نشست دوم داوطلبین برای پروژه “تحول برای سده نو”

دومین جلسه هم‌اندیشی مردمی رویداد نوسده به بهانه نوروز۱۴۰۰، بعدازظهر چهارشنبه ۲۳ مردادماه ۱۳۹۸ با حضور علاقمندان در دفتر فصلنامه گیلگمش برگزار شد.

آرش نورآقایی، ایده‌پرداز این رویداد ابتدا به تفسیر نوروز به مثابه مرحله گذار در تاریخ ایران‌زمین پرداخت؛ سخن از‌ ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی سال ۱۴۰۰ به میان رفت و بر لزوم تقویت انگیزه و امیدبخشی تأکید شد؛ پیشنهاد حذف ویزا برای ایران فرهنگی، معرفی چارت سازمانی اولیه امور ستادی و اجرایی و کلیدواژه‌های مستندات مجازی رویداد مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه این بخش، تعمیم مؤلفه‌هایی نظیر سبزه به باغ ایرانی با رویکرد محیط زیستی، سفره هفت‌سین و شام شب عید به مهمان‌نوازی و خوراک ایرانی، لباس عید به پوشاک ایرانی و موسیقی اقوام ایرانی به شهرهای خلاق ایرانی و جهانی موردنظر بودند.

همزمانی رویداد نوسده با نمایشگاه اکسپو دوبی از دیگر موضوعات مورد بحث بود. آرش نورآقایی بر لزوم استفاده از این فرصت برای معرفی رویداد نوسده و دعوت از بازدیدکنندگان این نمایشگاه برای سفر به ایران در نوروز ۱۴۰۰ تأکید کرد.

اهمیت ورزش چوگان یادآوری شد و ورزش پهلوانی زورخانه‌ای و نقالی به عنوان ابزارهای گردشگری شبانه در ایام برگزاری این رویداد، پیشنهاد شدند.

‌دید و بازدید، ادبیات و معماری از دیگر کلیدواژه‌های این رویداد خواهند بود و در این بخش هم‌چنان فرهنگ مهمان‌نوازی، اهمیت معرفی مشاهیر و معماری بومی یادآوری شدند.

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست، نام‌گذاری “هزاره حکمت” بود.

در بخش دوم این نشست، نمونه‌هایی از اقدامات کشورهای مختلف به بهانه دو نوسده ۲۰ و ۲۱ میلادی توسط خانم “نسیم کاشفی” ارائه شد و کشورهای انگلیس، آمریکا، فرانسه، گرینلند، چین، استرالیا، اتیوپی، آلمان، نروژ و مجارستان مورد توجه قرار گرفتند.

 

در واپسین بخش این هم‌اندیشی موارد زیر مطرح شدند:

– تهیه و انتشار ۱۰ کتاب در خصوص ۱۰۰ موضوع برتر گردشگری ایران

– امکان‌سنجی و تهیه طرح تفصیلی گردشگری هنری در بازه زمانی رویداد

– برگزاری نشست همفکری و مساعدت با هنرمندان

– لزوم مدیریت کارآمد پروژه

– تهیه کتاب از آیین نوروزی/ عادات غذایی اقوام/ سفره هفت سین اقوام ایران

– فرصت استفاده در چاپ پول نو به بهانه حذف چهارصفر

– لزوم حمایت هیأت داوران و اساتید برگزیده در بخش‌های تخصصی رویداد

– توجه به همزمانی دوسالانه گرافیک

 

ارائه نظرات حاضرین و پاسخ به پرسش‌های ایشان پایان‌بخش این نشست بود.

گزارش: سیما سلمان‌زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *