گردشگری ادبی در “می‏سی‏سی پی”

“می‏سی‏سی پی”، خانه و محل زندگی “ویلیام فاکنر” و “ریچارد رایت”، “ادورا‌ولتی‌”، “ویلی موریس” و” شلبی فوت” اکنون به دلیل جذب سالانه هزاران توریست ادبی، به قطب ادبی آمریکا مشهور شده‎است.

به گزارش رویترز “ریچارد هاورس” مالک فروشگاه کتابفروشی “اسکوئر” در آکسفورد می‎گوید: «توریسم ادبی حتی پیش از آن که “ویلیام فاکنر” موفق به کسب جازه نوبل ۱۹۵۰ شود، به دلیل خلق آثار اسرارآمیز او درباره خانه و زادگاهش در این منطقه محبوبیت بسیار داشته است زیرا مردم کنجکاو از سراسر جهان برای دیدار و شناخت بیشتر از خانه اسرار آمیز او به اینجا سفر می‌کردند.»

بنا به همین گزارش، دو همایش سالانه درازمدت یعنی کنفرانس کتاب آکسفورد و نیز کنفرانس ویژه فاکنر در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی به‌تنهایی، هزاران کتاب‌دوست و درحدود ۲۰ هزاردانشجو و پژوهشگر را به این شهر جذب می‌کند که به هرسال به توریسم ادبی شهر رونق می‌دهند.

باتوجه به رونق این نوع توریسم در این منطقه در کنفرانس سال جاری فاکنر که از ۷ تا ۱۱ جولای ۲۰۱۲ به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالمرگ وی برگزار می‌شود، این منطقه شاهد حضور تعداد بیشتری از کتاب ‌دوستان و گردشگران ادبی است.

کنفرانس کتاب آکسفورد و کنفرانس ویژه فاکنر دردانشگاه می‌سی‌سی‌پی به‌تنهایی، هزاران کتاب‌دوست و درحدود ۲۰ هزاردانشجو و پژوهشگررا به این شهر جذب می‌کند.

علاوه بر این شهر”مونرویل” در آلاباما نیز تابستان امسال محل برگزاری سالگرد نمایش فیلم” کشتن مرغ مقلد” است که از ۸ تا ۱۱ جولای برگزار می‌شود. فیلمی که براساس کتاب یک برنده جایزه پولیتزر درباره نژادپرستی و آزادی‌نژادی در دهه ۱۹۳۰ ایالت‌های جنوب آمریکا ساخته شده‏است.

طی دورانی که این مراسم برگزارمی‌شود، توریست‌های ادبی علاقمند می‌توانند به محله و خانه دوران کودکی و بازی‌های “‌هارپرلی‌”و دوستش بروند و درلوای این تورهای گردشگری، بخش‌هایی از کتاب او را به شکل دیگری مطالعه یا قرائت کنند.

کتابخوانی و توریسم کتاب یا توریسم ادبی به ویژه در ایالات جنوبی، اساسا درفصل تابستان یکی از تفریحات سالم فرهنگی در غرب و آمریکا به شمار می‎آید به طوری که هرسال تا پیش از آغاز تابستان، نشریات فرهنگی و ادبی گوناگون با توجه به روحیات مردم و ویژگی‏های ایالت زادگاه خود، لیست کتاب‏های پیشنهادی برای مطالعه در تابستان را در اختیار خوانندگان قرار می‏دهند.

یکی از ارزش‏های رایج میان بسیاری از مردم آمریکا این است که با کتاب‎های مورد علاقه‏شان برای گذراندن تعطیلات تابستانی به سواحل آفتابی و مناطق خوش آب و هوا می‏روند.

خواندن رمان و کتاب‏های غیر داستانی از جمله آثار روانشناسی اجتماعی، فردی و خانوادگی که راه و روش عملی پیشنهادی روانشناسان اجتماعی را به علاقه‎مندان ارائه می‏کنند، از موضوعاتی است که بخشی از تابستان مخاطبان آمریکایی را به خود اختصاص می‏دهد، زندگی نامه شخصیت‎‏های سیاسی، هنری و فرهنگی جامعه و نیز افرادی که بر ناتوانی‎های جسمانی خود چیره شده‎اند، به طور کلی در همه زمان‏ها مخاطبان خود را دارد.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ میترا اسدنیا

دیدگاه‌ها

  1. علی میرفتاح

    جالب بود . سپاس
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. دست نویسنده و مترجمش درد نکنه.

  2. hossein

    سلام
    پیشنهاد می دم در راستای فعالیتهای گردشگری ادبی خور و بیابانک را هم مد نظر قرار بدید شاعرانی چون یغمای جندقی – صفایی جندقی و حبیب یغمایی و ترانه ها و لالایی های باقیمانده می توانند مورد بررسی قرار بگیرند راستی لوکیشن های فیلم های عبور از صحاری ایران و خیلی دور خیلی نزدیک و…هم توی این منطقه اند با تشکر
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام عزیز. ما که نباید منطقه خاصی رو مد نظر قرار بدیم. ما یک فراخوان مقاله دادیم و دیگران از جمله خود شما و همشهر ی های محترمتان باید از مشاهیر و فرصت های اقلیم خودشان دفاع کنند. موفق باشی.

  3. علی

    سلام شما بودی اومده بودی شبکه چهار؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. بله.

  4. Masi

    میدونین استاد، متوجه شدم عاملی که باعث شده برخی کشورها به موفقیت هایی دست پیدا کنن، توجه به جزئیات هست.

    تغییرات شگرف و بزرگ همیشه از دل جزئیات و مسائل اغلب کم اهمیت پدید اومدن.
    اهمیت دادن و پرداختن به چیزهای کوچکی که اغلب کسی براشون اهمیت قائل نیست.
    سرمایه گذاری و تبلیغ و آگاهی سازی عموم برای جلب نظرشون به جزئیات…..اونها رو تبدیل به یک دستاورد می کنه.

    گردشگری ادبی دیدگاه جزئی بین و تیزبینی می طلبه.

    دست نویسنده درد نکنه.
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از همراهی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *