پیزا: اروپا ۵۴

امروز صبح از CAPELLE MEDICEE (موزه و آرامگاه خانوادگی مدیچی) بازدید کردیم. در این بنا، علاوه بر نقاشی‌ها و مجسمه‌های مختلف، چند مجسمه‌ی ساخت میکل‌آنژ دیده می‌شوند که آن‌ها را برای سنگ قبر خانواده مدیچی طراحی و اجرا کرده بود.
بعد نفری ۱۲ یورو برای بلیط رفت و برگشت ترن به شهر «پیزا» دادیم و یک ساعت بعد به پیزا رسیدیم و از برج پیزا، کلیسا، موزه و تعمیدگاه بازدید کردیم. قابل ذکر است که همگی این آثار در اطراف میدانی به نام CAMPO DEI MIRACOLI قرار دارند. برای بازدید از پیزا حدود ۲ الی ۳ ساعت وقت لازم است.
وقتی به فلورانس برگشتیم تصمیم گرفتیم که از گالری UFFIZI دیدار کنیم. برای بازدید از این گالری (بزرگترین کلکسیون هنر رنسانس ایتالیا) بهتر است که از قبل رزرو انجام دهیم. ما رزرو نداشتیم و حدود ۱ ساعت در صف طولانی ایستادیم. برای دیدار از آثار این موزه حداقل ۴ ساعت وقت لازم است، اما ما به دلیل کمبود وقت، آن را خیلی سریع و در حدود ۲ ساعت دیدیم.
در این موزه علاوه بر مجسمه‌های مرمرین و برنزی و نقاشی‌ها و نقاشی‌های دیواری و …، نقاشی‌هایی از لئوناردو داوینچی همچون «بشارت» Annunciation و «ستایش پادشاهان مجوس» Adoration of the magi  (همان سه مغ زرتشتی که از زایش مسیح باخبر می‌شوند و به دیدارش می‌روند) و «تعمید مسیح» The Baptism of Christ، نقاشی‌هایی از «بوتیچللی» همچون «تولد ونوس» The birth of Venus و «بهار»، نقاشی «خانواده مقدس» یا همان Doni Tondo اثر میکل‌آنژ، برخی از نقاشی‌های «رافائل»، «تیتزیانو وچللیو»، «ال‌گرکو» (نقاش یونانی که اگر یادتان باشد قبلا از او گفته‌ام)، «جورجیو وازاری»، «رامبرانت» (پرتره پیرمرد، پرتره مرد جوان و پرتره از صورت خودش) و «کاراواجیو» دیده می‌شوند.

توصیه: اگر روزی قصد کردید از ایتالیا دیدار کنید، از قبل، حداقل یک کتاب «تاریخ هنر»، یک کتاب «تاریخ رنسانس»، یک کتاب از «تاریخ و هنر مسیحیت» و همین‌طور «کمدی الهی» اثر «دانته» را مطالعه کنید و البته کمی هم باید از تاریخ و اسطوره‌های روم باستان بدانید. بدون دانستن این‌ها، دیدار از نقاشی‌ها و موزه‌ها تقریبا هدر دادن پول و وقت است و شاید فقط برای پزدادن خوب باشد.

گزارش تصویری از پیزا:

همه‌ی آن‌چه در پیزا می‌بینید همین‌جاست. در همین میدان.

برج پیزا و کلیسا در تصویر دیده می‌شوند.

ساختمان محل تعمید

از زاویه‌ای دیگر

داخل کلیسا

نقاشی دیواری سقف کلیسا: اصولا در ایتالیا آن‌قدر که باید سرمان را بالا نگاه داریم، دچار گردن‌درد می‌شویم.

نقاشی‌ها و مجسمه‌های داخل کلیسا

بخشی از یک نقاشی دیواری در داخل موزه

همه در پیزا سعی می‌کنند که عکسی شبیه این بگیرند: سعی دارند از خم‌شدن بیش‌تر برج پیزا جلوگیری کنند.

متاسفانه اجازه عکاسی در گالری UFFIZI را نداشتم و هیچ عکسی از نقاشی‌هایی که نامشان را در بالا بردم، ندارم.

1. N

سلام
    گاهی از گفتن یه جمله ی تکراری خسنه می شم … ولی چاره ی دیگه ای هم نیست که وقتی این مطالب رو می خونم و عکس ها رو می بینم ، باز بگم : ” مثل همیشه زیباست …”
    امیدوارم زودتر برگردید … جاده عاشق ابهام ردپای توست …
    با آرزوی بهترین ها

2. فرهنگيان

سلام و وقت بخیر
    خسته نباشید
    عکسهایتان مثل همیشه زیبا هستن.
    مرسی از توصیه تان. یه جورایی جوابم را از این توصیه گرفتم.
    سلامت باشید و موفق

3. cydar

به ونیز شهر کانال ها نمیروید؟……..
    اگر اشتباه نکنم قدیمی ترین جشنواره سینمایی دنیا در اینجا افتتاح شده و همچنان یکی از بزرگترین جشنواره های سینمایی دنیاست.

ونیز باید تجربه متفاوتی باشه.من که از بچگی عاشقش بودم

4. محمد

سلام آرش عزیز
    خوبی خسته نباشی، مطمئنم بهترین حس رو در فلورانس داری . از غرب کلیسای دومو میتونی پیاده بری تا دلا سینیورا . خیلی حس خاصی داره . امتحان کن. امیدوارم بهت خیلی خوش بگذره.
    خواستی بمونی بمون ولی بدون که چوب خطت پیش ما داره پر میشه. خوش باشی

5. آرزو

سلام. هنوز هستی…حتا توی پیوندهای روزانه ی ذهنم. عادتت را از روزهایم نگیر
    چشمهایمان را بگیر و دنیا را ببین/ زیباست. با حرکت دوربین تو دلیلی برای زشتی دنیا نمیبینیم

6. parvaneh

salam man vase porojam aks raje b memari sabke romanesk mikhastam k kilisaye pizza yeki az ounast vali aksatun sizeshun kheili kuchike
    ………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سایز اصلی عکس ها رو هم دارم. در صورت نیاز، در اختیار شما خواهد بود.

7. monireh

با سلام
    من درباره تطیبق لباسهای ایران دوره صفوی و ایتالیا در دوره رنسانس بر اساس نقاشی های دیواری تحقیق می کنم. اگر تصاویری از نقاشی های دیواری ایتالیا در دوره رنسانس در اختیار دارید لطفا برایم ارسال کنید.
    ممنون
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. فکر کنم یک چیزهایی دارم اما باید بگردم. در ضمن به دلیل حجم بالا نمی شه ایمیل کرد. باید هماهنگ کنیم و بیایید بگیرید.

8. shireen

هاهاها راست میگی‌، پز روشنفکری میتونی‌ بدی :)) بعد نمی‌‌دونم برای تو هم پیش اومده یه تابلو نقاشی تو خونه پدربزرگت باشه مثلا، همیشه همینجوری تو راهرو خاک می‌‌خوره، بعد یهو می‌‌بینیش تو یه موزه خفن میگی‌ وای این
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. جوری که اون ها هنر رو به نمایش میزارن کاری میکنه آدم حسرت به دلش میاد.