یک رسم مخملی

هر وقت صحنه‌ا‌ی را می‌بینم که در آن شهردار، استان‌دار یا رییس جمهوری برای مراسم افتتاح یک پروژه می‌آیند و با قیچی یا چاقو، روبان را می‌برند یا کلنگی بر زمینی می‌زنند، آن را با یک رسم قدیمی مقایسه می‌کنم. منظورم رسم تقدیم عروس در شب اول زفاف به کدخدای ده یا رییس قبیله است که کمابیش در بسیاری از نقاط دنیا وجود داشته است. در مراسم افتتاح، قیچی و چاقو و کلنگ همان نقش آلت ذکور را بازی می‌کنند. (می‌بینید هیچ چیزی عوض نشده، فقط یک تغییر مخملی در این آیین رخ داده است.)

با این حال از لحاظ پژوهشی، این‌‌ موضوع احتمالا از یک مفهوم انسان‌شناختی نشات می‌گیرد که من از آن با عنوان «نوبرانه» یاد می‌کنم. یک وقتی به این فکر افتاده بودم که تحقیقی با نام «آیین‌های نوبرانه» انجام دهم. در این تحقیق مشخص می‌شود که چرا بکارت مهم است و …

 تحقیق نکرده، یک حدس می‌زنم و آن این است که در جوامعی که آیین‌ها و ادبیات نوبرانه‌ا‌ی بیش‌تر باشد، دیکتاتوری بیش‌تری رایج است.

پی‌نوشت: من همیشه گفته‌ام که هدفم از اسطوره شناسی، دست یافتن به جامعه شناسی است. در گذر از اسطوره شناسی به جامعه شناسی، چنان نکته‌های ظریفی نهفته است که همواره من را در شور و شعف نگه می‌دارد و دریغ که نمی‌توانم همه را بنویسم یا توضیح دهم و یا در موردشان تحقیق کنم.

دیدگاه‌ها

  1. سمیرا یحیایی

    می تونی رابطه ی تیر ماه و قوم مایا و قربانی دادن و گرم شدن زمین و خون خواهی ضحاک و همه و کشتن جوان ها واین ها رو هم بگی ؟ می تونی بگی این تیر و گرما و خون ارتباطشون چیه؟ می تونی بگی اینهمه خفت ایرانی ها در عین بزرگی و شعور ایران زمین و هجوم همیشه یه مشت کثافت به این سرزمین ماده و جنس لطیف چیه؟ می تونی بگی چرا پیشگوی خسرو پرویز گفت ایران تا ابد به دست عرب می افته و دگر بار به عجم بازنمی گرده به اساطیر ربط داره یا نه؟ آرش میشه پاسخ بدی به این ها در پست بعدیت….

  2. فرزانه

    نکته قابل توجه رنگ روبان با رنگ دستمالی بود که دور کمر عروس می‌بستند که هر دو قرمز رنگ باید باشد و در جریان عروسی قطعا نشانه بکارت عروس بود. در این یکی باید دید چیست. در ضمن می‌دانی که منظور از نوبرانه همان بکر بودن و دست نخورده بودن یک موضوع به شمار می‌رود مثل اولین چین میوه که نوبر نام دارد. در فرهنگ‌های که استبداد جزو کهن الگوهایشان است بهترین نوبرانه‌ها به کسی که قدرت بیشتری دارد تقدیم می‌شود. مثلا در جامعه مرد سالار به مرد و در جوامعی که گفتم استبداد زده هستند به بالاترین رده

  3. وفا

    سلام خسته نباشید.دست مریزاد به قلمتون.از لینک اقای بروج اومدم سایتتون و خوشم اومد.خوبه خوش بحالتون که میتونین برین سفر بدون دغدغه کاری و قلمتون بنویسه.خوشحال میشم به من هم سر بزنین.اینم یه وبلاگ دیگمه.منت میزارین.سپاسگذارم.همیشه سبز بنگارید و ماندگار باد قلمتان http://yadegarevafa.blogfa.com

  4. فرهنگيان

    سلامی دوباره
    شاید در ابتدا نمادها و اسطوره ها، چند کلمه و چند داستان به نظر بیایند ولی وقتی آدم دقیق میشه میبینه ناخواسته با فرهنگ ، فکر و سنت دیگری آشنا میشه و اصلا با دنیای دیگررابطه برقرار میکنه و همه چیز متفاوت به نظر می آید.
    در گذشته هیچوقت فکر نمیکردم که آب، زمین، باران، تخم مرغ، رنگ، انگشت،اسطوره ها و… با باورها و رسوم ربطی داشته باشند و اینقدر زیاد به انسانها ربط پیدا کنند.
    فکر می کنم دونستن این چیزها برای همه جالب باشه و همه دوست داشته باشند نا شناخته های معمول رو بفهمن.
    موفق باشید

  5. مریم

    سلام
    تو قرن ۲۱ هنوز بکارت مهمه؟؟!!! مگه این بکارت چی هست که برای آقایان این همه مهمه؟ اگه زن بکارت نداشته باشد در نظر مردان فاحشه محسوب مییشود و باید طرد شود؟
    همه خفت وخواری مال خانم ها است.

  6. یوکابد

    سلام

    ای کاش در این آیین نوبرانه جایی هم برای ازاله بکارت نیز وجود داشت. به نظر من ازاله بکارت از خود پرده بکارت با اهمیت تر است و هنوز مردان نمیدانند چه طوری باید در این مورد رفتار کنند تا زن از خو د و مرد بیزار نشود و همیشه با ترس رابطه برقرار نکنند
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *