کتاب راهنمای گردشگری-فرهنگی «اهل کاشانم» منتشر شد

«اهل کاشانم» به عنوان اولین کتاب از مجموعۀ «اهل ایرانم» برای معرفی شایستهً مقاصد گردشگری ایران در سدهً نو منتشر شد.
برای تولید این کتاب به تولید محتوای خلاق در آستانۀ به پایان رسیدن سدۀ چهاردهم (در پایان سال ۱۴۰۰) و آغاز سدۀ پانزدهم هجری شمسی (۱۴۰۱/۱/۱) توجه شده‌است.
شاید کاشان با تپه سیلک، باغ فین و خانه‌های تاریخی‌اش مشهور بود، ولی در عرصۀ گردشگری، تاکنون از خوراک کاشان صحبتی به میان نیامده بود. به همین دلیل در این کتاب علاوه بر گنجاندن محتوای فاخر برای معرفی میراث ملموس و ناملموس این شهرستان به صورت ویژه در بخش «ناشتاشام» به خوراک پرداخته شده‌است. در این بخش برای هر خوراک علاوه بر دستور طبخ، یک داستانک روایت و برای هر داستانک‌، تصویری نیز خلق شده‌است.

هم‌چنین نگاه ویژه به گردشگری فیلم (فیلم‌توریسم) در شهرستان کاشان موجب شد تا برای اولین بار به مکان و لوکیشن فیلم‌ها و تئاترها در یک کتاب راهنمای گردشگری فرهنگی پرداخته شود.

با معرفی یک رمان که برگرفته از حس و حال کاشان است و پرداختن به متن سفرنامه‌های تاریخی در کادرهای کوچک که درجای مناسب وابسته به متن اصلی گنجانده شده‌اند، می‌توان گفت که گردشگری ادبی نیز در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.
در این کتاب پس از شرح ۱۰ دلیل برای دوست‌داشتن کاشان، از جفرافیا و پیشینهً تاریخی این «کی‌آشیان» سخن گفته شده؛ قصهً آغازین زندگی کاشی‌ها در «یکی بود یکی نبود» خوانده شده؛ نمونه‌های فاخر «کاشانه» در ایران واکاوی شده؛ «چهل‌حصاران» به مثابه قلعه، دروازه، منار، مسجد، زیارتگاه، آب‌انبار و… مورد توجه قرار گرفته و مسیرهایی برای گردشگری پیاده (پیاده‌روی در شهر) پیشنهاد شده است.

«بهشت ایرانی» با عناصری چون باغ، چشمه و حمام برای خواننده تصویر شده است و «گنجینه»ای از هنر کاشان شامل نساجی، قالی‌بافی، ‌سفالگری و کاشی‌سازی به روی مخاطب گشوده شده.

نیاسر این «دیده‌بان ساسانی» و بَرزُک همان «بستان کوهستان» کاشان معرفی شده‌اند و شما با حضور در قمصر در «کار گلاب و گل» همراه خواهید شد.

با خوانش کتاب «برخی از مشاهیر و بزرگان کاشان» را می‌شناسید، با «لهجهٔ کاشانی» آشنا می‌شوید و با اطلاع از «برخی از جشن‌ها، مراسم و آداب کاشان» و «راهنمای تدوین برنامه و اطلاعات سفر به کاشـان» اوقات خوشی برای زیارت و سیاحت این شهرستان رقم خواهید زد.
تولید عکس‌های فاخر، تصویرسازی‌های خلاق و اینفوگرافی‌های شایسته برای نمایش جذابیت‌های شهرستان کاشان از جمله ویژگی‌هایی است که در این کتاب توسط امکان واقعیت افزوده (AR) کامل می‌شود.
کتاب «اهل کاشانم» دستاورد پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای تیم تولیدکننده محتوا در فرصتی‌است که در سایهً شوم همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ ایجاد شد.
این کتاب توسط گروه نویسندگان با همکاری فصلنامهً میراث و گردشگری گیلگمش، زیر نظر آرش نورآقائی، مدیرمسئول این فصلنامه در قالب بخشی از پروژهً «نوسده» در ۴۹۶ صفحه توسط نشر «اگر» منتشر شده و یکی از بخش‌های چهارگانهً پروژهٔ کتاب، واقعیت‌افزودهٔ کتاب، بازی و واقعیت‌افزودهٔ بازی «اهل کاشانم» است.‌
برای خرید آنلاین کتاب «اهل کاشانم» از سراسر ایران می‌توانید به وب‌سایت www.gilgameshmag.com مراجعه کنید.

کتاب راهنمای گردشگری-فرهنگی اهل کاشانم

دیدگاه‌ها

  1. سیما

    زنده باد ایده‌پردازِ عمل‌گرا

    تبریک
    ……………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. زنده باشید.

  2. Masi

    از ارزشمندی کتاب هر چی بگم کم گفتم….قطعا مبارک ایران باشه که شما با ذهن خلاق و شگفت آورتون این هدیه ی ماندگار رو پیشکشش کردین و کوچکترین وظیفه و حمایت ما خوندن و تفکر در مفاهیم جدیدی هست که به رومون باز میشه.
    استاد انرژی و امیدتون افزون.
    منتظرم که به دستم برسه، با اشتیاق و لذت بخونمش.
    مرسی از شما و گروه “اهل کاشانم”.
    …………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما. امیدوارم نظرتون رو بعد از خواندن کتاب بدونم.

  3. لیلا

    سلام
    امیدوارم بذر های امیدی که واسه ایران میکاری به بار بیشینه و دیگران در درو کردن و استفاده از اون همکاری کنند
    گردشگری ایران رونق بگیره که میدونم یکی از رویا هایت و دغدغه های زندگیت است👌👌🌹🌹🌹

    گاه ارزو میکنم زورقی باشم برای تو
    تا بدان جا برمت که میخواهی
    زورقی توانا
    به تحمل باری که بر دوش داری،
    زورقی که هیچگاه واژگون نشود
    به هر اندازه که نا آرام باشی
    یا متلاطم باشد
    دریایی که در آن میرانی

    مارگوت بیکل
    ………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از محبت و توجه شما.

  4. Masi

    استاد ارجمند و بزرگوارم
    فقط بعنوان یک مخاطب و خواننده ی کتاب، بعد از اتمام خوانش کتاب براتون می نویسم ( نه منتقدم، نه سواد انتقاد دارم، نه نظر کارشناسی دارم، فقط یک خواننده عادی هستم و نظر شخصی)

    این کتاب بغایت سازمان یافته، منظم و شکیل طراحی (مهندسی) شده.
    این کتاب “بُعد” داره ، زاویایی پنهان و فراتر از نوشته هاش.
    روی کتاب نوشته شده”راهنمای گردشگری-فرهنگی” اما بگمان من این کتاب “مرجع” و ” منبع ایده” هست برای نگارش سایر کتاب های گردشگری.
    می تونم بگم نظر دادن در مورد تمام ابعاد کتاب کار هیچ کس نیست ! میشه ساعتها در مورد هر بخش کتاب صحبت کرد و نظر کلی دادن در مورد این کتاب کاری بیهوده ست.
    با اینکه ۷۰ نفر در تهیه ی کتاب مشارکت داشتن، اما هماهنگی، یکپارچگی و یکدستی درش مشهود هست و هیچ متن، عکس و نقاشی جدا از تمامیت کتاب نیست .این نکته محشر هست، کار گروهی ِ یکدست و بی نظیر که فقط از شما برمیاد استاد.
    اونقدر ریزه کاری ، توجه و دقت در صفحه به صفحه ی کتاب نمایان هست که موقع خوندنش حس میکردم ، ۷۰ نفر با شش دانگ حواس و تمام قد براش تلاش کردند.
    نوشته های اول هر فصل بشدت گیرا و دلنواز بود و کشش خوندن ادامه ی فصل رو در من بر می انگیخت.
    عکس ها، و کیفیت عکس ها و کارکردشون کنار متن ها عااالی بود.
    عکس ها رنگ و لعاب و رخ کتاب رو تامین کرده بودن و نقاشی ها( امان از طرح های ابرنگ، به به ) لطافت و احساس کتاب رو.
    جزئیات کتاب تحسین برانگیز هست، کادرهای کوچک ِ گوشه و کنار کتاب با نامهای ” نقل قول” ، “راز” ، “باور و آیین” ، ” از زبان کارشناس” و …….. یک درنگ و مکث ِ دلچسب بود ، مثل نوشیدن آب خنک و دوباره رکاب زدن …..
    بخش ناشتاشام اما با عکس بی نظیر شما از انار، شعر سهراب، رنگ و رخ غذاها، داستان های دلچسب و پرخاطره، و نقاشی های روح دار، نقطه ی عطف این کتاب بود که حتی شبیه شو تو هیچ کتابی ندیده بودم.

    من مطمئنم که این کتاب پر از رمز و راز هست و مدتها طول میکشه تا تمام ابعادش به واقع کشف و فهمیده بشه.

    استاد شما شگفت آورین، ذهن خلاق و طراح ِ شما نظیر نداره، خسته نباشین و مرسی که شجاعانه و جسورانه این کتاب رو آفریدید.می دونین که چقدر براتون احترم قائلم و چقدر بهتون ارادت دارم.
    ………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما، چراکه بالاخره یک نظر مکتوب برای این کتاب نوشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *