مرگ این دغدغه‌های بی‌قدر فرارسیده، پسر

امروز مجله شماره ۲۳ «ایرانا» از زیر چاپ بیرون آمد. این شماره می‌بایستی آن چیزی می‌شد که تقریبا شش ماه است که برایش برنامه‌ریزی کرده بودم. اما نشد.
دلم گرفت. دلم گرفت از شکست فلسفه‌ای که برایش طراحی کرده بودم و چشم‌اندازی که برایش در نظر گرفته بودم. البته کسی به کسی نیست و برای کسی مهم نیست که مجله چگونه باید می‌شد و چگونه شد. کسی به این چیزها اهمیت نمی‌دهد.

مهم نیست. عادت کرده‌ام. عادت کرده‌ام به تقدیری که گرفتارش هستم. دیگر می‌دانم که همیشه برای من همین‌طور بوده. همیشه من مانده‌ام و هزاران راه نرفته و هزاران هدف نرسیده و هزاران فکر عقیم مانده.
فهمیدم که در ایرانا هم، حتی با یک الف بیش‌تر از ایران، عرصه چندانی برای خلاقیت نیست. این البته جای تعجب ندارد، چراکه در کشور من ایدئولوژی مهم نیست، فکر مهم نیست، ایده مهم نیست، دغدغه بهتر شدن مهم نیست. آن‌چه اهمیت دارد غوطه خوردن در روزمرگی و میل به خودفریبی است.
ما مجبوریم خیلی زود خودمان را بفروشیم. اگر نخواهیم بفروشیم، دنیای اطرافمان با ما قهر می‌کند و در این وقت است که تنهایی چنان بهمان فشار می‌آورد که راهی به جز لوده‌گی برایمان باقی نمی‌ماند. همه بهمان چنگ می‌زنند و فریاد برمی‌آورند که نرو، بایست. 
این‌گونه است که ما محکوم به ایستادنیم. محکوم به لوده‌گی. محکوم به بی‌فلسفه زیستن. محکوم به مرگ ایده‌هایمان. محکوم به رهاکردن همه چیزهایی که روزی برایمان ارزش بود.
ما محکوم به نوشتن دغدغه‌های بی‌قدری هستیم که قدری ندارند.

دیدگاه‌ها

  1. *

    با سلام،
    _آیا همۀ دغدغه های ما بیقدر و بیهوده است!؟حتی اون سرو کهنه و تنها!؟!؟
    _اگه این دغدغه های کوچیک و بزرگ نبود،اونوقت ما چیکار میکردیم؟
    _بد نیست اشارهای هم به خدا کنیم،که سر نخ همه چیز دستشه.اجازه بدید یه جمله از یک دوست نقل کنم،که نه ایرانیه و نه مسلمان.اون میگه: خدا به ما انسانها فشار میاره ولی دارمون نمیزنه.به گمانم،وقتی به خدا اس ام اس نمیدیم،باهاش تماس نمیگیریم و سراغی ازش نمیگیریم،دلش برامون تنگ میشه و ما رو در آغوشش میگیره.این زیبا نیست؟
    با آرزوی سلامتی و موفقیت.

  2. سیما سلمان‌زاده

    عادت نمی‌کنیم!
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  3. لیلا

    سلام
    خودت رو سرزنش نکن اشکال از تو نیست آرش نازنین.
    اشکال و منشاء اون بالا، بالاها هست.
    ……………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. نمی‌دونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *