دلوس: اروپا ۲۴

فقط کافی است که ۱۵ یورو برای بلیط رفت و برگشت کشتی بدهید و با صرف وقت ۳۵ دقیقه، از جزیره «میکونوس» (جایی که ما الان اقامت داریم) به «دلوس» Delos بروید. شاید حتی به ذهنتان هم خطور نکند، جزیره‌‌‌ای صخره‌ای و چنان خشک (قبلا خشک نبوده) که فقط یک درخت نخل در آن می‌توان یافت و تنها ۵ کیلومتر طول و ۱۳۰۰ متر عرض دارد، نه تنها سه هزاره تاریخ آشکار و پنهان دارد بلکه مقدس‌ترین مکان یونان باستان به شمار می‌رود. شاید از تقدس جزیره بتوان به این قانون اشاره کرد که زنان آبستن برای زایمان می‌بایست آن را ترک کنند و به جزیره‌ی کوچک دیگری در نزدیکی بروند و بعد از زایمان دوباره به جزیره برگردند.
دو تن از خدایان یونان باستان، آپولو و آرتمیس در این‌جا تولد یافته‌اند. این جزیره هم‌اکنون مسکونی نیست ولی آثاری از ۲۵۰۰ سال پیش که اولین ساکنان جزیره در آن سکنی گزیدند یافت می‌شود.
در سال ۱۸۷۲ اولین کاوش توسط فرانسوی‌ها در این جزیره انجام شد و البته هنوز هم کاوش‌ها ادامه دارد. در سال ۱۹۹۰ میلادی این جزیره به عنوان یک سایت تاریخی منحصر به فرد در فهرست یونسکو به ثبت رسید.
قیمت دیدار از جزیره ۵ یورو است و وقتی که وارد آن می‌شوید یک نقشه راهنما به شما می‌دهند که از یک تا صد شماره گذاری شده و مسیر حرکت در جزیره را به شما نشان می‌دهد. این بدان معنی است که ۱۰۰ اثر تاریخی در این جزیره وجود دارد، در این جزیره‌ی کوچک.
دلوس یک بار توسط میتراداتیس و دیگر بار توسط دزدان دریایی تخریب و غارت شد و بعد از ظهور مسیحیت و کم‌ارزش شدن خدایان یونان باستان، کم‌کم مردم از این جزیره مهاجرت کردند و دیگر کسی در آن زندگی نمی‌کند. حتی اقامت شبانه در این جزیره برای گردشگران ممنوع است. برای دیدن آثار ۲:۳۰ تا ۳ ساعت وقت لازم است.

چند بخش و چند اثر جزیره دلوس را نام می‌برم و چند مورد را هم با عکس مرور می‌کنیم:
بندر تجاری، بازار، معبد آرتمیس، دریاچه مقدس (هم‌اکنون خشک شده)، چندین خانه متعلق به افراد متمول آن زمان‌ها، موزه، معبد هرا، محلی برای ورزش و مسابقات اسب دوانی،…

بندری که روزگاری بندر مقدس «دلوس» خوانده می‌شد. جزیره‌ای که در سمت راست تصویر می‌بینید، جزیره دلوس نیست، بلکه همان جزیره‌ای است که زنان آبستن می‌بایستی به آن‌جا بروند تا زایمان کنند.

دلوس و آثار متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش

دلوس و آثار باستانی

آن شیرهای سفید در آن دورتر، روزگاری حافظ جزیره‌ی مقدس بودند و امروز از آن روزگاران کسی باقی نمانده. امروز این گربه‌ی سیاه حفاظت می‌کند از این شیرهای سنگی. 

شیرهای سنگی حافظ جزیره

آن نخل تنها درخت جزیره است که در وسط دریاچه مقدس روییده. امروز از آن دریاچه‌ی بارور نخلی نابارور روییده. این دختر هم تا من را دید به سراغم آمد و فندک خواست. گفتم فندک ندارم اما ترکیب موهایت با نخل را می‌پسندم.

کوزه‌های شکسته، ستون‌های پیر.

بدون شرح

بدون شرح

نقاشی‌هایی که از آن دوران به دست آمده و در موزه دلوس نگهداری می‌شوند.

همان توضیح قبل

سردیس‌ها در موزه دلوس

موزائیک‌

بدون شرح

مجسمه‌ای است مربوط به ۲۵۰۰ سال قبل، اما با ترکیبی که پیدا کرده به نظرم خودش یک جور هنر مدرن به حساب می‌آید.

معبد ازیریس در دلوس. بله اشتباه نکرده‌ام، در دلوس معبد ازیریس (از خدایان مصری) و برخی از خدایان سوریه‌ای هم وجود دارد. یونانی‌های آن دوران بیش‌تر از دوران امروز ما روشنفکر بودند.

برای رفتن به بالاترین نقطه جزیره، چنین راهی را طی کردیم.

دلوس از فراز تپه‌ای که حدود ۳۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بالاترین نقطه جزیره محسوب می‌شود.

زاویه‌ای دیگر از فراز

این‌جا دیگر بالاترین نقطه‌ای بود که می‌شد به آن پا نهاد و من به جای همه‌ی شکست‌هایی که از یونان خوردیم رفتم آن بالا.

دلوس از فراز

سالن تئاتر متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش

سیستم جمع‌آوری آب باران و آب‌رسانی به نقاط جزیره

موزائیک و نقش دلفین

سمت چپ، مجسمه‌ی کلئوپاتراست، در مورد سمت راستی چیزی نمی‌دانم.

نقش‌های فالیک بسیاری را بر روی گلدان‌های یونان باستان می‌توان دید. اما این مجسمه‌ها در دلوس هستند.

بعد از دیدار از دلوس به میکونوس برگشتیم تا تنی به آب مدیترانه بزنیم. در راه این گربه را دیدیم که خواب قیلوله می‌کرد.

جوری عکس گرفتم که نامحرم پیدا نباشد.

این را برای تبلیغ در بانک مسکن یونان گرفتم.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

  1. الهام

    یونانی معاصر آیا نسبت به دوران باستان خودش افول کرده؟ توی ذهنم از یونانیان معاصر اصولن چیزهای خوبی شنیده ندارم! تو چی می بینی اونجا؟

  2. *

    خیلی خوب است که شما جوان نازنین به راه راست هدایت شدید، انشاء اله خداوند درهای رحمت و هدایت را به روی همه جوانان خوب این مملکت بگشاید حدیث داریم در این رابطه که: هر که به نامحرم نگاه کند از ما نیست یا این یکی که: هر که به نامحرم نگاه کند خداوند او را دوست ندارد! والسلام علیکم و رحمه اله و برکاته.

  3. فرهنگيان

    سلام، وقت بخیر
    از اونجایی که از معماریه یونانی هم در ساخت کاخهای ایران استفاده شده، بعضی از عکسها تون تخت جمشید و کاخهای ایران خودمون رو برام یادآوری میکنه.
    اون نقاشی که مربوط به یک نفر سوار براسب و یک نفر پیاده است، هم زیباست.
    نمی دونم چرا اون عکس مربوط به اون آقا با اون مدل خاص ریش، من رو به یاد رستم افسانه ای خودمون انداخت!!!
    بابت عکسها دستتون درد نکنه.
    خوش بگذره و موفق باشید

  4. زيني زاده

    یادآر از سکوت و شکستن
    در انزوای سخره ی خاموش
    اون بالا حسابی خوش بگذرون….یوووووووووووهووووووووووووووووو

  5. سوزان خدیو

    سلام،شیرهای سنگی و موزاییک ها خیلی زیبا بودن،و منظرۀ ایستادن شما در اون بالا حس خیلی خوبی رو انتقال میده،۱ سوال: شما توی سفرتون برنامه دارین که از ونیز دیدن کنید؟خیلی خیلی خیلی خوش بگذره.

  6. فهیمه

    سلام.
    جای خیلی زیبایی رفتید.واقعا دوست داشتم جای شما میبودم و این آثار زیبا رو از نزدیک میدیدم.عکس های زیبایی بودند.ممنون
    شما در توضیحات یکی از عکس هاتون درباره فالیک صحبت کردید .من دنبال تاریخ درست این دوره تاریخی میگردم.میخواستم ببینم شما میتونید به من تو پاسخ این سوال کمک کنید؟؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. فالیسیسم داستان قدیمی و پیچیده ای داره که جای صحبتش اینجا نیست. شاید جایی دیگر و در زمانی بعدتر. فعلا ایران نیستم.

  7. shireen

    راستی‌ فکر کنم باید کامنت پست قبلیمو پس بگیرم. این جزیره‌ ‌هه واقعا متفاوت بود 😉
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *