بادگیرهای نوازنده

در جریان هستم و شاید برخی از شما دوستان نیز بدانید که گروهی از دوست­داران میراث فرهنگی دغدغه­ی ثبت جهانی بادگیرها را دارند که جزو بناهای زادبومی ایران محسوب می­شوند. اگر اشتباه نکنم این دغدغه در پی ادعای امارات متحده عربی مبنی بر تعلق این تکنیک معماری به آن کشور ایجاد شده است.

برخی از این دوستان چندین مرتبه از بنده خواستند که برای ثبت جهانی بادگیرهای ایران به آن­ها کمک کنم. اما آن­قدر درگیر فعالیت­های دیگر بوده­ام که متاسفانه تاکنون نتوانسته­ام یاری­اشان کنم.

قول داده بودم بعد از برگزاری هفتمین جشن راهنمایان، اگر کاری از دستم بربیاید کوتاهی نکنم. هنوز جشن برگزار نشده اما…

امروز، ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت حدود ۱۲:۴۰ دقیقه هنگامی­که بر روی صندلی ۲۵ D هواپیمای A 320 شرکت “آلیتالیا” که از تهران به سمت رم پرواز می­کر، نشسته­ بودم، ایده­هایی برای شناساندن این فضای معماری کم­نظیر به جهانیان به ذهنم رسید. شاید این ایده­ها برای معرفی بادگیرها موثر واقع شود و گامی باشد برای روشن شدن حقیقت موضوع.

پیشنهاد:

به­نظرم رسید از موسیقیدانان مطرح کشور دعوت کنیم تا با استفاده از تیپ و انواع بادگیرهایی که در سطح مقطع، بلندی، شکل و شمایل، طرز قرار گرفتن جداره­ها و … با هم تفاوت دارند و در مناطق مختلف ایران دیده می­شوند، یک آلت موسیقی در ابعاد بزرگ (یک آلت موسیقی تصور کنید که ابعاد آن به اندازه مثلا ۵۰ بادگیر در کنار هم باشد) طراحی کنند.

این آلت موسیقی باید بتواند بنوازد. در واقع از یک آلت موسیقی حرف می­زنم که مثل پیانو یا اُرگ عمل کند.

یک سازه معماری را در ذهن خود تصور کنید که باد را در خود می­پذیرد و با استفاده از هوای درونش می­نوازد. قطعا موسیقی این سازه، موسیقی کویر ایران خواهد بود، موسیقی باد صبا.

بنده موسیقی­دان نیستم و هیچ سررشته­ای در آن ندارم، اما احساس می­کنم این امر امکان­پذیر است. برآورده شدن این ایده البته که ساده نیست ولی با حوصله، پشتکار، خلاقیت و عشق دست یافتنی است.

اگر باشند کسانی که معماری بدانند و موسیقی بدانند و از کار بزرگ نترسند و برای ایران هزینه کنند، این کار انجام خواهد شد.

آن­وقت قول می­دهم که حتی ثبت جهانی بادگیر توسط اماراتی­ها هیچ دردی ازشان دوا نکند.

اگر از میان خوانندگان این سایت کسی هست که با موسیقیدانان و معماران طراز اول ارتباط دارد، لطفا این مساله را با آنان مطرح کند. احتمالا بتوانیم یک گروه مطالعاتی جمع­آوری کنیم و کار را جلو ببریم.

ایده­های دیگری نیز در پی این ایده در ذهنم شکل گرفته که فعلا لزومی بر بیانشان نمی­بینم، تا بعد.

دیدگاه‌ها

  1. مهدیس

    سلام. فکر کنم بتونم تو پیدا کردن جند موسیقی دان کمک کنم، چون ساز باید باسطه معماری بادگیرها از نوع سازهای بادی باشه، اقای بهنام سامانی گزینه بسیار مناسبی هستند خودشون هم یک ساز ابداعی دارند به نام ضربانگ اودو. حالا این یکی از گزینه هاست. با اقای بربر صحبت کنید ایشون یک فیلم از یک نوازنده و مبدع ساز تهیه کردند که در عین جوانی مهارت بسیاری در ابداع و ساخت سازها دارند واقعاً اون فیلم حیرت آور بود متاسفانه اسمشون رو فراموش کردم ولی این نوازنده جوان در یونسکو هم به دلیل سازهای ابداعیشون جایزه گرفتند. اگر در این زمینه کمکی از دستم بر بیاد در خدمتم.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام مهدیس عزیز. اتفاقا از قبل فکر میکردم که بشه با تو در این زمینه مشورت کرد. باید حضوری صحبت کنیم تا دقیقا بگم منظورم چیه. سر فرصت قرار میزاریم. موفق باشی.

  2. پروین میرعنایت

    عجب ایده ای!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. خوبه؟

  3. هاجر محمدی

    سلام. ایده خیلی جالبیه، نظر خانم مهدیس رو که خوندم یاد فردی افتادم که هم شهری ماست و اتفاقا در ابداع برخی سازها و ساخت اون ها تا حدی مهارت داره و البته مثل موردی که ایشون گفتن از طرف یونسکو از ایشون تقدیر شده. خودم به شخصه نمیدونم ایشون در چه سطحی هست مهارتشون. اسمشون آقای شکری هست. اگر فکر میکنید کمک کننده باشه میتونم باهاشون صحبت کنم. یا حتی اطلاعات بیشتری براتون کسب کنم که ببینم میشه روشون حساب کرد یا نه. البته اگر شما و گروهتون مایل باشید و این فرد رو مناسب بدونید باهاشون صحبت می کنم.
    باعث افتخاره که ما هم سهم کوچیکی توی این کار بزرگ داشته باشیم.
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. حتما باهاشون صحبت کنید که بتونم باهاشون صحبت کنم. سپاس فراوان.

  4. هاجر محمدی

    http://www.iranboom.ir/honar/45-honar/10072-negahi-dobare-be-saz-haye-irani.html
    http://www.youtube.com/watch?v=ZOIqLeWi_vw
    آقای نورآقایی اینارو در ادامه صحبت های قبلیم پیدا کردم، اگر فرصت داشتید این لینک هارو ببینید. طبق صحبتهایی که از همکارام شنیدم ایشون برخورد خوبی دارن بخصوص با راهنمایان. اگر فکر کردید که ایشون می تونن در این پروژه یاریگرتون باشند ، خوشحال میشیم کمکی کرده باشیم.
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باد. فکر کنم باید ببینمشون. موفق باشید.

  5. زینی زاده

    سلام چشم بد به دور بازهم یه ایده فوق العاده.یه خداقوت ویژه واسه جشن کرمان استاد
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. شما لطف داری. سپاس.

  6. الاهه

    این موضوعی است که در کنار تمام جیزهایی که در معماری معاصر رخ می دهد بیشتر آزار دهنده است دراین سرزمین .. در همایش معماری عرب ها تندیس بادگیر ساخته می شود اما در ایران نه…خانم دکتر مهناز محمودی کارهایی در این رابطه انجام داده اند.اما با گام بلندتری برداشتن با ساختن هر نوع المان می توان آن را به سمتی هدایت کرد که معماران ایرانی مبدع آن بوده اند.آلت موسیقی می تواند شباهتی به این موضوع داشته باشد اما با کمک دکتر فلامکی که کتابی با عنوان موسیقی و معماری نوشته اند می شه وارد مذاکره شد که از اساتیدحاضر من هستند..همانطور که تار شبیه طاق در معماری است و یا می توان شدت صوت و علائم بصری و تناسبات در بادگیر را در ملودی و آهنگها ی موسیقی ایران و یا شکل آنها بررسی کرد….سپاس از حساسیت شما نسبت به این داستان
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. قربانت. کمک کن یه کار خوب انجام بدیم.

  7. سمیه کارآمد

    سلام آرش جان از فرصت این پستت استفاده میکنم و نکاتی رو مینویسم:
    من منکر ثبت شدن میراثمون به نام این و اون نیستم، اما اینطور ادعا کردن دوستان هم غیرتخصصی است. چه چیزی دقیقا داره ثبت میشه؟ تو کدوم لیست و کنوانسیون یونسکو میخواد ثبت شه؟ یه منطقه (یا شهر) با بادگیرهاش داره ثبت میشه یا دانش ساخت بادگیر؟
    درسته که تا این لحظه آماری رسمی برای این قصد از طرف امارات وجود نداره، متاسفانه از طرف ایران هم وجود نداره! و خب اینکه ما اعلام رسمی برای اون نداریم، یعنی ممکنه بازم غافلگیر بشیم!
    و به همین منوالی که اشاره کردم، رقابت و همچنین اعتراض (؟!) اصولا منوط به نوع ثبت هست.
    اما فرای موضوع رقابت (درست یا نادرست)، حیطه مفصل تری وجود داره به نام حفاظت از میراث و داشته های فرهنگیمون. حفاظت چه پیش از ثبت، چه برای ثبت و چه بعد از ثبت که ظاهرا این حیطه مورد علاقه دوستان اهل سخن نیست…
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. میدونی، تو باید یک مقاله مفصل در این رابطه بنویسی تا بدم اون رو در یک روزنامه چاپ کنن. باشه؟

  8. علیرضا آ

    سلام آرش عزیز

    برای ساخت و طراحی اون ساز مورد نظر شما دوستی دارم که درارای ثبت آثار متعدد در یونسکو و سازمان ملل و موزه های مختلف هست
    اگر مایل بودی با من تماس بگیر قرار ملاقاتی با ایشون بگذارم
    مطمئنم گزینه بسیار مناسبی خواهد بود
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. خیلی هم خوب. هماهنگ میشیم.

  9. شهریار

    سلام و درود
    من و یک دوست در تهران در حال جمع آوری اطلاعات بادگیرها در شهر تهران هستیم، در تهران حدود ۱۱۰ عمارت وجود دارد که دارای بادگیر است !!! می شود در همین تهران مراسمی جهت شنده نگه داشتن این عمارتها کرد
    مشتاقانه در خدمت هستم
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. ارادتمندم. با آقای عسگری دارید کار می کنید؟ بعد از جشن در این رابطه حرف میزنیم.

  10. شهریار

    من — و — دوست
    یک – و – جا افتاده می شود ، اصلاح کنید
    سپاس
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. چشم.

  11. مهدیس

    سلام. آرش بزرگوار خانم محمدی نشانی درست دادند، بنده هم آقای شکری رو عرض می کردم.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بله، سپاس.

  12. شمیل

    سلام

    سازه‌های فراوان دیگری هم هست! من گاهی می‌نویسم برای دل خودم، نمونه‌هایی را به آدرس ایمیل شما فرستادم. شاید دل ما باید به این خوش باشد که دیگران از خود چیزی ندارند و گاهی اگر بخواهند برای خود ریشه‌ای پیدا کنند به ریشه‌های ایرانی خود بیاویزند.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.سپاس از محبت شما، حتما میخونم.

  13. ایرانی

    سلام
    باز هم یک ایده فوق العاده و بی نظیر
    درود بر شما
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  14. مصطفی یاوری

    بهمن کیارستمی یک فیلم در مورد مجسمه های تهران دارد، توی آن فیلم هم یک بابایی می آید و یک همچین طرحی ارائه می دهد. ببینیدش!
    ………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. امیدوارم گیر بیارم و ببینم.

  15. پروین میرعنایت

    خوب چیه؟ شاااااااااااهکاره .وقتی خوندم مخم سوت کشید .وای اگه عملی بشه چی میییییشه
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. واقعا امیدوارم بتونیم اجرا کنیم.

  16. سمیه کارآمد

    به روی چشم و ایشالا از روی فرصت
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بله، خوب.

  17. سیما

    تحول از سازه به ساز،
    تحول از معماری به موسیقی،
    نسیمی که به جسم می‌وزید جان را هم نوازش خواهد کرد…
    ……………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس که مطالعه کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *