سفری که به پایان نرسید: (بخش اول؛ تهران تا میمند)

قبل از شروع: این اولین مرتبه است که سفرم نیمه‌تمام باقی ماند، با این حال همچون سفرهای دیگر و شاید هم کمی بیش‌تر، شگفت‌انگیز بود.

قبلا گفته بودم: سفر ۹ روز به طول خواهد انجامید و به احتمال زیاد مسیر این‌گونه خواهد بود: تهران- یزد- روستای میمند – سیرجان – بافت – جیرفت – گل‌مورتی (با گذر از هامون جازموریان) – بم‌پور – نیک‌شهر – چابهار – راسک – ایرانشهر – خاش – زاهدان – زابل (برای دیدار از دهانه غلامان) – نهبندان – تایباد – گناباد- فردوس – طبس – نایین- تهران. البته هر آینه برنامه ممکن است تغییر کند.

حالا می‌گویم: سفر ۸ روز به طول انجامید و مسیر این‌گونه شد: تهران – نوش‌آباد – نایین – عقدا – یزد- سریزد – مهریز – میمند و اطراف – سیرجان – بافت – جیرفت (روستای کُنار صندل)- کهنوج – قلعه گنج – منوجان – کهنوج – رودبار – جازموریان – بمپور {در مسیر بمپور به نیک‌شهر تصادف کردیم و در روستایی به نام «جاکَس» مجبور به توقف شدیم و بقیه‌ی سفر از روی اجبار بود} – نیک‌شهر – چابهار – تهران

شرح سفر و گزارش تصویری را تقدیم می‌کنم:

ما ۸ نفر بودیم که در تاریخ پنج‌شنبه، ۳/۱۰/ ۱۳۸۸ تهران را ترک کردیم تا در چند روز آینده همزمان با ایام تاسوعا و عاشورا، از برخی از بخش‌‌های کشور دیدار کنیم.

۶ نفر از همراهان قبلا شهر زیرزمینی نو‌ش‌آباد (در حدود ۱۵ کیلومتری شمال کاشان) را ندیده بودند، بنابراین تصمیم گرفتیم که از آن بازدید کنیم.

بومی‌های نوش‌آباد به این شهر زیرزمینی می‌گویند:«اوی». «اوی» همان آوایی است که برای صدا کردن و شناختن همدیگر در اتاق‌های متعدد و تاریک این شهر، تکرار می‌کردند.

شهر زیرزمینی «نوش‌آباد» ورودی‌ها و خروجی‌های متعدد دارد، بسیار پیچ در پیچ و شامل چندین طبقه است و برای رفتن از یک طبقه به طبقه‌ی دیگر، یا پله وجود دارد یا یکی از این تونل‌های عمودی.

شهر زیرزمینی «نوش‌آباد» را باید با گفته‌ها، توضیحات و راهنمایی‌های آقای «میرزاجانی نوش‌آبادی» دریابید تا لذت کشف حالتان را خوش کند. او که سنگ در دست دارد آقای میرزاجانی است که نحوه‌ی گیرانداختن دشمن را در شهر زیرزمینی برایمان مشابه‌سازی می‌کند.

برای نهار خودمان را به نائین رساندیم. در مهمانسرا غدا خوردیم و در بافت قدیمی شهر گام زدیم و از آب‌انبار دوقلو، نارین‌قلعه و مسجد جامع دیدار کردیم.

قرار بود شب را در هتل «والی» یزد سپری کنیم، اما در مسیر به یزد، از شهر کویری «عقدا» هم دیدار کردیم و ساعتی در آن قدم زدیم. تصویر بالا مربوط به هتل والی است که شب خوبی را به خاطراتمان پیوند داد.

صبح روز دوم یزد را به مقصد «میمند» ترک کردیم. با طمانینه رفتیم و در مسیر دیدنی‌ها را دیدیم. در جنوب شهر یزد، جایی هست به نام «سریزد». بافت خشتی این روستای کویری به دیدنش خیلی می‌ارزد.

نخل حسینیه سریزد، کوچک‌تر از نخل تکیه امیرچخماق یزد نیست.

قلعه‌ی سریزد هیجان‌انگیز است و به زودی نمی‌توان دل از آن کند.

نمای داخلی یکی از اتاق‌های قلعه. در برخی از اتاق‌ها، کوزه‌های سفالی بزرگی که برای ذخیره غلات بود دیده می‌شد.

کارگران در حال لایروبی قنات سریزد بودند.

بعد از سریزد، به سمت «مهریز» و روستای «ُمنگ‌‌آباد» رفتیم تا از قلعه «پادین‌مهر» و سرو «مُنگ‌آباد» دیدار کنیم.

قلعه پادین‌مهر، مربوط به قرن هشتم هجری و تقریبا از لحاظ شکل و شمایل و وسعت شبیه قلعه‌ی سریزد است.

سرو ۲۰۰۰ ساله‌ای که ذکرش رفت

کاروانسرای «زین‌الدین»، تنها کاروانسرای دایره‌‌ای شکل ایران است که در مسیر «مهریز» به «انار» قرار دارد. به آن‌جا رفتیم و چای خوریم و استراحت کردیم. اقامت یک شب در این کاروانسرا جزو واجبات گردشگری است.

کاروان ما در این کاروانسرا رحل اقامت ۱ ساعته افکنده بود.

نمایی دیگر از کاروانسرای زین‌الدین

روبروی کاروانسرای زین‌الدین، آن‌طرف جاده، منطقه حفاظت‌شده «کالمند» قرار دارد که مرکز نگهداری «گورخر ایرانی» است. این عکس را وحید نظری (یکی از همراهان) گرفته.

دیگر هوا تاریک شده بود که خودمان را به روستای میمند رساندیم تا دو شب در یکی از اتاق‌های این روستای جالب اقامت کنیم و اطراف روستا را ببینیم.

ادامه دارد…

1. پسر ایران

هر که در این ره مقربتر است جام بلا بیشترش میدهند.در مسیری که بر میگردی سلام من را به ایران برسان.همیشه به یاد استاد آرش، علیرضا مقدم نیا

2. فرهنگيان

سلامی دیگر

جمله ای که در کامنت قبل نوشتم رو اصلاح میکنم; ” شکر که همه خوب هستید”
    در انتظار سفرنانۀ خواندنیتان هستم.

موفق باشید

3. ترانه کشاورز

خوشحالم از اینکه همگی خوب هستید.
    امیدوارم هر چه سریعتر به برنامه ات برگردی و در راه خود موفق و کامیاب باشی. راستی تصمیم دارم کتابی در مورد سوء مدیریت در ایران بنویسم در همه زمینه ها. آیا در موضوع گردشگری و میراث فرهنگی میتوانم رو کمک شما حساب کنم یا نه؟
    …………………………………………
    جواب: در حد امکان، چشم

4. افشين عباس نژادهنگامي

سلام: خدا رو صدهزار بار شکر میکنم که همگی سالم وسلامت هستید ، آرش جان غصه نخور امتحان الهی اینجوریه ما با سختیها دست وپنجه نرم میکنیم قسمت اینچنینه اگر کمی به خود بیاییم میفهمیم که داریم امتحان اون میشیم که اون بالا داره نگاهمون میکنه . پس به نتیجه میرسیمکه کار خودمون رو انجام بدیم وبس .به امید عملی بودن قولهای داده شده سفر کردن به جزیره هنگام که ما همچنان خانوادگی چشم براهتون هستیم .خدانگهدارتون باشد ( افشین عباس نژاد هنگامی آژانس دُلفهنگام قشم و راهنمای محلی )

5. رهرو

سلام
    شما برای کسی که بخواد با این شرایط بره سفر پیشنهادی دارید:
    ۱- تنها (اگر کسای دیگه ای توی سفر باشن مهم نیست، فقط بشه با جمع نبود)
    ۲- سازگار با شرایط (غذا و جای خواب و … اصلا اهمیتی نداره. تنها پاشنه ی آشیل، سرماست!)
    ۳- ترجیحا به دور از شهر و محیط های شهری
    ۴- مدت سفر ۴-۳ روز
    ۵- در اسرع وقت
    راستش هر چی که فکر می کنم ایده ای به ذهنم نمیرسه. به اطراف تهران هم راضی ام ولی نه ماشین دارم، نه …
    ولی باید برم. مقصد مهم نیست. باید برم
    …………………………………………………….
    جواب: بلند شو برو ترمینال (هر ترمینالی که دوست داری)، سوار اولین اتوبوس بشو و برو و در اولین شهری که دوست داشتی و سرد هم نبود از اتوبوس پیاده شو و چند روز بمون. اما یشنهاد دیگرم اینه که برو یزد و در یکی از اقامتگاه‌های بومی اقامت کن. یا برو کاشان.

6. دکتر

سلام خسته نباشید اگه میشه از شهر زیرزمینی نوش آباد واسم اطلاعات بیش تری بگذارید آیا با ماشین میشه رفت داخل شهر؟ از کاشان زیاد دوره؟ تعریفشو زیاد شنیدم ممنون منتظرم
    ………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. نوش آباد در حدود ۱۰ کیلومتری شمال کاشان قرار داره. با ماشین میشه به نوش آباد برید اما نه داخل شهر زیرزمینی. شهر زیرزمینی فقط به اندازه راه رفتن یک آدم عرض و ارتفاع داره.

7. سالومه

سلام خسته نباشید من بهتون پیشنهاد میکنم به آذربایجان غربی که همیشه از لحاظ گردشگری مظلوم واقع شده هم تشریف بیارین شهرخوی در شمال آذربایجان جاهای دیدنی زیادی داره. ممنون از معرفی شهر زیر زمینی نوش آباد
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بارها و بارها به آذربایجان غربی سفر کردم و نوشتم. ضمنا جشن راهنمایان گردشگری در سال ۱۳۹۱ با حضور ۷۰۰ راهنما و تعدادی خبرنگار در ارومیه برگزار شد. موفق باشید.