قصه ی ۲۰۱۱

حدود دو ماه پیش به دفتر دوستم “مجید عرفانیان” رفتم. بر روی میزش کتابی به زبان انگلیسی قرار داشت. برداشتم و ورق زدم. کتاب مربوط به “سازمان جهانی گردشگری” بود. نظرم را جلب کرد. همان جا از او درخواست کردم یک کپی از کتاب را در اختیارم قرار دهد. لطف کرد و برایم انجام داد.

کتاب را به دفتر کارم، “مرکز پژوهش های هفته نامه تعطیلات نو” بردم. قصدم این بود که کتاب را به فارسی ترجمه کنیم. موضوع را با “مهدی اسدی” (مدیر مسوول هفته نامه تعطیلات نو) و “اشکان بُروج” مطرح کردم. مدتی طول کشید، اما نهایتا “اشکان” مدیریت پروژه را به عهده گرفت. کار ترجمه به عهده ی “آمنه امامی” و “جعفر باپیری” گذاشته شد. بعدتر “جعفر” مدیریت ترجمه را بر عهده گرفت و با کمک “اشکان” و “کوروش اسفندیار” کار ترجمه تمام شد. ویراستاری (مهشید گوهرشناسان و معصومه ترکاشوند) و صفحه بندی (هادی غضنفری) در “هفته نامه تعطیلات نو” انجام شد و  نهایتا کتاب امروز (روز قبل از روز جهانی گردشگری) چاپ شد.

کتاب با این عنوان ترجمه شده است: راهبردهای سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۱

از ترجمه و چاپ این کتاب خرسندم. چراکه یادم نمی آید در هیچ سالی، دقیقا در روز جهانی گردشگری، کتاب ویژه ی UNWTO چاپ و برای استفاده ی علاقمندان آماده شده باشد. حتی مطمئنم کسان بسیاری هستند که از چنین گزارش سالیانه ای که سازمان جهانی گردشگری ارائه می دهد، بی خبرند.

مطالب خوبی (به صورت خلاصه) در این کتاب یافت می شود که برای اساتید و دانشجویان گردشگری مهم و قابل توجه است.

معتقدم این کار، یک کار اساسی است. معتقدم یکی از بهترین دستاوردهای روز جهانی گردشگری در ایران چاپ همین کتاب است.

سه ماه است که در “مرکز پژوهش های هفته نامه تعطیلات نو” فعالیت می کنم و این دومین خروجی اصلی ماست. اولین خروجی برگزاری نمایشگاه “استاد عثمان رحمان زاده” بود. سومین خروجی هم تاسیس کتابخانه آزاد و رایگان برای علاقمندان به گردشگری و میراث است که به زودی انجام خواهد شد.

پی نوشت: سه ماه حقوق گرفته ام و معادل دو ماه از حقوقم را بابت کارهایی که تاکنون انجام شده هزینه کرده ام. این را نوشتم تا دوستانم بدانند هزینه ای که برای خوشبختی ام می پردازم چقدر است.

دیدگاه‌ها

  1. hossein_mn

    سلام آرش جان.
    زمانی که می بینم ۱۰سال است وارد حوزه ای شده ام جز هزینه و ضرر مالی دادن چیزی عایدم نشده خوشحال می شوم اگر از لحاظ مالی و جانی ضرر دادم ولی در مقابل چیزهای باارزشتر معنوی و روحی بدست آوردم که با هیچ سرمایه دنیایی و مادی عوض نمی کنم.
    بی پولی سخت است.اداره و مخارج زندگی کمر شکن است ولی بی هویتی و بی فرهنگی خانمان سوز است.قلب را می شکند.
    موی سپید کردم کمر خم نمی کنم و الان اگر در مخارج زندگی وامانده ام در عوض هویت و تاریخ و اصالت و سند گم شده شهرم را پیدا کردم به مردمش هدیه دادم و هر کجا صحبت از شهرمان می شود همه به تاریخش و گذشتگانش افتخار می کنند.
    این مرا بس هر چند در دوره ای اقدام به چنین حرکتی کردم که غارتگران و گرگان زمانه مرا دوره کرده اند.
    من هم توی بییشه زاری بزرگ شده ام که این گرگان زندگی می کنند و خود را در قلمرو زندگی اجدادی من وارد کرده اند و در لباس میش می خواهند هر آنچه هست غارت کنند.
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. حسین عزیز تو آدم بزرگی هستی که همه ی ما بهت افتخار می کنیم. ولی یادمه با هم صحبت کردیم که از این ادبیات (منظورم سطر آخر است) فاصله بگیریم. به امید دیدار خیلی خیلی نزدیک.

  2. hossein

    سلام تبریک می گم
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. چطوری مَرذ؟ دوست دارم یک سفر بیام پیشتون.

  3. Merk

    تبریک می گم و خسته نباشید

    پی نوشت:
    چرا این ورد پرس اینقدر از من ایراد میگیره! ;o)
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام و سپاس. نمی دونم.

  4. عليرضا عالم نژاد

    روز جهانی گردشگری مبارک

    از صمیم قلب خدمت تمام دوستان و عزیزانی که عاشقانه و صبورانه با وجود تمام کم لطفیها و بی مهریها ، نسبت به اشاعه فرهنگ و هنر این مرز پرگهر تلاش می کنند . این روز را تبریک عرض می نمایم .

    آنهایی که می شناسم و آنهایی که نمی شناسم . تبریک به هر که درد طلب دارد و آزادگی مرام و مسلک اوست. آنان که سلامشان از سر صدق و محبت است و بر این اندیشه استوارند که سلام یعنی از من به تو گزندی نمی رسد. آنان که در سفر می آموزند ، انسان بودن برای بزرگ بودن کافی است و آنان که در خلوت و تنهایی خویش جملات بوالحسن خرقانی را زمزمه می کنند .

    روز جهانی گردشگری بر شما فعالان ، دلسوزان و زحمت کشان این عرصه مبارک.

    علیرضا عالم نژاد
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام علیرضا، مَرد بزرگ. به امید موفقیت برای همه ی دوستانمان.

  5. ا گ

    سلام. دیشب این کتاب به دستم رسید یه نیم ساعتی هم تورق کردم و به نظرم خیلی حرکت خوبی اومد. به امید پایداری این حرکتهای علمی در گردشگری
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام به تو. ارادت داریم.

  6. suzan

    SALAM TABRIK MIGAM, :)))))))))))
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام و البته سپاس.

  7. فريبا

    سلام
    خوشحال شدم براتون و هم از شنیدن خبر خروجی سوم بخاطر منابعی که میشه اونجا پیداکرد.
    میگویند که در ادبیات و سینما ، قوت یک داستان در قابلیت برانگیختن حس همذات پنداریه. سایت شما همینطورهست جدا از خبررسانی و اطلاعات مفیدش خیلی وقتها که کامنتهارو میخونم بنظرم میاد افراد سعی میکنند منشا مشترکی برای احساسات و رفتارهای خودشون با شما پیدا کنند گرچه همه آدمها تجربه و ذهن خلاق شاید ندارند و یا دارند ولی اهداف و آرمانهایشان متفاوت است. مثلا موقع دیدن عکسها غالبا حس میشه که آدم خودش اونجاها رو تجربه کرده چون همیشه تصاویر بی نقصی از واقعیت هستند و همینطور هم حتی برای متنهایی که حاکی از بی حوصلگی یا یاسند.
    خوبه همه مثل شما راه خوشبختی خود را بیابند.
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. این متن رو دوست داشتم. سپاس.

  8. faeghe

    باسلام

    من مدتهاست به این نتیجه رسیده ام که باید لذتهای زندکی را خرید… با قیمتهایی متفاوت

    کامیاب باشید
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. نکته ی جالبیه.

  9. نازي

    سلام آرش عز یز امیدوارم خوب باشید بعداز خواندن مطلب روز جهانی گردشگری این موضوع به ذهنم رسید که با اینکه کشور عزیزمان درطول این سالها آوازه ای از خود سرداده ودر مسائل مختلف بعضی موقع ها سردمدار بوده ولی هنوز هم در دنیا جاهایی وکسانی هستند که ایران ما را نمی شناسندیا فقط اسمش را آن هم نه با تلفظ درست بلکه غلط میدانند ومن واقعا دراون موقع خیلی ناراحت میشوم که چرا کشورم با تمدن چندین هزار ساله کوچک وبی معرف مانده نمیشود کاری کرد؟البته ما ایرانیها هرجا برویم بالاخره باید با فرهنگ وبا غذاهای خوشمزه ومهربونی اسم ایران رو بالا ببریم واون موقع است که کاملا از ما استقبال میشه ولی من هنوز دوست دارم ایران من رو قبل از تعریف من بشناسند وقتی ایران نیستی میفهمی چه چیزهای خوب وخوشمزه وآثار زیبایی که چقدر ارزشمند هستند دور وبرتند ولی قدرش رو نمی دونی ولی نمیدونم باید چه کار کرد جایی که توکتاب خونه اش کتاب ایران وجود نداره ولی کتاب ترکیه وهندودوبی ومصر هستند تا مردم بدونند آن کشورها کجاهستند وچه آثاری دارند.
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. همه داریم سعی می کنیم دیگه. همه داریم سعی می کنیم.

  10. وحید

    چاپ این کتاب و روز جهانی گردشگری را به تو و دوستان همراه در این پروژه و همه کسانی که فعالیتی در این زمینه دارند تبریک می گویم، امیدوارم در آینده هم این کارها تداوم داشته باشه.
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس. اشکان با اینکه پیچوند، کار اما نپیچید.

  11. پگاه

    سلام و تبریک. اون کتاب سفرنامه رو که بهم آدرس دادی پیداش نکردم. این کتاب رو که حتمن میشه پیداش کرد و خرید؟ برام نوع خوشبخت بودنت خیلی جالب و شگفت انگیز و قابل تحسین است. امیدوارم با چاپ این کتاب کمی شادی و انرژی مثبت درونت زیاد شده باشه داداش آرش
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از تو. بیا دفتر هفته نامه تعطیلات نو تا کتاب رو بهت بدم.

  12. معصومه زینی زاده

    سلام وتبریک بخاطر کتاب و روز جهانی گردشگری پاینده باد استاد نازنین
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام به تو. سپاس فراوان.

  13. بهاره

    سلام اقا ارش
    تبریک میگم و امیدوارم حالتون بهتر شده باشه . شاد باشیدو رها .
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. ارادتمندم فراوان.

  14. محجوب

    سلام
    امیدوارم همیشه در کارت پیروز باشی. نتیجه کارت به عموم میرسه پس من هم بی بهره نیستم از کاری که تو می کنی. امیدوارم به پول فراوان برسی هرچند که میدونم خودت نمیخوای، جنبه های دیگر زندگی برات مهم تره. هزینه ای که برای خوشبختی ات می پردازی زیاده؟ خوشبختی ارزش بیش از این ها رو هم داره. بعضی ها که هزینه ای بیش از این هم می پردازند و به خوشبختی هم نمی رسند!
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام عباس عزیز. سپاس از لطف فراوانی که داری و به امید دیدار.

  15. hossein

    سلام خوشحال می شم ببینمت نیازمند راهنمایی هایت هستیم
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام و به امید دیدار. با چند مهمان خدمتت می رسیم به زودی.

  16. کوروش

    درود بر آرش عزیر و خوانندگان این تارنما
    من در انجام این کار با دوست عزیزم جعفر همکاری داشتم. خواستم این فرصت را غنیمت بشمارم و از از ایشان و همچنین آرش و دیگران سپاسگذاری کنم. کار تیمی اگر درست شکل بگیرد هم افزایی فوق العاده ای ایجاد می کند بویژه اگر سرپرست این امور به دست فرد دلسوزو کارآمدی همچون آرش باشد. شاید اگر یک هم اندیشی کارافرینانه شکل گیرد بتوان مسایل مالی آن را نیز مرتفع نمود
    شاد باشید تا قلبم روشن باشد
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام به تو مَرد. ارادتمندم.

  17. جواد

    سلام آرش عزیز
    من چند هفته ای هفته نامه تعطیلات نو رو در بجنورد در روزنامه فروشیها میدیدم و میخریدم و مطالب جدید و خوبی داشت ولی چند ماهی است که به بجنورد ارسال نمیشود لطفا در خصوص ارسال به شهرستانها هم به مدیر مسیو یادآوری بفرمایید
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. چشم.

  18. Masi

    این گام های شجاعانه و جسورانه ی شما.
    و این حس ششم قوی شما در انتخاب کتاب ها (از اونجایی که نجوای پنهان کتاب ها رو می شنوین) رویکرد و چهره ی گردشگری رو طی این ده سال یقینا تغییر داده.
    فعالیت هاتون اثرگذار و ماندگار هست استاد، باور دارم.
    ………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. محبت دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *