۵- رُم، فلورانس، ونیز

در سفرهای قبلی در رابطه با شهرهای رم، فلورانس و ونیز مطالبی نوشته ام. با این حال در این گزارش، اطلاعات مختصر دیگری را تقدیم می کنم:

رُم:

با گروه به “واتیکان” رفتیم و از کلیسای “سن پیتر” بازدید کردیم. در تصویر یکی از مجسمه های بسیار زیبا و شاهکار میکل آنژ را می بینید که در داخل کلیسا نگهداری می شود. گفته می شود این اثر جزو اولین کارهای هنری میکل آنژ بوده است. ظاهرا آخرین کار میکل آنژ هم طراحی گنبد همین کلیسا بوده است.

جسد مومیایی شده ی یکی از پاپ ها را در داخل کلیسای سن پیتر مشاهده می کنید (لباس قرمزش معلوم است). طبق گفته ی راهنمای محلی امان، برای اینکه جسد یک پاپ را مومیایی کنند باید به مقام “سَن” رسیده باشد. یعنی جزو افراد مقدس به شمار بیاید. و برای اینکه مقدس شود باید معجزه ای انجام داده باشد. برای همین جسد چنین پاپ هایی را مومیایی می کنند تا همچنان بعد از مرگشان، معجزه کنند.

کلوسئوم از داخل

کلوسئوم از بیرون

شب ها با مسافران در رم قدم می زنیم.

تصویر یکی از فواره های متعدد شهر رُم

در خیابان Leonida Bissolati در شهر رُم قرار گرفته است.

مطمئنم که در دلشان خیلی فحش داده اند و البته که حق داشتند. در روزی که وقت آزاد تور بود با همه ی مسافران در شهر رم و حدود ۱۰ ساعت پیاده راه رفتیم. تقریبا همگی از پا افتادند. به هر حال، در نزدیکی هتلمان پارکی با نام Villa Borghese قرار داشت. این تصویر را زا آنجا گرفتم.

تصویری از اُبٍلیسک” واقع در میدان “پوپولو”

نمایی از میدان “ونیز” در شهر رُم

نمایی از رودخانه ی تیبر (تِوِرِ) در شهر رُم

در انتهای پیاده روی در شهر، برای اینکه مسافران متروی رم را هم تجربه کنند با مترو به سمت هتل برگشتیم. بعد، با وجود سردرد شدیدی که گرفتارش شده بودم، به همراه ۴ نفر از مسافران گروه، برای پیداکردن مجسمه ی فردوسی دوباره به سمت Villa Borghese رفتیم. تا مجسمه را پیدا کنیم، مجسمه های دیگری را هم کشف کردیم. در تصویر مجسمه ی “ویکتور هوگو” را می بینید.

و این هم مجسمه ی فردوسی

نقشه ی Villa Borghese

نام این میدان که در جلوی موزه ی هنرهای مدرن و در داخل Villa Borghese قرار گرفته نیز به نام “میدان فردوسی” مزین شده.

این مجسمه ی فردوسی همچون مجسمه ی فردوسی در تهران توسط ابوالحسن صدیقی (۱۲۷۳ – ۱۳۷۴) (شاگرد کمال الملک) ساخته شده است. این مجسمه ۱۸۵سانتیمتر ارتفاع دارد و از مرمر سفید ساخته شده. شادروان علی اصغر حکمت شیرازی، در خاطرات روز سه‏ شنبه ۱۳۲۹/۳/۳۰ خود که در رم به تحریر درآورده است، مى نویسد: “بعد از ساعتى به منزل مراجعت کردیم. در سر راه در یکى از میدان هاى کوچک ویلا بورگز، محلّ زیبایى که به نام “فردوسى” موسوم است به “پیاتزا فردوسى” قدرى گردش کرده، تصمیم گرفتم که ان‏شاءاللّه اعتبارى براى سفارت ایران بفرستم تا مجسمه فردوسى را در آنجا نصب نمایند.”
هنگام پرده‌برداری مجسمهٔ فردوسی در “ویلا بورگز”،رئیس جمهور وقت ایتالیا، “کورونسکی” نشان “کومن داتور” که نشان اول هنر در ایتالیاست را به استاد صدیقی هدیه داد.

می گویند: گوستینوس آمبروزی، مجسمه‌ساز ایتالیایی در دیدار از مجسمهٔ فردوسی در “ویلا بورگز” در دفتر یادبود می‌نویسد:    “دنیا بداند، من خالق مجسمهٔ فردوسی را میکل آنژ ثانی شرق شناختم. میکل آنژ بار دیگر در مشرق زمین متولد شده‌است.”

فلورانس:

ما رُم را ترک کردیم تا به ونیز برویم. در راه از فلورانس زیبا به مدت ۳ ساعت بازدید کردیم. چه حیف که چه کم بود. در این تصویر، پرتره ی منسوب به دانته را بر روی زمینی که در نزدیکی خانه ای که منتسب به خانه ی خانواده ی اوست، می بینید.

این هم مجسمه ی “پرسئوس” که سر “مدوسا” را از بدن جدا کرده.

“امریکو وسپوچی” زاده ی ایتالیا و اسپانیایی بود. او کسی است که قاره ی آمریکا به افتخار او نامگذاری شده. هرچند کریستف کلمب قبل از او قاره ی آمریکا را کشف کرده بود ولی نمی دانست کجا را کشف کرده و این “وسپوچی” بود که بر اساس شواهد علمی می دانست اینجا هند نیست بلکه یک سرزمین جدید است.

این زنجیری که این همه قفل به آن زده اند قبلا بر روی پل قدیمی فلورانس بود که من در اولین سفرم به فلورانس از آن عکس گرفته ام. حالا جایش را تغییر داده اند، حدود ۵۰ متر جابجا شده.

ونیز:

این اولین تصویری بود که در ونیز نظرم را جلب کرد. خرچنگ شکار کرده.

در میدان “سن مارکو”ی ونیز بودیم که متوجه شدیم نمایشگاهی از اثار آقای بیژن بصیری (هنرمند ایرانی مقیم ایتالیا) در ونیز برپا شده است.

هر روز در این کافه که قدیمی ترین کافه ی ونیز با قدمت ۳۰۰ ساله است موسیقی زنده پخش می شود.

نام کافه، “فلوریَن” است.

این خانم هم خودش را به سبک و سیاق قرن هجدهمی ها درست کرده و در کافه نشسته.

در این مکان (در ونیز)، هنرمندان بسیاری آثارشان را به نمایش گذاشته اند. پاواراتی در این مکان برنامه اجرا کرده است.

۷۰۰۰۰ تخم مرغ را رنگ کرده اند و این صحنه را به وجود آورده اند.

همان

چون در این مکان جرم و جنایت زیادی در قرون وسطی انجام می شده این کوچه  ی ونیز را به نام “حشاشین” (عنوان پیروان حسن صباح) خودمان نامگذاری کرده اند.

1. مهناز

سلام.
    حسابی خوش میگذره! اسم این عکسارو بزار جور واجور یا شهر فرنگ!بازم ممنون بابت مطالب وعکسای زیباتون.
    امیدوارم همیشه سلامت،شاد وموفق باشید.
    ……………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

2. وحید

سلام آرش جان، مرسی از سفرنامه قشنگت، خوش باشی و پایدار مثل همیشه.
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام وحید. به امید دیدار و گفتگو در رابطه با سفرت. برای یک سمینار آماده باش.

3. ا گ

سلام آرش عزیز. سفرنامه های تو سرشار از ایجاز و هنر شده . همیشه شاد باش و همیشه سرزنده
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. امیدوارم اینطور باشه که می گی.

4. داریوش

درود.
    این فردوسی کجا و آن فردوسی کجا!
    این میدان کجا و آن میدان کجا!
    مرمت این مجسمه کجا و آن مجسمه (گمان نکنم احتیاجی هم داشته باشه) کجا!
    مسئولان ما کجا و آنها کجا!
    ما کجا و آنها کجا!
    جواب: سلام.

5. azadeh

یادش به خیر. ۲ سال پیش وقتی از سفر ایتالیا برگشتم, آنقدر پیاده روی کرده بودم که لای انگشتهای پام تاول زده بود. البته من با تور نرفته بودم. ولی اگر باز هم برم, همین کار را می کنم.
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سفر یک موهبت است.

6. عباس محجوب

درود
    بسیار گزارش عالی و جذابیه.
    شاد باشی
    جواب: سلام. سپاس از تو.

7. 1353

آرش به راستی این سرزمین مهد هنره و در همه جا و همه چیز هنر موج میزنه خوش حالم که سفر خوب و پر باری داشتی
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. امیدوارم تو هم به این سرزمین سفر کنی.

8. suzan

سلام،ممنون که سفرنامه تون رو کامل کردید،خیلی لذت بردم،امیدوارم خیلی خیلی بهتون خوش بگذره.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس. خوش باشید.

9. رضا

بیش از ٢ ماه از سفر اروپا میگذره اما امروز من به این مطلب برخورد کردم و دوست داشتم در این قسمت ارائه بشه و بنظرم جالب اومد از مجسمه داوود در شهر فلورانس در بسیاری از نقاط دنیا شبیه‌سازی شده است. از معروف‌ترین تندیس‌های شبیه‌سازی شده داوود، می‌توان به مجسمه داوود در شهر بوفالو در ایالات متحده آمریکا و تندیس شبیه‌سازی شده مجسمه داوود در میدان سینورای فلورانس، ایتالیا نام برد. در پی اعتراضات سراسری مردم ایران نسبت به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، به دستور شهردار فلورانس و در جهت همدردی مردم فلورانس با مردم ایران، مجسمه داوود با پرتو نورافکن‌های سبز به نشانه جنبش سبز نورپردازی شد.
    ……………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام رضا جان. سپاس.

10. KHALIL TALEBZADEH

درود استاد ارش . عکس فیلم و خاطرات همسفر شدن با تو همیشه واسم جاودانه میمونه و خیلی سفر خوبی باهات داشتم . به امید سفر جدید در مکان جدید . سفر بعدی داشتید یه میس کال بزنید ممنونت میشم .۰۹۳۹۳۶۲۰۵۷۶ MOB فدای تو خلیل

11. hossein

ali hast
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. ارادتمندم.

12. hossein

……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام به شما. خیلی ارادتمندم و به امید دیدار.

13. نگار کمائی

بسیار جالب بود.
    ممنون از شما
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ارادتمندم.

14. المیرا

,خیلی عالی بود مرسی…..
    ای کاش فرهنگ کافه وموسیقی زنده وشادی درکنارخیابانها .وپیاده روها درایران هم شکل می گرفت .واقعا خیلی در شادابی شهروندان موثره..نه؟
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. حتما موثره و تابوشکنی خوبیه.

15. سیما سلمان‌زاده

در نهایت تأثر از اینکه مدتی‌است سفرنامه نمی‌نویسی سراغ مرور یادداشتها اومدم. حالا سفرنامه سفر مشابهی رو خواهم خوند، از ۸ سال پیش.
    هیچ اتفاقی تصادفی نیست…
    حتی همزمانی دومین مقصد هم رعایت شده!
    ادامه سفر به سلامت
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از دقت نظر شما.

16. Masi

نه سال پیش نوشتین و من امشب از لابه لای خطوط ذهن شما چقدر یاد گرفتم و لذت وصف نشدنی می برم وقتی همراهتون سفر می کنم و معجزات شما رو می خونم.
    حتی قدم زدنتون همراه با شهود و ادراکه ….
    عااالی بود، عالی.
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باشید.

17. لیلا

سلام
    از فضای کافه شون چه خوب استفاده میکنند موسیقی و اینکه اون خانم خودش به سبک قرن ۱۸ درست کرده .
    ایران درب کافه ها را به دستور اماکن میبندن یا وقتی باز باشه صاحب کافه را اذیت میکنند و گیر دادن به مشتری.

نمی دونم ما بد جایی متولد شدیم یا بد موقع متولد شدیم ؟!!
    کلا ایران شده یک کشوری که از هر نظر با بقیه کشورها تفاوت زیادی دارد.
    ……………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. نمی‌دونم چی بگم.