میراث دیجیتال؛ ادامه

این بحث، ادامه میراث دیجیتال است که قبلا هم در رابطه به آن مطلب داشته‌ایم.

 

مفهوم حفاظت دیجیتالی چیست؟
حفاظت دیجیتالی شامل فرآیندهایی است که با هدف اطمینان از ادامه دسترسی به منابع دیجیتالی صورت می‌گیرد. بدین منظور با به کار گرفتن راه‌های پژوهشی و افزاری به معرفی مجدد اطلاعاتی که پیش از این برای نخستین بار توسط ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری به کاربران معرفی شده بودند،می پردازند. برای رسیدن به چنین هدفی، منابع دیجیتالی می‌بایستی در ۴ گروه بررسی و تعریف شوند:۱. به عنوان پدیده‌های فیزیکی ۲.به عنوان رمزگذاری‌های منطقی ۳.به عنوان موضوعات مفهومی که برای بشر قابل درک و معنی‌دار باشد و۴. به عنوان گروهی از عناصر ضروری که باید محافظت شوند تا اهمیت ضرورت آن‌ها به کاربران آتی نیز انتقال یابد.
حفاظت دیجیتالی دربرگیرنده تمامی فرآیندهایی است که با هدف ایجاد ضمانت برای بقا و دسترسی دایم به منابع میراث دیجیتالی، که می‌بایست برای آیندگان باقی بماند، انجام می‌شود. هنگامی که وسیله دسترسی به منابع و مواد دیجیتالی فراهم نباشد و امکان دسترسی به آنها از بین برود، از محافظت دیجیتالی هیچ تعریفی وجود نخواهد داشت. هدف از محافظت دیجیتالی، حفظ دسترسی به منابع دیجیتالی است؛ امکان دسترسی به ضرورت و اعتبار پیام یا هدف مورد نظر آنها.
محافظت دیجیتالی شامل انتخاب و اجرای دامنه وسیعی از سیاست‌هایی است که برای به دست آوردن نوعی دسترسی، که در بالا به آن اشاره شد، به کار گرفته می‌شوند و برای رسیدن به این حفاظت نیاز به لایه‌های متعدد‌ی از ابزارهای دیجیتالی است.
این سیاست‌ها شامل:
• ارتباط با تولید کنندگان منابع دیجیتالی (سازندگان و پخش کنندگان) به منظور ایجاد استانداردهایی که ماندگاری و ثبات راه‌های دسترسی حاضر و موجود را ایجاد کنند و همچنین دامنه مشکلات نامشخصی که می‌باستی ساماندهی ‌شوند را کاهش دهند. 
• رسیدن به این موضوع که هر چیزی نمی‌بایست محافظت شود و تنها منابعی که ارزش محافظت شدن را دارند، می‌بایستی مورد حفاظت قرار گیرند.
• منابع و مواد می‌بایستی در محلی مناسب و امن قرار بگیرند.
• نظارت و کنترل بر منابع با استفاده از ساختارهای ساماندهی، بایگانی و مستند سازی اسناد برای تسهیل در دسترسی و تقویت فرآیندهای حفاظتی.
• حفظ  پیوند، همسانی و هویت اطلاعات.
• انتخاب وسایل و راهبردهای مناسب برای ایجاد دسترسی به منابع با در نظر گرفتن تغییرات تکنولوژی.
• ساماندهی برنامه‌های حفاظتی برای رسیدن به اهداف حفاظتی از طریق راه‌های کم هزینه، کوتاه مدت، جامع، آینده نگر و مسئولانه.

 

برنامه‌های حفاظت دیجیتالی چگونه است؟
مدیران و مسئولان برنامه‌ریزی می‌بایستی از مسئولیت‌ها، عملکرد‌ها و ویژگی‌های برنامه‌های جامع و معتبر حفاظت دیجیتالی آگاهی کافی داشته باشند.
برنامه‌های حفاظتی، به خصوص در سطح مفهومی، دارای مسئولیت‌ها و وظایف مشخص و تعریف شده‌ای هستند. برنامه‌های جامع باید طوری طرح‌ریزی شوند که نظارت و کنترل مناسبی را بر روی منابع دیجیتالی داشته باشند و همچنین بتوانند این ضمانت را ایجاد کنند که این منابع در آینده به عنوان نسخه‌هایی معتبر، قابل فهم و قابل استفاده باقی بمانند. بدین منظور این مواد و منابع می‌بایستی به طور مناسبی تهیه شوند و این کار باید با بایگانی و مرتب کردن اسناد همراه شود تا بتوان با ایجاد یک نظام ذخیره سازی دیجیتالی، مدیریت مناسبی را در مقابل مشکلات از دست دادن اطلاعات و تغییرات فن آوری اعمال کرد.
از ویژگی‌ها یا نشانه‌های برنامه‌های معتبری که می‌توان با آن‌ها به تداوم محافظت دیجیتالی اطمینان داشت می‌توان به مسئولیت پذیری، عملی بودن و امکان تداوم برنامه، پایداری، داشتن سطح فنی مناسب، امنیت و پاسخگو بودن آن برنامه اشاره کرد.
برنامه‌های جامع محافظتی وظایف زیر را بر عهده دارند:
• رایزنی با تهیه کنندگان منابع دیجیتالی و قبول منابع دیجیتالی مناسب از آن‌ها
• نظارت بر صلاحیت منابع و مواد دیجیتالی برای اطمینان از تداوم محافظت بلند مدت از آن‌ها
• آگاهی دادن به افرادی که این منابع برای آنها تهیه می‌شود و همچنین آگاه ساختن افرادی که نیاز به درک این منابع دارند.
• حصول اطمینان از مفهوم بودن و قابل درک بودن منابع و مواد برای جامعه و گروهی که می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند.
• حصول اطمینان از در امان بودن منابع از تمامی خطرهای موجود، ایجاد امکان دسترسی به آن‌ها و داشتن سندیت و اعتبار
• در دسترس بودن مواد و وسایل محافظتی برای گروه استفاده کننده از منابع و مواد دیجیتالی
• ارزیابی و نظارت مستمر و دقیق هنگام تولید منابع دیجیتالی

ترجمه: اشکان بروج

دیدگاه‌ها

  1. سیما سلمان‌زاده

    باز هم از هر دوی شما سپاس
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس که مطالعه کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *