شاید بد نباشد

در این اندیشه هستم اگر یک تفاهم‌نامه سه جانبه بین تورگردانان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین یک نهاد دانشگاهی امضا شود که به منظور زیر باشد، شاید رونقی در موضوعات گردشگری، هتلداری، طراحی فضاهای شهری، مرمت آثار تاریخی و حفظ میراث فرهنگی، طبیعی و معنوی به‌وجود بیاید.

ایده این است که:

در هر تور (داخلی، خروجی، ورودی) که امکانش باشد، یک دانشجو یا دانش‌آموخته‌ی یکی از رشته‌های مرتبط با گردشگری، معماری، مدیریت و مرمت حضور داشته باشد و وظیفه‌اش رصد کردن اتفاقات و موضوعات مربوط به تور باشد. او می‌بایستی مسافران، مسیرها، هتل‌ها، فضای شهرها و محوطه‌های تاریخی را مورد توجه خود قرار دهد و نهایتا بر اساس دریافت‌هایش گزارشی تهیه کند که مطالعه‌ی آن گزارشات در ارتقا سطح کیفی مواردی که او باید به آن‌ها بپردازد، موثر واقع شود.

نکته:

۱- سفر دانشجو رایگان خواهد بود و هزینه‌ی سفرش با حمایت سازمان و همکاری تورگردان تامین شود.

۲- گزارش دانشجو می‌تواند به عنوان پایان‌نامه او پذیرفته شود.

۳- دانشجو یا دانش آموخته توسط یک هیات گزینش و توسط همان نهاد دانشگاهی بر اساس الویت‌های رشته‌ی دانشگاهی، سطح تحصیلی و بسته به موضوع مورد نیاز، انتخاب می‌شود.

۴- این دانشجو می‌تواند تعامل خوبی با راهنمای تور برقرار کند و از تجربیات او برای بهتر درک کردن موضوعاتی که باید به آن‌ها توجه داشته باشد، استفاده کند.

نتایج:

۱- دانشجو نسبت به رشته‌اش دلبستگی پیدا می‌کند و احتمال این‌که او به سراغ شغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی‌اش برود، کم خواهد شد.

۲- دانشجو با روش تحقیق میدانی و چگونگی یک پروژه تاثیرگذار آشنایی خواهد یافت.

۳- هزینه‌های سازمان برای بررسی چگونگی طراحی و ایجاد زیرساخت‌های مربوط به گردشگری و میراث فرهنگی، کاسته خواهد شد. و سازمان افرادی را در اختیار خواهد داشت که بدون این‌که به آن‌ها حقوق پرداخت کند، از مزایای تحقیقات آن‌ها برخوردار می‌شود.

۴- دانشگاه گزارشات و پایان‌نامه‌هایی خواهد داشت که کارکرد عملیاتی دارند و می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

دیدگاه‌ها

  1. حسین

    سلام استاد چند مدتی است که بر اساس موقعیت حوزه فعالیتم مشکلاتی در حوزه گردشگری منطقه ام با آن درگیرم همیشه به مسئولین گفته ام تنها راه برون رفت از چالشهای پیش رو گردشگری ساماندهی فنی و کارشناسی و دلسوزانه است. متاسفانه عده ای می خواهند همیشه در این بخش چالش و بحث و حاشیه وجود داشته باشد.
    وقتی آسیب شناسی شد برای بورن رفت از این بحرانهای ایجاد شده راهکار هم وجود دارد اما وقتی یک بخش فعال و بخشهای دیگر بی تفاوت باشند نه تنها نتیجه مطلوبی نمی دهد بلکه هر رو شاهد رکود در این صنعت و عقب گرد آن هستیم. امید است دلسوزانی چون شما بتوانید با تلاش این ارتباط را فراهم نمایید.
    ……………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. پشتکار پیروز خواهد شد. همین.

  2. mahi

    ایده جالبی است اما شاید در عمل کمی مشکل باشد
    ……………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. بله، هست.

  3. شهرام فشمی

    ضمن سلام و تشکر به خاطر ایده هوشمندانه! واقعا” اگر سازمانهای مربوط در این زمینه همکاری نمایند بسیار مثمر ثمر خواهد بود. اینجانب با حضوری ۲۰ ساله در این حوزه کمبودهای زیادی در خصوص عدم تمایل سازمانها به یک تعامل و همکاری مشترک با بخشهای دانشگاهی مشاهده نموده ام و بجز شعارهایی هر از چند گاه اقدام قابل قبول و عملی مشاهده نکرده ام. امیدوارم شما بتوانید این ارتباط را برقرار سازید ما هم در حد وسع و توان خود حاضر به هر گونه کمک هستیم. ارادتمند
    ……………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از توجه شما.

  4. شکوفه

    سلام
    به نظرتون میشه این ایده رو عملی کرد؟؟؟
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. فکر کنم با پشتکار و تصمیم های درست بشه.

  5. ماهی

    خوشبینی شما نسبت به جماعت ایرانی، حتی از ایده تان هم زیباتر است.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

  6. http://didgah13.blogfa.com/

    سلام/ ایده خوبی است
    ولی چند نکته را عرض میکنم
    ۱- بعید میدانم که دانشگاهها سفرنامه را به عنوان پایان نامه بپذیرند چرا که پایان نامه تعریف خود را دارد که بر اساس روش تحقیق استوار است که منتج به فرضیه ای شود در سفرنامه ما با واقعیت ها و مشاهدات عینی مواجهیم مگر شما تدبیر دیگری کنید
    ۲-تورگردانان در حال حاضر برای تور هایی با تعداد کم راهنمای گردشگری را به همراه تور نمی فرستند برای اینکه از هزینه ها کم کنند حتی در تورهای با تعداد بالا هم از راهنمای محلی استفاده میکنند برایاینکه هزینه بلیط و اقامت نپردازند(چه تور داخلی چه خارجی) لذا باز هم بعید است هزینه یکنفر را متقبل شوند
    ۳- اما این ایده ذاتا وظیفه سازمان است چراکه سازمان باید برای دانشجویان و دانش آموختگان حوزه گردشگری و اشتغال و تجربه آموزی آنها تدبیری داشته باشد این موضوع در خصوص دانش جویان مرمت باستانشناسی و صنایع دستی هم صدق میکند البته نه برای اعزام با تور بلکه دزر رشته های خودشان مثلا یک دانشجو باستان شناسی در ترکیب یک هیات باستانشناسی قرار بگیرد
    یا یک دانشجوی مرمت در تیم مرمت یک بنا قرار بگیرد اینها وظیفه سازملن متولی است و باید برایش فکری کند و اعتباراتی هم در نظر بگیرد
    ۴- اتفاقا اگر اینکار را سازمان انجام دهد هزینه محسوب نمی شود بلکه با رویکردی که در بند ۳ نتایج در بالا آورده اید سازمان صدها نفر پرسنل و کارشناس را با هزینه ای کمتر از یک دهم حقوق واقعی این افراد در اختیار خواهد گرفت .
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما. خواستم عرض کنم بنده نگفتم که سفرنامه نوشته بشه و می دونم که سفرنامه نمی تواند پایان نامه باشد. عرض کردم گزارش و البته (بررسی) مواردی که می بینند می تواند به عنوان پایان نامه درنظر گرفته شود.

  7. فرشته

    سلام
    با اصل طرح موافقم ولی اینکه به عنوان پایان‌نامه پذیرفته بشه به نظرم عملی نباشه. ضمنن مطالعات انسانشناسی و فرهنگ شناسی هم می‌تونه در شناسایی نیازها و بهتر شدن سرویس‌ها کمک کنه.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. به نظرم میشه جوری طراحی کرد که حتی به عنوان پایان نامه پدیرفته بشه. بله، کاملا با مطالعات انسان شناسی، فرهنگ شناسی و حتی روانشناسی سفر هم میشه هماهنگ شد.

  8. بهنام افتخاریان

    شک ندارم به عنوان فردی که ۶ سال درس گردشگری خوانده ام جواب میدهد آن هم از نوع ناجورش.:)اما تا دانشجو که یاشد…
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام.

  9. آزاده

    سلام. طرح خیلی خوبی ولی متاسفانه همانطور که حسین در بالا به آن اشاره کرده افرادی هستند که دوست ندارند چالشها در این مورد حل بشه! شاید اگر یکسری از مسائل در کار تورگردانی برطرف می شد من هم دوباره به این کار برمی گشتم. بزرگترین مشکل اینه که رشته تحصیلی که باید بیشتر با دوره های عملی همراه باشه بیشتر با گذراندن وقت در کلاس و با توضیح مسائل عملی طی می شه! سوالی دارم … چقدر شما چیزهایی رو که الان می دونید و یادگرفتید به واسطه کلاس ها و دوره های آموزشی مربوطه بوده؟؟؟؟
    اگر طرح شما عملی بشه که امیدوارم بشه، اولاً همیشه به خودم افتخار می کنم که شاگرد شما بودم ثانیاً می فهمم که کشورمون داره رو به افقهای روشن قدم برمی دارد. حتماً اساتید دیگری هم هستند که این آرزو را دارند و از ایده شما همایت می کنند.
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. به امید موفقیت.

  10. ایران قبله عالم

    سلام
    کاش مشخصن می نوشتید که مثلن نماینده ی تورگردانان کیست؟ کدام بخش سازمان متولی، طرف تفاهم نامه باشد و کدام مرکز آموزش عالی؟ هر چند که طرح خوبیست ولی…آنچه یافت می نشود آنم آرزوست. ملتفتید که؟ با تمام این احوال امیدواریم برای اجرایی شدنِ آن
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. درستش می کنیم، یواش یواش.

  11. م.معظم

    سلام .سپاس عالی است . اینجوری شاید واحد های عملی دانشگاهها نیز اجرا شود و به گرفتن شهریش و انجام تحقیق بسنده نشه .ایشالاالالالالالاللا………………
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. امیدواریم.

  12. samane

    باسلام
    میخواستم از شما سوال کنم در سفرهاتون آیا به ترکیه و موزه توپقاپو یا موزه هنرهای اسلامی و ترک در استانبول سفر داشتید؟میخواستم بپرسم چنانچه سفر داشتید تصویری از جلدهای اسلامی ایرانی موجود در موزه آیا دارید یا خیر؟
    با تشکر
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. متاسفانه به ترکیه سفر نکردم.

  13. آماهیتا

    سلام .و ممنونم . یکی از دانش آموختگان برنامه ریزی گردشگری در مقطع فوق لیسانس که در ترکیه مشغول تحصیل بودند .می گفت یکی از مهمترین دلایل موفقیت ترکیه در گردشگری ، ارتباط آژانس ها و مراکز گردشگری با دانش آموحتگان رشته های مختلف گردشگری است . امیدوارم روزگاری این مهم در کشور ما نیز اتفاق بیافتد . البته من نیز در حال فعالیت در این زمینه هستم .
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. موفق باشید.

  14. آناهیتا

    در ضمن ما در دانشگاه تهران می توانیم کمک کنیم.
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. پس شروع کنید لطفا.

  15. زهره سادات

    سلام جناب نورآقایی

    ایده ی شما حتی در همین حالتی که هست و روی کاغذ نیامده، در خور توجه هست.
    در مورد رشته ی مرمت، تا جایی که من اطلاع دارم و الان خودم درگیرش هستم، نهایت اینه که پروژه مون باید ختم به ارائه ی طرح مرمت برای یک بنای تاریخی باشه. البته در دانشگاه هنر اصفهان و گاهی دنشگاه تهران ایده های پژوهشی خوبی ارائه میشه که خوب باز باید در هول و حوش همون مرمت بچرخه.
    باستان شناس ها هم تا جایی که من می دونم درگیر حفاری و کار روی اشیا و … هستند.
    برای رشته های مردم شناسی و انسان شناسی(این دومی رو نمی دونم تو ایران داریم یا نه) و صنایع دستی، بچه های جغرافیا و توریسم و یا جهانگردی و جامعه شناسی و حتی تاریخ ایده بسیار جالبی ست.

    با وجود تمام کمبودها و این اوضاع میراث فرهنگی باز من فکر می کنم این کار نشد نداره. سفرنامه های نگاشته شده می تونن تو قسمت شناخت که اولین بخش پایان نامه است، به کار گرفته بشن. یک دانشجوی مرمت می تونه رو احیا و عملکرد بخشی به بناهای بین راهی مثل کاروانسراها و رباط ها و آب انبارها و یخچالها و یا روی موضوعاتی مثل وندالیسم و تخریب آثار تاریخی که هنوز تو ایران هیچ کاری براش انجام نشده، کار کنه. البته ارائه ی یک پروپوزال قوی و دانشجویی که بدون خستگی کار رو دنبال کنه خیلی می تونه به پیشرفت این پروژه کمک کنه.

    این روزها یک واژه هایی عین گنجشکهای کارتونهای زمان بچگیمان که هنگام ضربه به به سر یک نفر دور سرش می چرخیدند، دارند دور سر من می چرخند:
    وخلاصه ی واژه ها: وفاق ملی، که اگر نباشد …
    برقرار باشید.
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از توجه شما.

  16. سكوت شب

    کاش می شد اشک را تهدید کرد

    مدت لبخند را تمدید کرد

    کاش می شد در میان لحظه ها

    لحظه ی دیدار را نزدیک کرد

    میلاد نور پیشاپیش مبارککاش می شد اشک را تهدید کرد

    مدت لبخند را تمدید کرد

    کاش می شد در میان لحظه ها

    لحظه ی دیدار را نزدیک کرد

    میلاد نور مبارک [لبخند][گل]
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام.

  17. الی

    درود. واقعا از خوندن این مطلب لذت بردم. چیزی که خودم بارها به ذهنم اومد و هر بار با کسی مطرح میکردم، به من خندید و می گفت خیلی خوش خیالی. کیه که به دانشجو بها بده؟ و جمله های مشابه اینها.
    امیدوارم به پیشنهاد شما توجه بشه. برای موفقیت این ایده و به نتیجه رسیدنش دعا میکنم. شاد و شاد باشید
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. همه امیدواریم.

  18. سین سین میم

    من به عنوان یک دانشجو که دارم سرو کله میزنم با پایان نامه ی ارشدم با این ایده بسیار موافقم اما نمیدونم واقعا چقدر عملی خواهد بود. ما همه با انگیزه وارد دانشگاه میشیم و تعداد کمی با همین انگیزه باقی می مونن و این بزرگترین درد دانشگاه های ماست ( با ویژه در رشته ی گردشگری)
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. این ماییم که باید انگیزه به وجود بیاریم و حفظ کنیم. این کار رو هم می کنیم.

  19. پوریا اقبال

    آرش عزیز در مورد ایده و قصدت حرفی نیست که بگم.ولی با توجه به هزینه های فعلی ، سازمان هزینه را نخواهد پذیرفت.پیشنهاد میکنم جهت تامین هزینه با برندهای معتبر همچون هتلها یا مجموعه های توریستی نیز به صورت موازی وارد مذاکره شوی تا حداقل ۵۰ درصد هزینه را بپذیرند و مابغی را خود دانشجو متقبل شود.آن مجموعه نیز این حق را داشته باشد در جریان تور پیکیج تبلیغاتی خود را به دست مسافران برساند.این پیشنهاد من است گرچه ممکنه ایراداتی به آن وارد باشد ولی به نظرم به عمل نزدیک تر است
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از نظری که ارائه کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *