مدرسان WFTGA در ایران

هنوز سه ماه از پیوستن “کانون انجمن­های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور” IFTGA به “فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری” WFTGA نگذشته (خبر عضویت IFTGA در WFTGA را در آدرس http://nooraghayee.com/?p=22556 بخوانید)، که توانسته­ایم با همکاری و حمایت بی­دریغ شرکت خدمات مسافرتی “اسرا پرواز” (ایوار) و برای اولین مرتبه دو تن از مدرسان WFTGA را برای آموزش حدود بیش از ۳۰ نفر از راهنمایان گردشگری کشورمان به ایران دعوت کنیم.

با نوشتن این مقدمه کوتاه قصد دارم مراتب قدردانی­ هیات مدیره کانون را از همکاران و دوستان محترم آژانس “ایوار” ابراز کنم.

قابل ذکر است که این کلاس­ها به مدت یک هفته برگزار می­شود و قصد داریم در آینده نیز آن را در سطح­های مختلف با همکاری احتمالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکرار کنیم.

در حین برگزاری کلاس­های آموزشی گاهی فرصت­هایی پیش می­آید که با مدرسان WFTGA صحبت­های جانبی داشته باشیم. امیدوارم به زودی فرصتی پیش بیاید تا نظر این کارشناسان را نسبت به راهنمایان گردشگری که در این کلاس­ها شرکت کرده­اند و همچنین موارد دیگر، در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

بد نیست بدانید که فیلم ۶ سال مراسم جشن راهنمایان گردشگری در ایران را به آن­ها نشان دادیم و توضیحاتی در رابطه با همکاری راهنمایان سراسر کشور برای برگزاری آن ارائه کردیم. بعد از دیدن فیلم و شنیدن صحبت­هایمان اذعان داشتند که گردهمایی راهنمایان در ایران از گردهمایی WFTGA به مراتب وسیع­تر است. در چهره­اشان تعجب ناشی از توانایی راهنمایان ایرانی برای سازماندهی چنین رویداد بزرگی را مشاهده کردیم. حتی شنیدم که یکی از آن­ها رو به دیگری کرد و گفت:

“تصور کن چنین تعدادی از راهنمایان در کنوانسیون دو سالانه WFTGA جمع شوند…”

جالب است که بدانید کشورهای عضو WFTGA برای این­که کنواسیون دو سالانه در کشور آن­ها برگزار شود به رایزنی­های بسیاری نیاز دارند و مجبورند نظر اعضای هیات مدیره فدراسیون جهانی را به خود جلب کنند. با این حال ما در ایران برای اجرای مراسمی که به مراتب از مراسم WFTGA کم هزینه­تر و شاید پربارتر است، باید از مسئولان استانی و کشوری خواهش و تقاضا کنیم و …

برای این­که ماهیت جشن راهنمایان بهتر درک شود شما را به خواندن متن زیر دعوت می­کنم:

پیشیته، اهداف و نتایج گردهمایی راهنمایان گردشگری

اوایل زمستان سال ۱۳۸۶ پیشنهاد برگزاری جشن راهنمایان گردشگری در ایران هم­زمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری، مطرح شد.

این ایده­ی “آرش نورآقایی” با همفکری “محمدحسین یزدانی” و نهایتا همکاری دو مجموعه انجمن مردم­نهاد “خانه فرآوران ایران” که بیشترین اعضای آن را راهنمایان گردشگری تشکیل می­دادند و اعضای “جامعه راهنمایان ایران­گردی و جهان­گردی” جامه­ی عمل پوشید و در دوم اسفند همان سال در تهران برگزار شد.

در سال اول مرام­نامه­ای برای جشن تدوین شد که در سال­های آینده نیز مورد توجه قرار گرفت. در واقع با توجه به اهداف و رسالت راهنمایان گردشگری و همچنین با عنایت به مسائل روز گردشگری و امکانات محل برگزاری جشن، مرام­نامه­ هر سال با تاکید به مرام­نامه سال قبل­، کامل­تر شد. قابل توجه این­که، امروز هر شخصی با مطالعه این مرام­نامه امکان رصد اهداف و فرآیند برگزاری جشن­ها در طول سالیان گذشته را خواهد داشت.

شش سال متوالی است که گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران به ترتیب در استان­های تهران، یزد، آذربایجان شرقی، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی برگزار شده و از این نظر جزو معدود مراسمی است که در عرصه گردشگری نوپای ایران پایدار باقی مانده و به راه خود ادامه داده.

از مزیت­های اصلی این گردهمایی، این است که بیشینه ایده­ها، برنامه­­ها و اجراها توسط خود راهنمایان صورت می­گیرد و در همین راستا در مراسم هر سال، هم­زمان به کیفیت بهتر و کمیت مناسب­تر اندیشیده می­شود.

از نتایج مهم این گردهمایی می­توان به شناخت راهنمایان گردشگری سراسر کشور از یکدیگر اشاره کرد. تا قبل از برگزای جشن­ها، این آشنایی­ها بسیار کمرنگ­تر از آن­چه بود که امروز هست.

تقدیر از عالیقدرانی که تحقیق را با سفر آمیخته­اند در طی برگزاری مراسم، نشان از این دارد که راهنمایان ایران احترام به پیش­کسوتان را مد نظر دارند.

برگزاری مراسم اختتامیه در ساعت ۹:۵۷ دوم اسفند هر سال، بیانگر این است که راهنمایان قصد ندارند لحظه­های عمر ارزشمند سفر که گفته­اند “کوتاه است” را از بین ببرند.

برای راهنمای گردشگری شدن، لازم است که دوره­های آموزشی گذرانده شود، اما برگزاری کلاس­های آموزشی در جشن راهنمایان، این نکته را گوشزد می­کند که راهنما هرگز آموزش دیدن، مطالعه و تحقیق را فراموش نمی­کند.

راهنمایان گردشگری ایران باور دارند که معرفی شهر، استان و در نهایت کشورشان ایران جزو وظایف زادبومی آن­هاست و در همین راستا در حین برگزاری جشن، با برگزاری نمایشگاه به معرفی مکانی برمی­آیند که خود از آن برآمده­اند.

راهنمای گردشگری کسی است که برای اجرای سفر دستمزد می­گیرد، اما در هنگامه برگزاری جشن نه تنها برای سفر به استانی که گردهمایی در آن انجام می­شود طلب دستمزد نمی­کند، بلکه هزینه سفرش را می­پردازد تا به همراه دیگر همکاران خود طبیعت افسونگر منطقه را بشناسد و از فرهنگ درمانگر آن بهره­ای ببرد.

هنگامی­که جشن در اسفند سال ۱۳۸۶ برگزار شد تنها ۲ انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و یک جامعه راهنمایان ایران­گردی و جهان­گردی در سراسر کشور شکل گرفته بودند، اکنون که در انتظار اسفند سال ۱۳۹۲ هستیم ۱۸ انجمن صنفی در سراسر کشور فعالیت می­کنند. باور داریم که این­ها نتایج مستقیم و غیرمستقیم برگزاری جشن و آشنایی راهنمایان با فعالیت­های همدیگر است.

از آن مهم­تر، تشکیل “کانون انجمن­های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور” به منظور اتحاد انجمن­های صنفی از نتایج جشن است که اتفاقا در حین برگزاری ششمین گردهمایی در سال ۱۳۹۱ رخ داد.

لازم به ذکر است که هم­اکنون کانون ذکر شده عضو فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری WFTGA است. جالب این­که حتی قبل از تشکیل کانون، گزارش یکی از جشن­ها برای این فدراسیون ارسال شده و هنوز در سایت wftga.org قابل رویت است.

از آن­جا که تعامل با بقیه دست­اندرکاران صنعت گردشگری یکی از مهم­ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، راهنمایان گردشگری در حین برگزاری مراسم پیش­قدم شده و همکاری و همدلی خود را با جامعه هتل­داران و دفاتر خدمات مسافرتی، خبرنگاران و گزارشگران این حوزه، و دیگر نقش­آفرینان خصوصی و دولتی عرصه گردشگری نشان داده­اند.

در آخر باید اضافه کنیم که این گردهمایی بزرگترین گردهمایی راهنمایان گردشگری در دنیاست که اگرچه خالی از اشکال و اشتباه نیست، اما لازم است قدرش دانسته شود.

دیدگاه‌ها

  1. نیلوفر فریدنی( راهنمای فرانسه زبان)

    امیدوارم که سطح کیفی جشن راهنمایان تور هر ساله ارتقا یافته و در خور راهنمایان شایسته ابران باشد
    بدیهی است که تمام استانهای میزبان سعی در هر چه بهتر برگزارشدن این جشن دارند
    جا دارد که به همه دست اندرکاران دست مریزاد وخدا قوت بگوییم
    و نیز امیدوارم که راهنمایان ساکن تهران از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را نموده و دوره ها را با کمال موفقیت پشت سر بگذارند
    درینجا شعار اولین جشن راهنمایان تور را تکرار می کنم :
    راهنمای عزیز هر جا که هستی همیشه پایدار و موفق باشی
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از توجه شما.

  2. نیلوفر فریدنی( راهنمای فرانسه زبان)

    سلام
    ببخشید در متن قبلی شعار اولین جشن حذف شده که عبارت است از :

    راهنمای تور نگین انگشتری ایران
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس.

  3. حلاج

    زنده باد همه.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام بر تو برادر عزیزم.

  4. tourist

    سلام.آقای نورآقایی چجوری می تونم یک نسخه از کتاب مجموعه مقالات همایش گردشگری ادبی رو تهیه کنم؟ موضوع پایان نامه من درباره گردشگری ادبی هست.
    …………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. باید به محل هفته نامه “تعطیلات نو” رجوع کنید و بخرید. موفق باشید.

  5. lida

    slm, kheyli ham khub!!!ba khundanesh koli hesse khub alan daram,thx…
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. زنده باد.

  6. هانيه

    تبریک میگم…. ایشالا اوضاع همین جوری خوب پیش بره 🙂
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس. بنده هم امیدوارم.

  7. فرزانه

    سلام. خیلی دوست دارم توی این کلاس ها شرکت کنم. امکانش نیست که در بعضی از شهرستان ها هم برگزار بشه؟اصفهان….؟؟؟
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. امیدوارم و سعی خواهیم کرد برای آینده اقدام کنیم.

  8. پروین میرعنایت

    خب همه اینا به خاطر اینه که ما آرش نورآقایی دارم ولی اونا ندارن
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. شما لطفا دارید.

  9. هستی

    سلام داداشی.
    پیشاپیش خواستم شب یلدا بهت تبریک بگم .امیدوارم شب یلدا خوبی در کنار خانواده محترم خوش بگذره .

    یلدا یعنی یادمان باشد که زندگی آنقدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را باید جشن گرفت.
    یلدایتان مبارک.

    عمرتون صد شب یلدا
    دلتون قدر یه دنیا
    توی این شبهای سرما
    یادتون همیشه با ما
    دل خوش باشه نصیبت
    غم بمونه واسه فردا
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از محبتت. امیدوارم شما هم شب یلدای خوبی رو سپری کنید.

  10. سمیه

    سلام
    چه عالی. ولی چرا برای کلاسها اطلاع رسانی نکردین؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه کسانی تو این کلاسها شرکت کردند؟
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. این کلاس ها در ادامه فراخوان انتخاب راهنما در آژانس ایوار صورت گرفته و بخشی از آموزش راهنمایان ایوار بوده. فقط ما هم به عنوان اعضای انجمن صنفی تهران و کانون راهنمایان به ایوار کمک کردیم. در واقع بدون حمایت ایوار این فعالیت حداقل فعلا امکان پذیر نبود. اما برای آینده برنامه هایی داریم که امیدواریم عملی بشه.

  11. نسیم فیوضات

    سلام آرش جان

    ممنون از نوشته ات، فقط ما در دنباله اسممون شرق نداریم. 🙂
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از شما. درستش کردم.

  12. Masi

    یه جا کامنتی برام گذاشتین که چون مرامنامه فراموش شده دیگه مثل قبل برگزار نمیشه و داره خراب میشه این مراسم…..کاش چیزی که براش این همه زمان و انرژی گذاشتین و برپا کردین با همه ی سختی هاش نتایج و دستاوردهاش از دست نره….نذارین این ایده تون که تا امروز به هر شکلی بوده اجرا شده ، حیف بشه، با اینکه احتمالا سپردینش به بقیه اما اول و اخر این ایده و فکر شما بوده، جشن هاتون با انرژی ترین و زیباترین بوده .

    خیلی دمتون گرم ، واقعا برای هر قسمت هر ماجرا و راهی چقدر زحمت کشیدین و قدم به قدم راه رفتن یاد دادین !
    حق دارین که کمی خسته باشین بعد از این همه سال دوندگی.
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس که دقت می‌کنید و می‌خونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *