چند نکته پیرامون داوری بخش رسانه های دیجیتال

متن زیر مستقیما از وبلاگ علیرضا عالم نژاد، دبیر بخش دیجیتال و یکی از داوران این بخش برداشته شده است. به این آدرس هم می توانید رجوع کنید:

http://cafetehroon.blogfa.com/post-658.aspx

……………………………………………………………

ضمن تشکر از از کمیته داوران بخش دیجیتال خانمها و آقایان : ثابتیان ، کعبی ، مقصودی ، عاصمی ، خوشی ، خضرایی منش ، شجاعی پارسا و همچنین تبریک به برگزیدگان محترم این بخش ، ذکرچند نکته را لازم می دانم که امیدوارم مورد توجه عزیزان قرار گیرد.

نکته اول: بخش دیجیتال در قالبهای رسمی جشنواره سفرنامه نویسی نبوده و به عنوان بخش جانبی برای این جشنواره لحاظ شد تا بهانه ای باشد برای تشکر و قدردانی از دوستانی که در محیط وبلاگ و دنیای مجازی به فعالیت های قابل توجه می پردازند و متاسفانه کمتر از آنها یاد می شود.

نکته دوم: زمان محدودی که ما برای پرداختن به امرداوری داشتیم سبب شد که جامعه هدف خود را محدودتر انتخاب نماییم و گرنه کسی منکر این نیست که تعداد دوستانی که به امر سفرنامه نویسی در محیط وب می پردازند بیشتر از اینها هستند. از همین جا از عزیزانی که به این دلیل نتوانستیم از وبلاگهای زیبایشان بهره مند شویم عذرخواهی می کنیم.

نکته سوم: بعضی از دوستان از عدم اطلاع رسانی در این امر گله می کنند . در این خصوص باید عرض کنم قرار نبوده که به این موضوع به صورت رسمی در جشنواره پرداخته شود و گرنه مثل سایر بخشهای جشنواره فراخوانی برای آن لحاظ می شد و حتی ثبت نامی برای آن صورت می گرفت.

نکته چهارم: معیارها و پارامترهایی که برای ارزیابی وبلاگها در نظر گرفته شد توسط کمیته ای ۸ نفره ارزش دهی شد و در جهت جلوگیری از داوری سلیقه ای ، داوران موظف به استفاده از این پارامترها در امر داوری شدند. لازم به ذکر است پروسه داوری به صورت کاملا نرم افزاری و آنلاین صورت گرفت.

نحوه داوری نیز به این شکل بود که در ابتدا کل وبلاگها به صورت تصادفی بین کمیته داوران تقسیم شد که پس از داوری ۱۹ وبلاگ بر اساس بالاترین امتیازات به بخش نهایی راه پیدا کردند.

در نهایت این ۱۹ وبلاگ توسط تک تک اعضاء کمیته داوران امتیاز دهی شد و در آخر ۳ نفر برگزیده انتخاب شدند.

معیارها و پارامترهای مورد نظر:

قابلیت درک همگانی سفرنامه – القاء تجسم قوی و دریافت حس خوبی از سفر در ذهن مخاطب – میزان سودمندی و کاربردی بودن سفرنامه و ارائه اطلاعات پیرامون واقعیات سفر – میزان ارائه اطلاعات پیرامون مسائل فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی مقصد – میزان ارائه اطلاعات پیرامون موقعیت جغرافیائی مقصد – خوش فکری و خلاقیت – رعایت دسته بندی موضوعی – استفاده از تصاویر – به وقوع پیوستن سفر- نگارش زیبا و شیوای سفرنامه – روایت گونه بودن سفرنامه – اشاره و توجه به تفکر پشت پرده جاذبه های سفر – اشاره و توجه به جزئیات سفر و آنچه کمتر به چشم می آید.

نکته آخر: تعدادی ازعزیزان سفرنامه نویس در محیط مجازی بدون اینکه خود بدانند دراتفاقی در حد بضاعت برگزار کنندگان سهیم شدند. کمیته داوران صادقانه به وظیفه خود پرداخت و تمامی نظرات ، پیشنهادات و انتقادها را به جان خرید. اما ارائه برخی اظهار نظرها توسط برخی دوستان واقعا کم لطفی بود و کام دوستان و مجموعه داوران را تلخ کرد.

به قول ژاله ابراهیمی  چرا ما اینطور آدمهایی هستیم؟ چرا نمی توانیم از داشته هایمان لذت ببریم و هی لذتمان را می خواهیم با زهر نداشته هایمان تلخ کنیم؟

در پایان اگر بازهم کم توجهی و قصوری ازسوی کمیته داوران صورت گرفته متواضعانه عذرخواهی می کنیم و امیدواریم که دوستان خوب وبلاگ نویس همواره در این عرصه پیروز و سربلند باشند.

دیدگاه‌ها

  1. مسعود

    سلام.
    با تشکر از شما و کمیته داوران.
    شما از اول تا هشتم رتبه بندی را اعلام کردید. اگر امکان دارد وبلاگها را کامل یا در حد مثلا ۵۰ وبلاگ رتبه بندی کنید تا هر وبلاگ نویس بداند در چه رتبه ای قرار دارد.
    با تشکر.
    ……………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سعی می کنیم این موضوع را برای سالهای آینده با روش بهتر و کارآمدتر انجام دهیم. فعلا این جشنواره تمام شده و بنده و دوستان درگیر کارهای دیگری هستیم. موفق باشید.

  2. دوست

    سلام
    خودت را مهم نگیر که بخواهی به انتقادها این چنین چواب دهی و جبهه گیری کنی.

    به فکر سلامتی روح و جسم خودت باش.
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *