آشنایی با ۲۶ میراث (طبیعی، فرهنگی) جهانی ایران

کتاب «میراث جهانی: معرفی آثار فرهنگی و طبیعی ایران در فهرست یوتسکو» منتشر شد.

کتاب «میراث جهانی» به نویسندگی دکتر روشنک ماسوری و تیم فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش در ۱۷۵ صفحه توسط انتشارات نوسده منتشر شد.

نویسنده در پیش‌گفتار مهمترین عوامل و فعالیت‌ها در شکل‌گیری اندیشۀ حفاظت و توجه به میراث فرهنگی و طبیعی جهانی به عنوان «میراث مشترک جهانی» را برمی‌شمارد و یادآور می‌شود که «میراث فرهنگی شواهد گران‌قیمتی از گذشته است که بیش از هر چیز به لحاظ ارزش تاریخی و احساسی آنها، و به دلیل ارزش‌های نوینی که در آنها یافت می‌شود و بعضاً بیان‌کنندۀ ابداع انسان هستند، باید مورد احترام قرار گیرند. اینها بخشی از میراث‌های بشری‌اند و کسانی که مالک این شواهدند یا وظیفۀ نگهداری از آنها را به عهده دارند، مسئولیت و الزام دارند تا این ارثیۀ شریف را بدون دخل و تصرف به آیندگان ارائه دهند.»

او هم‌چنین یادآور شده که «منشور بین‌المللی حفاظت و مرمت یادمانها و مکانها… اوج تلاشهای گستردۀ جهانی را از حفاظت میراث فرهنگی نشان می‌دهد. محتوای این سند بر حفاظت یادمان‌های تاریخی و بستر پیرامونی آنها متمرکز است که لزوم حفظ اصالت آنها را در مقابل تغییرات ساختار فیزیکی‌شان مطرح می.کند.»

«شاهکارهای تاریخی ملل، بازگوکنندۀ پیام معنوی گذشته بوده و در زدگی امروز شاهد زنده و گویایی از سنن باستانی هستند. بشریت که هر روز بیشتر مرتبه و ارزش انسانی را درک می‌کند این آثار را به منزلۀ مواریث عموم مردم به شمار آورده و خود را مکلف میداند که با اقدامات لازم دربارۀ احیاء و نگاهداری این ابنیه، آنها را در کمال اصالت به دست نسل‌های آینده بسپارد.»

با توجه به موارد فوق‌الذکر، معیارهای دهگانۀ میراث جهانی یونسکو برای ثبت در فهرست آثار در بخش آغازین کتاب آورده شده است. از آن پس ۲۶ میراث ملموس فرهنگی و طبیعی ایران که تا زمان انتشار این کتاب توسط یونسکو، ایکوموس یا اتحادیه‌ٔ حفاظت جهانی مورد تأیید قرار گرفته‌ تشریح شده‌اند.

نمای کلی هر اثر به لطف هنر تیم طراحان و تصویربرداران در قالب عکس، پلان و اینفوگرافی‌های جذاب در معرض دید خواننده قرار گرفته؛ موقعیت اثر در نقشهٔ کشور مشخص شده، زمان و مکان برگزاری اجلاس ذیربط یونسکو برای ثبت اثر آمده، معیارهای مورد تأیید در اجلاس شمرده شده و به تفصیل از ویژگی‌های مترتب بر اثر سخن به میان رفته است.‌

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه‌ی کتاب «میراث جهانی» با قیمت ۲۹۰ هزار تومان از سراسر ایران به وب‌سایت www.gilgameshmag.com یا شبکه‌های مجازی فصلنامهٔ میراث و گردشگری گیلگمش مراجعه کنند.

دیدگاه‌ها

  1. سمیرا

    بسیار عالی- پیروز باشید.
    …………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *