گردشگری و اهداف توسعه هزاره سوم سازمان ملل

از سال ۱۹۸۰ به بعد هرساله در ۲۷ سپتامبر معادل با ۵ مهر «روز جهانی گردشگری» جشن گرفته می‌شود و شعاری هم متناسب با حوادث و اتفاقات، برای آن سال انتخاب می‌شود. دلیل انتخاب روز ۲۷ سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری، تقارن این روز با سالروز تصویب قوانین سازمان جهانی گردشگری در سال ۱۹۷۰ است. همچنین شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری تصمیم گرفت که هرساله یک کشور را به عنوان سازمان همکار، برای برگزاری مراسم روز جهانی گردشگری انتخاب نماید. این کشور در سال ۲۰۰۷ سری‌لانکا است و در سال ۲۰۰۱ ایران بود. MDGS  نام اختصاری «اهداف توسعه هزاره» سازمان ملل است که در سپتامبر سال ۲۰۰۰ معرفی شد و همه‌ی ۱۹۱ کشور عضو، تعهد کردند که تا سال ۲۰۱۵ به این اهداف برسند. این مقاله به معرفی اهدافی از اهداف توسعه هزاره که مستقیما با گردشگری در ارتباط هستند; می  پردازد و قصد دارد تطابق شعارهای سازمان جهانی گردشگری را با اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد بررسی کند. به گزارش میراث خبر، کارشناسان معتقدند، اهداف ۱ و ۷و ۸ از هشت هدف تعیین شده توسط سازمان ملل، مستقیما از سوی صنعت گردشگری می توانند حمایت شوند، و اهداف دیگر نیز بطور غیرمستقیم با گردشگری در ارتباط هستند. اهداف توسعه هزاره که می توانند مستقیما توسط گردشگری حمایت شوند، عبارتند از:
هدف شماره ۱: حذف کامل فقر و گرسنگی شدید.
هدف شماره۷ : تضمین پایداری محیطی.
هدف شماره۸ : ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه.
اولین شعار روز جهانی گردشگری که در سال ۱۹۸۰ اتخاذ گردید این است: «سهم گردشگری در حفاظت از میراث فرهنگی، صلح و تفاهم.» با این که در سال ۱۹۸۰ هنوز اهداف توسعه هزاره عنوان نشده بودند و هنوز دنیا وارد هزاره جدید نشده بود، اما ظاهرا دغدغه ها همان ها بودند که امروز هست. «صلح و تفاهم» که در بخشی از شعار ۱۹۸۰ آمده در تطابق با هدف شماره ۸ اهداف توسعه هزاره، «ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه» است. شعار سال ۱۹۸۴ هم چنین است: «گردشگری در خدمت تفاهم، صلح و همکاری بین المللی.» لازم به ذکر نیست که برای ایجاد مشارکت جهانی، اولین قدم تفاهم و برقرار صلح است. شعار سال ۱۹۸۷، «گردشگری در خدمت توسعه» است. این شعار هم با هدف شماره ۸ توسعه هزاره که مشارکت جهانی را برای توسعه می خواهد، تطابق دارد. «تضمین پایداری محیطی» که هدف شماره ۷ از اهداف توسعه هزاره است نیز با شعار سال ۱۹۹۳، «توسعه گردشگری و حفاظت از محیط زیست: به سوی هماهنگی پایدار» قابل انطباق است. شعار سال ۱۹۹۷ سازمان جهانی گردشگری تواما با اهداف شماره ۱ و ۷ توسعه هزاره در ارتباط است. شعار این است: «گردشگری: فعالیتی چشمگیر در قرن بیست و یکم برای اشتغال زایی و حفاظت از محیط زیست.» شعار سال ۲۰۰۲ سازمان جهانی گردشگری عملا اکوتوریسم را راهی برای حفظ محیط زیست عنوان می کند: شعار «اکوتوریسم، کلیدی برای توسعه پایدار» در ارتباط با هدف شماره ۷ از اهداف توسعه هزاره است. در واقع «تضمین پایداری محیطی» یکی از شرایط توسعه پایدار است که با اکولوژی، منابع طبیعی و تغییرات جهانی در ارتباط است. امروزه حتی شاهد این هستیم که تغییرات آب و هوایی و اثر آن را بر صنعت گردشگری بررسی می کنند و بر مبنای آن تصمیم گیری می کنند. در رابطه با هدف شماره ۱ از اهداف توسعه هزاره بیش از هرچیز به نقش گردشگری در این میان پی می بریم. به شعارهای گردشگری مربوطه توجه کنید:
۱۹۸۱: گردشگری و کیفیت زندگی
۲۰۰۳ : گردشگری: نیرویی محرک برای فقرزدایی، اشتغال زایی و هماهنگی اجتماعی
شعار سازمان جهانی گردشگری در سال ۱۹۹۵ این است: «سازمان جهانی گردشگری: بیست سال خدمت برای گردشگری» بنظر می رسد این بیست سال، به بیست سال آینده نظر دارد و این بیست سال مطابق با همان سال ۲۰۱۵ خواهد بود که قرار است اهداف توسعه هزاره هم در آن تحقق یابند. در سال ۲۰۰۱ که ایران به همراه سازمان جهانی گردشگری یک زوج را برای برگزاری مراسم روز جهانی گردشگری تشکیل دادند، شعار «گردشگری: ناقوسی برای صلح و گفتگوی تمدن ها» انتخاب شد که باز با هدف شماره ۸ توسعه هزاره همخوانی دارد. از همه این ها که بگذریم، تقریبا تمام شعارهای این ۲۸ سال(با احتساب سال ۲۰۰۷) به نوعی با اهداف توسعه هزاره در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم هستند. به غیر از اهداف ۱و ۷و ۸، هدف شماره ۳ از اهداف توسعه هزاره، تقریبا با شعار سال ۲۰۰۷ سازمان جهانی گردشگری مطابقت دارد. این هدف به ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان می پردازد. شعار سال ۲۰۰۷ سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) این است: «گردشگری درها را به روی زنان می گشاید.» در واقع انتظار می رود که گردشگری با ایجاد اشتغال برای زنان بتواند از مشکلات آنان بکاهد. بطور کلی صنعت گردشگری با معرفی مکان های جدید به عنوان ظرفیت هایی که هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته اند، معرفی محصولات جدید از کشورهای مختلف، ارتباط در سطحی بین المللی، آشنایی با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف و شناخت قابلیت های محیط زیست، جامعه جهانی را به منظور رسیدن به اهداف هزاره سوم یاری می‌کند.

آرش نورآقایی

دیدگاه‌ها

  1. محمد حسین تجلی

    با سلا م و احترام:
    تشکر و سپاس به خاطر مطلب خوبی که در رابطه با نام گذاری روز جهانی جهانگردی جهت علاقمندان در سایت خود گذاشته اید.
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از توجه شما.

  2. Masi

    بااااورم نمیشه که ۱۱ سال قبل شما اینقدر دقیق و فراتر از روز و روزگارتون فکر میکردین. جدا و عمیقا دستمریزاد، منظورم این اطلاعات نیست ها، منظور توجه و دقت شما به این شعارها و تمرکزتون بر روی هزاره سومی که حتی خود دست اندرکاران چند سال بعد بهش فکر کردن. و در انتها اهدافی برای زندگی بهتر!

    زبانم از تحسینتون قاصره! همین و بس
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. محبت دارید. همیشه فکرهای پیش از زمان خوب نیست، چون کسی بهش توجه نمیکنه و وقتی زمانش برسه که بهشون توجه بشه، شما دیگه خسته‌ای.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *