتشون را زیر سوال ببرند و نقد کنند بدون هیچ ترسی و واهمه از شکنجه و زندان. لااقل دموکراسی و آزادی تو رسانه هاشون هست. افراد جامعه هم آزادی فردی دارند. مردم ایران چیه دارند؟؟؟
    شما لطفا برای کسی تعیین وتکلیف نکنید . ناراحت هم هستید به این سایت نیایید به سایت علی گدا و دیگر سران رجوع کنید حرفهایی را که میزنند خوشایند شما و امثال شماها باشه.
    از آقای نوراقایی هم معذرت میخواهم ولی دیگه مجبور شدم این ۱۵ نقطه را نقد کنم چون قبلا مخالف این بودم که به نظر دیگران ایرادی گرفته شود و نقد کنند.
    ای زمان جدا بعضی ها کور و کر شده اند .

  13. ...............

    ادب مرد به ز دولت اوست
    ادبم یاد گرفتم شماها نقادی بلد نیستد و لی فحاشی چرا
    شما طاقت مخالف ندارید شما میخواهید اینجا همه نظر بدن به به چه چه
    یه کم تاب منفی هم داشته باشید.

  14. cydar

    آخه از قضا شما (…………..)هم اومدین تا کسانی به شما به به و چه چه بگن ولی خب اینجا و امروز جاش نیست و فردا هم!
    ضمنا انگار شما هم طاقت مخالف ندارین
    به قول بچه ها میتونید به سایتایی که باب میلتونه سر بزنید!

  15. آزاده

    سلام
    به فکرم رسید که شاید سنگسار کردن در باور یک قوم خاص یک نوع مراسم تطهیر بوده چیزی شبیه به ور آب یا ور آتش و بعد به صورت قانون در اومده
    البته این فقط یک فکر ناگهانی و به عبارتی نوعی حدس هست و بعید می دونم داستان به همین سادگی باشه ولی از آنجاییکه گفته می شه گناهکار بعد از سنگسار شدن پاک از این دنیا می ره چنین چیزی می تونه تامل برانگیز باشه

  16. سعيد

    توجه داشته باشید که سنگسار هنوز از قانون حذف نشده است.کمیسیون قضایی مجلس این پیشنهاد را داده.بعد این پیشنهاد به صحن علنی مجلس می رود. اگر در آنجا تصویب شود بعد به شورای نگهبان می رود.اگر در این شورا تصویب شود(که بعید است) آن وقت قانون می شود!بنا بر این زیاد هم دلخوش نباشید.ضمن اینکه به جای سنگسار که مجازات زنای محصنه است ممکن است مجازات اعدام برقرار شود!

  17. لیلا

    سلام
    دلخوش نباش به این حرفها
    همیشه بهمون دروغ گفتن از اول ما دیر فهمیدیم متاسفانه !!!
    ………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. چشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *