اندک اندک از راه می‎رسند

چند وقت پیش مطلبی نوشتم با عنوان “نگاهی گذرا به وب‎سایت‎های گردشگری ایران و جهان” که با توجه به عنوانش، مقایسه‎‎‎ای بود برای مشخص شدن میزان بهره‎وری اینترنتی در کشور ما و مقایسه آن با کشورهای دیگر برای رونق گردشگری.
در پایان آن نوشتار بعد از معرفی و بررسی چند وب‎سایت خارجی و داخلی آورده‎ام:

“اما در نهایت نتیجه‎ای که به دست خواهد آمد، شاید این باشد که بیشتر وب‎سایت‎های ایرانی مشابه هستند و در نهایت هیچ کدام فعالیت جدی ندارند. بسیاری از آن‎ها ادعای “رزرواسیون آن‎لاین” دارند که خلاف واقع است. بهترین وب‎سایت‎های گردشگری ایرانی، اگر بتوان عنوان “بهترین” به آن‎ها بخشید، تنها به ارائه اطلاعات ناقص در رابطه با ایران‎شناسی بسنده کرده‎اند و از اطلاعات کاربردی در میان آن‎ها کمتر خبری می‎توان یافت.
در یک کلام، فعالیت گردشگری در کشور ما ابتدایی است و در این میان، فعالیت از طریق اینترنت اصلا رنگ و بویی ندارد.
هنگامی که وب‎سایت‎های گردشگری دنیا نیازهای گردشگران را در حد پیدا کردن چمدان‎های گمشده مد نظر قرار داده‎اند و به انواع گروه مخاطبانشان (و سلیقه آن‎ها) می‎اندیشند ما هنوز در حال کپی‎کردن اطلاعات از مد افتاده‎ای هستیم که نهایتا هیچ ارزشی ندارند و دیگر کسی این روزها به دنبالشان نیست.”

تقریبا هم‎زمان با نوشتن آن مطلب انتقادی، زمزمه‎های خوشایندی به گوشم رسید مبنی بر ایجاد یک وب‎سایت ایرانی برای رزرواسیون هتل. هرچند در مطلب ذکر شده، اشاره‎ای به آن وب‎سایت نکردم، اما مدیران سایت زروق www.zoraq.com ادعا می‎کردند که توانسته‎اند رزرو آن‎لاین هتل را برای ایرانیان داخل کشور با استفاده از کارت شتاب بانک‎های داخلی عملی سازند. این ادعا بی‎اساس نبود.

اکنون بعد از حدود ۱۵ ماه که از نوشتن مطلب “نگاهی گذرا به وب‎سایت‎های گردشگری ایران و جهان” می‎گذرد و با توجه به فعالیت برخی از وب‎سایت‎ها و وبلا‎گ‎های گردشگری تصمیم گرفتم مطلب حاضر را با عنوان “اندک اندک از راه می‎رسند” بنویسم.

درواقع، حضور وب‎سایت زورق به عنوان یک سایت ایرانی و به زبان فارسی در حیطه‎ی گردشگری الکترونیک، و اتفاقات مثبت دیگر نگارنده را مجبور کرد تا همان‎طور که قبل‎تر مطلب انتقادی نوشتم، حالا نیز از نشانه‎های امید در این زمینه سخن برانم.
بد نیست در این میان به برگزاری مراسم “نخستین جشنواره سفرنامه‎نویسی ناصرخسرو قبادیانی” هم اشاره کنیم.
جشنواره سفرنامه‎نویسی ناصرحسرو قبادیانی برای اولین مرتبه در ۱۳ بهمن ۱۳۹۰ برگزار شد. مخاطبان یکی از بخش‎های این جشنواره (بخش الکترونیک) کسانی بودند که در محیط اینترنت به نوشتن سفرنامه می‎پردازند. از آن‎جا که تاکنون به این سفرنامه‎نویسان توجه جدی نشده بود، تجربه‎ی جالب توجهی به دست آمد که برگزارکنندکان جشنواره را در فکر فرو برد.
باید اذعان کنیم که تا زمان برگزاری جشنواره سفرنامه‎نویسی هیچ شناخت کمی و کیفی نسبت به سفرنامه‎نویسی در محیط اینترنت وجود نداشت. و جالب این‎که بعد از برگزاری این جشنواره، تعداد نویسندگان سفرنامه و مطالب مربوط به سفر در محیط اینترنت، افزایش یافته است.
اما در این اشاره، موضوعی هست که به این نوشتار بیش‎تر ربط پیدا می‎کند. برخی از همین وب‎سایت‎ها و وبلاگ‎ها که توسط اشخاص حقیقی (غیرحقوقی) مدیریت می‎شوند در زمینه گردشگری الکترونیک با نگاه کارآفرینی و اشتعال‎زایی موفق عمل کرده‎اند که شایان توجه هستند. یکی از نمونه‎های موفق در این زمینه، وبلاگ “کافه تهرون” www.cafetehroon.com است. مدیر این وبلاگ، علیرضا عالم‎نژاد یک راهنمای تور است و تنها با استفاده از همین وبلاگ حتی مشتریانی از آن‎سوی مرزها دارد. او تهرانی‎ها و ایرانیان مشتاق به تهران‎گردی را به پیاده‎روی در تهران دعوت می‎کند و مشتریان پر و پا قرصی هم دارد.
بنابراین این وبلاگ نمونه جالبی است از جذب گردشگر که تنها با نوآوری یک نفر، اتفاق افتاده است و به باور نگارنده توانایی ایجاد یک جریان مثبت و رو به جلو را در جامعه گردشگری الکترونیک دارد.

بنا به گفته مدیران “گروه هتل‎های پارس”، آن‎ها هم توانسته‎اند با ایجاد بستر لازم برای رزرواسیون آن‎لاین هتل‎های زیرگروه خودشان در سایت www.pars-hotels.com، به فروش اینترنتی اتاق‎هایشان اقدام کنند.

شرکت “مارکوپولو” هم در زمینه فروش اینترنتی تور، اقداماتی انجام داده است و کاربران می‎توانند با رجوع به سایت www.iranmarcopolo.com از مزایای گردشگری الکترونیک استفاده کنند.

نگارنده هنوز معتقد نیستم که کشور ما در زمینه گردشگری الکترونیک کارهای اساسی و بدون نقص انجام داده است، بلکه اعتقاد دارم ظاهرا بخش خصوصی برای رونق گردشگری تلاش می‎کند و تاکنون نیز فعالیت‎های هرچند غیرمتمرکز ولی مفیدی در این زمینه صورت گرفته است که نباید مورد بی‎اعتنایی قرار گیرد.

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    شبیه به این نوشته های دولتی هایی است که مجبورند بنویسند تا حقوق بگیرند.
    به عنوان رپرتاژ آگهی خوب است ، اما اگر واقعا کسی درد گردشگری دارد و فکر میکند که باید در اینترنت کارهایی شود، این نوشته کاملا بر خلاف همان درد گردشگری داشتن است.
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. قبول دارم، نوشته ی خوبی نشده.

  2. Banafsheh

    از خواندن مطالب خسته نمیشوم.روی هر دسته که کلیک می کنم دنیایی از اطلاعات رخ می گشاید.
    اندیشگاهی همچون دایره المعارف. افرین، افرین، افرین. ای کاش فرصت داشتم و تمام ان را برگردان میکردم.دست مریزاد.

    افرین بر شما
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. قربانت.

  3. سارا

    سلام
    عصر زیبای بهاریتون پرفروغ
    اقای ارش من دانشجوی جغرافیا برنامه ریزی توریسم هستم
    فکر میکنید در مورد همایش گردشگری ادبی بچه های توریسم بهتر صاحب نظر هستند یا بچه های ادبیات
    ممنون میشم در مورد این همایش کمی راهنماییم کنی
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. دانشجویان هنر، تاریخ، ادبیات، گردشگری و رشته های مرتبط دیگر می تونن با خلاقیت، بهترین مقاله ها رو ارائه بدن.

  4. Masi

    از هر زاویه ایی، به انواع فعالیت ها نظارت داشتین، به فکر همه ی نقطه های ضعف و قوت این صنعت بودین.این صنعت بدون شما از پا و نفس می افته استاد.
    دلسوزانه، مسرانه و تیزبین به دنبال بهبود کیفیت و ارتقا این صنعت بودین همیشه.
    …………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. شما محبت دارید اما اینطور که شما تعریف می‌کنید، نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *