متاورس Metaverse و گردشگری

در سال ۲۰۱۸ میلادی، سازمان جهانی گردشگری موضوع (تم) خود را بر روی «تحول دیجیتال» متمرکز کرد، که شاید بتوان از آن به عنوان اولین اشاره‌ی مستقیم و رسمی از یک نهاد بین‌المللی به رابطه‌ی میان گردشگری و دنیای دیجیتال یاد کرد.

در همین راستا، در چند سال گذشته شاهد پیشرفت ابزارها، سخت افزارها و نرم افزارهای متنوعی بوده‌ایم که در عرصه‌ی گردشگری و به‌ویژه تولید محتوا نمود پیدا کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به «واقعیت افزوده» و «واقعیت مجازی» و از این قبیل اشاره کرد.

توجه به «گیمیفیکیشن» Gamification و بهره‌برداری از آن در صنعت گردشگری هم چند وقتی است که مورد توجه واقع شده است.

حال اگر به همه‌ی موارد بالا، حضور نوظهور رمزارزها را هم اضافه کنیم، متوجه می‌شویم که گویی دنیا قرار است در همه‌ی زمینه‌ها وارد صحنه‌ی جدیدی بشود که بازیگران آن نسل آینده‌ی بشر خواهند بود.

گزافه نیست اگر همه‌ی کلید واژه‌های مطرح شده را در بستر یک کلید واژه‌ی اصلی به نام «متاورس» بررسی کنیم. متاورس دربرگیرنده‌ی همه‌ی این اتفاقات نوظهور است.

بعد از این مقدمه، احتمالا برای بسیاری از علاقمندان به سفر، یک سوال مطرح می‌شود: رابطه‌ی میان متاورس و گردشگری چگونه خواهد بود؟ متاورس چگونه آینده‌ی سفر را رقم خواهد زد؟

در خبرها آمده بود که «کشور عربستان با ایجاد یک طرح جدید سعی کرده است این امکان را به مسلمانان جهان بدهد که بتوانند در فضای متاورس و در خانه‌ی‌ خود، خانه‌ی خدا را ببیند، به حجرالاسود دست بزنند و در فضای مسجدالحرمین قدم بزنند.»

این خبر هرچند که در رابطه با زیارت است ولی می‌توان آن را با عنوان «گردشگری زیارتی» مطرح کرد و ابعاد متاورس و رابطه‌ی آن با صنعت گردشگری را مد نظر قرار داد.

پیش‌بینی‌ می‌شود تا دو دهه‌ی آینده سفرها از طریق متاورس انجام شود؛ انتخاب مقصد، رزرو هتل، پرداخت هزینه، همسفر شدن با دوستان، حضور در رویدادی خاص (همچون مثال بالا در طواف خانه‌ی خدا) و… همگی در فضای متاورس امکان پذیر و شدنی خواهد بود.

در خبر دیگری آمده است که ایرلند در پی آن است که با ایجاد یک کمپین، بتواند با استفاده از بازی Game ، بازی‌آفرینی Gamification  و بازی ‌کنندگان Gamers مناظر، تاریخ و سبک زندگی وایکینگ‌ها را مدل‌سازی و بازآفرینی کند و تجربه‌ی جدیدی را برای گردشگران رقم بزند. همه‌ی اینها به معنی متاورس است.

گویی فیلم «ماتریکس» وارد مرحله‌ی جدیدی می‌شود که بازیگرانش دیگر فقط هنرپیش‌ها نیستند و گویی نقش آواتارها بیش از پیش خواهد شد.

بله، تجربه‌ی زندگی مجازی یا به عبارتی تجربه‌ی زندگی دیجیتال بسیار فراگیرتر خواهد شد.

اکنون یک سوال دیگر مطرح است. برای کشوری همچون ایران که در پی رونق گردشگری است، چند نفر به این رابطه، به این تکنولوژی و به این آینده می‌اندیشند؟

آرش نورآقایی

۱۴۰۰/۱۰/۲۶

دیدگاه‌ها

  1. سیما

    به تجربهٔ خاطره‌، سوغات، رد پا و … توی این راه‌ها و مقاصد فکر می‌کنم.
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. این موضوعات نوشته میشه تا بهشون فکر کنیم. جای اتاق‌های فکر -به جای نق زدن- حسابی خالیه.

  2. محمد

    … و در حالی که از آن سوی دنیا، یک نفر توی فصل برداشت زعفرون، توی قنات‌های گناباد قدم می‌زنه، خودش رو همراه کشاورزهای قائن می‌بینه، گل‌ها رو پَر می‌کنه، رشته‌های سرخ رو دخترپیچ می‌کنه، نخ پنبه رو با زعفرون رنگ می‌کنه و توی کارگاه توبافی خراشاد یک پارچه برای شال یا اکسسوار می‌بافه.
    و در حالی که داره سبک زندگی زعفرانی رو تجربه می‌کنه، زنگ در خونه‌اش به صدا در میاد و یک بسته شامل زعفران اصیل، هاون و چند داستان و دستور برای درست کردن ته چین، فرنی، شله زرد، دمنوش و شربت زعفرانی همراه با مواد اولیه که با چند اکسسوری الیاف و عطر و رنگ طبیعی کامل شده تحویل می‌گیره.
    بعد از تور مجازی نوبت به تجربه حقیقی می‌رسه که قراره همه حواس پنجگانه رو به خودش درگیر کنه…
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس بابت این تصور جالب توجه

  3. لیلا

    سلام
    نوشته های سایتت را میخوانم اهسته و ارام .
    ولی بیشتر از یک ماه که دکتر بهم گفته به علت درد گردن و شانه ها کتاب نخوانم تو موبایل و کامپیوتر نگاه نکنم . روزی یک ساعت گفته اگه هم خواستی.
    به همین دلیل کامنتی نمی گذارم.
    گفتم حالا واست کامنت بزارم یهو نگی بی معرفتم و نوشته هات را نمی خوانم.
    متاورس همانطور که از نامش پیداست، ماهیت اضافه کنندگی داره یعنی چیزی به زندگی ما اضافه میکنه ولی واسه من قابل تصور و فهم نیست. یک چیزی تو مایه های فیلم های گارد فیلد، دامبو و یا آلیس در سرزمین عجایب هست.
    ………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بسیاری از تکنولوژ‌ها وقتی وارد زندگی ما میشن، آینده و حتی گاهی فرآیند مشخصی ندارن. پس اگر به تمامی اون رو درک نمی‌کنیم تعجبی نداره. سپاس که همیشه و همواره همراه این سایت هستی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *