اکسپو ازاکا ۲۰۲۵

امروز که این متن در این سایت نوشته می‌شود کمتر از یازده ماه دیگر (دقیقا ۳۲۲ روز دیگر) به زمان برگزاری «اَبَر رویداد» Mega Event اکسپو ازاکا ژاپن باقی مانده است. جایی نخواندم و نمی‌دانم ایران چه ایده‌ها و برنامه‌هایی برای حضور در این رویداد دارد، اما مدتهاست که وبسایت رسمی اکسپو با آدرس https://www.expo2025.or.jp/en به سه زبان ژاپنی، فرانسوی و انگلیسی در دسترس است.

این رویداد قرار است از ۱۳ آوریل تا ۱۳ اکتبر سال ۲۰۲۵ به مدت شش ماه (۱۸۴ روز) برگزار شود. پلان معماری پاویون بسیاری از کشورها با شعار ویژه‌شان برای حضور در اکسپو، مشخص شده است. پاویون ایران را ندیدم.

از چندی پیش، در این سایت، اطلاعات فروش انواع بلیط درج شده است.

مسکات MASCOT (لطفا تصویر را ببینید) رسمی اکسپو، MYAKU-MYAKU نام دارد؛ یک عروسک با شخصیت دوستانه و مهربان، با سری شبیه آفتابگردان که در پس‌زمینه‌ای آبی طراحی شده است.

تم (موضوع) اصلی اکسپو این است: Designing Future Society for Our Lives و موضوعات فرعی عبارتند از: Saving Lives, Empowering Lives, Connecting Lives جالب اینکه در همۀ تم‌های اصلی و فرعی اکسپو، واژهٔ «زندگی» (Live) حضور دارد.

امیدوارم، امیدوارم و امیدوارم یک بار هم که شده، یک اتاق فکر کارآمد، خلاق و به دور از تعصب‌ها و ایدئولوژی‌های خشک، برای حضور مؤثر در این رویداد تشکیل شود. قابل ذکر اینکه، برگزاری این رویداد از فروردین سال ۱۴۰۴ همزمان با ۱۸۰۰مین سال درج نام «ایران» در نقش رستم فارس است که بارها از آن گفته‌ام. این موضوع همراه با کلیدواژه‌های «آینده» و «زندگی» مندرج در تم‌های اکسپو ژاپن، می‌تواند چیستی و چگونگی ما در این رویداد بسیار مهم را مشخص کند.

پی‌نوشت: این سومین باری است که اوزاکا میزبان یک نمایشگاه جهانی است، قبلاً میزبان اکسپو ۱۹۷۰ و اکسپو ۱۹۹۰ بوده است. تعداد بازدیدکنندگان پیش بینی شده تقریباً ۲۸ میلیون نفر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *