فستیوال صحرا؛ تونس – دز

فستیوال دُز (Douz) یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های کشور تونس است.
ده روز موسیقی فانتزی و جالب، اسب سواری و شتر سواری، سکوت این واحه بیابانی را درهم می‌شکند و بیش از ۵۰ هزار روستایی، چادرنشین، و جهانگرد را مجذوب خود می‌کند. این رویداد هم از جنبه برنامه‌ریزی و هم از جنبه بازارهای مورد نظر که سوداگران از آن سوی دریا با لباس‌هایی منگوله‌دار را در میدانی بسیار زیبا دور هم جمع می‌کند، حائز اهمیت است.
موسیقی فانتزی (fantasia) بیشترین تماشاچی را دارد. این نمایش (آرایش) نظامی با ۱۲ مرد سواره نظام با نظم و دقت بسیار انجام می‌شود. ۹ نفر از آن‌ها سوار بر اسب‌هایشان به سوی سنگی می‌تازند، فریاد می‌کشند، و رو به آسمان شلیک می‌کنند، تفنگ بر دست به سوار کاری ادامه داده و تا وقتی که با ایجاد گرد و غبار بسیار متوقف می‌شوند، به شلیک کردن ادامه می‌دهند.
علاوه بر این، مسابقه‌های شتر سواری، اسب سواری و سگ تازی، و همچنین شعر سرایی، موسیقی و مراسم‌ عروسی سنتی نیز برگزار می‌شود.
از آن‌جایی که این رویداد در پی پایان یافتن برداشت محصول صورت می‌گیرد، خرمای تازه و “لگمی” (شیره مخمر درخت خرما، lagmi) نیز در بازار به فروش می‌رسد. صنایع دستی مسی تزیین شده، قفس‌های پرندگان، انواع بخورها، آبنوس‌ها، شترها و گل‌های صحرایی نیز به فروش می‌رسند.
دُز آخرین مکان بسیار مهم در جاده سنگ‌فرش شده به سوی صحرای “گرند اِرگ اُریینتال” است که در طول سال، سه‌شنبه بازار در آن‌جا برگزار می‌شود. وقتی وارد شهر می‌شوید، انبوهی از خانه‌های بادی سنگی رنگارنگی به چشم می‌خورند که در کوچه‌های باریک در راستای ردیف درختان سر به فلک کشیده‌ی خرما قرار دارند و گاری‌ها به آرامی در خیابان‌ها در حرکتند. از آن‌جایی که شهر کاملاً محصور بیابان است، هر روز در کشمکش با بادهای شن بوده و اگر این گاری‌ها نمی‌بودند، دُز در بستری از شن دفن می‌شد. از دُز یا کبیلی می‌توانید گشت‌ها و بازدیدهای عمیق‌تری به سوی صحرا تا دهکده‌های آباد زفرآن، نوئل، تولبا، یا اِل فائوئر انجام دهید.
زمان: ده روز در اواسط ماه دسامبر. زمان جشن بسته به زمان برداشت محصول متغیر است.
مکان: دُز، ۳۲ کیلومتر(۲۰ مایل) جنوب کبیلی
حمل‌و‌نقل: هر روزه اتوبوس‌هایی مجهز به سیستم تهویه از تونس و غبزه و همچنین وسایل حمل ونقل محلی از کبیلی به مقصد دُز حرکت می‌کنند.
اسکان: هتل‌های بسیاری در شهر وجود دارد، ولی بیشتر آن‌ها توسط گروه‌های مسافرتی رزرو می‌شوند. بهتر است که از قبل مکان اقامت خود را رزرو نمایید یا در کبیلی بمانید.
ارتباطات: سفارت تونس یا دفتر جهانگردی ملی جهانگردی

Office National du Tourisme Tunisien,
۱ Avenue Mohamed V, 1001 Tunis.
Tel: 1-341077        Fax: 1-350997

ترجمه از: اکرم اکبری

دیدگاه‌ها

  1. سیما سلمان زاده

    سلام
    باید جالب باشه
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *