گیلگمش و طراحی تجربه

سومین شماره فصلنامه گیلگمش منتشر شد

سومین شماره فصلنامه گیلگمش نشریه تخصصی میراث‌ فرهنگی و گردشگری با حمایت کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری کشور (IFTGA) همزمان با آغاز فصل زمستان منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی فصلنامه گیلگمش، این فصلنامه در هفت بخش با نام‌های چهارراه، رهگو، رهیافت، راه‌نامه، ره‌آورد، همراه و رو‌به‌راه تعریف شده است.

چهارراه در گیلگمش بخشی برای بررسی و تبادل اطلاعات است که در آن به برخی جریان‌ها و رویدادهای مرتبط با میراث ‌فرهنگی و گردشگری پرداخته می‌شود. سومین شماره گیلگمش در این بخش به ارائه دو مطلب به مناسبت درگذشت توران میرهادی و همین‌طور انتشار کتاب پرسیکا پرداخته است.

برف؛ از اسطوره تا فرهنگ، گوسان‌های پارسی؛ راویان فرهنگی و یادداشت‌های سفر سون‌ هدین در ایران نیز مطالب ارائه شده در بخش رهگو است که به مرور و تحلیل آثار و روایاتی می‌پردازد که از گذشته به ما رسیده است.

در بخش رهیافت که به مطالب مرتبط با میراث فرهنگی اختصاص دارد، در این شماره به نوستالژی استکان و نعلبکی برای ایرانیان، فرمان‌های شاهان صفوی در رابطه با ارامنه و معرفی آرامستان شاه زنده شهر سمرقند پرداخته شده است.

در گیلگمش بخش راهنامه برای پرداختن به موضوع گردشگری و زیرمجموعه‌های آن در نظر گرفته‌ شده است و از این‌رو هتل بوتیک؛ تجربه‌ای متفاوت در اقامت و از گردشگری فیلم تا مرگ یزدگرد عنوان گزارش‌های این بخش است.

ره‌آورد نیز عنوان بخشی است که در هر شماره به بررسی یک موضوع در قالب پرونده ویژه می‌پردازد. طراحی تجربه در گردشگری عنوان موضوع پرونده ویژه سومین شماره گیلگمش برای مخاطبانش است و در این بخش طراحی تجربه به عنوان رویکردی نوین در صنعت گردشگری، بازآفرینی شهری در شهر رشت، تجربه‌سازی در موزه‌ها و تجربه‌سازی در سنتر پارک Elveden Forest مورد بررسی قرار گرفته است.

همراه در گیلگمش بخشی است که در آن به سفر و گردشگری از ابعاد متفاوت می‌پردازد. سومین شماره گیلگمش با بیژن فرهنگ ‌دره‌شوری همراه شده است. معرفی لیسبون پایتخت اسپانیا گزارش دیگر این بخش است و در نهایت گیلگمش مخاطبان خود را به بازدید از حیات‌وحش در فصل زمستان دعوت می‌کند.

در روبه‌راه که بخشی برای بررسی روند و تحولاتی است که میراث فرهنگی و گردشگری در حال سپری کردن آن است، چالش‌های سفر معلولان و شرایط سفر آنان در امروز و آینده و همچنین سفره کردی از دیروز تا فردا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

«روایت بزم در خانه مقدم» نیز عنوان کلاژ کاشی سومین شماره گیلگمش بوده که دربرگیرنده ترکیبی از کاشی‌های مجموعه خانه مقدم برگرفته از کاشی‌های دوره ایلخانی، تیموری، صفوی و قاجار و روایتی از مجالس بزم و شادی ایرانیان است.

فصلنامه گیلگمش علاوه بر رسالت آموزشی و اطلاع‌رسانی که در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری عهده‌دار است، هدف زیست محیطی را نیز دنبال می‌کند، به‌ طوری‌که کاغذهای مورد نظر برای چاپ این مجله از پودر سنگ تهیه شده‌اند و در قبال هر یک تن کاغذی که برای چاپ آن به کار می‌رود از قطع ۱۶ درخت جلوگیری می‌شود.

سومین شماره فصلنامه گیلگمش از اول دی‌ماه در تعدادی از کتاب‌فروشی‌ها و کیوسک‌های شهر تهران قابل تهیه است. همین‌طور علاقه‌مندان برای دریافت این فصلنامه می‌توانند به دفتر فصلنامه گیلگمش به نشانی تهران، خیابان ستارخان، خیابان شادمهر (شادمان)، خیابان زینلیان، نبش کوچه معتمد، پلاک ۳۴ مراجعه کرده و یا با شماره ۶۶۰۳۹۶۷۸ – ۶۶۰۸۶۶۸۷ تماس برقرار کنند.

سمیرا محبعلی، مدیر اجرایی گیلگمش فارسی

گیلگمش شماره ۳

هر آن‌چه تا قبل از شماره ۳ به اسم گیلگمش منتشر کرده‌ایم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *