پیش بیانیه ای برای همایش گردشگری ادبی

دیروز، جلسه ی “شرح سفر تحقیقاتی به منظور تهیه ی نقشه ادبی کلیدر” در محل برگزاری جلسات “انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران” و با حضور حدود ۱۰۰ نفر از شرکت کنندگان برگزار شد. در این میان، علاوه بر راهنمایان گردشگری، جمعی از دانشجویان و علاقمندان به موضوع سفر و ادبیات نیز حضور داشتند.

لازم به ذکر است که تهیه ی “نقشه ادبی کلیدر” یکی از خروجی های پیش بینی شده برای این همایش است.

اکنون جدای از این موضوع که برای برگزای “همایش گردشگری ادبی” تا چه اندازه تحت فشار روحی و مالی قرار دارم (قرار داریم)، شخصا به موضوعات بیشتری می اندیشم که می توانند برای رونق این گونه از گردشگری -که به طرز عجیبی فکر و ذهنم را درگیر خود کرده- در آینده مفید باشند.

در زیر چند ایده را مطرح می کنم که همزمان می توانند برای رونق ادبیات و گردشگری، گردشگری ادبی و همچنین هنرهای دیگر مفید باشند:

– بررسی و شناسایی “فرش های ادبی”: منظورم فرش هایی است که در طراحی و بافت آنها به موضوعات داستانی و افسانه ها و اسطوره ها توجه شده. می توان در این رابطه مقاله ای نوشت، کتابی به رشته ی تحریر درآورد، یا حتی بخشی از موزه ی فرش را به این بخش اختصاص داد.

– بررسی و شناسایی گچبری ها و نقش برجسته ها مرتبط با داستان ها و عشق نامه ها: در سرتاسر ایران وقتی به گچبری های باغ ها، حمام ها و خانه های باقیمانده از عهد صفویه، قاجار و حتی تا حدی دوران های دیگر توجه می کنیم، با گچ بری هایی روبرو می شویم که روایتگر قصه ها، حماسه ها و دلداگی های سرزمینمان هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. از طرفی برخی از نقش برجسته ها و نقاشی های دیواری باقیمانده در کاخ ها و کوه ها داستان هایی را روایت می کنند که می توانند در موضوع گردشگری ادبی نقش قابل توجهی را ایفا کنند.

تدوین دائره المعارف شخصیت های ادبی و مکان های ادبی ایران: این یکی از بهترین فعالیت و کارهایی است که می بایستی برای حفظ منزلت ادبیات ایران انجام شود. یکی از نتایج این کار، علاوه بر درک هویت مکان ها، ایجاد بستر لازم برای تهیه ی نقشه های ادبی بیشتر و همچنین رونق گردشگری ادبی است.

– انتخاب شهر یا پایتخت ادبی سالیانه و برگزاری مراسم مرتبط با ادبیات و گردشگری در کشور: می توان مراسم سالیانه ای را طراحی و اجرا کرد که در هر سال یک شهر از ایران به عنوان مرکز یا پایتخت ادبی مورد توجه قرار گیرد. در صورت اجرای خوب، اجرای این طرح بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

دیدگاه‌ها

  1. فرشته

    سلام آرش عزیز
    خیلی دوست داشتیم تو جلسه دیروز شرکت کنیم که متاسفانه نشد – در رابطه با گردشگری ادبی یه پیشنهاد دارم اما نمیدونم عملیه یا نه.
    آتش بدون دود اثر نادر ابراهیمی درباره ترکمن و ترکمن صحراست. ترکمن تحصیل کرده ای در مراوه تپه در مورد آتش بدون دود چنین گفت: نادر ابراهیمی حق بزرگی به گردن ترکمن و ترکمن صحرا دارد. هرچند که این رمان به نسبت کلیدر تقریبا ناشناخته است اما فکر میکنم از نظر جغرافیایی مناطق بیشتری رو پوشش میده چون جولانگاه شخصیت ها فقط ترکمن صحرا نیست.
    …………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. اگر بشه کتاب رو می گیرم و مطالعه می کنم و اقدام انجام می دم. سپاس.

بخش دیدگاه‌ها بسته شده است.