۱- در قبرستان “پرلاشز” یک مقبره وجود دارد که بقایای جسد یک زوج عاشق را در خود جای داده است. این مقبره متعلق است به “هلوئیز (۱۱۰۱- ۱۱۶۴) و آبلار (۱۰۷۹- ۱۱۴۲)”.
“هلوئیز” (زن) ۲۱ سال از “آبلار” (مرد) کوچکتر بود. هر دو ۶۳ سال عمر کردند.
۲- اولین مرتبه از مقبره ی این زوج عاشق در یکی سفرهایی که به پاریس داشتم، بازدید کردم. در آن موقع از ایشان مطلب زیادی نمیدانستم.
۳- بعدتر نام این عاشق و معشوق را در جلسه ای از زبان محقق گرامی سرکار خانم “سودابه فضائلی” شنیدم و نسبت به قصه ی واقعی و شگفت زندگی آن ها علاقمندتر شدم.
۴- به تازگی خواندن کتاب “پژوهشی در عشقنامه ی هلوئیز و آبلار” نوشته ی دانشمند عزیز جناب آقای “جلال ستاری” را تمام کرده ام. بعد از خواندن این کتاب فکری به خاطرم رسید که آن را در این جا مطرح می کنم.
قبل از مطرح کردن ایده، عرض کنم که در موزه “لوور” نیز یک مجسمه از “آبلار” (فیلسوف، روشنفکر و نویسنده فرانسوی) موجود است. همچنین در سایت زیر اطلاعاتی مربوط به این دو عاشق قرن دوازدهمی یافت می شود.
http://www.abelardandheloise.com
۵- ایده: به نظرم رسید که خالی از لطف نخواهد بود اگر به مناسبت نهصدمین سالگرد ازدواج “هلوئیز” و “آبلار” در سال ۲۰۲۰، در شهر “پاریس” یک رویداد بزرگ فرهنگی-ادبی برگزار شود.
(برای خواندن خلاصه ای از عشقنامه ی “هلوئیز” و “آبلار” به آدرس زیر مراجعه کنید.)
http://ghabeashk.blogfa.com/post-21.aspx
این رویداد می تواند با بهره گیری از بسترهای مختلف فیلم، موسیقی، ادبیات، نقاشی، هنرهای تجسمی و …، به واکاوی قصه ها و داستان های باستانی با مضمون دلدادگی بپردازد. این رویداد که شامل بخش های متنوع خواهد بود، می تواند چگونگی و چرایی به وجود آمدن نمونه های مشهور عاشقی را در سرزمین های مختلف مورد بررسی و کنکاش قرار دهد.
فکرش را بکنید که روایت شدن قصه های دلدادگی شیخ صنعان و دختر ترسا، وامق و عذرا، خسرو و شیرین، بیژن و منیژه، لیلی و مجنون، از فرهنگ ایران در کنار عاشقان مشهور دنیا (که فهرست برخی از آنها در زیر آورده شده) در بستر نقاشی، فیلم و موسیقی چه شور و هیجانی را به وجود می آورد و چه گفتمان ادبی و روایی سیال و پویایی را در میان فرهنگ های مختلف خلق می کند.
این رویداد، می تواند مراسم ازدواج همه ی دلدادگان قصه های دنیا باشد.
به فهرست برخی از دلدادگان معروف که نام آنها در افسانه ها و قصه ها ذکر شده توجه بفرمایید:
Abelard & Heloise
Sheherazade & King Shahryar
Krishna & Radha
Lancelot & Guinevere
Romeo & Juliet
Scarlett O’Hara & Rhett Butler
Heer & Ranjha
Robert & Elizabeth Browning
Sohni and Mahiwal
Shakuntala and Dushyant
Dhola & Maaru
Acme & Septimus
Aphrodite & Adonis
Aphrodite & Ares
Apollos & Daphne
Tristan & Isolde
Jane Eyre and Edward Rochester
Apasia & Pericles
Atalanta & Hippomenes
Baucis & Philemon
Diarmuid & Grainne
Echo & Narcissus
Granida & Daifilo
Giuseppe & Anita Garibaldi
Herakles & Omphale
Hero and Leander
Vertumnus And Pomona
Jean Paget and Joe Harman
Niulang and Zhinü
Orpheus and Eurydice
Othello And Desdemona
Paolo And Francesca
Perseus and Andromeda
Petrarch and Laura
Pierrot and Pierrette
Procris and Cephalus
Pygmalion and Galatea
Pyramus and Thisbe
Robin Hood and Maid Marian
Tarzan and Jane
دیدگاهها
سلام
ایده جالب و قشنگیه ولی سروسامان دادن بهش خیلی کار میبره ،به نظرم با توجه به اینکه کارها تو ایران کند پیش میره باید برنامه ریزی داشته باشه از حالا …من هم یه چند تا ایده در همین راستا و برای اجرایی شدنش به ذهنم رسیده که صحبت می کنیم …در ضمن فکر می کنم خیلی ها دوست داشته باشن اگه بتونن کمکی بکنند ….
………………………………………………………………………………………………………………….
جواب: سلام. این کار در ایران فعلا امکان نداره. بنده نوشتم که در پاریس این برنامه اجرا بشه.
سلام
این یعنی یک پژوهش تطبیقی که همیشه جاش تو ادبیات و نمایشنامه نویسی ما خالیه…
در هر صورت ایده بسیار خوبیست و اگر تصمیم به آغاز گرفتید در خدمت گذاری آمادم.
…………………………………………………………………………………………………………………
جواب: سلام. سپاس از شما. چشم.
ممنون افکر های خوب و ایده های فرهنگی اما به نظر من داستان هلوییز و آبلار عاشقانه نیست. نمایش خودخواهی عظیم یک انسان به اسم عشق است. این داستان یادآوری ندارد. عاشقانه نیست.
…………………………………………………………………………………………………………………
جواب: سلام. میفهمم چی می گید. شاید داستان عشق یا همون عشقنامه این دو با معنایی که ما از عشق می شماسیم، تفاوت داره. اما اتفاقا به همین دلیل تفاوت نگاه (حتی در عشق) من رو به سمت این ایده سوق داد که چنین رویدادی رو برگزار کنیم. بزارید موضوع عشق رو دوباره بررسی کنیم و به کیفیت و برداشت جهانی موضوعی بپردازیم که احتمالا همه فکر می کنند که از ماهیت اون باخبر هستند. احتمال میدم به نگاه های جدید و زوایای نو بر می خوریم.
سلام. لطفا این مطلب رو هرچه سریعتر تو بخش انگلیسی زبان قرار بده تا بتونیم به اطلاع دوستان فرانسوی که در حوزه گردشگری فعال هستند برسونیم.
…………………………………………………………………………………………………………………
جواب: سلام. باید کسی پیدا بشه و به انگلیسی ترجمه کنه.
شما بی نظیرید آقای نورآقایی!
…………………………………………………………………………………………………………………
جواب: سلام. شما لطف دارید.
سلام می خواستم اعتراض کنم که این عشق چنان شکوهمند هم نبود و پاسخ شما را به زهرا جان دیدم به این فکر می کنم اگر این همایش پا بگیرد عشاق ایرانی چقدر عرصه دارند برای عرض اندام و عشق از نوع نگاه ایرانی اش چه می کند آنجا و چه نفسی می گیرد از حاضرین
کاش بشود و خاطره این ایده اینجا خاک نخورد
یک سوال : در تمام دنیا فراق سرنوشت محتوم عشق است ؟ همـۀ نام هایی که ذکر نمودید همین سرنوشت را داشتند ؟
دل را به خدا دو نیمه کردی ای عشق او را به خدا ضمیمه کردی ای عشق
گفتی که هزار بار بنویس فراق اینگونه مرا جریمه کردی ای عشق
شعری از کاشمر- مرتضی آخرتی
………………………………………………………………………………………………………………….
جواب: سلام. برگزاری این رویداد می تواند به سوالات شما جواب دهد.
آرش جان از اطلاعات و نوشته های جلال ستاری غافل نشوید. جهت یادآوری با تشکر و موفق باشید.
………………………………………………………………………………………………………………………………..
جواب: سلام. سپاس از شما. اما در همین متن به کتاب ایشان اشاره کرده ام و همیشه خواننده کتاب های ایشان بوده ام.
سلام
اگه ما رو قبول داری میتونم برات ترجمه کنم
……………………………………………………………………………………………………………..
جواب: سلام. همکاری با تو همیشه برای من خوب بوده. همیشه منتظر همکاری با تو هستم.
سلام و درود
با توجه به تجربه من درخصوص برگزاری تور اسفندگان در سال گذشته و آرامستان گردی ، به سوژه های اینچنینی وطنی خیلی برخوردم
مثل گور دو عاشق مومیایی شده که به هم نرسیدند و پس از مرگ و پشیمانی پدر ، هر دو را در یک گور شیشه ای مومیایی کرده و در تهران موجوده و یا روستایی به نام عاشقان که در طرقبه مضهد بود ، داشتانش فوق العاده بود ، مختص به این قضیه سفری به آنجا داشتم و لذت بردم
و یا گورستان عاشقان در ….
در این زمینه موضوعات وطنی بسیارند
…………………………………………………………………………………………………………………….
جواب: سلام. خیلی موضوع جالبی بود. زنده باد.
این روزها باز حرف از ولنتاین و عروسک و شکلاتبازیه…فرار کردم به اینجا برای مرور این یادداشت به پاس «محتوا» و بزرگداشت نهصدمین سالگرد دلدادگی متفاوت و …
آبلارد گفته بود: “اگر از هم دورباشیم می توانیم با مکاتبه به هم نزدیک شویم.”، ولی فکرشو نمیکرد تا ابد اینقدر نزدیک بمونند.
……………………………………………………………………………………………………………………….
جواب: سلام. سپاس بابت اینکه هنوز با سایت من دوست هستید.
چقدر خوب که این داستان رو خوندم، متفاوت بود، برداشت از عشق چقدر تغییر کرده!!
” آبلار در کار عشق و عاشقی راهی دراز و پر پیچ و خم می پیماید و در این سیر و سلوک عشقش تکامل می یابد و از فریفتکاری و دلبری به سرسپردگی و دلدادگی بدل می شود.” بگمانم نه تنها به سرسپردگی و دلدادگی بدل نشده بود، بلکه به خودخواهی و ظلم منجر شده بود.
“در واقع آبلار با شناخت هلوئیز و تجربه ی عشق دریافته بود که چیزی نیرومند تر ازمنطق و عقل هست که دین وایمان را به باد فنا می دهد و بر فنون و فضایل می چربد.” اینو درست متوجه شده بود که چیزی نیرومندتر از منطق و عقل هست، اما بازم در عمق وجودش عشق رو نفهمیده بود، یک تحکم و غرور عجیب و غریبی در این داستان حاکم هست که گذشت و فروتنی برای عشق رو زیر سوال برده!
فکر کنم در انتهای برگزاری این رویداد نتیجه بگیرن که ، اگر عاشق و عاشق پیشه بودین، مثل آبلار نباشید! :))
…………………………………………………………………………………………….
جواب: سلام. عشق و حتی تنفر رویکردهای متفاوت دارند.