ژنو به نیس

حدود ۶ ساعت دیگر “ژنو” را به مقصد “نیس” ترک می کنم تا با گروه دوم از همسفرانم برای اجرای تور ۲۹ روزه همراه شوم. گروه اول دیروز صبح زود به ایران برگشته اند.

تقریبا تمام دیروز را (زیر نم نم باران) در کنار دریاچه و در کوچه های شهر “ژنو” قدم زدم. دیشب هم با “جکی” در مورد تعدای از فیلم های مستندی که در رابطه با ایران ساخته شده گپ زدیم و باز هم از او بسیار آموختم.

چند عکس زیر را از لایه های دوم شهر “ژنو” برایتان گرفته ام و تقدمی می کنم.

از آنجا که اسباب بازی حتی برای بچه های سوئیسی گران است، این اتومبیل در روزهایی از هفته تعدادی اسباب بازی برای کودکانی که در محله های شهر زندگی می کنند، می آورد و برای ساعاتی به آن ها می دهد تا بازی کنند.

به نطرم حرکت خیلی جالبی است. کودکان از سنین کم یاد می گیرند که می توانند از وسایلی استفاده کنند و لذت ببرند که صد در صد متعلق به آن ها نیست و جزو اموال عمومی محسوب می شود. بنابراین وقتی این کودکان بزرگ می شوند، می دانند که می توانند از امکانات محیط شهری به نفع خودشان استفاده کنند، بدون اینکه تخریبش کنند یا تنها متعلق به خود فرضشان کنند.

شاید ما هم بتوانیم (به صورت یک حرکت خودجوش مردمی) اسباب بازی یا کتاب بخریم و به روستاهای دور از پایتخت و مراکز استان ها برویم و کودکان را شاد کنیم.

این هم نمونه ای از اسباب بازی هایی که در اختیار بچه ها قرار می گیرد.

کارکرد این جعبه هم جالب است. در هر محله ای یک مکان کوچک تعبیه شده که هر فردی یا خانواده ای برخی از کتاب ها یا وسایلش را را در آنجا قرار می دهد تا بقیه همسایگان هم از آن استفاده کنند. برای اجرایی شدن این ایده هم می توان اقداماتی در برخی از روستاها در ایران انجام داد.

صاحب این اتومبیل خانمی است که همسایه “جکی” و یک عکاس و کوهنورد حرفه ای است. همچنین گاهی فیلم مستند می سازد. به تازگی یک فیلم مستندی در رابطه با فلسطین ساخته. او با این اتومبیل به مکان های مختلف اروپا سفر می کند و با نمایش عکس ها و فیلم های خود در همین اتومبیل، اروپایی ها را  از حال و روز مردمان فلسطین باخبر می کند.

نمی دانستم و اگر هم می دانستم، فراموش کرده بودم که “جیمز موریه” نه تنها کتابی با عنوان “حاجی بابای اصفهانی” نوشته، بلکه کتابی هم دارد با عنوان “حاجی بابای انگلیسی”. “جکی” برایم گفت که “حاجی بابای انگلیسی” همچون “حاجی بابای اصفهانی” کتاب جالب توجهی است.

به همه دوستان سفارش می کنم برای درک بهتر خودمان (ایرانیان) کتاب “حاجی بابای اصفهانی” البته با ترجمه “جمال زاده” (قبلا اشتباه نوشته بودم، نجف دریابندری که اشتباه بود، عذر میخواهم) را گیر بیاورند و بخوانند. برای شناخت شیشه خورده های وجود، بد نیست.

دیدگاه‌ها

  1. nima

    ممنون آرش جان بسیار جالب و آموزنده بود… باشد که الگویی شود برای ما
    ……………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  2. لشکری

    آقای نورآقایی
    از آنجائیکه توصیه کرده اید برای درک بهتر خودمان (ایرانیان) کتاب خوانده شود اینها را می نویسم: حاجی بابای اصفهانی کتابی است که از دو جنبه بسیار اهمیت دارد یکی جنبه ادبی آن است که مرتبط با ترجمه درخشان میرزا حبیب اصفهانی است دوم جنبه سیاسی. همانطور که حتماً می دانید جیمز موریه دیپلمات بوده و محل ماموریتش ایران، لازم است اشاره کنم که دیپلمات هایی که برای ماموریت به ایران انتخاب می شده اند ملزم بوده اند از گلستان سعدی امتحان بدهند و اگر در آن امتحان موفق می شده اند برای ماموریت فرستاده می شده اند (اسناد این مطلب موجود است) زیرا اعتقاد بر این بوده که برای شناخت درست از ایرانیان باید سعدی و گلستان را شناخت. این مطلب را قرار دهید در کنار تاریخچه پیدایش علم مردم شناسی که اساساً برای شناخت مردم دیگر سرزمین ها در جهت بهره کشی از آنها به وجود آمده و همینطور نمونه های فراوان استفاده از اشعار گلستان در کتاب حاجی بابا که تسلط نویسنده را بر گلستان نشان می دهد. با وجود اهمیت این کتاب و تاثیری که بر منفی انگاری ایرانیان درباره خودشان و تخریب عزت نفسشان داشته که متاسفانه هنوز هم ادامه دارد کمتر کسی را در بین جوانان و تحصیلکرده ها می بینید که کتاب را بشناسند.
    عنوان کتابی که تازه با آن آشنا شده اید “ماجراهای حاجی بابا در انگلستان (لندن)” است.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس فراوان برای ارائه این اطلاعات. زنده باشید.

  3. محمد

    سلام
    تمام سفر باشما بودم از لحظه لحظه آن لذت بردم باشما وهمسفرانتان همراه شدم در خانه هایدی خاطرات کودکی فرزندانم را مرور کردم نوه ام وبچه هایم را در این سفر ازطرف شما دعوت کردم وهمه با هم لذت بردیم جای شما خالی سفر خوبی بود برای سفر ۲۹ روز اروپا لحظه شماری میکنم
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از محبت شما. موفق باشید.

  4. مریم

    چه تفکر جالبی.. ,اسباب بازی رایگان در محله های فقیر نشین….

    سپاس که همه ی چیزایی رو که میبینید و میشنوید سخاوتمندانه در اختیار خوانندگان میذارید..

    باقیمانده ی سفر خش بگذره بسی 🙂
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. ارادتمندم. سپاس از شما.

  5. دلبر

    سلام
    این بازی با اسباب بازیهای عمومی را در پارک روبروی منزلی که در المان در آن اقامت داشتیم دیدیم. از یک هفته قبل از ان آگهی های سا ه ای در پارک نصب شد که روی آن نوشته شده بود در این سه روز سگ های خودتان را همراه نیاورید. بعد نمونه ای از همین ماشین ها امد. با یک عالمه اسباب بازی که نصب بعضی از انها خیلی زمانبر بود اما در نهایت انجام می شد. از جمله باد کردن یک استخر بزرگ و پر کردن آب در آن .این کار سه روز پشت سر هم در ساعت ۲ تا ۶ بعداز ظهر انجام شد اما بیشترین بچه هایی که برای آن جمع شده بودند بچه های آفریقایی و عرب و ترک های مهاجر بودند. در آلمان این کار بخشی از خدمات شهردا ری بود.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از ارائه این اطلاعات.

  6. دلبر

    و البته جعبه ای را که تصویرش دیده می شود د المان وجود داشت. بزرگتر و شکیل تر بود و مردم می بایست وسایلی قابل استفاده و تمیز را در آن قرار دهند. مثلا اگر لباس در جعبه اهدایی می گذاشتند حتما باید شسته و اتوشده می بود. این جعبه ها به سازمان صلیب سرخ جهانی تعلق داشت.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. باز هم سپاس از ارائه این اطلاعات.

  7. فرشته

    چقدر این اهمیت دادن به تربیت بچه‌ها در فضای عمومی در اروپا خوب انجام می‌شه. من یه بار یه مطلب نوشتم از سفر به فرایبورگ که برای چند روز یه بیمارستان صحرایی برای عروسکهای بچه‌ها برپا شده بود و بچه ها رو با مراحل مختلف معاینات پزشکی و استفاده از وسایل کمکهای اولیه آشنا می‌کرد. اصلا آدم شاد می‌ؤه این حرکتها رو می‌بینه و چقدر خوب می‌شه که بتونیم برای شهرهای خودمون اجراشون کنیم.
    اون به اشتراک گذاشتن وسیله هام جالب بود، ولی به نظر من تو روستاهای ما این حرکت با ارتباط رو در رو انجام می‌شه و خیلی زیباتره، چون به نظرم این جعبه ها برای آدمهایی خوبه که زندگی‌هاشون کاملا از همدیگه جدا و خط کشی شده‌ست. مثل ارتباطات الکترونیکی می‌مونه، که هنوز می‌خواهی ارتباط داشته باشی، ولی نمی‌خوای دیگران بهت نزدیک بشن.
    و آمبولانس… عالی بود…
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از تو برای نوشتن این کامنت.

  8. بهار

    سلام.بله ایده جالبی است.اگر با فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و شورای کتاب کودک آشنا باشید،عده ای از دوستان در آن مجموعه، برای ترویج فرهنگ کتابخوانی این کار را انجام میدهند.یا به صورت ساخت و تجهیز کتابخانه های روستایی و یا به صورت طرح کتاب در کوله پشتی و یا مراجعه به دورافتاده ترین روستاها برای هدیه بردن چند کتاب.حتی گاهی اوقات یک کتابخانه خیلی کوچک با یک قفسه خیلی کوچک و چند کتاب ایجاد میکنند و به بچه ها آموزش کتابداری میدهند.ما هم از این نیروهای خودجوش و خلاق داریم.
    امید که روزی برسه پوشش سراسری در کشور ایجاد بشه.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. بله، میدونم. سپاس از یادآوری این نکته.

  9. عباس محجوب

    سلام
    آرش من حاجی بابای اصفهانی رو خوندم .. حاجی بابای انگلیسی رو از کجا میشه گیر آورد؟ تو ایران هست. کتاب الکترونیکی داره؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. نمی دونم. باید بپرسیم و بگردیم.

  10. مریم ناوی

    سلام ارش خان! بنده جزو اون گروه ادمهایی هستم که هنوز توفیق خروج از وطن عزیزمان را نیافته ام البته ایران رو همه سوراخ سمبه هاشو تقریبا گشتم . یکی از خدمات موثر شما برای ادمهایی مثل بنده وقایع نگاری دقیقی است که انجام می دین و ما رو هم بی نصیب از مسافرت بلاد خارجه نمی گذارید! به مصداق وصف العیش نصف العیش ما همسفر مجازی شما در این دنیاگردی ها هستیم! به امید انکه یادتان از ما مسافران مجازی نشود! قدم به قدم همراه شماییم! سپاس
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. ارادتمندم. سپاس از توجه شما.

  11. سامیه مهر

    چقدر خوب میشه یه چیزی شبیه اتوبوس کتاب سریال خانوم برومند که بشه بره نقاط محروم و دور افتاده پیام مهر و شادی رو با اسباب بازی ها و کتاب های کودکانه مون باهاشون تقسیم کنیم
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بله، کارهای خوب زیادی میشه انجام داد.

  12. فرزانه

    سلام و ممنون از دیدن و روایت کردن تجربه های گوناگون از جاهای گوناگون. سایت ketabak.org و فیس بوک ادبیات کودکان و چند سایت دیگر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان تلاش دارد تمامی تلاش های کوچک و بزرگ مروجان کتاب و کتابخوانی در ایران و جهان را برای همه آنهایی که میخواهند کودکانشان در آینده دنیایی بهتر همراه با صلح و دوستی و مشارکت و احترام به حقوق دیگران را تجربه کنند به اشتراک می گذارد. این تجربه زیبا هم باید در آنجا ثبت شود. امیدوارم باز هم این نگاه شما به زندگی کودکان در دیگر کشور ها را در گزارش سفرهای خواندنی شما ببینم. از این به بعد بیشتر به صفحه شما مراجعه میکنم. موفق باشید.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. به امید روزهای بهتر.

  13. مسعود

    ژنو شهر بسیار زیبایی است. این شهر در بخش فرانسوی زبان کشور سوییس قرار دارد.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  14. Masi

    ایده‌ی ماشین اسباب بازی
    و البته فلسفه ایی که شما توضیح دادی رو خیلی پسندیدم …..جدا میشه با کارهای کوچیک ازین قبیل، چه فرهنگی رو درون یک کودک جا انداخت!
    بیاریم اون روز رو برای کودکان این سرزمین.
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. به امید روزهای بهتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *