۱۱

استرالیا کشور گرانی است. می توانم بگویم که قیمت ها (مثلا غذا) نسبت به اروپا ۵۰ درصد و گاهی ۱۰۰ درصد افزایش دارد.

امروز (تا چند ساعت دیگر) سیدنی را پس از چهار شب اقامت به مقصد Gold Coast ترک می کنیم. چهار شب را نیز در آنجا خواهیم ماند.

ادامه ی گزارش:

برای دومین روز ژانویه ۲۰۱۲ با مسافران هماهنگی کردیم که با هم به یک تور اختیاری optional برویم. بنابراین تور Blue Mountain را انتخاب کردیم. این مرتبه هم متوجه شدم که در استرالیا تور به معنای فروش “منظره” است. البته تورهای دیگری هم هست که در آنها حیات وحش (دیدار از پنگوئن، کانگورو، کوالا و …) می فروشند. همانطور که در یونان، تور یعنی فروش غروب و بلندی (ارتفاع) و فروش تاریخ به توریست ها. و در حالت کلی در این کشورها، آزادی و آرامش خاطر می فروشند.

نگاه من به گردشگری در حال تغییرات دیگری است.

تصویر بالا درختان جنگل های بارانی (جنکل های استوایی) را در منطقه Blue Mountain نشان می دهد. نام اینجا، Katoomba است.

این مرد از بومیان استرالیایی یا همان Aboriginal هاست که با گردشگران عکس می گیرد و پول درمی آورد. یادم هست که در سفرنامه برادران امیدوار از این بومیان استرالیایی بسیار ذکر شده است.

به زبان انگلیسی فصیح به این خانم می گفت: “بیا با هم به غار من برویم.”

آبشاری بلند در میان جنگل بارانی

نمای نزدیکتر

با پرداخت حدود ۲۰ دلار گردشگران می توانند با Cable car به داخل جنگل (پایین) بروند و با یک نوع قطار به بالا مراجعت کنند. برای مردمی که در صف ایستاده اند، سرگرمی های اینچنینی ایجاد شده است.

ما بلیط تهیه کردیم و در حدود ۲۰ دقیقه جنگل نوردی کردیم (میانگین سنی مسافران ما حدود ۵۰ است و نمی توانستیم خیلی آنها را در میان جنگل خسته کنیم).  عکس بالا را از پوست یک نوع درخت گرفتم.

در جنگل

برای اینکه بافت جنگل دستتان بیاید.

همان

برخی از مسافران طاقت همان ۲۰ دقیقه پیاده روی را هم نداشتند و یکی شان بیحال شد و روی زمین افتاد و قصه ی ما را عوض کرد. در حال پیاده روی بودیم که یک خانم از مسافران حالش بد شد. من و چند نفر دیگر از مسافران او را بدون صف با قطار به بالا رساندیم. کارکنان این منطقه توریستی، برایمان ویلچر و کمک آوردند. بیمار را به بخش کمک های اولیه هدایت کردند و بعد با آمبولانس تماس گرفتند. آمبولانس ظرف مدت کمتر از ۱۰ دقیقه از شهری در نزدیکی، خودش را به این سایت تفریحی – طبیعی رساند. در تمام مدتی که آمبولانس در راه بود، با تلفن با مدیر بخش کمک های اولیه از وضع بیمار اطلاع حاصل می کردند. رسیدند و او را به بیمارستان انتقال دادند. من به همراه بیمار به بیمارستان رفتم و بقیه مسافران، به سیدنی بازگشتند. در بیمارستان خیلی سریع پذیرش شد. آزمایشات لازم (فشار خون، تست قند، نوار قلبی و …) انجام شد. دکتر او را ویزیت کرد. دارو و سرم دادند و بعد از حدود ۲ یا ۳ ساعت او را از بیمارستان مرخص کردند. هیچ هزینه ای نپرداختیم و همه چیز رایگان در اختیارمان قرار گرفته بود. از نهایت احترام به بیمار و دقتی که در کارشان داشتند، تعجب کردم. در زمانی که بیمار بستری بود از من خواستند که اگر به نوشیدنی احتیاج دارم، به اتاق دیگری بروم و از خودم پذیرایی کنم.

این موضوعی که نقل کردم مربوط به دو روز پیش بود. امروز هم یکی از مسافران بیمار شد و او را به دکتر بردم. واقعا کارشان در بیمارستان و مراکز پزشکی عالی است. بیمار خیلی سریع و مودبانه توسط دکتر ویزیت می شود و همه چیز سر جای خودش است.

ساز بومیان استرالیایی (دیجیریدو) را می نوازد

یک روز آزاد داشتیم و رفتیم که از دریا و ساحل استفاده کنیم. یکی از آرزوهای من شنا در تمام دریاها و اقیانوس های دنیاست. هتل ما در نزدیکی Circular Quay واقع شده. از این مکان می توان سوار Ferry ها به مقاصد مختلف شد. ما ساحل Manly را برای شنا انتخاب کردیم.

سالن اپرا

باز هم سیدنی

تفریحاتی برای بچه ها در نزدیکی ساحل

کار در سفر: همیشه جوانانی هستند که سفر می کنند و همزمان کار می کنند. اینها با هنرهایی که بلد هستند مردم و گردشگران دیگر را سرگرم می کنند و پول سفرشان را تامین می کنند. این سه ژاپنی هنرشان طناب بازی است.

دیدگاه‌ها

  1. hossein_mn

    سلام استاد وقت های خوبی برایتان فراهم شده و کمال استفاده را می برید و ما را هم در این زیبایی ها شریک می کنید بی نهایت ممنونم.
    جدیدا دوستی به وبلاگم آمده و قصد شوخی دارد به هر حال این شوخی فرزصتی شد تا در مغز فسیل شده و زندگی بی روحم امیدی تازه بدمد.
    این را می گویم چون بهمه موضوع به شما مذربوط است.
    ایشان اصرار دارد که من شبیه شمت هستم و می گیود شما نسبتی با ایشان داری؟
    خوب این بهترین زمان بود تا به فکر فرو رفتم و مرا به زندگی مجددامید وار کرد.
    طرحی بر سر دارم.در نقش بدل آرش می خواهم بدل کاری کنم.
    اگر اینجوری که ایشون می گوید می شود با کمی هزینه و با استفاده از یک گریمر ماهر بدل کاری را شروع کرد.آرزویی که برای هر کشسی توی زندگی فراهم نمی شود.
    خودم هم باور نمی شود من بشم بذل آرش نورآقایی .آرش ببین چه کارستانی بکنم تو برو خارج من ایران در لباس بدل نقش بازی می کنم ببین چقدر درآمد و پول کسب می کنم.چه فرصت های مالی و اجتماعی خوبی را به دست می آورم که شما تا کنون به آنها توجه نکرده ای.
    فقط لحظه من نوش آبادیه شما بچه خیابون پیروزی تهران باید مدتی مخفیانه در تهران ساکن بشم تهرونی یاد بگیرم .
    چی می شه چه سفرها و ایرانگردی هایی که نروم.
    مشکل بعدی تحصیلات و تجربه و یک سری رفتارهایی است که شما داری و من ندارم.ولی به هر حال اگه شنیدی آؤش نورآقایی عوض شده نراحت نشی دوستانت از کارهای من ناراحت شدند و لی سعی می کنم در این زمینه هم تلاش کنم.
    تازه تهران هم باشی سمینارها و همایش ها و مجالس رسمی را شما برو تورهای داخلی و ایران گردی اش را من در نقش شما اجرا می کنم.
    به هر حال در این شرایط بد زندگی کمی امیدوار شدم.
    خوشحالم که دوست عزیزمون نگفت شکل اشکان بروجی اگه نه می دونی چه مصیبتی باید برای تبدیل به بدل شدن اشکان می کشیدم.
    در پایان چندین تصویر از رخ نیمرخ بالا پایین و خلاصه هر زاویه ای که گریمور نیاز داره برام از طریق پست پیشتاز نه پست عادی نه پیک موتوری نه به راننده اتوبوس ترمینال بده تا دستی برایم بیاورد تا کسی در فضای پست از این اقدام ما با خبر نشود.آماده باش دارم یه ماشین شاسی بلند برای سفرهای کویر می خرم قبل از بدل کاری می خواهم یه دوره چند روزه ۲تایی تنهایی در کویر باشیم و حرفهای محرمانه و اهدافمان را برانداز کنیم.
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ببینم چه می کنی. همیشه موفق و شاد باشی حسین عزیز.

  2. panchovilla

    خوش به حال این بومی استرالیایی. ها ها
    ……………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. موافقم.

  3. علی میرفتاح

    خسته نباشی آرش جان . خوش بگذره بهت
    ……………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از تو.

  4. حسین الهی

    سلام.عکس ها و توضیحات مثل همیشه فوق العادست.سپاس از تلاشتون.امیدوارم بتونیم در اینده ای نزدیک درصدی از این اصول و محتوای ناب گردشگری رو اینجا برقرار کنیم.ضمنـآ سلام گرم منو به اشکان عزیز برسونید.به امید دیدار.
    ……………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از تو و موفق باشی.

  5. maryam

    ای بابا آرش داری بر میگردی؟ تو یاهو برات شمارمو فرستاده بودم -تماس نگرفتی‌ که- من خونم ۵ دقیقه تا منلی فاصله داره، خوشحال میشودم ببینمت، امیدوارم که به اندازهٔ کافی‌ بهت خوش گذشته باشه که دوباره برگردی.
    ……………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. حیف شد. خیلی حیف شد.

  6. قصه گو

    سلام کارتون حرف نداره من یکی از مخاطبین پراپا قرص وبلاگ شما هستم براتون آرزوی سلامتی میکنم
    ……………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از اظهار لطف شما.

  7. پگاه

    سلام.ازت سپاسگزارم که هزینه میکنی و سفرت و عکسات رو با دیگران به اشتراک میذاری. تمامی عکسهایی که از طبیعت گرفته بودی بسیار زیباست. از ساز بومی خوشم اومد. جالب ناکه از مناظر و طبیعتشون پول در می آورند ولی هزینه ویزیت و رسیدگی به بیمار مجانی است. باید ما ایرانی ها یاد بگیریم . کارشون قابل تقدیر است.
    یه سوال داشتم آژانس مسافرتی ایرانی در استرالیا هست که بشه اونجا راهنما کار کنه؟ همیشه شادکام باشی.
    ……………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. فکر نمی کنم. شاید هم باشه، من خبر ندارم.

  8. پسر ایران

    سلام حکیم این حجم از هیجان را چطور هضم می کنی.. با هاتم تا اخرش
    ……………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. هضم می شه.

  9. ژاله ابراهیمی

    سلام آرش
    مرسی که می نویسی.
    یک نکته: در فارسی Rain Forest را جنگل استوایی ترجمه می کنیم.
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از تو.

  10. Ameneh

    آرش عزیز
    سلام و سپاس فراوان بابت اطلاعات جامع . من به کمک شما برای برنامه ریزی سفر به اروپا احتیاج دارم . چون سفارت اتریش رزرو هتل محل اقامت رو هم ازم خواسته مجبورم برنامه درست بریزم و از آزانس شهرزاد هتل رزرو کنم و البته کل مبلع رو هم بپردازم . در صورت کنسل شدن هم جریمه میشم .برنامه سفر من اینه :
    از ۱۹ تا ۲۱ مارچ : اتریش – وین ؛ ۲۲ مارچ : پراگ ؛ ۲۳ تا ۲۶ مارچ : آلمان ( برلین ، فرانکفورت کلن دوسلدورف ) ؛ ۲۷ و ۲۸ مارج : هلند – امستردام ؛ ۲۹ مارچ : بروکسل ، ۳۰ مارج : لوکزامبورگ ؛ ۳۱ تا ۲ اپریل : پاریس ؛ ۳تا ۶ آپریل : ایتالیا ( ونیز رم فلورانس )
    از روی نقشه اروپا این برنامه رو چیدم . حالا دنبال مسیر زمینی و مترو برای رفتن بین کشورها هستم طوری که بعد از خروج از هتل تو راه کشور بعدی باشم و کمتر هزینه هتل بدم .
    ببخشید که وقتتون رو گرفتم .منتظر پاسخ شما هستم .
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. فعلا که ایران نیستم. پیشنهاد می کنم با دوستان بنده در سایت زورق تماس بگیرید. با آقای خضرایی منش هماهنگ کنید. کمکتون می کنه. موفق باشید.

  11. رضا

    سلام خدمت آقا آرش عزیز
    ضمن تشکر برای سفر نامه و عکسهای زیبا
    یک سؤال برام هست؟
    تا بحال شده آرزو کنی ای کاش هیچوقت إز ایران خارج نشده بودی ؟
    شاید یکی إز دلایلی که باعث شده هموطنهای ما نسبت به سایر ملل کمتر به مسافرت خارج إز کشور برند ، أینه که هرچی کمتر ببینند سایر کشورها چه إمکاناتی دارند ،تو این مملکت راحت تر زندگی می کنند
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام رضا جان. خوبی. همیشه دوشت دارم سفر کنم. همیشه دوست دارم ببینم. رضای عزیز، من احتمالا عمر چندانی نخواهم کرد، ولی هر چند سال یا روز که از زندگی ام باقی مانده باشد، کاری خواهم کرد و جریان ساز خواهم بود.

  12. ليلا

    سلام ارش عزیز
    همه گزارشهارو از روز اول خوندم.مثل همیشه عالی و کامل بود.از صخره حواریون خیلی خوشم امد.امیدوارم تا آخر بهتون خوش بگذره و بسلامتی برگردید.و بیشتر امیدوارم دوستان همسفر ما از اینکه هستند متفاوت تر و بهتر باشند.
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما و به امید دیدار.

  13. بی نام

    فقط چیزی که مرا آزار میدهد این است که استرالیای غیر مسلمان که حسن و حسین ندارد، با مردم خود و مهمان چگونه رفتار میکند. و ایران اسلام زده و شیعه افراطی با مردم خود چه میکند. و همه ما در این تصور هستیم که بعد از مرگ، بی حساب به بهشت میرویم. واقعن زندگی در ایران روند مردگی تدریجی است.
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

  14. حمید درودیان

    آرش جان سلام خوبی ،خدا قوت…
    ممنون به خاطر سفرنامه online زیبایت.
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ارادتمندم.

  15. حامد رحمانی

    سلام آرش جان سفر بی خطر! جای من رو هم خالی کردی؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. فدای آقا حامد. امیدوارم سفر دیگری با هم داشته باشیم.

  16. Masi

    ولی استاد فکر کنم نگاهتون به گردشگری در سفر سومتون به استرالیا کامل عوض شد.
    که ویوو دستشویی استادیوم فوتبال بود!

    ولی ظاهرا جرقه ی همه ی تغییرات سالها پیش و در اولین سفرها در ذهنتون خورده.

    به شدت دقیق و خوبین شما استاد، به شدت.
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *