معرفی دو کتاب از راهنمایان گردشگری

انتشارات “مهکامه” برای بیشتر کسانی که در عرصه گردشگری و میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند، نامی آشناست. در زیر دو عنوان کتاب که توسط این انتشارات و با همت چند تن از راهنمایان گردشگری به چاپ رسیده را خدمتتان معرفی می‌کنم:

“درآمدی بر صنعت گردشگری” نام کتابی است که توسط “مرتضی بذرافشان” (راهنمای گردشگری و دانش آموخته مدیریت گردشگری) تالیف شده است. برای شناخت صنعت گردشگری تاکنون چندین کتاب منتشر شده که این یکی، آخرین آنهاست.

مبانی گردشگری، تقاضای گردشگری، عرضه گردشگری، اثرات گردشگری، سازمان‌های بین‌المللی و ملی، برنامه ریزی گردشگری و گردشگری در آینده، هفت فصل این کتاب هستند. این کتاب قرار است در آموزشگاه‌ها به عنوان مرجع “شناخت صنعت گردشگری” تدریس شود.

“شناسایی مسیرهای گردشگری” عنوان درسی است که به تازگی قرار است در موسسات آموزشی تدریس شود. هرچند که نام من بر روی جلد این کتاب درج شده، ولی باید اقرار کنم که ۹۰ درصد این کتاب توسط سرکار خانم “سارا سادات مکیان” (راهنمای گردشگری و دانش آموحته مدیریت گردشگری) ترجمه و تالیف شده است. من هیچ نقشی در ترجمه‌ها نداشتم و تنها اندک کمکی برای انسجام و شکل گرفتن این کتاب کردم. بنابراین این کتاب در رزومه من جایی نخواهد داشت.

از طرفی دوست گرامی‌ام، “رحیم عنبر” (راهنمای گردشگری و معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران) و همچنین مهندس “فاروق مظلومی” در تهیه این کتاب نقش بسزایی داشتند.

از این‌ها که بگذریم، این کتاب با رویکرد میراث جهانی ثبت شده ایران توسط سازمان یونسکو، تالیف شده است. میراث جهانی ایران (فرهنگی، ناملموس، حافظه جهانی و …) در این کتاب شرح و در آخر چند مسیر گردشگری نمونه مشخص شده است. تمرین برای طراحی مسیر، و نقشه مسیرهای توضیح داده شده نیز جزیی از کتاب هستند. این کتاب زمانی مفید است که دانشجویان با راهنمایی مدرس و بر اساس جاذبه‌های ملموس و ناملموس ایران، مسیرهای جدید طراحی کنند.

دیدگاه‌ها

  1. سمیه

    سلام
    کتاب نوشتن و ترجمه کردن خیلی خوبه. به هر دو تبریک میگم. انشالله کتابهای بعدی
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از محبتت.

  2. مهدیس

    سلام. چقدر خوب و عالی. تبریک می‌گم به دوستان عزیزم آقای مرتضی بذرافشان و سارای نازنین. امیدوارم همیشه موفق باشند. سپاس از شما بابت اطلاع‌رسانی.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. زنده باشی.

  3. فرشته

    سلام بعد از مدتها. خوبی آرش جان؟

    کتاب دوم به نظرم خیلی جالب میاد و بخصوص رویکرد میراث جهانی‌ش توجهم رو جلب کرد. یه چیزی هم درباره‌ی طراحی نقشه‌های گردشگری به ذهنم اومد. در حد یه جرقه.

    مخاطب کتاب اول چه کسانی می‌تونن باشن؟
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. خوبی دختر؟ کجاهایی؟ بیا ببینیم همدیگر رو و حرف بزنیم. هر دو کتاب برای دانشجویان و علاقمندان به رشته‌های مرتبط به گردشگری و میراث فرهنگی مفیده.

  4. sara makian

    جناب نوراقایی باعث افتخار من بود همکاری با شما . انقدر براتون ارزوی تندرستی و وسعت روح و اندیشه دارم تا به هرجا که میخواهید قدم بزارید و سرمست باشید.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. شما لطف دارید و البته که یکی از استعدادهای ایران هستید.

  5. ایران قبله عالم

    سلام
    البته نام بنده که اصلن نباید روی جلد این کتاب درج می شد. چون کتاب حاصل زحمات دوستان است و هیچ نقشی در آن نداشته ام
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. تا جایی که من میدونم شما پیشنهادی بر این مبنا داده بودی رفیق.

  6. سهیل

    درود جناب نورآقایی
    ممنون بابت معرفی کتاب. کتاب درآمدی بر صنعت گردشگری چاپ کِی (چه سالی) هست؟
    ………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. الان کتاب رو همراه ندارم تا جواب سوال شما رو بدم. فکر کنم تو اینترنت بتونید به جواب برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *