بیانیه راهنمایان گردشگری در جشن روز راهنمایان ـ دوم اسفند ۱۳۸۶

جشن راهنمایان گردشگری کشور، برای اولین مرتبه در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۸۶ با حضور مسئولان و فعالان این صنعت برگزار شد.
امیدواریم این گردهمایی که با تلاش راهنمایان و با حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به انجام رسید، نقطه عطفی برای رسیدن به اهدافی باشد که ما راهنمایان به آن می‌اندیشیم و مصرانه در پی‌اشان هستیم.

ما، راهنمایان گردشگری بر اساس بیانیه زیر، اهداف خود را مشخص می‌کنیم و از مدیران و مسئولان دعوت می‌نماییم که با ما و در کنار ما باشند.

۱- ما آمادگی داریم و می‌توانیم به عنوان سفیران فرهنگی کشور جمهوری اسلامی ایران، وظایفمان را بر عهده بگیریم و آن‌ها را انجام دهیم. ما شان سفیر فرهنگی را خواستاریم.
۲- ما آمادگی داریم و می‌توانیم به عنوان ناظران بر کیفیت هتل‌ها، رستوران‌ها، خدمات حمل و نقل، مکان‌های گردشگری، بناهای تاریخی و فرهنگی و هر آن‌چه مربوط به صنعت گردشگری است، وارد عمل شویم.
۳- با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که در میان راهنمایان گردشگری دیده می‌شود، خواستار این هستیم که در امر پژوهش، مشاوره، طراحی و اجرا در گردشگری و همچنین حفاظت از محیط زیست و آثار فرهنگی و تاریخی کشور، حضوری فعال و قانونی داشته باشیم. در یک کلام، ما می‌خواهیم در برنامه‌ریزی‌های کلان گردشگری کشور حضور داشته باشیم.
۴- ما می‌خواهیم مجموعه‌ای به وجود آوریم که با توجه به اختیاراتی که دارد، بتواند در سایه صنعت گردشگری، فرهنگ غنی این مرز و بوم را احیا و حفظ نماید.
۵- ما خواستار این هستیم که مکانی برای گردهمایی و هم‌اندیشی راهنمایان گردشگری از طرف متولیان این امر در تهران و همه استان‌های کشور، اختصاص داده شود. این مکان‌ها به منظور افزایش مهارت‌های تورگردانی، پژوهش و تحقیق در زمینه گردشگری، ایجاد اشتغال، مشاوره ‌برای سفر، در اختیار گذاشتن راهنما و اهدای بروشورهای معرفی جاذبه‌های استان‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
۶- راهنمایان گردشگری از ارکان توسعه پایدار صنعت گردشگری به شمار می‌روند، ما راهنمایان ایرانی نیز با شناختی که از جامعه، طبیعت، آثار فرهنگی و تاریخی کشورمان داریم، می‌خواهیم شریک صنعت گردشگری و حافظ توسعه پایدار این صنعت باشیم.
۷- راهنمایان برای آشنایی هر چه بیشتر با سرزمین پهناور ایران به سفرهای آموزشی نیاز دارند. بنابراین خواستار این هستیم که امکانات سفر رایگان به اقصی نقاط کشور برایمان فراهم شود تا بتوانیم تورها را به بهترین نحو طراحی و اجرا کنیم.
۸- ما خواستار این هستیم که روز دوم اسفند ماه، با عنوان “روز جهانی راهنمایان گردشگری”، در تقویم هجری شمسی به تایید و ثبت برسد.
۹- ما در این اندیشه هستیم که یک شبکه ملی از راهنمایان ایرانی تشکیل دهیم و از این طریق، با هم و با شبکه‌های راهنمایان گردشگری در دیگر نقاط دنیا ارتباط برقرار نماییم.
۱۰-  ما راهنمایان گردشگری از سازمان متولی می‌خواهیم که ما را در راه دست‌یابی به حق و حقوقمان یاری کند و امنیت خاطرمان را فراهم سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *