روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۱

در سومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در سپتامبر ۱۹۷۹ در “تورمولینوس” اسپانیا تصمیم گرفته شد تا در سال ۱۹۸۰ روزی به عنوان “روز جهانی گردشگری” در نظر گرفته شود.
این روز منتخب، با نقطه عطف مهمی در تاریخ گردشگری جهانی یعنی سالگرد تصویب مصوبات سازمان جهانی گردشگری در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۱۹۷۰ مصادف شد. در پی همین تصمیم از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون، کشورهای عضو سازمان جهانی جهانگردی روز ۲۷ سپتامبر را با اجرای برنامه‌های ویژه‌ای گرامی می‌دارند و علاوه بر آن موضوع یا درواقع شعاری را برای تمرکز کشورهای عضو مطرح می‎سازند. مضمون رویدادها و شعار روز جهانی گردشگری در مجمع عمومی و بنا به توصیه شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری مشخص می‌شود. ‌

همان‎طور که گفته شد سازمان جهانی گردشگری از سال ۱۹۸۰ میلادی هر ساله یک موضوع (Theme) را انتخاب می‎کند تا کشورهای عضو، برنامه‎های فرهنگی – گردشگری خود را با آن منطبق سازند. به طور مثال شعارهای سازمان جهانی گردشگری در دهه‌ی اول قرن ۲۱ عبارتند از:
۲۰۰۰ – فن‌آوری و طبیعت: دو چالش گردشگری در آغاز قرن ۲۱
۲۰۰۱ – گردشگری ابزاری برای صلح و گفتگوی میان تمدن‌ها
۲۰۰۲ – اکوتوریسم و توسعه پایدار
۲۰۰۳ – گردشگری: نیروی محرکه برای کاهش فقر، اشتغالزایی، هماهنگی اجتماعی
۲۰۰۴ – ورزش و گردشگری: دو نیروی زنده برای برای درک متقابل فرهنگ و توسعه جوامع
۲۰۰۵ – سفر و حمل و نقل: از تخیل ژول ورن تا واقعیت قرن ۲۱
۲۰۰۶ – گردشگری غنا می‌بخشد.
۲۰۰۷ – گردشگری درها را به روی زنان می‌گشاید.
۲۰۰۸ – گردشگری در پاسخ به چالش آب و هوا و گرم شدن زمین
۲۰۰۹ – گردشگری: تجلیل از تنوع
۲۰۱۰ – گردشگری و تنوع زیستی

برای سال ۲۰۱۱ سازمان جهانی گردشگری موضوع  Linking Culture به معنای “پیوند دهنده فرهنگ‎ها” را انتخاب کرده است. اگر به شعارهای UNWTO (سازمان جهانی گردشگری) در این ۳۲ سال نظری بیفکنیم، متوجه می‎شویم که موضوع فرهنگ و ارتباط میان فرهنگ‎ها موضوعی است که همیشه مد نظر این سازمان قرار داشته و در سال‎های قبل هم با واژه‎های دیگری بیان شده است.
به طور مثال در سال ۱۹۸۰ از mutual understanding (درک متقابل، منظور درک متقابل فرهنگ‎هاست)، در سال ۱۹۸۴ از international understanding (درک بین‎المللی)، در سال ۲۰۰۱ از dialogue among civilizations (گفتگوی میان تمدن‎ها) و دومرتبه در سال ۲۰۰۴ از mutual understanding (درک متقابل) صحبت شده است.

طالب رفاهی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری در رابطه با شعار سال ۲۰۱۱ اظهار کرده است که: “این شعار فرصتی را برای برجسته ‌کردن نقش صنعت گردشگری در تجمیع فرهنگ‌های مختلف جهان در کنار یکدیگر و ارتقا فهم جهانی به کمک گردشگری به وجود می‎آورد.
این عنوان، میلیون‌ها نفر را از جای ‌جای جهان با فرهنگ‌های مختلف به حرکت درخواهد آورد و این حرکت که میان مردمانی با مسلک و مرام گوناگون آغاز خواهد شد، فرصتی مناسب را برای گسترش احترام، تحمل و فهم دوسویه به وجود خواهد آورد.
براساس آمار سازمان جهانی جهانگردی، در سال ۲۰۱۰ میلادی، بیش از ۹۴۰ میلیون گردشگر به نقاط مختلف جهان مسافرت کردند و با میراث ملموس و ناملموس کشورهای مختلف آشنا شدند.”
وی با بیان اینکه فرهنگ از گرانبهاترین دارایی‌های بشر است که باید به دقت محافظت شود، خاطرنشان کرد: “نام امسال روز جهانی گردشگری برای محافظت و اعتلای ارزش‌های فرهنگی جهان برای نسل‌های آینده انتخاب شده است.”

هر ساله یک شهر از یک کشور میزبان نشست سازمان جهانی گردشگری در روز جهانی گردشگری می‎شود. ایران نیز در سال ۲۰۰۱ میزبان بود. امسال شهر آسوان از کشور مصر به عنوان میزبان رسمی مراسم روز جهانی گردشگری انتخاب شده است.
فعالیت‎های سازمان جهانی گردشگری در شهر آسوان شامل گردهمایی نمایندگان و فعالان پیشرو بخش‎های دولتی و خصوصی و سرمایه‎گذاران و نیز نمایندگان برتر محافل آکادمیک و اصحاب رسانه خواهد بود که مساله نقش و اهمیت گردشگری را در ایجاد و درک متقابل، احترام و تساهل فرهنگی در سرتاسر جهان مورد بحث و بررسی قرار می‎دهند و راهکارهای مناسب را عرضه می‎کنند.

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. amir

    salam o dorod
    kheili ali bod arash jan
    emsal ke dir shod
    shyad sale bad ghesmat shod sherkat kardim
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. به امید دیدار

  2. حسین

    سلام استاد.به امید روزی که ایران هم جایگاه واقعیشو تو گردشگری بدست بیاره.
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. امیدواریم.

  3. سمیه

    سلام
    پیوند فرهنگ ها که شعار جهانی سال ۲۰۱۱ است دقیقا یکی از اهداف حفظ میراث های معنوی است
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. جالبه. سپاس از تو.

  4. آسیه

    سلام
    به امید آن روزی که مردم و دولت ما فرهنگ میهمان نوازیشان رابه مردم جهان ثابت کنندواز تهمت صهیونیسم بودن رها شویم وتهمت زنندگان را هم شرمنده کنیم….. به امید خدا آن روز نزدیک است.
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. تهمت صهیونیسم بودن؟ نمی فهمم؟

  5. مريم

    سلام

    linking cultures به خاطر استفاده از ing به معنای پیونددهنده فرهنگها باید باشد
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بله قربان.

  6. غلام محبی

    آقای نور آقایی باسلام

    نظر کارشناسی و مطالعه خوبی در زمینه گردشگری دارید امیدوارم بنده هم بعنوان یک ایرانی وطن دوست با کمک اساتیدی مثل شما در جهت پیشرفت کشور عزیزمان بتوانم اقدام اثر بخشی داشته باشم.
    بنده رئیس گروه گردشگری سازمان توسعه تجارت ایران هستم.
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما و به امید دیدار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *