دو ایده برای استان فارس

۱- می‌توان در سال ۱۴۰۴ به بهانۀ ۹۰سالگی انتخاب نام #کشور #ایران به‌صورت رسمی و ۱۸۰۰مین سالگرد درج نام ایران در #نقش_رستم_فارس در زمان #ساسانیان برای اولین مرتبه، در فکر برگزاری یک مراسم بین‌المللی برای ارج نهادن به نام و تمدن دیرینۀ کشورمان باشیم؛ احتمالاً همگی قبول داریم که تعداد بسیار اندکی کشور هستند که نامشان چنین قدمتی داشته باشد و از طرفی بر کوه حک شده باشد. این مراسم بزرگداشت #سند_ایران (#قبالۀ_ایران) است.

۲- در جادۀ #پاسارگاد به #شیراز، در سمت راست کوهی دیده می‌شود که به‌نظرم بخش‌هایی از آن (رجوع به تصویر) برای پرداختن به پیشنهاد زیر مناسب است.

ایده، برگزاری یک #سمپوزیوم_پیکرتراشی #بین‌المللی است. با این روش که، از پیکرتراشان بنام ایرانی و خارجی دعوت کنیم که در این مکان و در کنار هم، یک پیکر از یک #ملیت یا #قوم با لباس و پوشاک خودشان بتراشند.

نتیجه این خواهد شد که در این نما، ده‌ها پیکر کنار هم پدیدار خواهند شد که هر یک نمودی از چهره و پوشاک یک ملت (قوم) هستند؛ درست شبیه به پیکرهای تخت جمشید اما با فاصلۀ زمانی ۲۵۰۰ سال.
قابل توجه اینکه، #فراخوان باید به‌زودی صورت گیرد تا قبل از #بهار ۱۴۰۴ پیکرها تراشیده شده باشند. آن‌وقت می‌توان همزمان با آمدن فروردین و سالگرد نام ایران، در #ایران_۱۴۰۴ (که در ایدۀ شماره ۱ اشاره شد) از آن رونمایی کرد.
دیگر اینکه، برای بهره‌برداری شایسته، در کنار این رویدادها، حتماً باید قبل، هنگام و بعد از مراسم، حواشی متنوع و جذاب با جزئیات دقیق برنامه‌ریزی کرد. همچنین باید همۀ ملاحظات و جوانب (توسعه پایدار: محیط‌زیستی، اقتصادی، اجتماعی و…) را بررسی کرد. (این ایده را ده سال پیش هم، در سال ۱۳۹۲ در همین سایت مطرح کرده بودم)

#پی‌نوشت: می‌دانم که به دلایل مختلف ممکن است این پیشنهادات مورد توجه قرار نگیرند و همچون بسیاری از پیشنهادات دیگر در#نطفه بمیرند. با این حال فکر کردن و ایده دادن، یعنی #خلاق و #زیبا_نگه‌داشتن‌_ذهن. بنابراین در کنار اهمیت #اجرای_ایده‌ها نباید از #لذت_فکر و #اشتراک‌گذاری آنها صرف‌نظر کرد.

بخشی از کوه در مسیر پاسارگاد به شیراز که می‌تواند برای اجرای سمپوزیوم پیکرتراشی (ایدۀ شماره ۲) بهره‌برداری شود.

دیدگاه‌ها

  1. FoRouGh

    حتی تصور اجرا شدن این ایده ی بینظیر باعث افتخار و سربلندی و غروره💯
    ……………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. امیدوارم اجرایی بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *