موزه‌های آتن و بیش‌تر: اروپا ۴۱

قبلا درباره‌ی موزه‌های پاریس و همچنین آتن صحبت کرده‌ام، اما از آن‌جا که فرهنگ موزه و دیدار از موزه باید بسیار بیش‌تر از این که فعلا هست، در کشور ما مورد توجه قرار بگیرد، کمی بیش‌تر در این مورد می‌نویسم.

امروز برای این‌که یونان و آتن را از دیدگاه گردشگری بیش‌تر مورد بررسی قرار دهم، برای دیدار از دو موزه اقدام کردم که قبلا وقت نکرده بودم ببینمشان. مواردی توجهم را جلب کرد و به ذهنم رسید و برایتان می‌‌نویسم تا اگر روزی خواستیم موزه‌ها را در ایران توسعه دهیم، حداقل بدانیم که باید چه بکنیم.

۱- تمام کارمندان در هر موزه‌ای لباس فرم مخصوص به خود دارند.

 ۲- در ورودی موزه‌ها، تاریخ و زمان کاری نوشته شده و اگر بخشی از موزه برای تعمیر و یا به هر دلیل دیگری تعطیل باشد، قبل از ورود به بازدیدکننده اطلاع داده می‌شود و گاهی اگر بخش وسیعی از موزه (یا سایت تاریخی) به دلایلی که عرض کردم قابل بازدید نباشد، برای عذرخواهی هم که شده بهای بلیط موزه را نمی‌گیرند.

 ۳- برای سالمندان، بچه‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان، شهروندان اروپایی، روزنامه‌نگاران و … بلیط ورودی یا رایگان است یا با بهای کمتری عرضه می‌شود.

 ۴- نه تنها هر روستا و شهری برای خودش چندین موزه دارد، بلکه هر سایت تاریخی نیز یک موزه دارد و جالب است بدانید که بسیاری از موزه‌های سایت‌های تاریخی یونان، موزه‌ای چند برابر موزه‌ی کوچک تخت جمشید ما دارند که مهم‌ترین سایت تاریخی ایران محسوب می‌شود. فکر کنید در اصفهان که آرزوی گردشگران است که از این شهر بازدید کنند، چند موزه وجود دارد که تاریخ اصفهان را روایت می‌کند و از دوران صفوی می‌گوید و هنر هنرمندان اصفهانی را می‌شناساند و … راستی چند نفر از ما می‌دانیم که موزه‌های اصفهان کجا قرار دارند.

۵- موزه در گردشگری امری مهم قلمداد می‌شود. فکر کنید در پاریس یا آتن قدم می‌زنید و با یک روز بارانی و یا به شدت گرم یا سرد مواجه هستید، موزه بهترین راه است برای یادگیری و …

۶- موزه‌ها بسیار تمیز هستند و خوب از آن‌ها نگهداری می‌شود. حتی احساس می‌کنم که موزه از سایت تاریخی مهم تر است در این‌جا. ساختمان هر موزه‌ای طرح و اجرای قابل توجهی دارد و معمولا ساختمان موزه‌ها هم برای خود تاریخ دارند.

۷- هر یک از سفال‌ها و گلدان‌های یونانی، اسطوره، داستان، روش زندگی و بالاخره موضوعی را روایت می‌کند. در موزه‌ها این موضوعات را به صورت فیلم و انیمیشن و نقاشی به بازدید کننده ارائه می‌دهند.  یونانی‌ها نه تنها در «سانتورینی» غروب را می‌فروختند، بلکه اسطوره‌ها و قصه‌هایشان را هم می‌فروشند.

۸- در هر موزه‌ای کافه، رستوران و فروشگاه خرید محصولات همان موزه وجود دارد. در این فروشگاه‌ها، کارت پستال، موسیقی، فیلم، عروسک، تی‌شرت و … را به بازدیدکنندگاه می‌فروشند.

۹- در هر موزه‌ای نه تنها تاریخ موزه، راهنمای ساختمان و اشیای موزه، در قالب بروشور و به زبان‌های مختلف (یونانی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و ژاپنی) وجود دارد، بلکه کتاب مربوط به همان موزه و گاهی هم فیلم اشیای آن موزه برای فروش عرضه می‌شوند. بله، نه تنها برای هر شهر یونانی چندین کتاب به سبک‌های مختلف هست، بلکه هر موزه‌ای کتاب خودش را دارد. راستی چرا ما حتی یک کتاب کاربردی هم برای موزه ایران باستان نداریم.

۱۰- تقریبا همیشه یکی از طبقات ساختمان هر موزه‌ای به برگزاری نمایشگاه اختصاص دارد. این باعث می‌شود که شهروندان هر از گاهی به همان موزه سر بزنند، نه این‌که یک نفر برای تمام مدت عمرش فقط یک مرتبه موزه‌‌ای را ببیند.

۱۱- در هر موزه، توالت‌ها بسیار تمیزند و محلی برای نگهداری کوله‌پشتی و چتر و … وجود دارد و نحوه‌های اطلاع رسانی برای شناخت اشیا، به صورت‌های گوناگون است.

۱۲- یک موضوع هم در رابطه با کتاب‌های گردشگری بگویم: در کتاب‌های گردشگری هر شهر، اطلاعاتی از قبیل تاریخ شهر، نقشه‌ی شهر، آدرس و تلفن هتل‌ها و رستوران‌ها، سواحل، پیاده‌روی در شهر، موزه‌ها، فعالیت‌هایی که می‌توان انجام داد و … گنجانده شده‌اند. مثلا کتاب‌هایی که من درباره‌ی یونان دیدم، یکی برای سواحل یونان بود، یکی برای موزه‌های آتن بود، یکی شرح یونان و مردم آن بود که توسط یک هنرمند خارجی نوشته شده بود و از این قبیل.

دیدگاه‌ها

  1. محجوب

    درود بر تو
    خدا قوت آرش جون
    می خواهم بدونم آیا یونانی ها هم دارای لباس سنتی منحصر به خودشون هستند اگر بله آیا می تونی عکسی از آن تهیه کنی ببینیم. از سازهای سنتی و صنایع دستی اون جا هم کمی برامون بگو و اگر مقدور هست عکس هایش را بگذار تا ببینیم. همچنین درباره زبانهای و لهجه ها و آداب رسوم مردم میدونم خیلی زیاده ولی تو از عهده اش بر میآیی…
    تا میتونی از خدا قوت بگیر ! منم برات دعا می کنم …
    شاد باشی

  2. مریم

    سلام انرژی خسته نباشی
    تو خسته گی ناپذیری. ایران که اومدی حتمن واسه خودت اسپند دود کن.
    ممنون بابت عکسهای زیبایت و اطلاعاتی که در مورد اروپا میدهی
    موفق باشی

  3. منیر

    سلام آقای نورآقایی،
    از اینکه اطلاعات مفیدی ارائه می دهید ممنون.
    لطفا راجع به دیدگاه یونانیان راجع به ایران سوال کنید.همچنین سایت های مهم یونان را بطور جامع و کامل معرفی نمایید.
    موفق باشید

  4. اميد

    ایا در موزه ها توالت رایگان است یا نه ؟برای توالت رایگان چه باید کرد
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. بله در موزه ها رایگان است. می توانید به رستوران ها هم رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *