کهن‌الگوی “صاحب دم و آب ‌دهان شفابخش”

آیا تا به حال دیده‌اید که بعضی از زنان و مردان مورد احترام در دهات و روستاها، افسونی را زمزمه می‌کنند و بعد در حالی که سرشان را به اطراف می‌چرخانند، دمشان را بیرون می‌دهند (فوت می‌کنند). آن‌ها معمولا این کار را برای دور ماندن خانه‌ای یا کسی از گزند مار و عقرب و جن و … انجام می‌دهند.

و شاید دیده باشید که همان پیرزن و پیرمرد مورد احترام، آب دهان خود را بر پیشانی فردی می‌زند و اعتقاد مردم بر این است که فرد، از بیماری شفا می‌یابد. یا شنیده‌اید که زنی خوابی می‌بیند که یکی از امامان بر بالین او ظاهر شده و آب دهانش را بر موضعی از بدن او مالیده و زن پس از برخاستن از خواب از دردی که در آن موضع داشته، رهایی یافته است.

من خودم بارها مورد هر دوی این آزمایش‌ها توسط پدربزرگ مادری و مادرم واقع شده‌ام. یادم هست، در کودکی هر بار که مریض می‌شدم، یکی از این دو، بر لیوان آبی دعایی می‌خواند و آن را به خورد من می‌داد. (احتمالا دلیل زنده ماندن من همین است)

حالا سوال من این است که این کهن‌الگوی صاحب دم و آب ‌دهان شفابخش، چگونه شکل گرفته است؟ رابطه شفابخشی با دم و آب دهان در چیست؟ و اصولا کهن‌الگوی افسون خواندن چگونه شکل گرفته؟ “اجی مجی لاترجی” چگونه در بسته‌ای را باز می‌کند؟ و سوال دیگر این که چرا آب دهان هم شفا بخش است و هم برای تحقیر افراد به کار می‌رود؟

این هم یک موضوع تحقیقی دیگر برای شما و من.

دیدگاه‌ها

  1. زهره

    شاید به این خاطر که تمام هستی رو “نفس رحمان” می دونند…ما با این که خدا رو ناظر بر همه چیز می دونیم اما دعا می کنیم تا به خواسته های درونی خودمون،جنبه بیرونی بدیم و “دم” هم به معنی کلام است و هم تنفس…اما آب دهان تا چه اندازه می تونه کهن الگو باشد،نمیدونم …فکر می کنی چقدر همگانی شده استاد؟

  2. cydar

    تمام این صحبتها برمیگردد به چیزی به نام انرزی همان نیرویی که همه چیز را در بر میگیرد.
    خداوند منبع عظیمی از انرزی است وما و تمام کائنات نیز.
    آن چیزی که شما با عنوان صاحب دم و آب دهان شفا بخش بیان کردید تاثیر انرزی های متفاوت روی افراد مختلف است که از هزاران سال پیش در بین اقوام متداول بوده است و از آن به عنوان درمان و سحر و جادو و غیره استفاده می کردند.
    بحث بسیار طولانی دارد ولی به طور مختصر وقتی به شکل آگاهانه ای برای کسی دعا میکردند در واقع شکلی از انرزی شفا بخش را به سوی او(هر کس) هدایت میکردند و چون همراه با اعتقاد فرد بود اثر میکرد.اکنون این پدیده را با نام انرزی درمانی و دیگر اشکال آن می شناسیم.
    در دنیا همه چیز از انرزی است جالب است بدانیم که خداوند که ما شکل فشرده این انرزی هستیم که به این شکل تجسم پیدا کرده ایم

    انرزی جایی میرود که فکر میرود

  3. سیما سلمان‌زاده

    حتی یکبار دیدم پیرزنی داخل یک کیسه آیت الکرسی خواند و دمیدو امانت داد تا به فردی برسانند!
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. جالبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *