اعداد در شمنیسم

متن زیر از کتاب «شمنیسم، فنون کهن خلسه» برداشت شده است.

شمنیسم چیست:

پدیده شمنیسم خاص سیبری و آسیا به ویژه آسیای مرکزی و شمالی است، اما در سایر نقاط جهان از جمله در آمریکای شمالی و جنوبی، قبایل ابتدایی اقیانوسیه خصوصا استرالیا و اندونزی، در آفریقا و نیز در اروپا (اروپای شرقی) و دیگر مناطق دور افتاده جهان نیز یافت می‌شود.

شمن، محور اصلی شمنیسم، جادوگر ـ طبیبی است که به دلیل نقش تلفیقی خود از جادوگران صرف، ساحران و حکیم ـ ساحران، متمایز می‌شود. هر شمنی جادوگر است ولی خلاف آن صادق نیست.

شاخصه اصلی شمن که او را از سایر همتایانش متمایز می‌سازد، نقش خلسه‌آمیز و ماورایی اوست، چرا که شمن شدن یا شمن بودن با خلسه معنا می‌یابد و فرد مبتدی یا داوطلب رسالت شمنی یا حتی اشخاصی که به طور موروثی، غیر اختیاری و غیره برای شمن شدن انتخاب می‌شوند، تنها زمانی شایستگی انتصاب به این رسالت اسرار آمیز را دارا می شوندکه سوای از تن‌ دادن به آیین‌های سخت تشرف و موفقیت در مراحل دشوار آن، قادر باشند به حالت خلسه فرو روند. در خلسه است که شمن برای درمان بیماری‌ها، سرگردانی روح، دزدیده شدن روح یا تسخیر آن و غیره، با ارواح، ارواح یاری‌گر، ارواح محافظ، خدایان جهان زیرین (جهان مردگان) و خدایان آسمانی ارتباط برقرار می‌کند و از آن‌ها استمداد و مشورت می‌طلبد. پس او از این جهت که با عوالم ماورائی ارتباط برقرار می‌کند و از آن‌چه سایر مردم از آن هیچ شناخت و اطلاعی ندارند آگاهی می‌یابد، نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای را در جامعه خود داشته و در بین اعضای جامعه خو‌یش جایگاه والایی را داراست.

 

نقش اعداد در شمنیسم:

گرچه عدد هفت حکایت از تأثیر مشرق‌زمین دارد، و در نتیجه، تأثیری متأخر است. با این حال احتمالاً ایدئولوژی شمنی در انتشار عدد هفت نقش داشته است. هر طور که باشد، در میان “یوراک – سامویدها” روح زمین هفت پسر دارد و بت‌ها (سجادایsjaadai ) هفت چهره، یا صورتی با هفت بریدگی، یا صرفاً هفت شکاف، دارند؛ و این سجادای با درختان مقدس پیوند دارند. شمن بر روی لباسش هفت زنگوله دارد، که نماد صداهای هفت دوشیزه آسمانی‌اند. ظاهراً عدد رمزی هفت نقش مهمی را در فن و خلسه شمن ایفا می‌کند، زیرا در میان “یوراک- سامویدها” شمن آتی به مدت هفت روز و هفت شب بیهوش دراز می‌کشد، در حالی که ارواح او را تکه تکه کرده و تشرف می‌دهند؛ شمن‌های اوستیاک و لَپ برای این‌که به حالت خلسه فرو روند قارچ‌هایی با هفت خال می‌خورند.

شمن آلتایی از درخت یا تیرکی با هفت یا نُه شکاف یا “تاپتی” بالا می‌رود، که نمایانگر هفت یا نُه طبقه آسمانی هستند.

ستون‌های کیهانی “اوستیاک‌ها” هفت شکاف (یا بریدگی پله‌گونه) دارند. و “گول‌ها” معتقدند که با بالا رفتن از پلکانی دارای هفت پله می‌توان به آسمان رسید.

تصور هفت آسمان در سرتاسر سیبری جنوب شرقی عمومیت دارد. اما تنها همین یکی نیست؛ تصور نُه سطح آسمانی، یا شانزده، هفده و حتی سی وسه آسمان، بسیار شایع و متداول است.

“آلتایی‌ها” از هفت آسمان؛ بلکه همچنین از دوازده، شانزده، یا هفده آسمان سخن به میان می‌آورند؛ در میان “تلئوت‌ها” درخت شمنی شانزده شکاف دارد، که نمایان‌گر همان تعداد طبقات آسمانی است.

گروه هفت یا نُه پسر (یا خدمتگزاران) خدای آسمان غالباً در آسیای مرکزی و شمالی، هم در میان “اوگری‌ها” و هم در میان “ترک- تاتارها” یافت می‌شوند. و “گول‌ها” هفت پسر خدا را می‌شناسند. “واسیوگان – اوستیاک‌ها” سخن از هفت خدای ساکن در هفت طبقه سخن به میان می‌آورند.

گروهی از هفت خدای برین در میان “یاکوت‌ها” نیز یافت می‌شوند. برعکس، اساطیر مغولی، سخن از «نُه پسر خدا» یا «خدمتگزاران خدا» به میان می‌آورند، که هم‌زمان خدایان محافظ (سولده – تنگری) و خدایان جنگ‌جو هستد. عدد نُه در آیین‌های کوواش‌های chuvash، وُلگا و چرمیس cheremis نیز وجود دارد.

علاوه بر این گروه‌های خدایان هفت یا نُه تایی، و تصورات خاص خود آسمان‌های هفت‌گانه یا نُه‌گانه، گروه‌های بسیار بیشتری در آسیای مرکزی  یافت می‌شوند، نظیر سی و سه خدا ( تنگری) که در” سومرو” ساکنند و تعدادشان احتمالاً منشآ هندی دارد.

 

در میان آلتایی‌ها باور به سی‌و‌سه آسمان یافت می‌شود، در میان “بوریات‌ها” تعداد خدایان سه برابر بیشتر است: نود و نُه خدا که به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌شوند، و بر طبق مناطق طبقه‌بندی می‌شوند؛ پنجاه و پنج خدای خوب در مناطق جنوب غربی و چهل و چهار خدای بد در شمال شرقی. این دو گروه خدایان مدت‌های طولانی با یکدیگر می‌جنگیده‌اند. مغول‌ها، نیز در اعصار گذشته نود و نُه تنگری را می‌شناختند.

 

 

منبع: شمنیسم فنون کهن خلسه،‌ نویسنده میرچا الیاده، مترجم محمد کاظم مهاجری، قم، نشر ادیان، ۱۳۸۷

 

 

 

دیدگاه‌ها

  1. raheleh

    سلام.من یه تحقیق در مورد شمن دارم لطفا اگر میتونید کمکم کنید .برای این تحقیقم وقت ندارم .منتظرم
    ممنون
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بفرمایید چه کمکی باید بکنم؟

  2. ثریا میرزایی

    سلام.اگه میشه کسانی رو که شمن رو از لحاظ روانشناختی بررسی کردند بهم معرفی کنید ودیدگاهشون در این مورد چی بوده ؟اگه میشه چند منابع در این باره معرفی کنید.ممنون
    …………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. متاسفانه در این مورد اطلاعاتی ندارم. فقط یک کتاب به نام “شمنیسم” (نویسنده: میرچا الیاده) در ایران هست که شاید بهتون کمک کنه.

  3. amin

    مرسی، انگار آدمای به درد بخوری هستن… ، در آینده حتما به سراغ اصلشون میرم
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. موفق باشید.

  4. سام نژاد

    سلام به همه دوستان و مدیریت محترم سایت

    بنده مجموعه ای در اختیار دارم که شمنیسم و کندالینی را به صورت عملی و کاربردی توضیح میدهد و به صورت فیلم تصویری میباشد
    که از امریکا خریداری و پس از ترجمه و زیرنویسش کردم.برای خرید مجموعه فوق و توضیحاتش
    در صورت صلاح دید مدیریت سایت
    تماس بگیرید

    ۰۹۳۸۰۹۰۹۱۰۸
    http://jafrbook.blogfa.com
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. موفق باشید.

  5. ****

    سلام راجب رنگ در ایین شمنیسم اطلاعاتی دارید؟ مثلا رنگ آبی یا لاجوردی براشون مفهومی داشته؟ ممنون.
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. متاسفانه، در حال حاضر در این مورد حضور ذهن ندارم.

  6. پیام

    شونیسم اولین دین ترکان باستان بوده است که از سیبری به قاره آمریکا مهاجرت کرده اند
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  7. فرخ

    شمن هم مثل همه یک انسان است و هیچ انسانی برتر از دیگران خلق نمی شود . این نوع قدرتها و توانایی ها را هر شخص با تمرینات و اعمال مداوم می تواند بدست آورد . من خودم حدود هفت هشت سال پیش دیدم در باره هر کسی که بخواهم میتونم در خواب جواب سوالش را ببینم و یا جوابش را بشنوم . رفته رفته بعضی اشخاص که این موضوع را می شنیدند مراجعه می کردند و سوالشون را می پرسیدند . دیدم این برای من کم کم دارد یک مصیبتی می شود ، ولش کردم و ادامه ندادم .
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. موفق باشید.

  8. نوری

    سلام لطفا پیام منو در سایت نذارید.
    اولا تشکر میکنم بابت مطلب جالبتون و دوتا سوال هم داشتم: اولا میخواستم بپرسم آیا جنابعالی در سفرهاتون با شمن ها از نزدیک برخورد و معاشرت داشتید؟ اگر اینطور هست، چطور میشه پیداشون کرد؟ منظورم اینه که در کجا میشه پیداشون کرد که به ایران نزدیک تر باشه والبته ازشون کمک گرفت؟ آیا به هرکسی قبول میکنن کمک کنن؟
    سوال دوم: میشه لطفا یک وسیله تماسی از آقای فرخ که ۱۸ اسفند ۹۶ اینجا کامنت گذاشتن به من بدید؟
    متشکرم

  9. سیما سلمان زاده

    عجیب بود ولی واقعی
    تنها چیزی که در طول تاریخ از بین نرفته اعتقاده
    مهم نیست به چی
    مهم اینه که همه دنبال آرامش بودن
    همه میدونستن یک وقتی، یک جایی کاری از دستشون برنمیاد و به دیگری نیاز دارن
    دنیای اعداد شگفت‌انگیزترین دنیای نوجوانی‌ام بود
    هنوز هم کشفش نکردم
    مرسی از اینهمه اطلاعات خوب
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ارادتمندم.

  10. شهرام سلیمی

    سلام‌آیا این آیین با جادوی بارانساز در ارتباط است و روشی که بکار برده اند را توضیح فرمایید
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. پوزش میخوام، الان نسبت به این موضوع حضور ذهن ندارم.

  11. جعفر

    ایا شخص شمن میتونه روح را به مرده برگردونه و او را زنده کنه؟با تشکر
    …………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. من صلاحیت جواب دادن به این سوال رو ندارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *