پاییز ۲۰۱۱: و اما شرح مختصر سفر…

به عنوان راهنما، با گروهی از افراد متخصص و پزشک به کشور آلمان سفر کرده ایم تا آن ها در نمایشگاه تجهیزات پزشکی شهر “دوسلدورف” شرکت کنند. نام این نمایشگاه Medica “مدیکا”ست.

اروپایی این روزها به پیشواز سال نو رفته اند. اینجا کُلن است و قرار است به زودی بازارهای محلی سال نو در جای جای این شهر برپا شود.

فروشگاه ها برخی از اجناس را حراج کرده اند و خودشان را برای فرارسیدن سال نو تزیین کرده اند.

این هم یکی از سالن های نمایشگاه بزرگ “مدیکا”ست. بزرگترین نمایشگاه تجهیزات پزشکی در دنیا همین نمایشگاه در شهر “دوسلدورف” است. فصل توریستی تمام شده و حالا با برپایی این نمایشگاه و نمایشگاه های شبیه به این، تاجران را به سمت خودشان جذب می کنند، هتل ها را پر می کنند، در رسانه ها مورد توجه (مثبت) قرار می گیرند و …

من که از تجهیزات پزشکی چیزی نمی دانم ولی با گشت و گذار در این نمایشگاه از تنوع محصولات و فن آوری های عرضه شده تا حدی باخبر شدم. این تجهیزات شامل وسایل ورزشی هم بود.

وسایل و ابزارهای امداد نجات بخشی از نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند.

می شد وسایل و ابزارهای بازی و سرگرمی را در نمایشگاه دید که برای اعتدال روحی و جسمی مفید بودند.

لباس اتاق عمل

آمبولانس مدرن و زیبا

وسایل برای شبیه سازی عمل جراحی

برخی از شرکت های ایرانی هم در نمایشگاه شرکت کرده بودند.

وسایل آموزش پزشکی فراوانی در نمایشگاه دیده می شد.

فقط انسان ها نیستند که به درمان و امداد پزشکی نیاز دارند.

سایه ی پاییز

فرصت کردم از یکی از موزه های شهر دوسلدورف بازدید کنم. این دیوار جزو ساختمان موزه نیست ولی همان اطراف است.

تصویر بالا، نام موزه را نشان می دهد. به مسوول بلیط فروشی گفتم: خبرنگار هستم ولی کارتم همراهم نیست. بدون اینکه یک کلمه توضیح بخواهد نه تنها بلیط ۱۲ یورویی موزه و نمایشگاه موقت موزه را رایگان در اختیارم گذاشت بلکه گفت که اگر بخواهم می توانم به طور رایگان از امکانات “راهنمای شنیداری” موزه استفاده کنم.

متاسفانه اجازه عکاسی در موزه وجود نداشت اما توانستم آثاری از: پابلو پیکاسو، ژرژ براک، مارک شاگال، آمادئو مودیلیانی، پُل کِله، مارسل دوشامپ، واسیلی کاندینسکی، ماکس ارنست، رنه ماگریت، سالوادور دالی، آلبرتو جیاکومتی، … را در این موزه ببینم. بعضی از این آثار نقاشی و حجمی جزو بهترین های دنیا هستند.

دیدار از این موزه، ایده های جالب توجهی را در ذهنم به وجود آورد که امیدوارم روزی بتوانم درجایی به کار ببندمشان.

درختانی برای کریسمس

بابا نوئل

سه سال پیش، وقتی از سفر دو ماهه ی اروپا برگشتم، “مجید عرفانیان” سرزنشم کرد که چرا به “بروژ” (شهر بسیار زیبایی در بلژیک) نرفته ام. بعد از سه سال، در این سفر فرصتی پیش آمد تا از “کُلن” سوار ترن شوم و به همراه سه تن از همسفران به “بروژ” برویم.  در مسیر از “آخن” گدشتم. “آخن” به خاطر الطاف “شهرزاد فتوحی” (در سفر دو ماهه به اروپا) برایم بسیار دلنشین است. این عکس را در نزدیکی ایستگاه ترن “آخن” گرفتم.

در عکس بالا طراحی ایستگاه ترن شهر “لی یژ” (در کشور بلژیک) را می بینید. معماری این ایستگاه بسیار زیبا طراحی و اجرا شده است.

شرح زشت و زیبا از سفر به بروژ: ما چهار نفر خودمان را به شهر زیبا و رمانتیک (معماری شهر یادآور معماری قرون وسطایی است) رساندیم و لدت فراوان بردیم. در این شهر قدم زدیم، قایق سواری کردیم، عکس گرفتیم و فیلم برداری کردیم، شکلات بلژیکی خریدیم و شام لذیذی هم به بدن زدیم. سپس با ترن به سمت “کلن” برگشتیم. در یکی از ترن های مسیر (سه ترن عوض کردیم و در این جا منظورم ترنی است که ما را از “لی یژ” به “آخن” آورد) کوله پشتی ام را جا گذاشتم. دوربین فبلم برداری ام با همه ی لوازم جانبی اش، سه کتاب، شکلات هایی که خریده بودم، برخی از مدارک سفر، MP3 Player و … همه و همه از دستم رفت. دیگر در این مورد چیزی نمی گویم تا حالم بد نشود…

همین امروز، امروز که می نویسم برای خرید و بازدید به “دوسلدورف” رفتیم. شهر پر جنب و جوش بود. بوی عید می آمد. در این صحنه شراب داغ می فروختند.

لبخند دوسلدورف

پی نوشت: عکس ها با موبایل گرفته شده.

1. شهریار

سلام و درود
    آقا اگر کاری ، کمکی از دست ما بر می آید ، حتما امر کنید … امیدوارم به زودی کوله و مدارک پیدا شود.

2. نازي

سلام خوش بگذره .

3. hossein

سلام مثل همیشه عالی بود و لذت بردیم …هنوز چشم به راهیم به امید دیدار
    جواب: سلام. سپاس از شما.

4. مهران شهرستاني

سلام آرش جان
    همیشه دید تو با بقیه متفاوت بوده و همین موجب شده که عکسها و نوشته هات جذابیت خاصی پیدا کنند.

5. پگاه

سلام. سفر به کامت خوش. از سایه پاییز لذت بردم. ممنون. در آخر هم تعجب کردم کوله پشتی ات را جا گذاشتی
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………

6. حامد رحمانی

سلام آرش جان ! جانت بی بلا امیدوارم که یه جوری وسایلت بدستت برسند. راستی جای منو هم خالی کنید ! یادش بخیر یه ماه پیش باهم آلمان بودیم. ارادتمندم
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام حامد جان. سپاس از تو.

7. سمیه

سلام
    خیلی گزارش سفر جالب و متفاوتی بود.از خوندنش لذت بردم، ولی به خاطر گم شدن وسایلت ناراحت شدم. امیدوارم یه راهی برای پیدا کردنش پیدا شه

8. شادی گنجی

بابت کولتون واقعا ناراحت شدم، آخه من هم چنین تجربه ای داشتم…
    سفرتون به سلامت

9. لیلا

بابت گم شدن وسایلتون متاسفم

10. حسین ام ان

سلام آرش جان کی بر می گردی تا برنامه سفر کویر را هماهنگ کنم.از بابت جا گذاشتن وسایل باید عرض کنم هر راهنمایی در طول زندگی کاری اش با آن روبروست بنده هم پارسال با کلی زحمت استندی را برای نصب در غرفه خوشه سار تهیه کرده بودم که در رامسر در معرض دید میهمانان قرار دهم که در تاکسی که از کاشان به تهران آمدیم جا گذاشتم و چون شماره تلفنم در آن نوشته شده بود تصور می کردم راننده با من تماس می گیرد و به دستم می رسونه زهی خیال باطل بعد از همایش رامسر هنوز منتظر تماس راننده تاکسی هستم.ولی تجربه خوبی شد برایم

11. ردپای این روزها

سلام خدمت شما. در روز ملی پرنده نگری منتظرتان هستیم.
    ……………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. در اون زمان، باید جای دیگری باشم، اما سعی خواهم کرد که به خانه هنرمندان برای دیدار دوستان بیام.

12. علی عشوریان

سلام آرش خان. من یکی از همسفر های شما به دوسلدورف-کلن هستم. بابت صحبتهای جالبی که گاه گاه توی اتوبوس داشتی سپاسگذارم و هم بخاطر “عدد، نماد، اسطوره”. هنوز نخوانده ام. اما اطمینان دارم برایم جالب خواهد بود. بابت کوله … من هم مانند سایرین متأسفم.
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما و به امید دیدار دوباره.

13. مجید

همش تقصیر اشکان بروژ بود که کوله در بروژ از دستت رفت…
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. آره والله.

14. Masi

مرسی که با وجود جا گذاشتن کوله پشتی، سفرنامه رو با موبایل ادامه دادین.
    این روحیه ی خوبیه درون شما .

معمولا بعد از بازدید از هر جایی وقتی ایده ایی به ذهنتون می رسه، نانوشته نمیذارینش، از معدود موزه هایی بود که دیدین و ایده شو مکتوب نکردین استاد، یادتون میاد آیا که چی به ذهنتون رسیده بود؟
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. الان نه. متاسفم که ننوشتم.

15. لیلا

سلام
    لبخند دوسلدورف را دوست داشتم..
    ………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. خوشحالم که راضی بودی.