اندر حَرَم استاد

این فتحعلیشاه آدم خیلی خوش شانسی بوده و هست. تا زمانی که زنده بود، حَرَم پرباری داشته و ظاهرا  بعد از مرگ هم از نعمات بی بهره نیست.

“ماجرا از این قرار است که سه تن از کارشناسان موزه ی “لوور” به نام های “کلود باشتود”، “پائولو وودز” و “سرژ میشل” در تدوین کتابی به نام سرزمین لوور (لوور آباد، لوورستان) Louvre Land سعی کردند تا از شاهکارهای هنری آن گنجینه ی بزرگ روایتی تازه به میان آورند.

این سه نفر پس از سال ها تحقیق و وسواس، از میان انبوه آثار، تصویری از فتحعلیشاه (اثر “میرزا بابا” ؟) را برگزیده و به این تابلو لقب “مسیو لوور” و یا به تعبیر ما “آقای لوور” داده اند تا در کنار تابلوی “مونا لیزا” (شاهکار لئوناردو داوینچی) که “مادام لوور” یا همان “بانوی لوور” می خوانندش، معادل جالب و درخوری یافته باشند.” (نقل از: مجله بخارا، شماره ۸۲، مرداد و شهریور ۱۳۹۰)

یکی از ویژگی های مونالیزا، لبخند مرموزش است. در این نقاشی صورت و گردن و بخش بالایی سینه ی مونالیزا کاملا مشهود است. درصورتی که در تصویر فتحعلیشاه، ریش پرپشتش بخش وسیعی از صورت (از جمله دهانش) و همه ی گردنش را پوشانده.

به نظرم تنها چیزی که احتمالا فتحعلیشاه را آزار می دهد این است که هر روزه تماشاگران بسیاری برای دیدار مونالیزا به لوور هجوم می آورند و به همین دلیل خاطر همایونی از تجمع مردمان در حَرَمش آسوده نیست.

دیدگاه‌ها

  1. suzan

    SALAM,MAMNOON AZ KHABAR RESANI&NAMAKE NEVESHTATOON,OMIDVARAM HAMISHE YE DONYA DELSHAD BASHID
    🙂
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  2. نازي

    خیلی جالبه عکس فتحعلی شاه پیش مونالیزا ولی مردم کمتری بهش نگاه وفکر میکنند چون خودمن وقتی رفتم و تابلوی مونالیزا رو دیدم اصلا به تابلوهای اطرافش دقت نکردم الان هم یادم نمیاد مگر در مرور عکسهایم ببینم البته شاید من بی دقت بودم آخه وقتی میری لوور همش به دنبال پیدا کردن مونالیزا با اون لبخندش هستی اما به هر حال باعث افتخار ماست .
    …………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. نقاشی مونا لیزا پیش نقاشی فتحعلی شاه نیست. هر دو در موزه ی لوور قرار دارند.

  3. پسر ایران

    حکیم جان سلام.. خوشحالم از اینکه بلاخره فتعل بیکفایت به یه دردی خورد … مهمترین چیزی که مونا را جذاب کرده نگاه اوست که اگر از هر طرف به او بنگری او تو را نگاه میکند .داوینچی سالها در تمام لحظات و سفرها .مقامات سیاسی که میگرفت و شکست میخورد اختراعاتی که انجام میداد و میشد یا نمیشد …تابلو را با خود حمل میکرد و دلبستگی عجیبی به ان داشت و طی زمان بلندی انرا کامل کرد.. ..فقط درس پس دادم .جدا عرض میکنم اینقدر این چشمات چیزها تجربه کرده و خوانده که نگاه کردن به ان سختر از نگاه به مونالیزاست
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. شما به هر تابلویی که تصویری از یک فرد در آن است نگاه کنی، آن فرد داخل تصور (یا نقاشی) هم تو را نگاه می کند. می تونی این رو در تابلوهای همین شهر تهران هم امتحان کنی. پس این اصلا جزو شگفتی های تابلوی مونالیزا نیست.

  4. شهریار

    سلام
    اول صبحی کلی لذت بردم و خندیدم …. ممنون
    ………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. موفق باشی.

  5. Masi

    آسایش و البته عیش دوگیتی در کف شاه ….
    در زنده بودن شاه بوده
    پس از مرگ آقای لوور

    اگر پس از اون هم جهان دیگری باشه احتمالا “امپراطور” میشه.
    ………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. احتمالا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *