جشن پنجم: ۲۷

قبل از هر چیز از لطف و نوازش همه ی دوستان و همکاران عزیزم تشکر و قدردانی می کنم. و از اینکه به ما اعتماد کردید و دعوتمان را پذیرفتید، سپاسگزار هستم.

دیگر اینکه، آنچه در برگزاری این جشن باعث آزردگی و خستگی می شد، فعالیت های پاکسازی و آماده سازی محل های اقامت و از این قبیل نبود، بلکه عدم درک صحیح از موضوع و مرام برگزاری این گردهمایی بود.

به عبارت روشن تر ما بیشتر درگیر تنش های میان ادارات و سازمان ها بودیم. نمی دانستیم چه سازمانی و چه ارگانی قرار است از حضور ما حمایت کند. نمی دانستیم وجود یا عدم وجود ما برای چه کسی مهم است و خیلی موضوعات دیگر.

در مقام حرف، همه چیز وفق مراد بود، اما در جایگاه عمل، بسیاری از پذیرش مسوولیت شانه خالی کردند.

نمی خواهم و نمی توانم بیشتر بنویسم و این درد بزرگی است.

فقط می توانم بگویم همیشه بعد از برگزاری جشن، در همین وب سایت می نوشتم “این آخرین مرتبه است که چنین غلطی می کنم”، اما این دفعه چنین چیزی نمی نویسم. اصلا چیزی نمی گویم ولی در دل اهدافی را نشانه می گیرم. و از شما می خواهم که اعتماد کنید. همین.

موضوع دیگری که می خواستم با شما در میان بگذارم این است که چند چیز در میان شور و همهمه ی جشن کمتر دیده شد:

۱- ما پنج سال فعالیتمان را در ویژه نامه جشن مکتوب کردیم. انتظارم این بود که طرح و اجرای این فعالیت بیتشر مورد توجه قرار گیرد. فکر می کنم بیشتر باید به مستندسازی بها بدهیم.

۲- بنده کمتر صنفی را سراغ دارم که برای خودشان آرم صوتی داشته باشند. شما سراغ دارید؟ سوالم این است که چرا کسی به آرم صوتی بها نداد؟ شاید این ایده خیلی پیشرو بود و کسی اهمیت آن را درک نکرد. نمی دانم.

۳- ما تنها گروهی هستیم که توانستیم میدانی را به نام “گردشگر” ثبت کنیم. این کاری که بنا به خواست ما انجام شد، در تمام طول مدت ایجاد سازمانی که خود را متولی گردشگری می داند، انجام نشده است. این یعنی اینکه ما نه یک قدم، بلکه چندین قدم از متخصصان و دست اندرکاران گردشگری کشور جلوتر هستیم و این مساله ای است که باید باقی بماند. مرگ ما وقتی فرا می رسد که ایده ای نداشته باشیم و برای ایده هایمان ارزش قائل نشویم.

شاد باشیم و یادمان باشد که حق و مسوولیت مان بیش از این است.

دیدگاه‌ها

  1. Banafsheh

    این درد بزرگ را همه ی ما در هر حرفه و شغل احساس می کنیم.
    امید که مسئولان بار مسئولیتشان را بر دوش دیگران نگذارند و به کسانی که با عشق و علاقه در هر حرفه وشغلی باری از مسؤلیت را در قبال این مرز و بوم برمی دارند دست یاری دهند نه ………..

    کاشکی ای کاش هامان، کاش بود.

    ولی بدانید که همت و مسئولیت پذیریتان ستودنی است و از شما سپاس گزاریم.

    با احترام
    ………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. قربان تو.

  2. بهنام افتخاریان

    salam man arme soti ro kheyli jedi gereftam.idehaye digei ham daram ke baratoon email kardam.be nazare man bozorgtarin kamtavajohi az janebe khode ma rahnamahast bishtaremoon baraye shadi va tafrih oomade boodim va ziad be masaele jedi tavajoh nakardim.albate in nazare shakhsie mane
    ………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. ایمیل تو رو خوندم و سپاسگزار توجهت هستم. به امید دیدار.

  3. مریم

    سلام واقعا خسته نباشید ….روزی میرسه که متولیان دلسوز و آگاه مانند شما و دوستان فداکارتان ، در راس امور گردشگری این کشور قرار خواهند گرفت. من مطمئنم…به امید آن روز
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. قربان شما.

  4. saeid

    سلام آقا آرش ، من با تمام وجودم این درد بزرگ و حس میکنم و خیلی هم به این امر میبالم که کسی بنام آرش نورآقایی در برابر این همه ناملایمات ، سر تعظیم فرود نیاورده و با عزم راسخ با قدمهای استوار همچنان به جلو میتازد..تلاشهایتان همه ستودنیست و ستودنی تر اینکه در مقابل این همه ناملایمتی کارهای بزرگی خلق کرد …. به امید روزهای بهتر
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام به تو. سپاس از لطفت. سعید عزیز، در کنار بنده دوستان بسیاری هستن. همه با هم هستیم. به امید دیدار.

  5. ali

    سلام ارش جان با درود و خسته نباشی خدمت شما مرد خستگی ناپذیر عرصه گردشگری و عرض تبریک به مناسبت جشن راهنمایان خدمتتون با کمال افتخار عرض کنم که بنده وبلاگم را به صورت تخصصی در شناخت شهرهای استان تهران ایجاد کردم و انشاله به یاری یزدان پاک و همیاری شما دوستان عزیزم بتوانم گامی مهم در راستای شناخت هر چه بیشتر میراث فرهنگی و معنوی استان ایجاد کرده باشم. پیروز و شاد باشید دوست عزیزم
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام به تو. امیدوارم موفق باشی.

  6. سمیه

    سلام
    اینکه ما تنها گروهی هستیم که این کارها رو انجام دادیم مهم هست ولی مهمتر اینه که این راه رو حتما ادامه بدیم و حفظ کنیم
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. حتما همینطوره.

  7. حسین

    سلام استاد متاسفانه به دلایل مختلف و شرکت در کلاسهای دوره راهنمایان گردشگری و شروع کلاسهای تحصیلی ام که حضور در آن الزامی بود و مشکلات فراوان دیگری که گریبانگیرم را گرفته بود نتوانستم در این جشن با شکوه شرکت کنم.به نوبه خود زحمات شما عزیزان را می ستایم و آفرین می گویم.همانطور که گفته بودم با توجه به کمبود و نبود زیرساختها در استان خوزستان شخصا علاقه داشتم چند روز قبل در این کارزار شرکت کنم و ثابت کنم خواستن توانستن است.بنده در شرایط سخت و غیر ممکن در توان خودم در حوزه گردشگری خود را درگیر کردم و لذت کار در شرایطی است که با زحمت به دست می آید حتی اگر راه سخت باشد ولی پایان شیرینی دارد.شخصا دوست دارم اهدافی را دنبال کنم و به نتیجه برسانم که در اذهان عمومی غیر ممکن است.این جشن هم فرصت خوبی بود که در این پیروزی سهیم باشم که نشد ولی با افتخار و غرور اخبار و گزارش برگزاری جشن را دنبال می کنم و از دیدنش هم خاطرات جشن های قبلی زنده شد هم وجودم سراسر شادی شد که دوستانی هستند که در بدترین شرایط بهترین کارها را انجام می دهند و امید و شادی را به جامعه گردشگری می بخشند.دست مریزاد استوار و سربلند چون کوه مثل همیشه جاوید ماندن ایران مستلزم همبستگی و دلگرمی و تلاش ایران دوستان است.راه اگر دشوار است ولی پایانی شیرین دارد ما به پایانش دلخوشیم.
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. به امید پیروزی و موفقیت تو.

  8. شهریار

    سلام و درود و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار
    پیش خودم داشتم فکر می کردم ، شانس آوردم در جشن حضور نداشتم وگرنه من که برای ۲ ساعت جشنواره دو صفحه برای شما نوشتم ، حالا فکرش را بکنید برای چند روز برنامه چقدر می خواستم بنویسم !!!
    خدا قوت
    پایدار و سلامت باشید
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. آره واقعا. قربانت.

  9. اسکندری

    سلام آقا آرش
    هرچند اونجا نبودم ولی از همین عکسا و گزارشات و لینکهای بقیه وبلاگها و وبسایتهایی که گذاشتین مشخصه که کار سنگینی بوده و کار تیمی خوبی انجام شده.
    ضمنا خوشحالم که یکی از میدونهای هرچند کوچک ولی پر تردد و معروف شهرمون به اسم گردشگر نامگذاری شده، مطمئنم خیلی کار مشکلی بوده مجاب کردن مدیرانی که درک درستی از این مسائل ندارن
    دست مریزاد
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از تو.

  10. پسر ایران

    سلام حکیم جان .. پیشنهاد داده بودی لوگو صوتی را زنگ موبایلمان قرار دهیم نمیدانم چه اشکال فنی بوده که اجرا نشد.. اگر امکاناتی هست این برند صوتی را برای سایتت قرار بده و اگر شد بتوانیم انرا از جایی دانلود کنیم..
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. اون نسخه ای که پخش شد، نسخه بتا بود. هنوز وقت نیاز داریم تا کاملش کنیم. وقتی نسخه نهایی آماده شد، بقیه کارها رو انجام می دیم.

  11. حسین

    پیش خودم داشتم فکر می کردم که سهل انگاری و بی توجهی در انتخاب و سستی در اجرای برنامه چقدر با اجرای یک همایش و جشن ۵۰۰نفری با کمبود امکانات تفاوت دارد که متاسقانه ما این تفاوتها و نقدها و تقدیرها را نمی توانیم تشخیص دهیم.آرزو دارم هیچ وقت نسنجیده نظر ندهم و هیچ وقت قضاوت عجولانه نکنم.نقدم منصفانه باشد و تحصینم در جای خود
    خدایا به ما درکی عطا کن تا حرفها را شفاف و صادقانه و به دور از کنایه و تخریب به همدیگر منتقل کنیم.
    چقدردرد آور است بحثی را درک نکرده درباره آن قضاوت و کنایه بزنیم.استاد خود می دانی انتخاب در لیست وبلاگها در جشنواره کار شما نبود و انتقاد و ایراد من هم و روی سخنم هم به شما نبود.
    انتقادم شخصی بود تا دوستان دقت بیشتری داشته باشند.اشتباهی بود که می شد اصلاح کرد و بازبینی کرد.کاش دوستان تحمل انتقاد و خواندن نقدها و نظرات را بر خود برداشت نکنند و با اخلاق و مرام و مردانگی حرفهایمان را برای پیشرفت و توسعه بزنیم نه از روی طعنه و کنایه
    چرا مدتی از نوشتن در وبلاگم دست کشیدم رد پای دوست نماهایی را حس می کردم که از نوشته هایم و مطالبم سو استفاده و حضورشان صرفا فضولی بود و دوست نداشتم حرفهای دلم را در جاهایی بنویسم که رد پای افرادی که هدفشان تخریب است در وبلاگ شخصی ام باز شود.مطمئنم همان افراد هم که خود را نخود هر آشی می کنند متوجه شدند که چه می خواهم بگویم.
    ………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. موفق باشی.

  12. Masi

    می دونین، گاهی به این می اندیشم که در فرآیند انجام کارها در این کشور، اونقدر که “حواشی” انرژی گیر هستند، اصل ماجرا اصلا اونقدرها خسته کننده نبوده و نیست .
    اصل راه در دسترس، خلاق، شفاف و نتیجه بخش هست، اما از بس دچار بیراهه میشیم در طی روند کار، انگار با یک بار با خستگی و شکستگی به مقصد می‌رسیم، برای همین اصلا توان شادی کردن برای رسیدن به هدف رو نداریم دیگه و این غم انگیزه !

    استاد جزئیاتی که شما می بینین و اهمیتش رو دریافت می کنین، من تقریبا در هیچ کس! بی اغراق در هیچ کس ندیدم تا امروز.
    و این جزئیات ، و درک این جزئیات است که آدمی را خسته و فرسوده می کند.
    …………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس که به این موضوعات دقت می‌کنید. چیزی است که من در تمام زندگی شغلی خودم خواستم به دیگران یادآوری کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *