کرسی یونسکو در “مطالعات میراث جهانی” در دانشگاه فنی براندنبورگ، آلمان

کمتر از یک سال پیش “سمیه کارآمد”  (از دوستان راهنمای گردشگری اهل مشهد) به دفتر محل کارم آمد و برایم گفت که قرار است به آلمان برود و در یک رشته مرتبط با میراث جهانی در یونسکو است، تحصیل کند. با شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدم، خودش هم بسیار شگفت زده بود.

حالا “سمیه” در آلمان مشغول به تحصیل است و متن زیر را برای علاقمندان به رشته “مطالعات میراث جهانی” نوشته و از بنده خواست که این متن را در این سایت به نمایش دربیاورم. این هم از اطاعت امر ایشان:

UNESCO Chair in “World Heritage Studies”, BTU Cottbus, Germany

مثل باقی هم‎کلاسی‎ها، منم این رشته رو از خلال جستجوی اینترنتی پیدا کردم، اما شاید یک متن مختصر فارسی، جایی که حلقه دوستداری میراث هست یه طعم دیگه داشته باشه!

یونسکو کرسی‎های مختلف تو زمینه‎های آموزشی، علمی و فرهنگی داره. خانم پروفسور آلبرت صاحب کرسی فرهنگی “مطالعات میراث جهانی” سال ۱۹۹۹ این رشته رو در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فنی براندنبورگ (اختصاری: بی تی او)، کوتبوس راه‎اندازی کردند. محتوای رشته ترکیبی از موضوعات علمی، فنی، فرهنگی و سیاسی هست که برای یادگیری حفاظت، نگهداری و مدیریت میراث جهانی (مادی و معنوی) در راستای کنوانسیون‎های یونسکو انتخاب شده‎اند. مباحث توسعه پایدار و توریسم هم که ظاهرا جزو هیجانات هستن!

کنوانسیون میراث جهانی (مادی) ۱۶نوامبر آینده چهل ساله میشه (روز تولد منم ۱۶نوامبره!)، معلومات، منابع و متخصص در این زمینه بیشتر هست تا کنوانسیون‎های جوان‎تری مثل میراث معنوی یا میراث زیر آب و … و یا حتا مباحثی مثل منظر فرهنگی یا سایر برنامه‎های فرهنگی یونسکو مثل حافظه جهانی که چندان شناخته شده نیستند. از میراث طبیعی تو کشور خودمون هم دیگه چیزی نمیگم! پروفسور آلبرت و تیم اساتیدشون سعی در جاانداختن و تربیت متخصص در این زمینه‎ها دارند. البته متخصص میراث معماری شدن به قوت خودش باقیست.

قصد من از معرفی این رشته، جلب توجه دوستان علاقه‎مند به میراث کشورمون برای تحصیل آکادمیک در این زمینه هست اما اگه دور‎نمای شغلی رو بخواین بدونین، باید بگم بنا به علاقه خودتون و سمت و سوق کلاس‎های انتخابی‎تون، پروژه‎هاتون و حتا کارورزی و پایان‎نامه در کنار تسلط زیاد، میتونید هرجای دنیا تو سازمان‎ها یا سایت‎های مرتبط کار پیدا کنید.

اطلاعات کاربردی!

درس‎ها به ۵ گروه اصلی “علوم انسانی و اجتماعی”، “هنر، معماری و حفاظت”، “میراث طبیعی و منظر فرهنگی”، “مدیریت” و “دروس پایه و پروژه‎های تحقیقاتی” تقسیم می‎شه. مباحث پایه در ترم اول ارائه می‎شه و شامل آشنایی با انواع میراث، کنوانسیون‎ها، دستورالعمل‎های اجرایی و … هست.

هر درس ۶ واحد و دروس رو تا سقف ۶۶ واحد باید ترکیبی از این گروه‎ها انتخاب کرد همراه با ۲ تا پروژه تحقیقاتی (۲۴واحد) و ۳۰ واحد پایان‎نامه، مجموعا ۱۲۰ واحد. دوره تحصیلی ۲ ساله است. کارورزی اجباری نیست اما شدیدا توصیه شده است، به‎ویژه از لحاظ سابقه کاری برای شغل آینده. کارورزی (اینترنشیپ) بنابه علاقه میتونه در خلال ترم‎های تحصیلی به مدت حداقل ۳ ماه در سازمان‎های مرتبط در سراسر دنیا انجام بشه.

پیش‎نیاز شرکت در این رشته داشتن لیسانس معتبر (ترجیحا مرتبط یـا داشتن اطلاعات و زمینه کاری یا تحقیقی مرتبط)، مدرک زبان انگلیسی، نامه درخواست، توصیه‎نامه، رزومه و ترجمه رسمی مدارک تحصیلی هست. دانشجوهای اینترنشنال مدرکشون رو برای بررسی به یونی‎اسیست (برای هماهنگ‎سازی با سیستم تحصیلی آلمان) میفرستن و یونی‎اسیست به دانشگاه.

دِدلاین (مهلت ارسال) درخواست‎ها معمولا ۱۵جولای هست. پذیرش سالی یک بار و برای ترم زمستون هست و کلاس‎ها اوایل اکتبر شروع می‎شه.

پذیرش محدودیت سنی نداره، داشتن تجربه اجتماعی و کاری کمک میکنه اما واجب نیست. نداشتن تجربه هم خلاقیت رو بیشتر میکنه! از ظن خودتون این رو بخونید.

این رشته رایگان هست و تنها هزینه‎ای که پرداخت می‎کنید هزینه ثبت نام دانشگاه هست برای برخورداری از امکانات حمل و نقل و امور دانشجویی. هزینه زندگی تو شرق آلمان به مراتب پایین‎تر از غرب هست و مقدار موجودی مالی که سفارت آلمان اعلام می‎کنه برای یک سال اصولا کافی هست و حتا میشه صرفه‎جویی هم کرد! اما به خاطر کوچیک بودن شهر و حجم بالای دروس این رشته، خیلی روی پیدا کردن کار مخصوصا تو ترم اول نمی‎شه حساب کرد.

شهر کوتبوس شهر زیبا اما! کوچیکی تو شرق هست که با قطار ۱.۵ ساعت از برلین و ۲ ساعت از درسدن فاصله داره. اکثر مردم انگلیسی نمیدونن و یاد گرفتن مقداری زبان آلمانی کار راه اندازه!

دانشگاه کلاس‎های رایگان زبان آلمانی داره که صبح زود قبل از کلاس‎های اصلی شروع می‎شه. کلاس رفتن صِرف برای یاد گرفتن کافی نیست اما محرک خوبیه! و بهانه بیدار شدن تو صبح‎های تاریک زمستون اینجا! کلاس‎های فشرده سطح پایه هم هست که اواسط سپتامبر شروع می‎شه.

اکثر خوابگاه‎های دانشگاه نزدیک خود محوطه دانشگاه هستن اما پیدا کردن اتاق خالی واسه ترم اول کار راحتی نیست! درخواست خوابگاه جدا از درخواست پذیرش تحصیلی هست. امکان زندگی تو مهمانپذیر و خونه اشتراکی (وِ.گِ.) یا تکی هم وجود داره.

یه فروم بسیار فعال و مفید به اسم اپلای ابرود هست که بچه‎هایی که قصد ادامه تحصیل دارن اطلاعات و سوالاتشون از امتحان زبان و نحوه پر کردن فرم‎ها گرفته تا درخوست ویزا و وسایل لازم زندگی! رو اونجا به اشتراک میذارن. اینو نوشتم که آرش مجبور نشه پاسخ این کامنت‎ها رو بده!!!

یه خورده توصیه!

زیاد به نمره زبانتون تکیه نکنید! اساتید و همکلاسی‎هاتون لهجه‎های مختلف دارن و بعضا نِی‎تیو! هستن و دروس سراسر کلمات تخصصی هست که حتا ممکنه تو ایران و به زبان فارسی توش استاد باشید، اما اولش سخت جلوه می‎کنه.

زبان انگلیسی آکادمیک‎تون رو تا حد ممکن تقویت کنید.

کنوانسیون‎ها رو موشکافانه بخونید.

اگه میتونید یه خورده آلمانی یاد بگیرید.

و !

زیاد به دِدلاین تکیه نکنید. هرچه زودتر اقدام کنید بهتره، کارای تحصیلی تو آلمان اصولا ماه آگوست تعطیله! دریافت ویزای دانشجویی آلمان بین ۶ تا ۸ هفته طول می‎کشه (جدا از گرفتن نوبت مصاحبه) تعداد اتاق‎ها و خونه‎های خوب کمتر از تعداد دانشجوهاست! تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

اعداد و آمار نوشته شده تو این متن بر اساس تجربه من هست و نه آخرین تغییرات، پس حتما سایت رشته رو چک کنید. نه یک بار، چند بار.

لینک‎هایی که مرتبط هستند رو اینجا میذارم:

کرسی‎های فرهنگی یونسکو

http://www.unesco.org/en/university-twinning-and-networking/access-by-domain/culture

معرفی رشته در سایت دانشگاه

http://www.tu-cottbus.de/fakultaet2/en/studium/programms/master-programms/world-heritage-studies.html

لینک رشته در سایت دانشگاه

http://www.tu-cottbus.de/btu/de/whs

لیست دروس و برنامه هفتگی فعلی!

http://www.tu-cottbus.de/btu/de/whs/programme/timetable-of-lectures.html

لیست پیش نیازها و نحوه ارسال درخواست

http://www.tu-cottbus.de/btu/de/whs/admission/requirements.html

http://www.tu-cottbus.de/btu/de/whs/admission/procedure/foreign-educational-credentials.html

سایت بی تی او

http://www.tu-cottbus.de/btu/en.html

درخواست و اطلاعات خوابگاه

http://www.studentenwerk-frankfurt.de/2011/index.php?lg=en&rt=Alle&ct=Wohnen&sct=Home&city=&style=&city=Cottbus

سایت سفارت آلمان در ایران

http://www.teheran.diplo.de

فروم اپلای ابرود

http://www.applyabroad.org/forum

میراث جهانی در یونسکو

http://whc.unesco.org

میراث معنوی در یونسکو

http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=en&pg=home

منظر فرهنگی

http://whc.unesco.org/en/culturallandscape

برنامه‎های فرهنگی یونسکو

http://www.unesco.org/new/en/culture/themes

پ.ن: امکان تحصیل در پایه دکترای مطالعات میراث هم اخیرا در همین دانشگاه راه‎اندازی شده.

سایت گروه دکترا

http://www.tu-cottbus.de/btu/de/whs/network/phd-programme.html

با احترام – سمیه کارآمد

دیدگاه‌ها

  1. زهرا .م

    سلام
    وعرض ادب خدمت جناب نورآقایی
    و تشکر بسیار ویژه از سرکار خانم سمیه کارآمد بابت چنین لطفی که در حق دانشجویان ایرانی و مشتاق فرصتهای تحصیلی
    کردند.
    …………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  2. عليرضا

    با سلام
    لطفا ایمیل و یا هرگونه راه تماس با خانم سمیه کار آمد را برایم ارسال نمایید تا بتوانم با ایشان در موردمطالبی که ذکر کردند بیشتر
    صحبت کنم.
    با سپاس از شما
    ………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. از خودشان خواهم خواست که ایمیلشان را در اینجا بنویسند.

  3. سمیه

    آرش جان، لطف میکنی اون آدرس ایمیل رو پاک کنی؟
    الان که سرچ کردم دیدم یه سری دوستان از لینک این صفحه به این ایمیل میرسن که من اون رو معمولا چک نمیکنم و خب چندان جالب نیس!
    …………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. خوب ایمیل جدید بده. سپاس.

  4. علی

    با سلام و خسته نباشید
    خدمت جناب نورآقایی
    و تشکر بسیار ویژه از سرکار خانم سمیه کارآمد بابت چنین لطفی که در حق دانشجویان انجام داده اند.
    میخاستم بدونم در مورد رشته مرمت بناهای تاریخی در مقطع دکتری واسه آلمان اطلاعاتی دارید .
    کدوم دانشگاه ها رو شما پیشنهاد میکنید.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. من که اطلاعی ندارم. خانم کارآمد هم الان در دسترس نیستند که بپرسم. موفق باشید.

  5. نیوشا

    با سلام و سپاس از لطف شما بابت این اطلاعات آیا امکانی برای ارتباط با خانم کارآمد وجود دارد؟بنده خواستار فرستاذن درخواست برای این رشته هستم اما سوالاتی دارم و زمان بسیار کوتاه از شما بسیار ممنون میشم اگر به شکلی من رو به خانم کارآمد وصل کنید.با تشکر فراوان
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. ایمیل خانم کارآمد: somayekaramad@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *