ماریا و ماریو

از طرف آژانس مسافرتی “درنا گشت” ماموریت داشتم تا به مدت یک هفته در شهرهای تهران، شیراز، یزد، نائین، اصفهان، کاشان و ابیانه راهنمای یک زوج پرتغالی باشم.

این زوج ۷۸ و ۷۹ ساله به مناسبت ۵۵امین سالگرد ازدواجشان به ایران آمده بودند. قرارشان این است که همیشه در ۲۰ اکتبر (سالگرد ازدواجشان) در سفر باشند. پرسیدم و دانستم که تا حالا به حدود ۱۳۵ کشور دنیا سفر کرده‌اند.

با اینکه از شیراز به یزد (با احتساب بازدید از پاسارگاد و ابرکوه)، از یزد به اصفهان (با احتساب بازدید از نائین)، از اصفهان به ابیانه (با احتساب بازدید از کاشان)، هم راه و هم بازدیدها ممکن است هر کسی را خسته کند، حتی یک واژه به عنوان خستگی و بد بودن طراحی تور بیان نکردند. با اینکه در مدت هشت روز سفر، سه روز در راه بودند، هیچ اعتراضی نکردند و ماهیت این سفر را تشخیص داده بودند.

اما وقتی با مسافران ایرانی سفر می‌کنیم و باید مثلا از ونیز به وین برویم و حتی در مسیر بازدید هم داریم، تقریبا همه مسافران اعتراض می‌کنند که “یک روز از وقتمان تلف شد”. وقتی با کشتی از یونان به ایتالیا می‌رویم، به جای لذت بردن از عرشه و امکانات کشتی، می‌گویند “وقتمان تلف شد” و …

بعد وقتی قرار داریم که ساعت ۱۰ صبح (بعد از استراحت خوب شب قبل) گشت شهری را شروع کنیم، می‌بینیم که ساعت ۱۰:۲۳ دقیقه طرف هنوز در حال صبحانه خوردن است.

از طرفی مسافران ایرانی باور دارند که همه دنیا را دیده‌اند و همه چیز را می‌دانند.

در این سفر فهمیدم که واقعا ما ایرانی‌ها خیلی کارمان درست است.

واقعا چرا بقیه مردم دنیا چیزی نمی‌فهمند؟

ماریا و ماریو در حال درست کردن عروسک “خاله نخودی” در موزه اسباب بازی کاشان

دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    خسته نباشید ارش جان.
    اگه یادت باشه همدیگه رو توی نارنجستان قوام دیدیم و یه چایی دمی خوردیم :)
    اتفاقا همونجا هم ازت پرسیدم که ایرانی ها رو که میبری چطورن.
    بنده خودم از دو سال قبل اصلا مسافر ایرانی قبول نمیکنم. نه اینکه همه بد هستند ولی ماشالا ما ایرانی ها فقط ادعا داریم و بس.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.
    ما خوبی هم داریم، اما بدی هم کم نداریم.

  2. مژگان

    سلام.مثل همیشه عالی.درمورداینکه فرمودید مسافران ایرانی همیشه بهانه جویی میکنند کاملا موافقم.اما درمورد اژانسهای مسافرتی هم بگویید که همیشه سرمسافررا کلاه میگذارند.مسافرایرانی حق دارد بااین قیمت هنگفت که میپردازد نگران وقت تلف شده باشد.اما ازانسهای مسافربری به سادگی این وقت وهزینه مسافر را تلف میکنند.درضمن خیلی ازانها به تعهدات خودپایبند نیستند.حتی اژانسهای بسیارمعروف.بارها شده من سفر رفته ام وازانس برخلاف وعده اگهایش گشتها. را یا کنسل کرد یا بسیارسرسری برگزار نمود.درمورد لیدرها هم که نپرسید.ماه پیش به اسپانیا رفتم .باوربفرمایید لیدر حتی درمورد کلیسای ساگرادافامیلیلا چیززیادی نمیدانست ومن مسافر باید برای همسفرانم شرح ساخته شدن وداستان هرکدام از مجسمه های کلیسا را میدادم.البته اژانس بسیارمعروف رزابی.می دانم که شما این پیام را منتشرنخواهید کرد اما خواستم درد دلم را گفته باشم.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. چرا نباید منتشر کنم؟

  3. بهار

    ای ول به این زوج.
    ای ول به جمله های آخر شما.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  4. جهانگرد كوچك

    با سلام شاید بخشی از این بد رفتاری ها به دلیل متوقع بودن ما ایرانیان از همه کس حتی زمین و آسمان است .
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. شاید.

  5. مهدیس

    سلام. وااای ۷۸ و ۷۹ ؟؟؟!!!! چقدر خوب موندن. من اگر یه روز به این سن و سال برسم باید با ویلچر برم اینور اونور. البته با سابقه ۵۵ ساله در کنار هم شاید به قول آقامون حافظ کیمیای عشق یافتن و زر شدند.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. امیدوارم همیشه سلامت و سر پا باشی.

  6. المیرا

    خوشا به حال این زوج دوست داشتنی که لیدرشون شما بودین….ومطمینم خاطره ای خوش ومنحصر براشون رقم خورده….وخوشا به حال شما با این مسافرهای فوق العادتون…ر

    راستش نمی شه اصلا خودمون را با اینها مقایسه کنیم ….اینا خب توی یک فرهنگ .وجامغه وشرایط به شدت متفاوتی بزرگ شدن واگه اونها هم تو ایران بودن مثه ما میشدن…اگه تو ایران مثه اینها باشی متاسفانه همه ازت سو استفاده می کنن ..سرت را کلاه میذارن وحتی ساک ووسایلت را می برن…متاسفانه رسیدن به اون حد فرهنگی اونها کار یک نفر ودونفر نیست باید کل جامعه متحول شه از دولت وحکومت وسیستم حمایتی از شهروندان تا آزادی های فردی و تورم وقوانین مدنی وبیمه و۱۰۰۰ تا چیز دیگه ….اینها مثه زنجیر به هم پیوسته است …وگرنه ایرانی بدبخت مجبوره تو این وانفسا خودش به تنهایی حقش را بگیره هرچند خیلی جاها اساسا حقی وجود نداشته ولی ایرانی عادت کرده به اینکه حقشو بخورن وعذابش بدن ورهاش کنن…..خلاصه اینها به این سادگی ها حل نمیشه..ودر جامعه ایران رفتار ایرانی درسته… واقعا دل آدم از غصه می ترکه …ولی ایرانی پررو وپرادعا یک زخم خورده شرایط هست…
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  7. المیرا

    راستش من متاسفانه چند بار در کشور ترکیه هم متوجه شدم با مسافرهای ایرانی رفتار به شدت تبعیض آمیزی دارن …من هتل ۵ ستاره تاپی را ازایران گرفته بودم با کلی حس خوب وبا تور رفتیم …بعد درکمال ناباوری متوجه شدم بی کیفیت ترین وآشغال ترین اطافها را که به شدت تفاوت کیفیت با بقیه اطاقها راداشت کلا دادن به تور ایرانی ها…یعنی این اطاقها اصلا درحد قیمت هتل ۵ ستاره نبود واینها درنهایت وقاحت تمام این اطاقهای اشغال هتل را یکجا دادن به تور ما….واطاقهای خوب اختصاص به اروپایی هاداشت …وقتی ازمتصدی ترک هتل پرسیدم گفت اونها فعلا پره!!!! لیدر ایرانی ما هم که ظاهرا هیج اعتباری در اون هتل نداشت!!! وهیج تره ای براش خرد نمی شد!!! همه مسافرهای ایرانی هم از ترس بی کلاسی !!! وآبروزیزی جلو خارجی های از ما بهترون !!! سکوت کرده بودن وبه اطاقهای آشغالشون با اشک وحسرت اون همه پولی که دادن رضایت دادن و.دم نیاوردن!!.و من آنچنان خشمی بهم دست داد !!!!که تکی رفتم تو لابی وجلو ۱۰۰ تا مسافر یک فریادهایی کشیدم تو کل لابی خطاب به مسول رزپشن اون هم با یک انگلیسی خیلی سلیس وروون!!بعد ایرانی های بیجاره هم کمی جسارت گرفتن و ….خلاصه فقط اطاق من عوض شد واطاق تاپ را دادن ومتاسفانه بقیه …درحسرت یک اطاق زیبا موندن هرچند پولشو. داده بودن….وتا آخر سفر همه با حسرت از من می پرسیدن اطاق تو عوض شد؟؟اتفاقا ایرانی ها جلو ۴ تا اروپایی کلا اعتماد به نقسشون را ازدست میدن و برای جلوگیری از انگ وحشی گری وبی فرهنگی به هر پایمال حقی تن میدن..
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. راستش خیلی با موضوعی که بیان کردید، موافق نیستم. هرچند اینجا هم جای مناسبی برای بحث در این مورد نیست.

  8. م.معظم

    سلام
    ای جونممممم به این مادام موسیو &ماشالا
    کییف میکنم وقتی میانسال و پا به سن گذاشته های خارجی اینقده پر امید و زنده می بینم
    به قول یکی : اونا در عنفوان جوانی نیز وقت برای خودش میذارند تا سلامت و شادی را در پیری از دست ندهند بر عکس ایرانیها که از جوانی اینقده برای خودشون وقت نمیذارند که به میانسالی می رسند زوار در رفته میشوند و در پیری آویزان دیگران !
    ای کاش ایرانهای هم کمی به فکر خودشون هم بودند و فداکاری در بست برای دیگران نداشته باشند !
    آمییینننن

    سپاس از شما و موفق باشید
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  9. فرزاد

    هنر نزد ایرانیان است و بس!
    همیشه با این بیت مشکل داشته ام! البته یکبار در کامنتها برای شما هم مطرح کردم اما برافروختید اونموقع…
    من برگشتم ایران آرش عزیز و مشتاق تجدید دیدار هستم
    ارادتمند
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. به امید دیدار.

  10. سوگند

    باسلام و خسته نباشید
    زوج ۷۸ و ۷۹ ساله!!!! آفرین به این همه انگیزه
    متاسفانه ما ایرانی ها از سن ۷۰ سال به بالا به تنها چیزی که فکر می کنیم اینه که کفنمونو از کجا بخریم… متاسفانه متاسفانه
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. بله، کلا سهم ما از زندگی با کیفیت، نسبت به خیلی از مردمان دنیا کمتره. البته از خیلی ها هم بیشتره.

  11. يك آشنا

    سلام
    ١- اغلب ما ایرانی ها سفر نمی کنیم که جایی رو ببینیم بلکه سفر می کنیم که به دیگران بگوییم که ببینید ما هم سفر می رویم و به همین دلیل کل دنیا برای ما در ۴یا ۵مقصد گردشگری بیشتر خلاصه نمی شود. بر این أساس تمام کشور های اروپایی برای مسافر ایرانی شبیه هم است و همین طور آفریقا و البته تمام آمریکا و کانادا هم شبیه همند. در خاورمیانه همه چیز مثل هم است و کشورهای شرق آسیا.حتی قطبین هم فرقی با هم ندارند. متأسفانه این دیدگاه در میان تحصیل کرده های ما هم رایج است.
    ٢- ما اصلا نمی دانیم که وقت یعنی چه و أصولا هر جا از چیزی سر در نمی آوریم می گوییم که وقت مان تلف شد
    ٣- زمانی که داشتند در سازمان جهانی گردشگری برای واژه های گردشگر و گردشگری به تعریف واحدی می رسیدند روحیات ما را در نظر نگرفتند وگرنه این تعاریف را به گونه دیکری ارایه می دادند
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  12. نیر

    سلام
    خیلی از دیدن همسفران شما لذت بردم و انگیز گرفتم، آقای عالم نژاد هم ماه گذشته یه گروه مسافر استرالیایی داشت دونفرشان ۷۸ و ۸۱ ساله بودن یکی شون هم بیمار بود ولی تور ۱۷ روز ایرانگردی اومده بودن ، برای شما همسفراتون سفر خوشی آرزو می کنم
    شاد باشی
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  13. مریم ناوی

    سلام استاد
    برای من جالب تر از سالمندی این دو کبوتر عاشق (!! ) پایداری و تداوم ۵۵ سال زندگی مشترک اوناست. پندی که این داستان برای من داشت این بود که صبر، غر نزدن، مشخص بودن هدف و صبر و تحمل اکسیر حیاتی است که می تواند عشاق را حتی پس از ۵۵ سال همچنان به هم نه تنها وفادار بلکه مشتاق و معشوق نگآه دارد!
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. احساسم این بود که زندگی خوبی داشتند کنار هم در همه این سالها.

  14. مژگان

    سلام جناب نوراقایی .چون اسم اژانس مسافرتی رزابی را اورده بودم حدس زدم مطلبم را منتشرنکنید.به هرحال به نوعی همکارتان محسوب میشوند.باتشکرازشما
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. موفق باشید.

  15. Nassim

    سلام اکثر مسافرانی که به ایران سفر می کنند در همین رنج سنی هستند فکر می کنم سفر به ایران را به عنوان اخرین ماجرا جویی زندگیشان انتخاب می کنند
    یک چیز دیگر هم در خصوص هنر نزد ایرانیان است و بس باید بگویم هنری که فردسی می فرماید هنر جنگ اوری و هنر های رزمی است نه هنر نقاشی ،موسیقی و…..
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  16. فریبا معلمی

    سلام.واقعا دیدن زوجهایی تو این سن با این همه انگیزه زندگی لذتبخشه .امیدوارم ما ایرانیها هم سعی کنیم بجای غر زدن ، متوقع بودن و …(هر چند به حق باشه)رفتارمون را بگونه ای تغییر بدیم که لذت بیشتری از زندگی ببریم و سعی در رفع مشکلات کنیم.ممنون از این پست عالی وپر از امیدتون
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  17. دخترشجاع

    درود بر آرش خان عزیز
    اولین واژه ای که به ذهنم رسید در مورد مطلبتون امید بود امید به داشتن روزهایی بهتر از گذشته، پایبندی به عهدهایی که سال های سال ازش گذشته
    تو هر سنی هستیم امید داشته باشیم به روزهای بهتر و زیباتر …
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما.

  18. مه مطهر

    سه تا مساله هست .
    تاریخ ما همیشه پر از فراز و نشیب بوده و از ابتدا همواره شرایطمون ناپایدار برای همین احساس می کنیم وقت کمه و همیشه عجله داریم تو صف تو رانندگی همه جا حتی تو سفر
    دوم جامعه خاورمیانه ای ما فرهنگ مردانه داره مردها اصولا هدف گرا هستند نه فرآیند گرا، بنابراین مردم ما از فرآیند وقوع سفر لذتی نمی برند و نمیفهمن که خوب جاده پرواز کشتی و… هم سفره اصلا همون لحظه که فضای امن و آشنات رو ترک می کنی سفر آغاز شده و همش به مقصد فکر می کنند
    سوم تجربه سفر مردم ما پایینه ، این دلیل رفتارهای عجیبه ایرانیهاست . تجربه پختگی میاره ،ما مردم فقیری هستیم به ایین لحاظ و خیلی موقعها اصلا نمی دونیم چرا داریم سفر می کنیم و یا چرا اصلا این مقصد رو انتخاب کردیم
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس. هر سه مورد جای بحث داره.

  19. Nassim

    با سلام
    من با مه مطهر موافقم به نظر من مردم ایران را نباید با مردم دیگر مقایسه کرد تربیت و فرهنگ هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است بهترین کار این است که سفر ها را با فرهنگ ایرانی برنامه ریزی کنید مثلا اگر قرار است در مسیر زمینی۶ ساعت از ونیز به فلورانس مسیر طول بکشد و در راه دو شهر نیز بازدید شود برنامه را همین طور دقیق به مسافر اعلام کنید حتی زمان را کمی اضافه تر بگویید که وقتی زودتر می رسند خوش حال شوند اگر نه مسافران مبنی را بر مثلا ٣ساعت می گذارند و هر چه از این زمان دیر تر شود خشمگین تر می شوند من به عنوان ١ مسافر فقط همین یک تجربه را داشتم و دیدم که تقریبا همه ی همسفرانم غیر از چند نفر ناراضی بودند و عصبانی ولی شما که سفرهای زیادی دارید و می بینید مردم از چه چیزهایی عصبانی می شوند سعی کنید در سفرهای بعدی انها را اصلاح کنید با اصلاح کردن توضیحات و یا حتی برنامه هایی که در اختیار مسافران قبل از سفرقرار می گیرد و نوشتن تقریبی زمانی که در اتوبوس و کشتی باید سپری کنند می شود از خیلی از این دلخوری ها جلوگیری کرد
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  20. امین

    با سلام
    خیلی متن زیبا و تامل برانگیزی بود. به نظر من این تفاوت ها یک دلیل بیشتر ندارد:
    وقتی ما به اروپا سفر میکنیم ذهنیتمان این است که میخاهیم به پیشرفته ترین جای دنیا سفر کنیم و جدیدترین فناوری ها را از نزدیک تجربه کنیم به همین علت از دیدن بناهای تاریخی اروپا و گردش با اتوبوس احساس رضایت نمیکنیم ولی وقتی یک اروپایی به ایران سفر میکند هدفش شناخت یکی از قدیمی ترین تمدنهای بشری است و برای ساعت ها پیاده روی و حتی شترسواری آماده است! پس اصولا فلسفه سفر ما (البته اکثر ما) با آنها تفاوت دارد.
    ضمنا جناب نورآقایی من خیلی به گردشگری و فعالیت در این زمینه علاقه مندم و چند ایده هم دارم.چطور میتونم از تجربیات شما استفاده کنم و مشاوره بگیرم؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. تماس بگیرد تا با هم حرف بزنیم. موفق باشید.

  21. Masi

    به دور از هر چیزی
    فقط میخوام به رنگ لباس خانم و نگاه لذت بخش و لبخندش ….و دقت آقا برای ساخت عروسک
    و حلقه هایی که ۵۵ ساله تو دستشونه توجه کنم و کیف کنم.

    امیدوارم امسال هم ۶۰ امین سالگردشون رو بتونن توی سفر باشن کنار هم.
    ……………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام.

  22. لیلا

    سلام
    خیلی خنده ام گرفت که مسافران ایرانی از تلف شدن زمان و وقت شان گله مند بودند.

    ما ایرانی ها بیشترمان هنرمند در تلف کردن زمان و وقتیم
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *