کیش مهر

متوجه شده ام بسیاری از کشورها از جمله رومانی، ایرلند، انگلستان، ایتالیا و … بر اساس معابد میترایی که در کشورشان دارند، برای جذب گردشگر تبلیغ می کنند. سوالم این است چرا ما این کار را نمی کنیم؟ چرا گردشگران نباید بدانند که میترائیسم ریشه هایی هم در ایران داشته؟ چرا ما تور یا مسیر گردشگری با عنوان “کیش مهر” یا “راز مهر” در ایران طراحی نمی کنیم؟

اگر در کشورهایی که ذکر کردم معابدی باقی مانده، در ایران زورخانه ها وجود دارند که هنوز مرام های “کیش مهر” در آن ها جاری است. مراسم زورخانه ای به عنوان میراث معنوی ثبت جهانی شده اند، حال اگر همین مراسم را با برند mithraic mysteries به دنیا معرفی کنیم، مطمئن باشید که بر تعداد بازدیدکنندگان زورخانه ها افزوده خواهد شد. 

ای کاش روزی کسی بتواند بر اساس “مهریشت” و نقوشی که از ایزد “مهر” باقی مانده و غارهایی که منسوب به مکانهای مهر پرستی هستند، یک فیلم مستند بسازد.

ما حتی یک کتاب تحقیقاتی در زمینه معرفی مکان هایی در ایران که به معابد مهری معروفند، نداریم.

دیدگاه‌ها

  1. الهه معروضی

    درود. همۀ امامزاده هایی که در کنار چشمه ها قرار دارند در اصل پرستشگاههای مهری بوده اند. از دیگر نشانه های این معابد وجود سروها و شمشادهای کهنسال است. سنگهای مقدس بویژه آنهایی که سنگ دختر نامیده می شوند و یا ردّ پا یا جای عصای حضرت علی به باور مردم روی آنها هست مربوط به مهر و آناهیتا می شوند و اصلاَ علی در نزد ایرانیان جایگزین مهر است.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما. خانم معروضی می دانم که می دانید، داستان بیش از این هاست،.

  2. محمد سوزنچی

    سلام خوبید؟
    با موضوع جالبی در خدمتیم
    پتروشیمی میانکاله (بهشهر) یا ضعف علمی سازمان محیط زیست
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  3. پگاه

    سلام. در مورد عکسی که گذاشتی زیرنویسی، توضیحی.. نمیدی؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. میترا در حال قربانی گاو.

  4. فهيمه

    نوشته هاتون به دلم میشینه و تشویقم می کنه که هر روز سری به اینجا بزنم ….شاید حرفی نزنم ولی هنوز هستم …با سفرنامه هاتون سفر می کنم با عکسهاتون می بینم و با نوشته هاتون به فکرمیرم ….من هم میتونم سهمی داشته باشم ؟؟!!
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از شما. همه چیز این جا نوشته می شه تا هر کسی به اندازه ای که دوست داره سهم داشته باشه.

  5. اهالی

    جناب آقای آقایی باعرض سلام و وقت بخیر من دقیفا نمی دانم شما در چه رشته ای تخصص دارید ولی با توجه به مطالب که در سفر به طالقان در وبلاگتان دیدم احتمالااز اشخاصی هستید که دوست دارید در تمام زمینه ها اظهار نظر کنید مطمنا سفر چند ساعته شما به این روستا نمی تواند زحمات چند ساله یک ارگان را پوشش دهد در ضمن من بسیار دوست دارم که تعداد روستا های که در ایران چنین عملیات زیبا سازی و بهسازی در آن انجام شده را نام برده و مقایسه نماید در ضمن مردم روستا خود خواهان ادامه عملیات بازسازی بودنند باتشکر
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. چند مطلب در جواب کامنتی که لطف کردید و نوشتید، می نویسم. ۱- نورآقایی هستم نه آقایی. اگر بنده را متهم می کنید که با چند ساعت در طالقان بودن نمی توانم اظهار نظر کنم، شما حداقل با چند دقیقه در سایت بنده بودن، فامیلی ام را درست بگو. ۲- از کجا فهمیدید که بنده در همه ی زمینه ها اظهار نظر می کنم؟ بنده در زمینه میراث (انواع میراث) و گردشگری مطالعه می کنم، تحقیق میدانی انجام می دهم و در همین زمینه ها هم نظر می دهم. گاهی هم سعی می کنم ایده هایی داشته باشم. با کجای این قضییه مشکل دارید؟ ۳- اگر شما به اندازه بنده سفر کرده بودید و سایت باستانی و گردشگری دیده بودید، حتما می توانستید مفهوم بازسازی و بهسازی و البته بی سلیقگی را درک کنید. ندیده می گویم که به اندازه ی بنده با این موارد (حداقل در بحث گردشگری) آشنا نیستید. ۴- اساسا در ایران نمونه ی موفق بهسازی و بازسازی روستایی خوبی نداریم (بنده نمی شناسم) که بخواهم مقایسه انجام دهم. ۵- در رابطه با توافق یا عدم توافق مردم روستا، اطلاعات بنده منوط می شود به گفته های مسوول خانه ی آیت الله طالقانی. راست و دروغ این مطلب با خود شما و ایشان. ۶- دوست عزیز، که خود را “اهالی” معرفی کرده اید، لطفا از این حس ناسیونالیستی دست بردارید و واقع بین باشید. مطمئن باشید که بنده به روستای شما نیامدم تا چیزی را تخریب کنم، بلکه دلم برای کشورم و برای مردمانش آتش می گیرد که می نویسم. با تشکر.

  6. محسن

    درود
    گفتی ما هیچ کتاب و تحقیقی و کوفتی و زهر ماری در ایران نداریم؟؟؟!!!! در عوض کلـــی ادعــــا که داریم! یادت باشه ماهی چند صد میلیون یارانـــــــه داریم!
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

  7. حامی

    چه ایده ی قشنگی … به دوش من بگذار ای سرود صبح ” ودا ” ها
    تمام وزن اساطیری میترا را,
    دچار گرمی گفتارم کن …..
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

  8. محجوب

    سلام
    اول بگم استغفرله که پیشاپیش از هرچه کفره استغفار کرده باشم
    بعد اینکه بله خودت هم بهتر میدونی که اصلا ریشه مهرپرستی در ایران بوده و از اینجا به جای های دیگر رفته پس حتما آثار معنوی و مادی زیادی در فرهنگ ایرانی در ارتباط با مهر وجود دارد اما میدونی دیگه یه جورایی ابراز آنها کفر محسوب میشه!
    دیگر اینکه الان زورخانه مزین به اشعاری با گرایش شدید اسلامی شیعی است. مانند مداحی حضرت علی و اگه کسی بخواد و جرئت کنه بگه که بابا این زورخانه به مهر هم ارتباط داره دیگه حسابش با کرام الکاتبین است.
    حالا دیگه خودت میدونی…
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. می دونم.

  9. شیرین

    با سلام. به ایده جالبی پرداخته اید. غار نیاسر کاشان نیز که به منظور اجرای آیین های میترائیسم استفاده می شده است نیز می تواند به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در این تور به کار گرفته شود.
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. موافقم.

  10. سمیه

    این یه داستان قدیمیه تو ایران که ما از داشته هامون استفاده نمی کنیم و باید از اونها یاد بگیریم که چطور این کارو بکنیم
    حافظ تو قرن هشتم گفت که
    سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
    آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام.

  11. مرضيه

    سلام. یه سؤال دارم. اگر کلیه سفرنامه‌هایی که خارجیها در مورد ایران نوشته اند را بخواهم چطور میتونم پیدا کنم؟ ممنون اگر راهنمایی کنید.
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. تا جایی که بنده اطلاع دارم، یک عنوان کتاب چند جلدی در یان رابطه وجود داره. به انتشاراتی ها مراجعه کنید و بپرسید و احتمالا پیدا می کنید. فقط باید بگم که این کتاب گلچین سفرنامه هاست و شاید نظر شما رو برای دانستن همه چیز تامین نکنه.

  12. mnazah

    سلام
    کتاب تحقیقاتی در مورد کیش مهر پیشکش!!من چند وقت است که در مورد مانی پیامبر ایرانی تحقیق میکنم تمام وب سایتهای به درد بخور که بهم کمک میکرد فیلتر بود! و همچنین مهر پرستی و میتر اییسم و ……….. این اینترنت است که داریم یا فیلترنت؟؟؟؟؟؟؟ بمیریم بهتر است….
    ……………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

  13. احسان ر

    جناب نور آقایی عزیز
    اگر در پایگاه کتابخانه ملی ایران میتراییسم و مهرپرستی را جستجو کنید نزدیک به ۲۷۰ یافته خواهید دید که معروفترین انها از هاشم رضی ومحمد مقدم و م‍ارت‍ن‌ ی‍وزف‌ ورمازرن هستند.
    پیشنهادتان بسیار جذاب است و البته به نظرم بهتر است به گردشگری “مهر و ناهید” توسعه یابد و البته میدانیم که هر دو در حد آرزوست.
    بهترین معبد مهری که در ایران دیدم (البته من فقط در ایران سفر کرده ام) معبد مهر ورجوی در مراغه است که نسبتهایی هم با غارهای زیر رصدخانه دارد.
    هم چنین حجاریهای کلیسای سنت استپانوس جلفا نشانه های مهری دارند.
    آقای رضا مرادی غیاث آبادی هم تقریبا همه چهارتاقی های ایران را مهری میپندارند.
    حجاریهای بیستون هم …
    هم چنین بدنیست بدانید من تقریبا کمتر مسجدی در ایران دیده ام که از قبل قاجار باشد و نشان گردونه مهر نداشته باشد که آشکارا نشانی مهری است و نشان مردمان آریایی
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس.

  14. سیما سلمان‌زاده

    اگر مهرمان می‌ماند، کیش مهرمان هم بود…
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. شاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *