معلوم نیست درست گفته باشد!

“ژان کلود کریر” Jean Claude Carriere معتقد است همانطور که میان خوانش متن در فارسی و انگلیسی تفاوت وجود دارد؛ یعنی در فارسی از راست به چپ می خوانیم و در انگلیسی برعکس، همین تفاوت در “تراولینگ” (حرکت دوربین در فیلم) هم دیده می شود. یعنی ما ایرانی ها بیشتر تراولینگ از راست به چپ داریم و غربی ها از چپ به راست.

دیدگاه‌ها

  1. لیلا.ج

    با سلام.
    درمتن تصحیح فرمایید:” غربی ها از چپ به راست”
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس فراوان. درستش کردم.

  2. مهدیس

    سلام. من که تا حالا به یه همچین موضوعی اصلا و ابدا توجه نکرده بودم ولی خیلی جالب بود. این دفعه بهش دقت می کنم. حالا فکرنکنم در حسی که فیلم می خواد منتقل کنه خیلی تاثیر داشته باشه. نه؟
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. راستش نمیدونم این موضوع قطعیه یا حداقل از درصد بالایی برخورداره یا نه. و بعدش نمیدونم که در حس فیلم تاثیر بسزایی داره یا نه. اما به نظرم سوژه خوبی برای فیلم های جنایی محسوب میشه.

  3. کیخسرو لریان

    با درود …… از راست به چپ و از راست به چپ …… اشتباه نوشتید
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس رفیق. درستش کردم.

  4. سحر مکارمی

    سلام
    جالب بود من تا حالا بهش توجه نکرده بودم باید از این ب بعد بیشتر توجه کنم 🙂
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. آره نکته خوبیه برای توجه کردن.

  5. سحر موسوی - سفری دیگر

    با سلام,
    در این صورت تراولینگ ایرانی ها و غربی ها در یک سمت و جهت هست ؟؟ یعنی هر دو از راست به چپ؟!! یا …..
    مستدام باشید.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. خیر. اشتباه نوشته بود که تصحیح شد.

  6. نیلوفر فریدنی

    سلام
    راستش چیزی که در کلاسهای آموزش فیلمبرداری سینمای جوان به ما آمودش داده شده ؛ این بود که فیلمبردار باید حر کت سخت در چرخش دوربین روی ۳ پایه هنگام فیلمبرداری را ابتدا انجام داده و با نرمی و آسانی چرخش را تمام کند تا تصویر بکنواخت از آب در آید و نلغزد و فیلمبردار هم خسته نشود
    این چرخش بسته به سمت حرکت سوژه و سکانس مورد نظر و حتی راست دست یا چپ دست بودن فیلمبردار متغیر است
    باید دید چرخش کمر فیلمبردار از کدام سمت از سخت به آسان پایان می پذیرد
    این در مورد اصول فیلمبرداری
    اما صحبت آقای کریر چیز دیگری است و آن این است که چشم و مغز ما بواسطه نوشتار زبان مادری در هنگام دیدن فیلم میل به سمت راست و یا چپ دارد
    اگر فیلم اکشن نباشد و شما فرصت غور در تصویر داشته باشید باید ازین پس فیلمهای ایرانی و خارجی را مقایسه نمود تا دید چفدر این ادعا صجت دارد
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس فراوان از ارائه اطلاعات.

  7. صدا

    من نوشتم از چپ
    تو نوشتی از راست
    وسط سطر رسیدیم به هم
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. خوبه.

  8. المیرا

    ممنون… جالب بود… این نگاه ریز بین ودقیق به پیرامون ..خیلی درک کاملتری به انسان می بخشه والبته احتمالا دردهای بیشتری هم …..
    مثلا دیدن یک فیلم به شکل حرفه ای اش ..خیلی لذت های بیشتری نصیب انسان می کنه …
    من یک نوع خاصی از حرکت دوربین را خیلی خیلی دوست دارم …واون حالتی است که دوربین می ره به سمت بالای بالا (بالای سر همه بازیگران)وشروع می کنه به دور کامل وچرخش ۳۶۰ درجه ای وهمه فضا را در سیطره گرفتن..واین حالت معمولا در فیلم های قهرمانی ودر صحنه های خاص قهرمان سازی به کار گرفته می شه شکوه عظیمی ایجاد می کنه ….متوجه اون حالتی که نمی دونم اسمش چیه شدید؟؟
    برای من این نوع فیلم برداری مرتبط با مضمون خیلی جالبه
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. زنده باد.

  9. المیرا

    خیلی دوست داشتم چند تا فیلم خوب که دوستشون دارید را بهم معرفی کنید ممنون….
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. دکتر ژیواگو، قایق نجات و بسیاری از فیلم های دیگه.

  10. Masi

    فکر کنم مثل راست دست یا چپ دست بودنه…..تو اصل ماجرا بی اثر باشه اما در جزئیات شاید تغییر ایجاد کنه (کار کرد نیم کره چپ و راست مغز)

    واقعا چه نکته ی باریک تر از مویی رو دیدن آقای ژان کلود کریر….

    یک فیلم ترکیبی با غربی ها بسازیم ببینیم هر کی از سمت خودش فیلم بگیره چه فیلمی از آب درمیاد.
    ……………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *