چگونه افسانه‌ها گردشگر می‌آورند؟

به نظر شما، کدام یک از مکان‌های کشور ما دارای افسانه و اسطوره‌ای است که قابلیت جذب گردشگر را دارد؟ منظورم این است که پشت یک مکان خاص، یک داستان و افسانه‌‌ی جالب نهفته باشد و ما بتوانیم به خاطر آن مکان و افسانه‌اش، گردشگر جذب کنیم.

می‌خواهم یک مقاله در این مورد بنویسم. اما قبلش می‌خواهم بدانم چه کسی و تا چه حد از وجود این مکان‌ها و افسانه‌ها خبر دارد. برایم خیلی مهم است که به مواردی به جز خواب‌نما شدن برای مکان‌های مذهبی (مثلا آن‌گونه که در شاه‌چراغ سراغ داریم) اشاره شود. شاید به نظرتان خنده دار باشد، ولی به طور مثال جایی که رستم سهراب را کشت، دقیقا کجاست؟

اگر ما بتوانیم مکان‌های وقوع افسانه‌ها و اسطوره‌های معروف و زیبا را معرفی کنیم، هم به ادبیات و فولکلورمان خدمت کرده‌ایم و هم به گردشگری‌امان.

دیدگاه‌ها

  1. مهدی فتوحی

    یک نکته در این باره به ذهنم رسید درباره ی گردشگری در ایتالیا: در شهر ورونا دو قبر نمادین ساخته اند به نام رومئو و ژولیت و هر ساله هزاران نفر می روند آنجا برای تماشا. همه هم قریبا می دانند که این یک نمایشنامه ی خیالی از شکسپیر است.
    در این باره داستان رستم و سهراب مثال خوبی نیست که اگر مکانش هم پیدا شود خارج از ایران خوهد بود یا در افغانستان یا در تاجیکستان. شاید داستان آرش یا داستان خسرو و شیرین و… نمونه های بهتری باشند. چند سال پیش کتابی دیدم که مکانهای شاهنامه را مشخص کرده بود.خریدمش در کتابخانه ام در تهران دارمش. یادم نیست نام کتاب دقیقا چه بود و نویسنده اش هم که ؟ ولی به درد کار تو می خورد.

  2. نیلوفر مهر زمین

    جناب آرش خان درود بر شما

    شما هم مثل من هستید هزار جور پروژه دور و ورتان هست نمی دانید به کدام فکر کنید در این مورد به خصوص آثار استاد ارجمند جنیدی خیلی می تواند به شما کمک کند

    به ویژه : کتاب مرزهای ایران و توران بر بنیاد شاهنامه ی فردوسی از انتشارات بلخ و همچنین ایشان یک نقشه باستانی بر اساس شاهنامه درست کردند که خیلی برایش زحمت کشیدند از انشارات سحابی فکر می کنم امید وارم در پژوهش های خود کامیار تر باشید

  3. فرهنگيان

    سلام، وقت بخیر
    شاهنامه یکی از بهترین سوژه هاست برای این مورد و به دلیل تنوع در داستانها و اسطوره ها، بسیار سرگرم کننده و جالب به نظر میآیند.
    تا به حال در مورد خواب نما شدن برای مکانهای مذهبی چیزی نشنیده ام و نخوانده ام!
    تا جایی که می دانم رستم اهل سیستان و شرق ایران بوده و سهراب در (سمنگان) که در آن زمان از آن تورانیان بود متولد شد، حال این نکته که رستم در کجا سهراب راکشت، نمیدانم! اما باید در ایران فعلی این اتفاق افتاده باشد! زیرا هر دو نفر از زادگاه خود دور شده بودند و احتمالآ نقطۀ برخورد آندو در ایران بوده!
    از آنجا که مرزهای ایران در گذشته و طبق اساطیر بسیار گسترده تر از حال بودند، (به نظرم) نمیتوان صرفآ به دلیل اینکه در حال حاضر در ایران نیستند آنها را از ایران جدا کرد. در هر جا که رخ داده باشند روزی به ایران تعلق داشتند و به افسانه های ایرانی نام گرفتند.

  4. سیما سلمان‌زاده

    این ایده حتما همچنان بکر مونده…
    …………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. به زودی کسانی قدرش رو خواهند دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *