یونان: اروپا ۲۲

قبلا در مورد یونان یک سری اطلاعات کلی ارائه کرده‌ام، اما بد نیست که کمی بیش‌تر بدانیم.
جمعیت یونان بنابر سرشماری سال ۲۰۰۴، ۱۱ میلیون نفر است. ۹۸ درصد مردم مسیحی ارتدوکس هستند و مابقی، مسیحی کاتولیک و پروتستان و یهودی و مسلمان.
«هومر» از معروف‌ترین نویسندگان این سرزمین است که «ایلیاد» و «اودیسه» از آثار او هستند. کسی نمی‌داند او کجا و چه وقت می‌زیسته، اما حدس می‌زنند که نابینا بوده است. یکی دیگر از شاعران بزرگ یونانی «سافو» است که در قرن ۶ پیش از میلاد در جزیره‌ی LESVOS می‌زیسته و قبلا از او گفته‌ام. «کنستانتین کَوافی» از دیگر شاعران مطرح یونانی است که از ۱۸۶۳ تا ۱۹۳۳ حیات داشته. شاعر دیگری که جایزه‌ی نوبل ادبیات را در سال ۱۹۶۳ از آن خود کرده،
George Seferis است. «نیکوس کازانتزاکیس» هم که معرف حضور دوستان هست، نویسنده‌ی «زوربای یونانی» و شماری از ناول‌های خواندنی که معروف‌ترین رمان‌نویس یونانی در قرن بیستم محسوب می‌شود و یکی از بهترین‌ها در جهان.
Domenikos Theotokopoulos مشهورترین نقاش یونانی است که در سال ۱۵۷۷ میلادی به اسپانیا مهاجرت کرد و در آن‌جا به El Greco (یونانی) مشهور شد. بسیاری از نقاشی‌های او را می‌توان در موزه ملی هنر (گالری) آتن تماشا کرد.
یونان ۱۴۰۰ جزیره دارد که تنها ۱۶۹ تای آن‌ها مسکونی است. ۸۰ درصد از خاک یونان، کوهستانی است و یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود که تنها در ۴۰ سال اخیر ۲۰۰۰۰ زلزله را تجربه کرده، البته بسیاری از آن‌ها خفیف بوده‌اند.
تنوع زیستی و حیات وحش یونان قابل توجه است و خرس قهوه‌ای که بزرگ‌ترین پستاندار اروپا محسوب می‌شود به تعداد کم در این کشور یافت می‌شود.

 

ادامه‌ی گزارش تصویری آتن:

در حال قدم زدن در پارک آتن بودیم که از دور صدای موسیقی به گوشمان رسید. جلوتر که رفتیم متوجه شدیم مسیحیان اتیوپیایی که مقیم یونان هستند، گونه‌ای از مراسم مذهبی‌اشان را با رقص و موسیقی برگزار می‌کنند. جالب بود.

 گیرایی عجیبی داشت چهره‌ی این زن اتیوپیایی.

معبد زئوس در آتن

آیا این هواپیما بر فراز معبد زئوس به ماه خواهد رسید؟

 

«ملینا مرکوری» را می‌شناسید؟ دولت یونان ابتدا او را تبعید کرد، بعد قدرش را دانستند و شد وزیر فرهنگ یونان. مردم یونان همه دوستش دارند از بس که نازنین بود این زن. هم‌اکنون جایزه‌ای بین‌المللی به نام او اعطا می‌شود. همین روستای «میمند» خودمان در استان کرمان، هفتمین جایزه‌ی سایت فرهنگی – طبیعی ملینا مرکوری را به خود اختصاص داده. ملینا با همکاری همسر آمریکایی‌اش فیلم هم ساخته. ما بعد از دیدار از این مجسمه، در راه، به رستورانی رسیدیم که نامش «ملینا» بود. رفتیم داخل، پر بود از عکس‌های ملینا. مردم دوستش دارند.

شام آخر در آتن

 

خداحافظ آکروپلیس، خداحافظ همه‌ی خدایانی که در معابدتان بلند آوازه‌اید، خداحافظ گدایان آتنی که همه‌اتان شبیه «دیوژن» هستید، خداحافظ سگ‌های آزاد بی‌آزار آتن، خداحافظ سخن‌گویان قهار کافه‌ها، خداحافظ آتن.

 

دیدگاه‌ها

  1. نسترن وثوقی

    سلام و خسته نباشید

    از دیشب ” زوربای یونانی” را دستم گرفته ام و دارم دوباره خوانی می کنم. اگر بدانید من چقدر این زوربای دیوانه را دوست دارم…

    چه اتفاق جالبی که شما هم در این پست به نویسنده اش اشاره کردید.

    سفر بی خطر و خوش باشید…

  2. shireen

    یعنی‌ یونان با این سافوها و پریکلس‌ها و سوفکل‌ها و ملینا‌ها و ال‌‌ها و بل هاش آدمو روانی‌ می‌‌کنه، خداحافظی از آتن سخته

    بیا یه چیز خنده دار برات تعریف کنم. من نمی‌‌دونستم جزیره‌‌های یونان شهرهای مختلف داره!! فکر می‌‌کردم همش کلّهم یه جاست :)) بعد تو کرت می‌‌خواستیم هراکلیو رو ببینیم ولی‌ هتل تو یه شهر دیگه رزرو کرده بودیم!!! فکر کن
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. نه بابا!!

  3. سیما سلمان‌زاده

    ملینا مرکوری قسمت جذاب این نوشته بود برام.
    سپاس
    ………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. زنده باشید.

  4. سیما سلمان‌زاده

    روز ثبت منظر فرهنگی میمند، ۱۳ تیر و روز جشن تیرگانه…روزی که منظر فرهنگی- طبیعی آرش و دماوند و میراث ملی فرهنگی -طبیعی میمند به هم گره خورده.
    ………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. چه جالب. سپاس که گفتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *