کتابی برای موزه ملی ایران

حالا که سفرم تمام شده، برای انجام کارهای نشده و ناتمام دورخیز کرده‌ام. یکی از اولین کارهایی که در فکر انجام دادنش هستم (به غیر از کارهای عقب‌افتاده) نوشتن کتاب‌هایی برای برخی از موزه‌های مهم ایران و تهران است. به همین منظور چهارشنبه گذشته به «موزه ملی» رفتم و با معاون مدیریت موزه درباره‌ی کتاب «راهنمای موزه ملی ایران» صحبت کردم. برخورد خوبی داشت و نتیجه را مثبت ارزیابی می‌کنم.

اما در بخشی از صحبت‌هایمان معاون موزه به من گفت: ایده‌ات بکر نیست و من با خودم گفتم که قرار نیست ایده‌ام بکر باشد، مهم این است که از سال ۱۳۱۶ ه.ش. که موزه ملی افتتاح شده کسی به فکر چاپ یک کتاب کاربردی برای گردشگران داخلی و خارجی نبوده. بعد هم به من گفت که برو و سر فرصت یک نامه بنویس و چنین و چنان… با خودم گفتم که آیا معنی «سر فرصت»، دو قرن بعد است؟…نه، من تا آن موقع نیستم، پس…

به هر حال نامه را نوشتم و روز شنبه برای مدیریت موزه بردم. برای این‌که کتابی به نام مهم‌ترین موزه‌ی کشور بنویسم پول یا چاپ کتاب توسط مسوولان را درخواست نکرده‌ام، بلکه فقط همکاری خواسته‌ام. بخشی از نامه به شرح زیر است:

……….

ریاست محترم موزه ملی ایران؛
جناب آقای مهراندیش

با سلام؛
این‌جانب آرش نورآقایی، روزنامه‌نگار حوزه‌ی میراث فرهنگی، میراث معنوی، گردشگری و همچنین راهنمای تورهای فرهنگی و طبیعت‌گردی هستم. از آن‌جا که همواره با گردشگران تماس دارم و نیازهای آنان را می‌دانم، جای کتاب “راهنمای موزه ملی ایران” را بسیار خالی احساس می‌کنم.
بنابراین در نظر دارم یک کتاب راهنمای جیبی با در نظر گرفتن استاندارد کتاب‌های گردشگری روز دنیا، در رابطه با اشیای (حداقل صد شی‌ء مهم‌تر) موزه ملی تالیف کنم تا در اختیار راهنمایان گردشگری و همچنین گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.
ناگفته پیداست که این کتاب علاوه بر زبان فارسی امکان ترجمه به زبان‌های انگلیسی، عربی، آلمانی، فرانسوی و … را داراست و از لحاظ علمی در سطح گردشگران فرهنگی خواهد بود.

اکنون از حضرت‌عالی به عنوان ریاست موزه ملی ایران درخواست دارم، دستور فرمایید اطلاعات و عکس‌های اشیاء موزه ملی (در مرحله اول بخش ایران باستان) در اختیار بنده قرار گیرد، و یا این‌که همکاران بنده، اجازه‌ی عکاسی حرفه‌ای از اشیائ‌ موزه را داشته باشند.
همچنین از همکاران جناب‌عالی تقاضا دارم که برای دسترسی به اطلاعات کتابخانه، مستندات، کتاب‌ها، رسانه‌های تصویری و … بنده و همکارانم در این پروژه را مورد لطف خود قرار دهند.

……….

اگر همه‌ی کارها خوب پیش برود و برخی از شما دوستان کمک کنید در مدت کوتاه (قبل از پایان سال و شروع فصل پرمسافر) می‌توانیم کتاب جیبی موزه ملی را تالیف و در صورت امکان چاپ کنیم. بعد می‌توانیم به سراغ بقیه‌ی موزه‌ها برویم و در ادامه به سراغ نوشتن کتاب‌های گردشگری شهرها.

به جرات می‌توانم بگویم که هیچ کتاب شهرگردی در ایران تالیف نشده. همه‌ی کتاب‌ها فقط به توصیف میراث فرهنگی شهرها و سایت‌های باستانی پرداخته‌اند. کتاب‌های گردشگری این‌گونه‌ای که اکنون هستند نباید باشند.

ما خوشبختیم که کارهای زیادی برای انجام دادن داریم.

دیدگاه‌ها

  1. N

    سلام.
    خوش حال می شم که ” خوشبخت ” باشم ! امری بود بفرمایید.
    با آرزوی بهترین ها .
    ………………
    جواب: به خوشبختی شما همیشه احتیاج دارم.

  2. سارا

    سلام
    میگم دنیا دیده شدید با کلی ایده اومدید امید که به سر انجام برسد و همه را با اینکار شاد کنید.

  3. الهام

    کاش می شد از رضا عباسی شروع کنی همیشه بیشتر از موزه ملی دوستش دارم بسیار مهجور و بی ادعاتر از موزه مادر ماست که خب البته دلیلش اینه که از اول می دونستن دارن چه کار می کنن توی موزه رضا عباسی اما موزه ملی بی برنامه تربیت شده عین یه قلوه سنگ که می چرخه و می چرخه و می چرخه یهو تبدیل به یه گوله برف بی قواره می شه به اسم بهمن ( بلا تشبیه به موزه ملی ایشالله)
    …………………………..
    جواب: می‌شه برای سه یا چهار موزه همزمان کار را شروع کرد. مدتی بعد، یک جلسه با همه‌ی علاقمندان برای اجرای این پروژه می‌گذاریم.

  4. سیامک فریدونی

    با درود

    بسیار کار مفید و ارزشمندیه.

    ببین میتونی با آستان قدس رضوی رابطه برقرار کنی و از طریق اونها هم پارتی برای موزه ی ملی بتراشی و هم از موزه ی آستان یک کتاب راهنما تهیه کنی ؟
    اونها از این کارها خوب استقبال میکنن !!

    اگه کاری هم از دست ما بر میاد خوشحال میشیم انجام بدیم.
    ………………………..
    جواب: سیامک سپاس

  5. فرزانه

    چه خوب دوست عزیز. من سه سالی خبرنگار موزه ملی بودم می دونم می دونید. اگر مشکلی دارید بگید . هرچند که من ار این مدیر موزه چشمم آب نمی خوره
    …………………..
    جواب: فرزانه تو خیلی می تونی کمک کنی. اگر که مایل باشی در این پروژه حضور داشته باشی همگی خوشحال می‌شیم.

  6. رهرو

    سلام
    من یه دوستی دارم که حقوق خونده و تو سازمان میراث فرهنگی کار می کنه. به نظرتون می تونه کمکتون کنه؟
    ………
    جواب: سپاس از لطف شما، اگر لازم بود کمک می‌گیرم از دوست شما.

  7. احسان

    سلام آرش جان
    ایده بسیار خوبی داری. من یک دوست (بند پ) فوق العاده تو موزه ایران باستان دارم که بی شک می تونه کمک بده. خودم هم شخصا خیلی علاقه دارم تو این کار کنارت باشم. خوشحال میشم باهات همکاری کنم. به هرحال واست آرزوی بهترینهارو دارم.
    ………………
    جواب: از همکاری شما و بقیه استقبال می‌کنم و خوشحال می‌شوم. اگر مشکلی پیش آمد از دوست شما حتما کمک می‌گیریم.
    به زودی برای انجام این پروژه با کسانی که می‌خواهند همراهی کنند یک جلسه می‌گذاریم.

  8. فرهنگيان

    سلامی دیگر

    ایدۀ بسیار خوبی دادید و چقدر خوشحال کننده است که همۀ دوستان سعی میکنند به نوعی همکاری کنند. واقعا عالی است.

    برای شما و دیگر دوستان آرزوی موفقیت میکنم.

  9. ابو خالد

    سلام
    ایده خوبی است برای ترجمه آن کتاب به زبانهای عربی و انگلیسی (در صورت تالیف) اماده همکاری هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *