ورسای ۱: اروپا ۱۱

گزارش تصویری:

ورسای خیلی وسیع است. تصور من از باغ هرگز این‌گونه نبود. ورسای تنها آن چیزی نیست که در عکس‌ها دیده‌اید و تورها آن را به گردشگران نشان می‌دهند. بلکه…

این عکس را صبح روزی که به سمت ورسای می‌رفتیم در مترو گرفتم. پاریس پر از شهروند آفریقایی و پر از گردشگر ژاپنی است. ژاپنی‌ها دیوانه‌ی پاریس هستند. به هر حال خواستم بگویم که همان‌قدر آن پاریسی بورژوا تبعه‌ی فرانسه قلمداد می‌شود که این کودکان آفریقایی‌الاصل. بویی از ناسیونالیست به مشام نمی‌رسد و این خیلی خوب است.

ما فرصت نداشتیم (به خاطر صف طولانی) تا از داخل ساختمان کاخ ورسای (متعلق به لویی ۱۴) بازدید کنیم و برای من هم هیجان‌انگیز نبود. ولی از مناظر اطراف دیدار کردیم که در نوع خودش جالب است.

باغ ورسای شیب دارد و به همین خاطر به راحتی می‌توان از کاخ تا جایی که چشم کار می‌کند را دید. این‌جا باید فقط دید. 

مثل همیشه؛ مجسمه‌ها و آدم‌ها

مثل همیشه؛ هنر مدرن در محل آثار باستانی

می‌گویند سال خشکسالی است و برای همین فواره‌های باغ را فقط از ساعت ۴ تا ۶ عصر راه‌اندازی می‌کنند. همه جا سبز است و با این حال برای این‌ها (فرانسوی‌ها) خشکسالی قلمداد می‌شود. به هر حال به این طریق سعی می‌کنند همه‌ی توریست‌ها را در ساعت خاصی به نزدیکی فواره‌ها بخوانند و توجه همه را به یک موضوع خاص جلب کنند. این‌جا روش‌ها هوشمندانه است. اگر کمی فرصت داشته باشیم می‌توانیم از ورای جذابیت‌های ظاهری، فلسفه‌‌ای که فرانسوی‌ها برای گسترش هنر و فرهنگشان در ذهن هر گردشگر، در نظر گرفته‌اند را به راحتی احساس کنیم.

هم پاریس و هم ورسای (حدود ۱:۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا با مترو و ترن از پاریس به ورسای برویم.) چنار زیاد دارند. من فکر می‌کنم اگر در ایران انقلاب نمی‌شد، تهران یک پاریس بود. شباهت‌های بسیاری میان این دو شهر می‌بینم. 

کاخ ماری آنتوانت در محوطه ورسای: ما برای رفتن به این کاخ و دهکده‌ی کوچکی که در نزدیکی آن قرار دارد و به دستور ماری آنتوانت ساخته شده، دوچرخه کرایه کردیم. خودتان حدس بزنید که ورسای چقدر وسیع است.

 

 بودایی‌های مقیم جنوب فرانسه برای دیدار از ورسای آمده بودند.

 من در کنار راهبه‌های بودایی که همگی از شانس من کچل بودند.

دورنمایی از قصر ماری آنتوانت

نمایی از باغ انگلیسی در نزدیکی قصر ماری آنتوانت در محوطه ورسای

در نزدیکی قصر ماری آنتوانت، می‌بینید که برخی از خانم‌ها و آقایان لباس‌های به سبک فرانسه‌ی قرن هفدهم و هجدهم پوشیده‌اند و فعالیت درباریان آن زمان را نشان می‌دهند.

 

 

دیدگاه‌ها

  1. N

    سلام
    چیزی که در این سفرتون با همیشه متفاوته ( از دید من ) اینه که توی سفرهای قبلی این شما بودید که لنز دوربین رو به چرخش وامی داشتید . و عکس هایی می گرفتید که کمتر کسی می تونست ولی الآن انگار شما به اسارت اون دراومدید . و من نمی دونم این قسمت خوب قصه هست یا نه . به هر حال امیدوارم از سفرتون لذت ببرید .
    با آرزوی بهترین ها
    ( و مثل همیشه ازتون می خوام ببخشید اگه احساس کردید جسارتی شده – هرچند … )

  2. زینب

    عکساتون خیلی عالی بود فقط ای کاش فیلم هم داشتید
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. فیلم هم دارم اما در سایت نذاشتم.

  3. هومن

    سلام. من دانشجوی معماریم و دارم روی باغ ورسای کار میکنم. آرش جان نیاز به فیلم های باغ ورسای دارم. اگه امکانش هست میتونم یه طوری ازت بگیرم؟ ممنون میشم اگه این لطف واسم بکنی. منتظرتم
    …………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. دوست عزیز، فکر نمی کنم که از ورسای فیلم داشته باشم. اما عکس دارم. من یک بار به ورسای رفتم و در اون روز هم بیشتر مکان هایی رو دیدم که سمت محل زندگی “ماری آنتوانت” بود. به هر حال در خدمتم.

  4. رضوان

    سلام…من دانشجوی معماری هستم…خیلی از عکس ها و مطالب شما استفاده کردم…خسته نباشید…بهتون به خاطر عکس های زیباتون تبریک میگم…موضوع طرح این ترم من:طراحی باغ ورسای است…برای طراحی لازم که از محیط و فرهنگ اونجا کمی شناخت داشته باشم…خیلی ممنون میشم اگر به من کمک کنید…چه طور می تونم باهاتون در ارتباط باشم؟خیلی ممنون میشم اگه لطف کنید جواب من رو بدید…موفق باشید
    ………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ۰۹۱۲۳۱۴۴۷۹۵

  5. shireen

    بوی ناسیونالیستی پاریس آنجا به مشام من رسید که نه با انگلیسی‌ و نه با اسپانیولی می‌تونستم همه جا با مردم معاشرت کنم!! باید سعی‌ می‌‌کردم زبان فرانسه رو بفهمم تا جواب سوالمو بگیرم

    راست میگی‌، هنر مدرن انگار همیشه در محوطه آثار باستانی هست و این یعنی‌ وقفه نینداختن در تاریخ هنر

    اونجاهایی که شما با دوچرخه رفتیدو من با قطاره رفتم ؛) خسته بودم! توی قصر لوئی خان هم دیدم ؛)
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. خسته نباشی دختر جان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *