هتل Ambassador

حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز (شنبه ۲۴ ژانویه) به فرودگاه پراگ رسیدم.

در فرودگاه یک دختر و یک پسر با لوگوی WFTGA که بر روی کاغذ نقش بسته بود در انتظار بودند. پس از خوشامدگویی، من را برای خرید سیم کارت (خودم تقاضا کردم) و هماهنگی با تاکسی به مقصد شهر، راهنمایی کردند.

نکته اینجا بود که کمیته برگزاری کنوانسیون با یک شرکت تاکسیرانی تفاهم نامه امضا کرده بودند که مهمانان کنوانسیون هزینه کمتری برای تاکسی پرداخت کنند.

به هتل که رسیدم، دیدم که مسیح، محسن، پگاه و حسین در لابی هتل حال با یکی از روسای قبلی فدراسیون که کانادایی است و قبلا هم تجربه برگزاری کنوانسیون در کشورش را داشته، در حال رایزنی هستند.

متوجه شدم که مهسا و عاطفه هم در Pre Tour شرکت کرده اند تا هم تجربه این گونه تورها را کسب کنند و هم بتوانند با مهمانانی که در تور شرکت کرده اند، لابی کنند. برای همین تا فردا نمی بینمشان.

به هر حال، با دوستان سلام و احوالپرسی کردم و بعد از گذاشتن چمدانم در یکی از اتاق ها به جلسه اشان پیوستم.

یک میز در لابی هتل برای ثبت نام مهمانان تعبیه شده بود. در هنگام ثبت نام یک گردن آویز و یک کیف با لوگوی WFTGA که برنامه کنوانسیون، نقشه شهر و … را در آن قرار داده بودند به مهمانان تحویل داده می شد.

برای شب، شام خوشامدگویی در کافه “موزارت” که دقیقا در مرکز Old Town و روبروی ساعت نجومی معروف شهر پراگ قرار گرفته، هماهنگ شده بود.

اما بعد از رایزنی ها فهمیدیم که:

– این کنوانسیون برای جذب گردشگران ورودی بسیار حائز اهمیت است.

– وقتی انجمن راهنمایان کانادا در سال ۱۹۹۷ میلادی در Bidding شرکت کرده، در حسابش ۸۰۰۰۰ دلار پول نقد داشته که اسپانسرها به حسابش ریخته بودند. این موضوع را با خودمان مقایسه کردم که : ۱- برخی از هتل ها حتی حاضر نشدند به ما نامه حمایت معنوی برای دو سال بعد بدهند. ۲- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فقط حمایت معنوی کرد و برای حمایت مالی هیچ اقدامی انجام نداد و حتی کتاب نفیس معرفی ایران نیز در اختیار ما قرار داده نشد. ۳- ….

– کشور آمریکا با ۳۳ شرکت کننده، بیشترین افراد حاضر را در این کنوانسیون دارد.

– اینطور برداشت می شود که رقابت اصلی بین ایران و سنگاپور است و دانمارک رقیب جدی به شمار نمی آید. هرچند که گفته می شود اروپائیان بدشان نمی آید که کنوانسیون مثل این دفعه، باز هم در اروپا برگزار شود.

– به ما می گویند اگر برنده نشدید، ناراحت نشوید. اینجا رسم است که یک کشور حداقل دو بار در Bidding شرکت کند و بازنده شود. کشورهایی هستند که تجربه ۴ بار شکست را هم دارند. اما ما همه تلاشمان را می کنیم که به قول برخی از همین شرکت کنندگان، معجزه ای رقم بخورد و ما برنده بشویم.

– ایرادهایی که بر ما وارد است: ۱- ما تجریه برگزاری مراسم بین المللی را نداریم. ۲- امنیت کشور ما در حال حاضر و برای دو سال آینده برایشان سوال است. ۳- ممکن است ایران به برخی از کشورها (مثلا آمریکا و انگلستان) ویزا ندهد. متاسفانه ما درخواست کرده بودیم که وزارت امور خارجه یک نامه حمایت مبنی بر تسهیل ویزا به ما بدهد که نتیجه ای نداد و به دستمان نرسید.

– سنگاپور یک مرتبه تجربه برگزاری کنوانسیون را دارد و رویکرد شرکت کنندگان به این کشور مثبت است.

– ما جوانترین گروه شرکت کننده در کنوانسیون هستیم.

– ما در میان شرکت کنندگان حامیانی داریم که دلشان می خواهد ایران را ببینند.

در آخر: من از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حمایت معنوی اشان قدردانی می کنم، اما همزمان به مدیران این سازمان و همه مدیران کشور گوشزد می کنم که هنوز نمی دانند یا نمی خواهند بدانند که برای رونق گردشگری در ایران چقدر باید برنامه ریزی های دقیق بلند مدت داشته باشند. فقط به این نکته بسنده می کنم که بیشتر کشورهایی که در این کنوانسیون شرکت کرده اند از لحاظ رونق گردشگری در وضعیت خوبی هستند اما باز برای حضور در این کنوانسیون تلاش می کنند. ما به حضور در مجامع بین المللی خیلی بیش از این ها نیاز داریم.

دیدگاه‌ها

  1. 0000000

    کشور ما کمی کند پیش میره ولی پیش میره
    قدم به قدم
    صبور باش دلبرم
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. امیدوارم واقعا پیش بره.

  2. صدا

    بهونه خوبی نیست
    خوب یا بد باید برد .
    وقتی برگردین ۲ سال زمان داریم که آستین بالا بزنیم ، بدی ها و تلخی هارو کنار بگذاریم و بسازیم .
    فعلا فقط ببرید .
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

  3. نادره

    خداقوت آرش عزیز امیدوارم بهترین اتفاقات برایتان رقم بخورد و دست پر به ایران بازگردید.دعای همه ما بدرقه راهتان
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس فراوان.

  4. یک آشنا

    سلام
    شما تلاشتان را برای مردم کشورتان انجام داده اید. امیدوارم همه چیز خوب پیش برود. شرمندگی رخدادهای احتمالی هم باشد برای آنهایی که خودشان را جدا از مردم می دانند و برایشان حمایت های به ظاهر معنوی ،سلب مسوولیت می آورد.
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. امیدوارم هیچ شرمندگی برای کسی باقی نمونه.

  5. پوري

    سلام
    امیدواریم که همه چیز خوب و عالی پیش بره
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. همه امیدواریم. سپاس.

  6. مهدیس

    سلام. متاسف شدم این متن رو خوندم حالا بماند چرا … ولی همونطور که خودتون هم توی برنامه “راز” فرمودید مشکلات بسیاری در گردشگری ایران وجود داره اما شاید بشه همه اونها رو با یه “تغییر نگرش” در سطوح بالای مدیریتی حل کرد. انگار اصلاً این مصائب و مسائل، موضوعشون نیست. درگیر چیزهای دیگه ای هستند. ما به راه خود و اونا هم به راه خودشون. وگرنه چرا سازمان میراث فرهنگی باید تنها حمایت معنوی بکنه از این اتفاق!!! اونم چه حمایت معنوی؟ الان واقعاً تیم ایران در پراگ دلگرم به این حمایت معنوی؟ متاسفانه بخش زیادی از تلاش‌ها و خون دل خوردن‌ها بدون اون نگرشی که فرموده بودید مصداق “آب در هاون کوبیدن” می‌شه. بابت تمام زحمات بی‌دریغ گروه راهنمایان ایرانی سپاسگزارم و همچنان امیدوار به اینکه “حولی بشه” …
    ………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از تو، مهدیس عزیز. ما کارمون رو می کنیم.

  7. مریم ناوی

    سلام استاد
    سالیان ساله که در فرهنگ فوتبالی ما از سوی بزرگواری نمیدانم جناب خیابانی یا فردوسی پور عزیز یک اصطلاحی سخت جا افتاده به نام باخت مقتدرانه! یعنی بزرگواران جایی به نام فدراسیون فوتبال پس از پایان هر جام جهانی می شینن حاشیه می سازن جواب می دن درگیر می شن دعوا می کننن بعد سر سه و نیم سال که می شه یادشون می آد شیش ماه دیگه بازی ها شروع می شه ! بعد کلی جوون با استعداد بی برنامه و بی پشتوانه رو راهی میادین می کنند اونوقت این طفلیا که می بازن می گن باخت مقتدرانه! این از یک طرف از طرف دیگر انقده که این لفظ باخت مقتدرانه قداست پیدا کرده در جامعه ورزشی کشورمان که طفلی تر از اون بازیکن ها مردم کشور عزیزمان باورشان شده باخت مقتدرانه یعنی از آرژانتین که فقط یک گل می خوریم همه می ریزن تو کوچه خیابون شادی می کنند که چی؟ باخت مقتدرانه! ما مشهدیا ضرب المثلی داریم می گیم آدم باید همه چیزش به همه چیزش بیاد ! نقل این صنعت فوتبال و نقل صنعت گردشگری و نقل اسپانسر و نقل سیاست خارجی مون همون می شه که همه چیزمون باید به همه چیزمون بیاد!
    پی نوشت البته زحمات شما دوستان عزیزی که در این وانفسای بی پشتوانه ها مردانه تا اینجا رسیدن نقلی است که اصلن به اون همه موارد فوق الذکرنمی اد! نقل زحمات شما نقل جسارت دلسوختگان و عشق به میهن است ! فقط عاشقا بلدن همیشه وصله ناجور باشن آنجایی که همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاد!
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  8. مجتبی

    سلام و وقت بخیر
    عذر خواهم . سوالی داشتم که با این مطلب مرتبط نیست. به هر حال ممنون میشم که تا حدودی توجیه بشم.
    بنده قصد سفر به حوزه ی شنگن دارم. علاقه ای به سفر با تور را ندارم. خواستم ببینم که چطور می تونم ویزای توریستی بگیرم بدون سفر با تور. ضمنا مجردم با وضعیت مالی معمولی و شغل آزاد.
    ضمنا خواستم بدونم آیا می تونم با تور به مقصد سفر کنم و بعد از رسیدن به مقصد از تور جدا بشم مثلا هتلم رو عوض کنم یا به دیدن اقوام و دوستان در شهرها و کشورهای اطراف برم و در پایان زمان تور به اونا ملحق بشم؟؟؟ پاسخ این دو سوال برام بسیار مهم هست.
    خوشحال میشم که تجربیات ارزشمندتون راهنمای من باشه.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ۱- برای گرفتن ویزای شنگن به یکی از سفارت های اروپایی برید و درخواست بدید. همین. شاید ویزا گرفتید. ۲- راه دوم راه خوب و جالب توجهی نیست.
    موفق باشید.

  9. فرشته

    مطلب در آخر کاملا صحیحه. امیدوارم موفق باشید.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از تو.

  10. حلاج

    سلام و خدا قوت به همه شما دوستان(آرش،محسن،پگاه،مهسا و ….) .آرش خودت می دونی،آخرش همیشه خیر و خوبی هست.مثل جشن راهنمایان هر سال،ابتدا نا ممکن ولی آخرش حتما موفقیت.لطفا با انرژی باش.اینجا یه ملت،یه گروه فقط به انرژی تو و همه اون دوستانی که الان باهات هستن چشم دوختن.شما فقط موافقت رو بگیرین اینجا خیلی ها هستن که برای ایران سرباز باشن.برای همتون آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ارادتمندم.

  11. saeid ayoubi

    آرش عزیز
    شاید باز شدن پای اینگونه کنوانسیون ها به کشورمان تلنگری باشد بر پیکر مدیران گردشگری که چشم ها را باید شست …
    آرش امیدوارم نتیجه خوبی حاصل بشه همین امیدوارم و دلم به بودن شما ها گرمه
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. همه امیدواریم موفق بشیم.

  12. گلاره

    زنده باد
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  13. آزاد

    سلام و سپاس .
    تبریک میگم برای همه قدم های مثبتی که برداشته شده و اتفاقات مثبتی که افتاده . من به شخصه از انرژی و تلاش گروه کاری شما درس میگیرم.
    زنده و پیروز باشید .
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. شما لطف دارید. سپاس از همدلی.

  14. احسان حلاجان

    سلام
    جوان تر ها هم میتوانند.
    مطمئنم شما تلاشتون رو میکنید.

    موفق باشید
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  15. شبنم

    سلام
    من از این همه کار بیخبر بودم و البته خیلی خیلی خوشحال شدم. بنظرم حضور در این رقابت خودش خیلی خوبه و اگر ببریم کشور را میوتونه متحول کنه. از نطر کاری و اقتصادی گرفته تا شناخته شدن در سح جهانی…
    امیدواریم …
    با ارزوی موفقیت و پیروزی بیشتر
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از توجه و لطفت.

  16. مريم

    جوانترین گروه هستین و شاید تنها گروهیی که با عشق به میهن اهوراییشون؛ با کمترین حمایتها و بیشترین تلاشها؛ زندگیشون رو وقف کردن که طرحی نو دراندازند.
    آرش جان جدا از هر نتیجه ای که اعلام بشه قدردان لحظه لحظه پیگیری ها و زحمات یکی یکی تون هستیم. فارغ از اینکه نام ایران به عنوان میزبان ۲۰۱۷ اعلام بشه یا نشه ما دریافتیم که با هم باشیم. پیکره ی وادی میسازیم و کنار هم برای فرداهای بهتر کار میکنیم. تا وقتی تو هستی و جوونهایی که “میخوان” ایران بهتری بسازند ایمان داریم که “میتونیم” به خواسته مون برسیم

    پایدار باشین نگاه ایران و امید ایران به شماهاست
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از محبتت. به امید دیدارت هستم.

  17. دخترشجاع

    سلام بر جناب آرش عزیز
    این پیروزی قطعا شروعی است به سمت پیروزی واقعی و هدف والای شما
    برای شما و سایر دوستان عزیز آرزوی موفقیت می کنم و منتظر خبرهاب خوبتون هستم.
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. امیدواریم موفق بشیم.

  18. سمیه

    سلام
    براتون از صمیم قلب آرزوی موفقیت می کنم. ولی مسألۀ عدم حمایت دولت در مسائل فرهنگی داستان تازه ای نیست. اتفاقا سال قبل هم که ما برای فستیوال غذا به مالزی رفتیم، حمایت کشور آذربایجان رو از گروهش دیدیم. دولت آذربایجان بهترین آشپزهای کشورشو برای ترتیب دادن شب آذربایجان به همراه نمایندگان گروهش به اونجا فرستاده بود. گروه آذربایجان با همکاری سفیرشون در مالزی سالنی را برای یک شب در اختیار گرفته بودن و از تمام میهامانان با غذاهای محلی و موسیقی محلی پذیرایی کردند. و ما واقعا افسوس خوردیم که چرا ایران نباید از این فرصتها استفاده کنه.
    بقیۀ داستان رو هم که خودت میدونی دیگه
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از تو. فقط باید امیدوار باشیم به همت خودمون.

  19. saeid signal

    سلام و خدا قوت
    فارغ از نتیجه از شما استاد گرامی و تیم همراهتان بابت تمام زحماتی که برای ایران و ایرانی می کشید ممنونم . شاد باشید
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. اردتمندم.

  20. سورمه

    با خوندن این مطلب یاد نقش یوزپلنگ رو پیرهن بچه های تیم ملی افتادم.
    ———————
    بدترین چیزی که تو این مطلب بود احتمال ندادن ویزا به انگلیس و آمریکا بود به نظرم.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. همیشه ممکنه اتفاقات ناخوشایند بیفته ولی ما امیدواریم. سپاس.

  21. Masi

    واقعا بی حمایت و متکی به هوش و خلاقیت و توانمندی خودتون پیروز شدین.
    یک ترس و امید ِ مداوم، همواره باهاتون بوده اینو از تک تک جملات می فهمم.

    امیدوارم یک روزی به زودی زود متوجه بشن، باید در چاههای نفت رو بست، از حمایت معنوی صرف دست کشید و برای این صنعت ِ سودآور پا به میدون عمل گذاشت.

    احوالاتتون توی اون روزها رو بی کم و کسر و قوی نوشتین.
    ……………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما. البته در رابطه با نفت و گردشگری باید بیشتر و عمیقتر حرف زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *